Į ateities kelius – be vairuotojo

Ateities transporto sistemoms skirtos technologijos žengė dar vieną žingsnį į priekį: bendrovė „Hyundai“ paskelbė, kad jos elektromobilio „Ioniq 5“ pagrindu sukurtas robotaksi Jungtinėse Amerikos Valstijose išlaikė egzaminą vairuotojo pažymėjimui gauti.

Elgėsi pavyzdingai

Robotizuotas taksi savarankiškai įvykdė egzamino proceso simuliaciją ir parodė, kokią pažangą vystant savarankiškų transporto priemonių ir dirbtinio intelekto technologijas pavyko padaryti Pietų Korėjos bendrovei.

„Ioniq 5“ robotaksi pavyzdingai elgėsi per vairavimo testus viešaisiais keliais, tarp jų – ir intensyvaus eismo sąlygomis Las Vegase.

Gamintojai pabrėžė, kad šios kartelės perkopimas įkvepia daug optimizmo dėl tolesnės plėtros.

Bendrovė „Volkswagen“ neseniai taip pat atskleidė planus išbandyti elektrinį robotaksi „ID Buzz“. Vokiečių elektromobilis keleivius vežios Hamburge, o jo veiklą prižiūrės budintis vairuotojas.

Panašius planus paviešino ir „Tesla“.

Gamintojų entuziazmas kelia intriguojantį klausimą: kada ir Lietuvos miestų gatvėse pavežėjų paslaugas perims robotai?

Gamintojo nuotr.

Saugumo pagrindas

Automobilių ir technologijų apžvalgininko Justo Lengvino teigimu, net nevertinant savivaldžių transporto priemonių gebėjimo savarankiškai nuvažiuoti iš taško A į tašką B, yra ir svarbesnių šios žinios aspektų.

Pirmiausia, pasitelkus ištobulintą dirbtinį intelektą, robotizuoti automobiliai gali tapti gerokai saugesni nei vairuojami žmonių.

„Šiuo atveju kalbame apie programinę įrangą. Turbūt didžiausia kliūtis plačiai naudoti autonomiškus automobilius, ypač mūsų šalyje, – techninė įranga. Ne veltui savivaldžių automobilių testai daugiausia atliekami Kalifornijoje, o „Hyundai Ioniq 5“ testas – visai šalia esančiame Las Vegase. Kad jutikliai gerai jaustų aplinką ir galėtų tinkamai įvertinti situaciją, turi būti geras oras. Lietus, sniegas, šlapdriba, purslai – visa tai technologijoms įveikiama, tačiau patys puikiai žinome, kaip mums pasunkėja vairavimas prastu oru, o juk mūsų akys ir juslės – itin prisitaikančios. Tikiu, kad atitinkami sprendimai jau rasti, o gal ir pradėti taikyti industrijoje“, – kalbėjo ekspertas.

Robotizuotas automobilis padėtų išspręsti negalią turinčių žmonių mobilumo problemas.

Anot J. Lengvino, vis dėlto pasidžiaugti autonominių automobilių technologijomis galima jau dabar, nes jos gaminamus serijinius modelius, kuriais važinėjamės kasdien, padaro saugesnius.

„Vieno giminingo „Ioniq 5“ elektromobilio pristatyme teko bandyti avarinio stabdymo sistemą. Ji veikė kuo puikiausiai, reaguodama į, pavyzdžiui, į kelią išbėgusį pėsčiąjį ar staiga iš šono atlėkusį automobilį. Kuo toliau savavaldžių automobilių technologija žengia eksperimentiniu lygmeniu ar labai ankstyvoje produkto realaus naudojimo fazėje, tuo geriau veikiančias technologijas gauname mes, vairuotojai“, – įsitikinęs apžvalgininkas.

