- Marius Eidukonis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Prieš trylika metų Lietuvos miestuose greitis buvo sumažintas nuo 60 iki 50 km/val. O dabar Europoje vis labiau girdimas balsas tų, kurie siekia, kad transporto greitis miestuose būtų sumažintas iki 30 km/val. Idėjos šalininkai skaičiuoja, kad prie jų iniciatyvos jau prisijungė apie 170 miestų.
Daugiau saugumo
Europos miestuose pastaruoju metu ėmė daugėti vadinamųjų lėto eismo gatvių. Jose leidžiamas maksimalus greitis siekia vos 30 km/val. Tokių gatvių itin daug Londone, Paryžiuje, Madride, Berlyne, Helsinkyje, Briuselyje ir kituose miestuose. Ypač daug tokių gatvių atsiranda šalia mokyklų ir darželių, miesto centruose, parduotuvių rajonuose ir gatvėse, kuriose gausu dviratininkų ir pėsčiųjų. Kai kurie mažesni Europos miestai pasirenka 30km/val. greičio limitą kaip standartinį greičio limitą mieste. Visuomenės apklausų duomenimis, daugėja ir žmonių, palaikančių 30km/val. greičio limitą miestuose.
Eismo saugumo ekspertai tikina, kad lėto eismo gatvėse susidūrimų padariniai daug švelnesni, ypač tuomet, kai susiduria pėsčiasis ar dviratininkas su motorine transporto priemone.
"Kitaip tariant, kuo didesnis greitis ir transporto priemonės masė, tuo didesnė tikimybė, kad pažeidžiamas eismo dalyvis neišgyvens arba patirs sunkių sužalojimų", – tvirtino Europos Transporto Saugumo Tarybos (ETST) projektų vadovė Dovilė Adminaitė.
Tyrimai rodo, kad pėsčiajam susidūrus su automobiliu, judančiu 50 km/val. greičiu, tikimybė žūti padidėja daugiau kaip penkis kartus, nei susidūrus su automobiliu, judančiu 30 km/val. greičiu. "Lėto eismo gatvės ne tik sušvelnina susidūrimo padarinius, bet ir padeda išvengti eismo įvykių – vairuotojas turi daugiau laiko pamatyti ir reaguoti į susidariusią situaciją, taip pat jis turi daugiau laiko žvilgsniu bendrauti su kitais eismo dalyviais. Beje, lėto eismo gatvės sukuria saugumo jausmą, todėl pradeda daugėti pėsčiųjų ir dviratininkų", – apie gatvių, kuriose maksimalus leistinas greitis neviršytų 30 km/val., pranašumus kalbėjo pašnekovė.
Jos teigimu, sulėtėjęs eismas prisidėtų ir prie kovos su klimato kaita, nes transporto priemonėms judant mažesniu greičiu, į aplinką išsiskiria mažiau išmetamųjų dujų, be to, aplinka tampa draugiškesnė žmogui, nes sumažėja ir automobilių variklių, padangų keliamas triukšmas.
Psichologinė nuostata
Susisiekimo ministerijos (SM) Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis teigė abejojantis, ar greičio sumažinimas miestuose nuo dabar galiojančių 50 km/val. iki 30 km/val. išspręstų avaringumo problemas. "Jeigu šis apribojimas būtų taikomas visoje didmiesčio teritorijoje, neatsižvelgiant į gatvės kategoriją ir paskirtį, pasiektume priešingą efektą – susidarytų spūstys, o vairuotojų nepasitenkinimas tokiu sprendimu labai išaugtų", – tvirtino V.Pumputis.
Iniciatyvos "30km/val. – paverskime gatves saugiomis" generalinė sekretorė Heike Aghte dienraščiui atsiųstame atsakyme teigė, kad pasipriešinimas greičio mažinimui miestuose yra natūralus, tačiau visi miestai, kurie įvedė šį greičio limitą pastebėjo, kad ilgainiui visi tampa patenkinti tokiu sprendimu. "Būtent dėl neigiamo gyventojų požiūrio dauguma miestų 30 km/val. apribojimus pirmiausia įveda pusmečiui ar metams, tačiau vėliau jie ir lieka prie tokio sprendimo", – tvirtino H.Aghte.
Pasak pašnekovės, kol kas 30 km/val. mieste taisyklė yra tik išimtis, o 50 km/val. yra visiems priimtina norma, būtent todėl dauguma vairuotojų nenori sutikti su tokiu greičio sumažinimu. "Tai normali psichologinė priežastis", – trumpai apibendrina H.Aghte.
