- Mantas Lapinskas
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Sudaryti sutartį banke ar atsiimti siuntinį – su vairuotojo pažymėjimu. Seime užregistruotas siūlymas šį dokumentą prilyginti pasui ar asmens tapatybės kortelei. Taip pat siūloma sumažinti vairuotojams privalomų vežiotis dokumentų skaičių – siūloma atsisakyti reikalavimo pareigūnams pateikti privalomosios techninės apžiūros dokumentą. Šie pakeitimai jau užregistruoti Seime – jais numatoma keisti Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą.
Įstatymo pataisos turėtų įtvirtinti ir tai, kad vairuotojai transporto priemones tikrinantiems pareigūnams vietoj vairuotojo pažymėjimo galėtų pateikti asmens tapatybės kortelę arba pasą. Šie dokumentai suteikia pakankamai informacijos siekiant patikrinti vairuotojo duomenis.
Lietuvoje išduodami tik Europos Sąjungos reikalavimus atitinkantys naujos kartos vairuotojo pažymėjimai, kurie turi polikarbonatinį sluoksnį ir kuriuose asmens atvaizdas, parašas ir kiti duomenys įrašomi naudojant lazerinio graviravimo įrangą.
Seimo narys Remigijus Šimašius
Šiuo įstatymo projektu siekiama keleto tikslų. Pirmasis – padaryti taip, kad naujasis, ES standartus atitinkantis vairuotojo pažymėjimas pagal šalies teisės aktus atitiktų asmens tapatybę patvirtinančių dokumentų statusą. Tai reiškia, kad nuėjus į banką būtų galima atsidaryti sąskaitą, o į valstybinę įstaigą – susitvarkyti įvairius reikalus.
Kitas tikslas jau taip pat pakeliui. Kadangi einame priekin plėtodami technologijas, policijos ekipažai jau turi galimybę prieiti prie duomenų bazių. Tai – esminis dalykas, kuris pasikeitė per kelerius pastaruosius metus, tad reikia įtvirtinti, kad privalomų vežiotis dokumentų vairuotojai turėtų mažiau. Būtent dėl to ir siūloma kelis dokumentus išbraukti iš privalomų vežiotis sąrašo – techninės apžiūros taloną, mašinos registracijos iri vairuotojo pažymėjimą.
Be abejo, jei vairuotojas neturės pažymėjimo, bet turės pasą ar tapatybės kortelę, policijos patikra gali užtrukti minute ar dviem ilgiau. Bet dėl neturėjimo jis neturi būti baudžiamas, nes patikrinti, ar jis turi teisę vairuoti, galima susiekus su duomenų baze.
Tokia siūloma tvarka – gyvenimo paprastinimas. Tai niekaip neprasilenktų nei su ES teisės aktais, nei su praktika. Galiu pasakyti, kad pagal dabartines direktyvas yra patvirtintas bendras vairuotojo pažymėjimas visoms šalims narėms, tačiau kadangi kol kas šalių duomenų bazės nesujungtos, tai, važinėjant užsienyje, ES šalyse pažymėjimo reikėtų. Be jo būtų galima drąsiai važinėti tik Lietuvoje.
Techninis pasas, techninės apžiūros talonai, draudimo polisai – jų kai kuriose valstybėse rekomenduojama net nesivežioti, nes galima prarasti ar pamesti. Ypač tai aktualu kalbant apie techninį mašinos pasą – įprastai du rakteliai mašinoje būna tam, kad ja galėtų naudotis du žmonės. Palikti šio paso mašinoje nerekomenduojama: jei vienas iš sutuoktinių jį nešiojasi, kitam, prireikus mašinos, neretai būna sunku paimti.
Seime kol kas labai plačiai šia tema dar nediskutavau, tačiau tie kolegos, su kuriais teko pasišnekėti, šį siūlymą sutinka tikrai palankiai. Be abejo, dabar dar reikia palaukti Seimo Teisės departamento išvadų. Gal bus kokių nors institucinių aspektų su kitais įstatymais, bet kol kas jokių neigiamų reakcijų nesusilaukiau.