Šį aspektą po bandymų serijos iškėlė ir Pietų Korėjos gamintojas. Tai nenuostabu, mat dalimi technologijų, kurios sudaro autonominio vairavimo pamatą, vairuotojai jau naudojasi dabartiniuose automobiliuose. Juose montuojamos vaizdo kameros, radarai ir kiti jutikliai leidžia veikti adaptyviosioms pastovaus greičio palaikymo sistemoms, eismo juostų laikymosi funkcijai ar nuo susidūrimo gelbstinčiai avarinio stabdymo technologijai.

Gamintojai šias sistemas toliau nuosekliai tobulina, tad naujovių galima išvysti kone kiekviename naujos kartos modelyje. Pavyzdžiui, „Ioniq 5“ elektromobilyje adaptyvioji pastovaus greičio palaikymo sistema gali savarankiškai automobilį visiškai sustabdyti ir iš naujo priversti jį pajudėti, jeigu taip elgiasi eismo srautas priešais.

Beje, šis „Hyundai“ – pirmasis gamintojo modelis, kuriame įdiegtos vadinamojo antrojo lygmens autonominio važiavimo technologijos, leidžiančios ne tik valdyti greitį ir atstumą iki kitų transporto priemonių greitkeliuose, bet ir padedančios persirikiuoti eismo juostose.

Poveikis mobilumui

Specialistai pabrėžia, kad autonomiškų automobilių vystymas nėra vien tik ateities transporto galimybių demonstravimas ar saugumo klausimų sprendimas.

Kasdien pasaulyje mobilumo problemų turi šimtai tūkstančių žmonių su negalia: jie puoselėja tokius pačius keliavimo lūkesčius kaip ir bet kuris kitas gyventojas. Tad robotizuotas automobilis, kurio žmogui nereikia valdyti, padėtų išspręsti gerokai platesnį problemų spektrą.

Eksperimentinis „Hyundai“ modelis yra plataus spektro pažangių mobilumo technologijų, įdiegtų į vieną transporto priemonę, pavyzdys. Jis sukurtas glaudžiai bendradarbiaujant „Hyundai Motor Group“ ir autonominio vairavimo technologijų kūrėjai „Motional“. Drauge bendrovės ilgus metus tobulino pažangių automobilių platformų ir savarankiško vairavimo technologijas ir atliko daugybę bandymų griežtomis sąlygomis.

Visgi J. Lengvinas įsitikinęs, kad iki akimirkos, kai ir Lietuvoje bus įprasta matyti savarankiškai važinėjančius automobilius, nutekės dar nemažai vandens.

„Tačiau mes nuosekliai jausime, kad kiekvienas naujas automobilis tampa vis išmanesnis ir labiau mus saugantis“, – pažymėjo pašnekovas.

Jo žodžius iliustruoja iškalbingi faktai. Jau netolimoje ateityje ES, taigi ir Lietuvoje, į naujus automobilius bus privaloma įdiegti dalį autonominio vairavimo sistemų. O kai kurios iš jų yra būtinos jau dabar: nuo 2022 m. liepos 6 d. visose ES rinkoje parduodamose naujose masinės gamybos transporto priemonėse turi būti kitą automobilį atpažįstanti avarinio stabdymo sistema AEBS (angl. Advanced Emergency Braking System).

Dar daugiau: pažangesnė, pėsčiuosius ir dviratininkus atpažįstanti, avarinio stabdymo sistema taps privaloma kiekviename naujame ES parduodame automobilyje nuo šių metų liepos 7-osios. Tačiau sparčiai autonomiškumo technologijas vystantys gamintojai tam jau užbėgo už akių.

„Hyundai Ioniq 5“ ar „Ioniq 6“ elektromobiliuose ši sistema naudojama jau dabar. Ji radaru ir vaizdo kamera stebi kelią priešais ir gali savarankiškai sustabdyti automobilį, jeigu priešais stoja transporto priemonė, dviratininkas ar išbėga pėsčiasis. Krosoveryje „Hyundai Tucson“ ši sistema turi išplėstinę funkciją, padedančią išvengti priekinių susidūrimų sankryžose sukant į kairę.



