- Marius Eidukonis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Praėjęs savaitgalis Lietuvos keliuose paženklintas dviejų žmonių žūtimis per vieną avariją. Netrūko ir daugiau eismo įvykių, kai automobiliai nuslydo nuo kelio į šalikelę. Specialistai įspėja, kad prasidėjo vienas sudėtingiausių ir pavojingiausių vairuotojams laikotarpių.
Pavojingas kasdienis manevras
Net dviejų žmonių gyvybių pareikalavo avarija kelyje Panevėžys–Pasvalys, ties Pumpėnų gyvenviete. Nuo Panevėžio važiavęs "Volkswagen Golf" sustojo, kai jo vairuotojas norėjo pasukti į kairę. Automobilį kliudė iš paskos važiavęs vilkikas "Scania" su puspriekabe, kurį vairavo blaivus Lenkijos pilietis ir nubloškė "VW Golf" į Panevėžio pusėn važiuojantį autobusą "Setra". Po to vilkikas išvažiavo į priešpriešinę eismo juostą ir susidūrė su "Audi A6", kurį vairavo trisdešimtmetis biržietis. Per avariją žuvo abiejų lengvųjų automobilių vairuotojai. Trys autobuso keleiviai, moteris ir vaikas išvežti į ligoninę apžiūrai. Avarijoje žuvęs biržietis buvo Kauno technologijos universiteto Prof. K.Baršausko ultragarso mokslo instituto darbuotojas Rokas Gendvilas.
Eismo saugumu besidomintys specialistai vieningai tvirtina, kad tokio intensyvumo užmiesčio keliuose posūkių į kairę turėtų nebelikti, nes jie dėl susidariusio didelio transporto priemonių greičių skirtumo kelia itin didelį pavojų visiems eismo dalyviams.
"Situacijos, kai posūkio į kairę laukiama pagrindinėje eismo juostoje, labai pavojingos, nes pakanka nors vienam vairuotojui bent sekundę prarasti atidumą ir eismo įvykis gali pasibaigti labai skaudžiai", – "Kauno dienai" sakė Lietuvos automobilių kelių direkcijos Eismo saugumo skyriaus vedėjas Nemunas Abukauskas.
Jis taip pat teigė manantis, kad lemtinga sukančio į kairę vairuotojo klaida galėjo būti į kairę susuktas automobilio vairas ruošiantis atlikti posūkio manevrą. "Kai iš paskos važiavęs sunkvežimis atsitrenkė į automobilio galą, šis paprasčiausiai buvo išstumtas į priešpriešinio eismo juostą ir susidūrė su autobusu. Jei automobilio varomieji ratai būtų buvę nukreipti tiesiai, tikėtina, kad nereikėtų kalbėti apie tokius skaudžius avarijos padarinius", – svarstė N.Abukauskas.
Vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas sutiko, kad vairuotojai, dažnai iš anksto pasiruošdami manevrui, yra linkę susukti vairą posūkio kryptimi, tačiau to daryti nereikėtų. "Ties Pumpėnais įvykusi eismo nelaimė tik dar kartą įrodo, kad vairą susukti posūkio kryptimi reikia tik paskutinę akimirką ir niekuomet neatsipalaiduoti, nors iš pirmo žvilgsnio jums ir atrodo, kad darote viską teisingai – įjungėte posūkį, sumažinote greitį", – pastebėjo vairavimo instruktorius.
Ypač atidiems jis patarė būti tiems, kuriems posūkį reikia atlikti užmiesčio keliuose. Pasak pašnekovo, itin svarbu galinio vaizdo veidrodėliuose stebėti, kokiu greičiu link jūsų artėja automobiliai, kad sugebėtumėte įvertinti, ar sugebėsite sėkmingai sumažinti greitį, esant reikalui sustoti prieš atlikdami manverą. "Esant itin intensyviam eismui aš net patarčiau sustojus dešiniajame kelkraštyje praleisti didesnį automobilių srautą ir, atsiradus didesniam tarpui tarp jų, bandyti atlikti reikiamą manevrą", – apie galimas saugesnes manvero atlikimo aplinkybes kalbėjo A.Pakėnas.
Pakeisti nelengva
Žinoma, labiausiai prie eismo saugumo prisidėtų posūkių į kairę panaikinimas itin didelio intensyvumo keliuose arba specialių posūkio ir lėtėjimo juostų įrengimas, tačiau, pasak N.Abukausko, tokių inžinerinių sprendimų pritaikyti visur negalima, nes kai kuriuose kelių ruožuose tokių sprendimų būtų kone kas 100 m.
"Atskiras posūkio ir lėtėjimo juostas, kurios papildomai būna apsaugotos sumontuojant ir daugiau šviesą atspindinčių elementų, įrengiame tik ten, kur per parą manevrą į kairę atlieka apie pusšimtis automobilių", – sakė pašnekovas. Per metus vidutiniškai įrengiama apie dešimt tokių saugesnių posūkio vietų.