Yra vienas kitas pareigūnas, pastebėjęs, kad automobilio patikra gali užtrukti šiek tiek ilgiau, tačiau manau, kad šiuo atveju policija gali adekvačiai komunikuoti su vairuotojais. Kai kuriais atvejais policija turėtų keisti ir savo praktiką – dokumentų šiandien reikalaujama visada: ar reikia jų, ar nereikia. Nors tai neatsiejama procedūros dalis, tačiau tikrai ne visada būtina.
Kauno policijos Migracijos skyriaus viršininkė Vilma Venclovienė
Nemanau, kad, įvedus tokią tvarką, lauktų kokie nors blogi padariniai. Asmens dokumentas turėtų būti tas dokumentas, kuris identifikuoja asmenį. Ant jo turėtų būti jo nuotrauka, asmens kodas, dokumento serija ir numeris. Šiuo metu vairuotojo pažymėjimas yra gana apsaugotas ir atitinka šiuos kriterijus. Juk panaši praktika jau dabar įgyvendinama kai kuriose institucijose – kartais ir banke pakanka nuvykti ir pateikti vairuotojo pažymėjimą, kad asmenį identifikuotų.
Kai kur su vairuotojo pažymėjimu neaptarnauja, nes tai nėra asmens tapatybę patvirtinantis dokumentas. Manau, kad jis pagal savo apsaugos lygį, kriterijus, galėtų būti tas dokumentas, kurį asmuo galėtų pateikti, kai jis su savimi neturi asmens dokumento.
Tapatybės kortelė ir pasas vis tiek išliks pagrindiniais tapatybę patvirtinančiais dokumentais, tačiau turi būti suteikta alternatyva žmogui, tvarkančiam savo reikalus. Jam nereikėtų nešiotis šūsnies dokumentų – užtektų vieno.
Kalbant apie policijos patikrinimą sustabdžius vairuotoją, jei jis yra tikrinamas, bet kurio atveju duomenų bazėse įvedamas jo asmens kodas. Pagal jį nustatomi reikalingi duomenys, o asmens kodas yra ir vairuotojo pažymėjime. Negalėčiau kalbėti už patrulius, tačiau nemanau, kad toks paso ar tapatybės kortelės tikrinimas užimtų gerokai daugiau laiko.
Be abejo, policininkui reikia žinoti, kokios kategorijos transporto priemonę vairuotojas turi teisę vairuoti, tačiau atėjus į kokią nors įstaigą, galėtų užtekti ir vairuotojo pažymėjimo.
VĮ „Regitra“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas
Toks žingsnis – tikrai sveikintinas. Asmens tapatybę patvirtinančio dokumento, kaip vairuotojo pažymėjimas, ir dabar kai kurioms įstaigoms pakanka. Nežinau, ar didelė problema yra vairuotojo pažymėjimą padaryti tapatybę patvirtinančiu dokumentu, tačiau galimybė jo nesivežioti yra geras sprendimas. Yra duomenų registras ir jei policija turi ryšį bei priėjimą prie jo, tai nemanau, kad tai sukeltų dideles problemas.
Įdomu, kiek tai pasiteisintų ir ar būtų patogiau, nes kalba eina tik apie naujo pavyzdžio vairuotojo pažymėjimus. Vairuotojų Lietuvoje turime apie 1,5 mln., o iš jų 300 tūkst. turi seno pavyzdžio pažymėjimus, kuriuos būtina pasikeisti iki 2017 m. vasario 3 d., tad ši tvarka kol kas šių vairuotojų neliestų.
Klausimas, kokį efektą tai duotų praktiškai, mat pažymėjimas – kreditinės kortelės dydžio ir ar viena, ar dvi kortelės piniginėje – didelio skirtumo, manau, neturėtų. Bet kuriuo atveju idėja yra gera ir jei palengvina žmonėms administravimą, yra gerai.
