Vairuotojo pažymėjimas – vietoj tapatybės kortelės?

Sudaryti sutartį banke ar atsiimti siuntinį – su vairuotojo pažymėjimu. Seime užregistruotas siūlymas šį dokumentą prilyginti pasui ar asmens tapatybės kortelei. Taip pat siūloma sumažinti vairuotojams privalomų vežiotis dokumentų skaičių – siūloma atsisakyti reikalavimo pareigūnams pateikti privalomosios techninės apžiūros dokumentą. Šie pakeitimai jau užregistruoti Seime – jais numatoma keisti Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą.

Įstatymo pataisos turėtų įtvirtinti ir tai, kad vairuotojai transporto priemones tikrinantiems pareigūnams vietoj vairuotojo pažymėjimo galėtų pateikti asmens tapatybės kortelę arba pasą. Šie dokumentai suteikia pakankamai informacijos siekiant patikrinti vairuotojo duomenis.

Lietuvoje išduodami tik Europos Sąjungos reikalavimus atitinkantys naujos kartos vairuotojo pažymėjimai, kurie turi polikarbonatinį sluoksnį ir kuriuose asmens atvaizdas, parašas ir kiti duomenys įrašomi naudojant lazerinio graviravimo įrangą.

Seimo narys Remigijus Šimašius

Šiuo įstatymo projektu siekiama keleto tikslų. Pirmasis – padaryti taip, kad naujasis, ES standartus atitinkantis vairuotojo pažymėjimas pagal šalies teisės aktus atitiktų asmens tapatybę patvirtinančių dokumentų statusą. Tai reiškia, kad nuėjus į banką būtų galima atsidaryti sąskaitą, o į valstybinę įstaigą – susitvarkyti įvairius reikalus.

Kitas tikslas jau taip pat pakeliui. Kadangi einame priekin plėtodami technologijas, policijos ekipažai jau turi galimybę prieiti prie duomenų bazių. Tai – esminis dalykas, kuris pasikeitė per kelerius pastaruosius metus, tad reikia įtvirtinti, kad privalomų vežiotis dokumentų vairuotojai turėtų mažiau. Būtent dėl to ir siūloma kelis dokumentus išbraukti iš privalomų vežiotis sąrašo – techninės apžiūros taloną, mašinos registracijos iri vairuotojo pažymėjimą.

Be abejo, jei vairuotojas neturės pažymėjimo, bet turės pasą ar tapatybės kortelę, policijos patikra gali užtrukti minute ar dviem ilgiau. Bet dėl neturėjimo jis neturi būti baudžiamas, nes patikrinti, ar jis turi teisę vairuoti, galima susiekus su duomenų baze.

Tokia siūloma tvarka – gyvenimo paprastinimas. Tai niekaip neprasilenktų nei su ES teisės aktais, nei su praktika. Galiu pasakyti, kad pagal dabartines direktyvas yra patvirtintas bendras vairuotojo pažymėjimas visoms šalims narėms, tačiau kadangi kol kas šalių duomenų bazės nesujungtos, tai, važinėjant užsienyje, ES šalyse pažymėjimo reikėtų. Be jo būtų galima drąsiai važinėti tik Lietuvoje.

Techninis pasas, techninės apžiūros talonai, draudimo polisai – jų kai kuriose valstybėse rekomenduojama net nesivežioti, nes galima prarasti ar pamesti. Ypač tai aktualu kalbant apie techninį mašinos pasą – įprastai du rakteliai mašinoje būna tam, kad ja galėtų naudotis du žmonės. Palikti šio paso mašinoje nerekomenduojama: jei vienas iš sutuoktinių jį nešiojasi, kitam, prireikus mašinos, neretai būna sunku paimti.

Seime kol kas labai plačiai šia tema dar nediskutavau, tačiau tie kolegos, su kuriais teko pasišnekėti, šį siūlymą sutinka tikrai palankiai. Be abejo, dabar dar reikia palaukti Seimo Teisės departamento išvadų. Gal bus kokių nors institucinių aspektų su kitais įstatymais, bet kol kas jokių neigiamų reakcijų nesusilaukiau.

Yra vienas kitas pareigūnas, pastebėjęs, kad automobilio patikra gali užtrukti šiek tiek ilgiau, tačiau manau, kad šiuo atveju policija gali adekvačiai komunikuoti su vairuotojais. Kai kuriais atvejais policija turėtų keisti ir savo praktiką – dokumentų šiandien reikalaujama visada: ar reikia jų, ar nereikia. Nors tai neatsiejama procedūros dalis, tačiau tikrai ne visada būtina.

