- Marius Eidukonis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Prieš trylika metų Lietuvos miestuose greitis buvo sumažintas nuo 60 iki 50 km/val. O dabar Europoje vis labiau girdimas balsas tų, kurie siekia, kad transporto greitis miestuose būtų sumažintas iki 30 km/val. Idėjos šalininkai skaičiuoja, kad prie jų iniciatyvos jau prisijungė apie 170 miestų.
Daugiau saugumo
Europos miestuose pastaruoju metu ėmė daugėti vadinamųjų lėto eismo gatvių. Jose leidžiamas maksimalus greitis siekia vos 30 km/val. Tokių gatvių itin daug Londone, Paryžiuje, Madride, Berlyne, Helsinkyje, Briuselyje ir kituose miestuose. Ypač daug tokių gatvių atsiranda šalia mokyklų ir darželių, miesto centruose, parduotuvių rajonuose ir gatvėse, kuriose gausu dviratininkų ir pėsčiųjų. Kai kurie mažesni Europos miestai pasirenka 30km/val. greičio limitą kaip standartinį greičio limitą mieste. Visuomenės apklausų duomenimis, daugėja ir žmonių, palaikančių 30km/val. greičio limitą miestuose.
Eismo saugumo ekspertai tikina, kad lėto eismo gatvėse susidūrimų padariniai daug švelnesni, ypač tuomet, kai susiduria pėsčiasis ar dviratininkas su motorine transporto priemone.
"Kitaip tariant, kuo didesnis greitis ir transporto priemonės masė, tuo didesnė tikimybė, kad pažeidžiamas eismo dalyvis neišgyvens arba patirs sunkių sužalojimų", – tvirtino Europos Transporto Saugumo Tarybos (ETST) projektų vadovė Dovilė Adminaitė.
Tyrimai rodo, kad pėsčiajam susidūrus su automobiliu, judančiu 50 km/val. greičiu, tikimybė žūti padidėja daugiau kaip penkis kartus, nei susidūrus su automobiliu, judančiu 30 km/val. greičiu. "Lėto eismo gatvės ne tik sušvelnina susidūrimo padarinius, bet ir padeda išvengti eismo įvykių – vairuotojas turi daugiau laiko pamatyti ir reaguoti į susidariusią situaciją, taip pat jis turi daugiau laiko žvilgsniu bendrauti su kitais eismo dalyviais. Beje, lėto eismo gatvės sukuria saugumo jausmą, todėl pradeda daugėti pėsčiųjų ir dviratininkų", – apie gatvių, kuriose maksimalus leistinas greitis neviršytų 30 km/val., pranašumus kalbėjo pašnekovė.
Jos teigimu, sulėtėjęs eismas prisidėtų ir prie kovos su klimato kaita, nes transporto priemonėms judant mažesniu greičiu, į aplinką išsiskiria mažiau išmetamųjų dujų, be to, aplinka tampa draugiškesnė žmogui, nes sumažėja ir automobilių variklių, padangų keliamas triukšmas.
Psichologinė nuostata
Susisiekimo ministerijos (SM) Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis teigė abejojantis, ar greičio sumažinimas miestuose nuo dabar galiojančių 50 km/val. iki 30 km/val. išspręstų avaringumo problemas. "Jeigu šis apribojimas būtų taikomas visoje didmiesčio teritorijoje, neatsižvelgiant į gatvės kategoriją ir paskirtį, pasiektume priešingą efektą – susidarytų spūstys, o vairuotojų nepasitenkinimas tokiu sprendimu labai išaugtų", – tvirtino V.Pumputis.
Iniciatyvos "30km/val. – paverskime gatves saugiomis" generalinė sekretorė Heike Aghte dienraščiui atsiųstame atsakyme teigė, kad pasipriešinimas greičio mažinimui miestuose yra natūralus, tačiau visi miestai, kurie įvedė šį greičio limitą pastebėjo, kad ilgainiui visi tampa patenkinti tokiu sprendimu. "Būtent dėl neigiamo gyventojų požiūrio dauguma miestų 30 km/val. apribojimus pirmiausia įveda pusmečiui ar metams, tačiau vėliau jie ir lieka prie tokio sprendimo", – tvirtino H.Aghte.
Pasak pašnekovės, kol kas 30 km/val. mieste taisyklė yra tik išimtis, o 50 km/val. yra visiems priimtina norma, būtent todėl dauguma vairuotojų nenori sutikti su tokiu greičio sumažinimu. "Tai normali psichologinė priežastis", – trumpai apibendrina H.Aghte.