Ar tokia tvarka nepasinaudos piktavaliai, kuriems bus lengviau padirbti vairuotojo pažymėjimą nei tapatybės kortelę? Šis klausimas lieka atviras – tuščių vairuotojų pažymėjimų turime trejiems metams, o vienokių ar kitokių saugos priemonių galima visada įdiegti. Pats pažymėjimo blankas yra saugus, tik kiekviena papildoma saugos priemonė didintų pažymėjimo kainą.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Vilkikai prie Šalčininkų punkto nuo penktadienio turi laukti kitoje vietoje3
Vilkikai, važiuojantys per Šalčininkų pasienio postą ir laukiantys kelkraštyje bei keliantys riziką eismo saugumui, nuo penktadienio nukreipiami laukti į kitą, mažiau judrų kelią. ...
-
Papasakojo, kaip miške pasiklydęs tarnybinis šuo grįžo pas šeimininką5
Nekasdienė situacija nutiko Panevėžio rajone. Pasiklydusių žmonių ieškoti išmokytas tarnybinis šuo miško platybėse dingo pats. Paskelbta net paieška, pakeltas dronas. Pasirodo, Roksis, toks tarnybinio šuns varda...
-
Lietuvos kalėjimų tarnybos vadovu siūloma skirti M. Kairį1
Teisingumo ministrė Ewelina Dobrowolska (Evelina Dobrovolska) Lietuvos kalėjimų tarnybos (LKT) vadovu siūlo skirti dabartinį įstaigos direktoriaus pavaduotoją Mindaugą Kairį. ...
-
Į Lietuvą pratyboms atvyksta JAV karinė technika10
Penktadienį Lenkijos - Lietuvos sieną kirto pirmoji JAV kariuomenės 2-ojo kavalerijos pulko karinės technikos kolona, pranešė Lietuvos kariuomenė. ...
-
Laisvės alėjoje kepa ir šakočius, ir sūrius3
Laisvės alėjoje karaliauja ūkininkai, tautodailininkai ir amatininkai. „Kauno mugė. Pavasaris 2024“ dalyvių stalai lūžta nuo mėsos, pieno, duonos, tekstilės, molio, juvelyrinių ir kitokių gaminių, dirbinių. ...
-
Kas ir kokiu atveju pripažįsta žmogų nepakaltinamu?2
Teismo esate pripažintas nukentėjusiuoju, bet nusikaltėlis – nepakaltinamas. Ar jums bus atlyginta žala ir kada žmogus laikomas nepakaltinamu? Į šiuos klausimus LNK atsakė Baudžiamosios ir baudžiamojo proceso teisės komiteto narys advoka...
-
Klaipėdoje baigti Baltijos prospekto sankryžos rekonstrukcijos darbai
Klaipėdoje pabaigti Baltijos prospekto, Šilutės plento ir Vilniaus plento žiedinės sankryžos rekonstrukcijos darbai, pranešė miesto savivaldybė. ...
-
Komendantūros: dažniausiai užduodami klausimai2
Kiekvienas žmogus turi žinoti savo vaidmenį valstybės gynyboje ir įgyti praktinių gebėjimų, reikalingų priešintis, nes žinios suteikia užtikrintumo, teigia Krašto apsaugos ministerija. Tam, kad visi suprastų savo vaidmenis, Lietuvos k...
-
Prezidentūra sureagavo į L. Kasčiūno siūlymus: tai negali vėlinti divizijos įgyvendinimo datos5
Krašto apsaugos ministro Lauryno Kasčiūno siūlymai stiprinti oro gynybą bei etapais didinti tankų pajėgas negali pavėlinti užsibrėžto divizijos suformavimo termino, teigia Prezidentūra. ...
-
Vilniaus savivaldybė pritarė naujojo darželio Perkūnkiemyje projektui3
Vilniaus miesto savivaldybė pritarė naujo, 290 vaikų talpinančio darželio Perkūnkiemio rajone projektui. Skelbiama, kad gavus statybų leidimus, darbus tikimasi pradėti kitų metų pradžioje. ...