Bažnyčia ir dizainas

Keliaujant po Lietuvą, apžiūrėjau gal pusę šimto bažnyčių ir pastebėjau mane sutrikdžiusius ir ne vienoje vietoje atrastus bažnytinio dizaino elementus.

Neseniai dalyvavau ateitininkų stovykloje. Dėl viso pikto primenu, kad ateitininkai nėra ateistai, o atvirkščiai – katalikiško jaunimo organizacija. Ten mes, keli menotyrininkai, kalbėjome su stovyklautojais apie šiuolaikinį meną: jo kainas, jo sklaidą ir, be abejo, jo santykį su Bažnyčia.

Kalbantis ir šiek tiek, labai taikiai, besiginčijant, menotyrininkė ir dailininkė Sigita Maslauskaitė užsiminė, kad Lietuvos Bažnyčia su šiuolaikiniu menu neturi intensyvesnių darbo santykių turbūt nuo XX a. pradžios.

Šioje įžvalgoje Lietuvos Bažnyčios ištraukimas iš europinio konteksto yra visiškai tikslus. Šiuolaikinio meno centrų funkcijas Vakarų Europoje pastatytos bažnyčios galutinai prarado – jei kalbame apie dekoratyvinius menus – maždaug 6-ajame XX a.  dešimtmetyje. Tuomet, modernizmo klestėjimo laikais, altorinius paveikslus, vitražus, freskas vis dar kūrė Marcas Chagallas, Henri Matisse'as, Henri Léger'as ir kiti dailės gigantai. O bažnyčių architektūra visuomet ėjo beveik koja kojon su pasaulietinės architektūros tendencijomis. Atsirado neogotika – pradėjo kilti negotikinės bažnyčios, susiformavo Kazimiro Malevičiaus suprematizmo inspiruotas griežtas ir funkcionalus bauhausas – nedelsiant buvo suprojektuotos funkcionalistinės šventyklos. Po Antrojo pasaulinio karo, pradėjus formuotis laisvo plano architektūros stiliui, Le Corbusier pastato kriauklės formos Ronšano koplyčią. Na, o šiandien, šiek tiek utriruojant, bažnyčias Europoje ir pasaulyje architektai projektuoja pagal dviejų dominuojančių stilių taisykles – plaukiojančias zahahadidines arba minimalistiškai skandinaviškas.

Lietuvoje viskas vyko kitaip. Pas mus Bažnyčios menai – su architektūra imtinai – užsifiksavo praėjusio amžiaus pradžioje aktualiame istorizme, ir ši būsena su keistomis transformacijomis tebesitęsia iki šiol.

Šią vasarą, keliaujant po Lietuvą, apžiūrėjau gal pusę šimto Lietuvos bažnyčių ir pastebėjau mane sutrikdžiusius ir ne vienoje vietoje atrastus bažnytinio dizaino elementus. Kadangi keliavome su turistiniu vadovu rankose, matėme pačias gražiausias Lietuvos bažnyčias. Jų architektūra, gamtovaizdis, landšaftinė ar urbanistinė dermė kaip gniaužė, taip ir tebegniaužia kvapą. Bet, įžengus į šventorių, stebėjimo kampas pasikeičia ir akys pamato smulkiąsias maldos namų šeimininkų puošybos iniciatyvas. Jos, nepatenkančios į valstybės paminklų apsaugos reglamentavimo gniaužtus, smarkiai primena privačių namų Lenkijoje kiemus. Tie lenkų kiemai su intensyvia sodo skulptūrų, lauko lempų, fontanų ir fontanėlių, dirbtinių grotų, margomis itališkomis plytelėmis išklotų takų estetika jau tapo reiškiniu. Tai yra ne kartą jau įvykusi akcentų pasikeitimo istorija, kai entuziastingai kaupiamas ir komponuojamas kičas tampa savarankišku, gal ne estetinės, o antropologinės analizės vertu reiškiniu. Bet taip yra Lenkijoje. Lietuvos šventoriuose lenkiško tipo dekoratyvinio kičo intensyvumas nėra pribloškiantis, todėl vertas tik nesmagaus nusistebėjimo ir nuostabos, kodėl tokioms išskirtinėms, svarbiausioms miestelių vietoms pagailima profesionalaus landšafto architekto pastangų.

Vis dėlto, būdamas tik neaktyvus religinio gyvenimo stebėtojas, nejaučiu turįs teisės ir į nuostabą. Šventorius – juk bažnyčios, ne savivaldybės – kaip nori, taip ir tvarkosi. Stipresnis erzelis kyla, kai lenkiškas dizainas peržengia šventoriaus ribas. Tarkim, verta prisiminti prieš pusmetį spaudoje švystelėjusią istoriją apie naujos bažnyčios Pašilaičiuose, miegamajame Vilniaus rajone, architektūros konkursą. Įvyko jis prieš kokius šešerius metus. Konkursą Vilniaus arkivyskupijos užsakymu surengė Lietuvos architektų sąjunga. Buvo išrinktas laimėtojas, pasiūlęs skandinaviško stiliaus pastatą – ramios linijos, kelios horizontalios nišos, nepompastiška varpinės vertikalė. Toks, pavadinčiau, kokybiškas, bet nuobodokas "ikeinis" stilius. Bėgo metai, projektas dulka, jokių statybos ženklų nėra. Ir visiškai netikėtai šiais metais architektai sužino, kad konkurso laimėtojas pamirštas, o arkivyskupijos ekonomo tarnyba jau be jokių varžybų užsakė naują projektą kitai architektų grupei, kurie suprojektavo tobulai antiskandinaviškos estetikos pastatą: rytietišką, slavišką kelių aštrių arkų kubo formos svogūną, padažytą taip bažnyčiose mėgstamomis saldaininėmis rausvai violetinėmis spalvomis. Aš jokiais būdais nesakau, kad naujasis projektas blogas. Jis puikiai tiktų daug kur – nuo Rusijos platybių iki Karpatų prieškalnių Moldavijoje, Rumunijoje ar toje pačioje Lenkijoje. Bet paskutinė vieta, kur tokia bažnyčia atrodytų organiškai, yra sovietiniai Pašilaičiai.