Kalbėdamas apie kairiųjų posūkių naikinimą, N.Abukauskas tvirtino, kad Lietuvoje vienam kelio kilometrui tenka apie pusantros nuovažos. "Vienur keliukas veda iki mažesnio kaimelio, kitur – į vienkiemį, kitose vietose jis naudojamas kaip vietinio susisiekimo kelias. Kai bendraujame su žmonėmis ir sakome, kad rengiamės panaikinti posūkį, beveik visuomet sulaukiame tokio paties atsakymo – žmogus sako, kad važinėja 20 metų ir niekuomet nepateko į avarinę situaciją. Iš dalies jis yra teisus, tačiau kai vertiname situaciją visos Lietuvos mastu, matome, kad ne viena avarija įvyksta tuomet, kai vairuotojas atlieka posūkį į kairę. Taigi, kalbant teisiniais terminais, yra precedentas. Todėl ši situacija įdėmiai stebima ir vertinama", – sakė N.Abukauskas.
Kelio atkarpa, kurioje įvyko eismo nelaimė, priklauso tarptautiniam keliui "Via Baltica", kurio jau artimiausiu metu laukia dideli pokyčiai – nuo Lenkijos sienos iki Kauno jis virs magistrale, o nuo Kauno iki Latvijos pasienio bus vadinamasis "2+1" kelias, kai vienoje ar kitoje kelio atkarpoje vietoj vienos eismo juostos bus dvi. Keičiant kelio infrastruktūrą, bus tobulinami ir posūkiai į kairę.
Apskritai kelių modernizavimas Lietuvoje yra labai sudėtingas procesas, nes dauguma jų nutiesti ant istoriškai susiklosčiusių vieškelių, vadinasi, greta vairuotojų, kurie nori iš Lenkijos nuvažiuoti į Latviją, atsiranda ir pėsčiųjų – vienas pas kitą vaikštančių kaimynų, dviratininkų ir automobilių vairuotojų, kuriems minėtas kelias yra tiesiog kasdienio maršruto į parduotuvę ar darbą dalis.
"Kai kelyje susiduria tiek skirtingų eismo dalyvių grupių, visuomet atsiranda daugiau galimybių įvykti susidūrimui. Vokietijoje taip nėra, nes visi greitkeliai buvo tiesiami iš naujo, o seni keliai palikti nuošalyje", – pavyzdį pateikė N.Abukauskas. Vis dėlto LAKD atstovas pabrėžė, kad "Via Baltica" taps patraukliu tranzitiniu keliu, o šalia jo gyvenantiems žmonėms bus pateiktos saugesnės eismo alternatyvos.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Naudotų lengvųjų automobilių rinka per metus augo 4,1 proc.
Lietuvoje vasarį pirmą kartą įregistruota 12 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 4,1 proc. daugiau nei 2023 metų vasarį, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
Moterų metų automobiliu išrinktas „Kia EV9“3
Geriausiu 2024 m. moterų automobiliu pasaulyje išrinktas elektrinis „Kia EV9“. ...
-
Atranda vis naujų būdų, kaip padidinti dviračių greitį: bandoma jį apriboti6
Amsterdame tarp jaunimo populiarėja elektriniai dviračiai storomis padangomis. ...
-
Automobilio nuoma: jokių lipdukų ir varžybų1
Lietuvoje prigijus automobilių dalijimuisi (angl. car-sharing) ir nuomai, ekspertai atskleidžia, kokiose situacijose vairuotojui neverta užmiršti, kad išnuomota transporto priemonė – ne jo nuosavybė. ...
-
Kaimynų rinkos pulsas: vasaris buvo derlingas
Per 2024 m. vasarį Lietuvoje ir Lenkijoje naujų automobilių parko pokyčiai buvo teigiami. ...
-
Prabangiame latvių bokšto garaže – pokyčiai3
Latvijos krepšininkas Kristaps Porzingis, aistringas „Mercedes-Benz“ gerbėjas, nusprendė parduoti vieną savo prabangaus garažo automobilių. ...
-
Ratlankių mados – sumani investicija ar išmesti pinigai?11
Visi žinome posakį, kad žmogų sutinkame pagal drabužį, o palydime pagal protą. Vairuotojai šią išmintį perfrazuoja taip: pagal variklį palydime, o sutinkame pagal ratus. Vienas pastebimiausių automobilio akcentų – ratlankiai, ta...
-
Velykų laikotarpiu traukinių eismas tarp Vilniaus ir Klaipėdos bus atnaujintas
Traukinių eismas tarp Vilniaus ir Klaipėdos Velykų laikotarpiu – nuo kovo 28 dienos iki balandžio 2 dienos – bus visiškai atnaujintas, be to, kursuos didesni jų sąstatai. Visais kitais maršrutais traukiniai kursuos įprastai, sk...
-
Seimo komitetas: atsakomybės perkėlimas automobilio savininkui prieštarauja Konstitucijai5
Siūlymas perkelti automobilio savininkui atsakomybę už jo automobilį vairavusį ir Kelių eismo taisyklių pažeidimus padariusį kitą vairuotoją, prieštarauja Konstitucijoje įtvirtintiems teisinės valstybės ir lygiateisiškumo principams...
-
Vairavimo egzaminą laikė jau 30 kartų: kas dažniausiai pakiša koją būsimiems vairuotojams?25
Jau tris dešimtis kartų vairavimo egzaminą laikiusi klaipėdietė vis dar neturi vairuotojo pažymėjimo, tačiau vilčių prarasti neketina. Ne kiekvienam uostamiesčio gyventojui pavyksta išlaikyti vairavimo egzaminą iš pirmo karto. D...