Kauno policijos Migracijos skyriaus viršininkė Vilma Venclovienė

Nemanau, kad, įvedus tokią tvarką, lauktų kokie nors blogi padariniai. Asmens dokumentas turėtų būti tas dokumentas, kuris identifikuoja asmenį. Ant jo turėtų būti jo nuotrauka, asmens kodas, dokumento serija ir numeris. Šiuo metu vairuotojo pažymėjimas yra gana apsaugotas ir atitinka šiuos kriterijus. Juk panaši praktika jau dabar įgyvendinama kai kuriose institucijose – kartais ir banke pakanka nuvykti ir pateikti vairuotojo pažymėjimą, kad asmenį identifikuotų.

Kai kur su vairuotojo pažymėjimu neaptarnauja, nes tai nėra asmens tapatybę patvirtinantis dokumentas. Manau, kad jis pagal savo apsaugos lygį, kriterijus, galėtų būti tas dokumentas, kurį asmuo galėtų pateikti, kai jis su savimi neturi asmens dokumento.

Tapatybės kortelė ir pasas vis tiek išliks pagrindiniais tapatybę patvirtinančiais dokumentais, tačiau turi būti suteikta alternatyva žmogui, tvarkančiam savo reikalus. Jam nereikėtų nešiotis šūsnies dokumentų – užtektų vieno.

Kalbant apie policijos patikrinimą sustabdžius vairuotoją, jei jis yra tikrinamas, bet kurio atveju duomenų bazėse įvedamas jo asmens kodas. Pagal jį nustatomi reikalingi duomenys, o asmens kodas yra ir vairuotojo pažymėjime. Negalėčiau kalbėti už patrulius, tačiau nemanau, kad toks paso ar tapatybės kortelės tikrinimas užimtų gerokai daugiau laiko.

Be abejo, policininkui reikia žinoti, kokios kategorijos transporto priemonę vairuotojas turi teisę vairuoti, tačiau atėjus į kokią nors įstaigą, galėtų užtekti ir vairuotojo pažymėjimo.

VĮ „Regitra“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas

Toks žingsnis – tikrai sveikintinas. Asmens tapatybę patvirtinančio dokumento, kaip vairuotojo pažymėjimas, ir dabar kai kurioms įstaigoms pakanka. Nežinau, ar didelė problema yra vairuotojo pažymėjimą padaryti tapatybę patvirtinančiu dokumentu, tačiau galimybė jo nesivežioti yra geras sprendimas. Yra duomenų registras ir jei policija turi ryšį bei priėjimą prie jo, tai nemanau, kad tai sukeltų dideles problemas.

Įdomu, kiek tai pasiteisintų ir ar būtų patogiau, nes kalba eina tik apie naujo pavyzdžio vairuotojo pažymėjimus. Vairuotojų Lietuvoje turime apie 1,5 mln., o iš jų 300 tūkst. turi seno pavyzdžio pažymėjimus, kuriuos būtina pasikeisti iki 2017 m. vasario 3 d., tad ši tvarka kol kas šių vairuotojų neliestų.

Klausimas, kokį efektą tai duotų praktiškai, mat pažymėjimas – kreditinės kortelės dydžio ir ar viena, ar dvi kortelės piniginėje – didelio skirtumo, manau, neturėtų. Bet kuriuo atveju idėja yra gera ir jei palengvina žmonėms administravimą, yra gerai.

Ar tokia tvarka nepasinaudos piktavaliai, kuriems bus lengviau padirbti vairuotojo pažymėjimą nei tapatybės kortelę? Šis klausimas lieka atviras – tuščių vairuotojų pažymėjimų turime trejiems metams, o vienokių ar kitokių saugos priemonių galima visada įdiegti. Pats pažymėjimo blankas yra saugus, tik kiekviena papildoma saugos priemonė didintų pažymėjimo kainą.



NAUJAUSI KOMENTARAI

vytasb

vytasb portretas
Lietuvoje,kaip visada,isradineja dvirati,kai kitose salyse,pvz. JAV jau seniai taip yra,ir jokiu problemu nekyla.Per mano 17 metu gyvenimo cia nei karto nebuvau sustsbdytas dokumentu patikrinimui.Jeigu jie nori patikrinti,tai vaziuodami is paskos iveda I kompa tavo masinos numeri ir,jeigu randa pazeidimu,sustabdo,arba jeigu kelia itarimu tavo vaziavimas.Nesu mates su lazdele prie masinos stovincio ir stabdancio policininko,zodziu,be reikalo zmogaus netrukdo.

Hmm

Hmm portretas
Seniausiai SEB Swed ir Šiaulių banke pateikinėju vairuotojo pažymėjimą...

To mūsų ūkininkai

To mūsų ūkininkai portretas
...Eik sniegą pakasi, pašluosi apie ūkį, ir turėsi ką daryt.
VISI KOMENTARAI 7

Galerijos

Daugiau straipsnių