Sudėjęs krūvon savo šviežias ir negilias patirtis apie šiuolaikinę dailę Lietuvos Bažnyčioje, pagalvoju, kad šiai bendruomenei nekenktų pasižvalgyti į madas. Tai – atsargus pasiūlymas. Aš nemanau, kad Bažnyčia sugebėtų atsirasti aktualaus meno fronto priekinėse pozicijose. To ir nereikia. Bet verta, atidėjus šalin atvirukų su Rafaelio tapybos reprodukcijomis rinkinius, perversti Bažnyčios pamirštus XX ir XXI a. dizaino, architektūros, spalvų teorijos, šrifto, medžiagotyros, konstrukcijų, grafinių programų vadovėlius ir albumus. Ten yra milžiniška ir universali šiuolaikinė, civilizuota, atpažįstama pasiūla. Jos užteks bet kuriam skoniui.

Beje, tokia išvada baigėme ir pokalbį apie meną ateitininkų stovykloje.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

  • Auksinis aštuonetas
    Auksinis aštuonetas

    Yra toks smagus filmas „Oušeno aštuntukas“ apie pramuštgalvių šutvę ir jų tobulą vagystę. Bet kalba šįkart ne apie holivudišką versiją. Lietuviškas variantas kur kas įdomesnis – čia a...

    2
  • Kodėl mes ne Amerika?
    Kodėl mes ne Amerika?

    Kodėl mūsų rinkimų kampanijos atrodo kaip melancholijos persmelktas moliūgas juodame lauke. Lauke, kur mėnulis šviečia visur, išskyrus jį. ...

    6
  • E. Lucasas: Europa privalo skirti daugiau lėšų gynybai
    E. Lucasas: Europa privalo skirti daugiau lėšų gynybai

    Buvęs (ir galimai būsimas) JAV prezidentas Donaldas Trumpas į aljansus žiūri per sandorių prizmę. Jo kalbose nėra miglotos retorikos apie vadinamosios D dienos išsilaipinimą, Berlyno sieną ar džiaugsmingą Europos susivienijimą 1989–19...

    5
  • Poetų ar miestų karas?
    Poetų ar miestų karas?

    Kiekviena XX a. kauniečių karta užaugo su sava Vilniaus idėja. Dabar nė vienas jų vasaros neįsivaizduoja be pajūrio, tarpukariu ateities neįsivaizdavo be Vilniaus. Jų nenoru „nurimti be Vilniaus“ sumaniai pasinaudojo ir Kremlius, š...

    3
  • Kiekviena diena – lyg asilų šventė
    Kiekviena diena – lyg asilų šventė

    Vos tik dienraštyje pasirodė straipsnis apie trijų Baltijos šalių sėkmę, patirtą per 20 metų Europos Sąjungoje, iškart sučiurleno komentatorių pagiežos upeliai. ...

    21
  • V. Matijošaitis apie verslo pasitraukimą iš Rusijos: visi žinojo, kad čia buvo tik laiko klausimas
    V. Matijošaitis apie verslo pasitraukimą iš Rusijos: visi žinojo, kad čia buvo tik laiko klausimas

    Jeigu iki šiol dirbčiau versle, pastarasis laikotarpis būtų skirtas vien atsakinėjimui į klausimus „kas, kaip, kada ir už kiek“. Tema jau išsemta, bet klausimai pilasi toliau. Kai kas negali susitaikyti su mintimi, kad „Vi...

    104
  • Palangoje galėjome stebėti vieningos kultūros Europą
    Palangoje galėjome stebėti vieningos kultūros Europą

    Savaitgalį teko praleisti Palangoje. Mero Šarūno Vaitkaus kvietimu teko dalyvauti Palangoje įvykusiame Europos brasbandų (varinių pučiamųjų orkestrų) čempionate. ...

    2
  • Nusilenkti Mamai
    Nusilenkti Mamai

    Draugė net šastelėjo nuo mobiliojo telefono. „Nenoriu matyti to išsigimimo!“ – nė nedirstelėjo į nuotrauką, kurioje ant baltai užklotos pakylos gėlių jūroje guli ... šuo. Pašarvotas. Savo skausmu socialin...

    1
  • Skaniai gyvename
    Skaniai gyvename

    Valgai vynuogę ir stebiesi: Pietų kraštų vaisius vidury žiemos. Kaduise, prieš 30 metų, ir rudenį negaudavai. O dabartės – bet kuriuo metu, bet kokiais kiekiais. Bet kažkas kikena: gal jis nežino, kaip tikros vynuogės atrodo: gels...

    13
  • Putinai kyla į paviršių
    Putinai kyla į paviršių

    Bolševikai nebuvo vienintelė jėga 1917-aisiais siekusi perimti valdžią Rusijoje. Tų pačių metų rugsėjo 10–13 d. (matyt, pagal Grigalijaus kalendorių) savo laimę išbandė ir generolas Lavras Georgijevičius (1870–1918), mies...

    8
Daugiau straipsnių