NAUJAUSI KOMENTARAI

piguva

piguva portretas
užsakytas straipsnis, hyundajui iki teslos kaip rakum iki Paryžiaus
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

  • Kitąmet vairavimo egzaminą bus galima laikyti tik lietuvių arba oficialiomis ES kalbomis
    Kitąmet vairavimo egzaminą bus galima laikyti tik lietuvių arba oficialiomis ES kalbomis

    Nuo kitų metų sausio vairavimo egzaminus Lietuvoje bus galima laikyti tik lietuvių arba kitomis oficialiomis Europos Sąjungos (ES) kalbomis, tačiau išimtis bus taikoma ukrainiečiams, antradienį pranešė Vidaus reikalų ministerija (VRM). ...

  • Vairuotojai, dėmesio: įsigalioja KET pakeitimai
    Vairuotojai, dėmesio: įsigalioja KET pakeitimai

    Įsigaliojus Kelių eismo taisyklių (KET) pakeitimams, nuo sekmadienio privaloma laikytis saugaus atstumo lenkiant ar apvažiuojant dviratininkus ir pėsčiuosius, draudžiama palikti automobilius intensyvesnio eismo keliuose, taip pat atsiranda nauji kelio ...

    16
  • Gruodžio 1-ąją įsigalios nauji Kelių eismo taisyklių pakeitimai
    Gruodžio 1-ąją įsigalios nauji Kelių eismo taisyklių pakeitimai

    Jau šį sekmadienį, gruodžio 1 d., įsigalios nauji Kelių eismo taisyklių (KET) pakeitimai, numatantys keletą naujovių šalies keliuose. Reikės laikytis saugaus atstumo lenkiant ar apvažiuojant dviratininkus ir pėsčiuosius, bus draudžia...

    10
  • Paspirtukininkai – vis atsakingesni
    Paspirtukininkai – vis atsakingesni

    Bendrovės „Spinter tyrimai“ apklausa parodė, kad 85 proc. elektrinius paspirtukus vairuojančių asmenų žino apie prievolę laikytis Kelių eismo taisyklių (KET), o 41 proc. dėvi apsaugos priemones. Šie skaičiai didesni nei prie&scaro...

  • Dviratininkų gerovei – papildomi milijonai
    Dviratininkų gerovei – papildomi milijonai

    Susisiekimo ministerija, įvertinusi Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ priemones, pasiūlė Finansų ministerijai papildomus 33,7 mln. eurų skirti dviračių infrastruktūros plėtrai. ...

    2
  • Vairuotojų sveikatos patikra – nauja aukso gysla
    Vairuotojų sveikatos patikra – nauja aukso gysla

    Nuo sausio 1-osios vairuotojo pažymėjimo galiojimas bus susietas su sveikatos pažyma. Vairuotojams, kurių sveikatos pažyma baigė galioti, lieka vos mėnuo ją atnaujinti. Nors patikros procedūra itin greita, tokių užuomaršų dar likę gerokai p...

    19
  • Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
    Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?

    Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...

  • Naujus pokyčius lėmė poreikiai ir prognozės
    Naujus pokyčius lėmė poreikiai ir prognozės

    Keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ parengė naują traukinių metinį tvarkaraštį, įsigaliosiantį gruodžio 15 d. Daugiau reisų suplanuota populiariausiuose maršrutuose, trumpės kelionių trukmė. ...

    1
  • Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“
    Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“

    Visų laikų geriausiai parduodamų lengvųjų automobilių lyderė „Toyota Corolla“ pernai pasaulyje buvo tik ketvirta, bet šiemet rudenį susigrąžino prarastą poziciją. ...

    8
  • Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos
    Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos

    Nuo 2025 m. vasario 1-osios turėjęs įsigalioti griežtesnis valstybinio numerio ženklų būklės vertinimas Techninės apžiūros centre (TAC) atšaukiamas. Taip nusprendė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). ...

    1
Daugiau straipsnių