Greitis jau ribojamas
Kauno miesto savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas Paulius Keras teigė, kad toks maksimalus greitis galimas mažo intensyvumo ar miegamuosiuose rajonuose esančiose gatvėse, tačiau būtų labai sunku įsivaizduoti, kad, esant dideliam transporto srautui, toks greitis būtų numatytas magistralinėse miesto arterijose.
"Pavyzdžiui, Kauno miesto Saugaus eismo komisija jau yra paskelbusi visą Senamiestį gyvenamąja zona. Tai reiškia, kad visose gatvėse, esančiose Senamiestyje, maksimalus leistinas greitis yra net mažesnis ir siekia 20 km/val.", – atkreipė dėmesį pašnekovas. Taip pat jis tvirtino, kad atsižvelgiama į saugaus eismo specialistų reikalavimus ir gatvėse, kur intensyvus pėsčiųjų ar dviratininkų eismas arba jiems nėra tinkamų sąlygų saugiai judėti. Čia greitis pagal rekomendacijas sumažintas iki 30 km/val. Kaip vieną tokių, P.Keras išskyrė A.Smetonos alėją.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Pažinojusieji nušautą policininkę: apie konfliktus šeimoje niekada nebuvome girdėję1
Policijos pareigūnės šeimos drama Šalčininkuose sukėlė svarstymus apie psichologinę policininkų sveikatą. ...
-
Pabradės poligone mirė JAV karys7
Generolo Silvestro Žukausko poligone Pabradėje, Švenčionių rajone, trečiadienį mirė Jungtinių Valstijų karys. ...
-
Kaip apsaugoti dviračius nuo vagių?
Gyventojai jau vis aktyviau važinėja dviračiais ar paspirtukais, į kuriuos kėsinasi vagišiai. Jų grobiu dažniausiai tampa neprirakinti, be priežiūros palikti, neretai ir brangiai kainuojantys dviračiai. Pareigūnai pataria ženklinti savo turt...
-
Latvijoje – jokių rūkalų iki 20 metų: ar seksime jų pavyzdžiu?
Latvija nuo kitų metų draus parduoti tabako gaminius, jo pakaitalus, elektroninius rūkymo prietaisus ir jų pildykles jaunesniems nei 20 metų asmenims. Lietuvos specialistai sveikina tokį latvių sprendimą, nes rūkymo mastai jaunuolių gretose iš...
-
Keturios tos pačios lyties poros kreipėsi į EŽTT dėl partnerystės, santuokos įteisinimo14
Keturios poros penktadienį kreipėsi į Europos Žmogaus Teisių Teismą (EŽTT) dėl tos pačios lyties asmenų partnerystės, santuokos įteisinimo Lietuvoje. ...
-
Kaunas paminėjo Lietuvos įstojimo į NATO jubiliejų: jau 20 metų kartu9
Prieš 20 metų Lietuva įstojo į stipriausią gynybinį aljansą, tad visoje šalyje penktadienį skamba renginiai, skirti NATO. Kauniečiai tikino, kad būdami NATO šeimos dalimi jaučiasi saugiai ir gali didžiuotis Lietuvos lyderyste. ...
-
Orai: per Velykas gali sušilti ir iki 23 laipsnių1
Lietuvos hidrometeorologijos tarnyba šventinį savaitgalį prognozuoja šiltus orus. ...
-
Pradėtas tyrimas dėl Prezidentūros siūlymų, teikiant kandidatus į teisėjus2
Nacionalinės teismų administracijoje (NTA) pradėtas vidinis tyrimas, kurio metu aiškinamasi, ar skiriant asmenis Vilniaus miesto apylinkės teismo teisėjais, nebuvo galimai pažeistos Teismų įstatymo nuostatos. ...
-
V. Rupšys: Nyderlandų sprendimas dėl „Patriot“ – pirmas žingsnis į rotacinę oro gynybą
Nyderlandams kelioms savaitėms į Lietuvą atsiunčiant ilgojo nuotolio oro gynybos sistemas „Patriot“, kariuomenės vadas sako, jog tai – pirmas žingsnis į pernai sutartos rotacinės oro gynybos įgyvendinimą. ...
-
Kodėl jauni žmonės Lietuvoje – laimingiausi pasaulyje?5
Praėjusią savaitę Jungtinių Tautų (JT) paskelbta Pasaulio laimės ataskaita, kaip ir kiekvienais metais, indikuoja apie pasaulio, o kartu ir Lietuvos, progresą laimės link. Bendroje ataskaitoje Lietuva pakilo vienu laipteliu aukštyn, į rekordi&s...