Greitis jau ribojamas
Kauno miesto savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas Paulius Keras teigė, kad toks maksimalus greitis galimas mažo intensyvumo ar miegamuosiuose rajonuose esančiose gatvėse, tačiau būtų labai sunku įsivaizduoti, kad, esant dideliam transporto srautui, toks greitis būtų numatytas magistralinėse miesto arterijose.
"Pavyzdžiui, Kauno miesto Saugaus eismo komisija jau yra paskelbusi visą Senamiestį gyvenamąja zona. Tai reiškia, kad visose gatvėse, esančiose Senamiestyje, maksimalus leistinas greitis yra net mažesnis ir siekia 20 km/val.", – atkreipė dėmesį pašnekovas. Taip pat jis tvirtino, kad atsižvelgiama į saugaus eismo specialistų reikalavimus ir gatvėse, kur intensyvus pėsčiųjų ar dviratininkų eismas arba jiems nėra tinkamų sąlygų saugiai judėti. Čia greitis pagal rekomendacijas sumažintas iki 30 km/val. Kaip vieną tokių, P.Keras išskyrė A.Smetonos alėją.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Sinoptikai: trečiadienio naktį Lietuvoje žadamas nedidelis lietus
Trečiadienio naktį vietomis numatomi krituliai, daugiausia nedidelis lietus, kai kur – rūkas. Vėjas silpnas. Temperatūra sieks nuo 2 laipsnių šalčio iki 3 šilumos, praneša Lietuvos hidrometeorologijos tarnyba. ...
-
Klaipėdos žydų bendruomenės pirmininkas: smerkiame R. Žemaitaičio antisemitinius pasisakymus5
Klaipėdos žydų bendruomenės pirmininkas Feliksas Puzemskis viešai pasmerkė į valdančiąją koaliciją patekusios „Nemuno aušros“ lyderio Remigijaus Žemaitaičio antisemitinius pasisakymus. ...
-
Kauno žydų bendruomenės pirmininkas R. Žemaitaičiui grasina teismu61
Ilgametis Kauno žydų bendruomenės pirmininkas Gercas Žakas neigia „Nemuno aušros“ lyderio Remigijaus Žemaitaičio žodžius, kad jie buvo susitikę. Jis tikina planuojantis savo garbę ir orumą ginti teisme, jei R. Žemaitaitis nepanei...
-
Šalyje kauks sirenos: ką reikia žinoti gyventojams?3
Trečiadienį per pietus kauks sirenos. Žmonės į telefonus gaus įspėjamuosius pranešimus. Vyks gyventojų perspėjimo sistemų patikrinimas. Šiemet šalyje papildomai įdiegta keli šimtai naujų sirenų, jos ne tik kaukia. Per j...
-
Atmintinų dienų sąraše – kultūrai, giminėms, miškininkams, vynui skirtos dienos
Kadenciją baigiantis Seimas į atmintinų dienų sąrašą įtraukė 6 naujas dienas. ...
-
M. Drobiazko: man tikrai nesuprantama, kokią grėsmę gali kelti D. Peskovo žmona
Regionų administracinis teismas antradienį išnagrinėjo ledo šokėjos Margaritos Drobiazko skundą dėl atimtos Lietuvos pilietybės, sprendimas bus paskelbtas gruodžio 10 dieną. ...
-
Vadovybės apsaugos tarnyba: I. Trinkūnaitė ir V. Germanas per praėjusius metus Seime nesilankė5
Vadovybės apsaugos tarnyba (VAT) teigia, kad per pastaruosius metus „Foxpay“ tyrime figūruojantys Ieva Trinkūnaitė ir Vilhelmas Germanas Seime nesilankė. Visgi, ar šie asmenys nebuvo užsukę į parlamentą anksčiau, tarnyba teigia neg...
-
Kalėdinė puošmena – ir kėnis
Artėjant Kalėdoms, daugėja skelbimų apie galimybę rezervuoti kalėdinį kėnį – įvairaus dydžio į kalėdinę eglutę panašų medelį. Oficialiai rezervacija startuos nuo lapkričio 25-osios ir truks beveik iki pat Kūčių – gruod...
-
Prasideda: Kauno kalėdinės eglės kelias į Vienybės aikštę12
Likus mažiau nei dviem savaitėms iki Kauno kalėdinės eglutės įžiebimo šventės, prasideda tikrieji pasiruošimo darbai. Antradienį iš Šilainių privataus kiemo išvežta žaliaskarė. Ją miestui padovanojo kauniečių ...
-
Sinoptikai: dalyje Lietuvos palis, vietomis boluos rūkas
Antradienį vietomis palis, vyraus nedidelis lietus, o ryte kai kur boluos rūkas. Vėjas nepastovios krypties, 2–7 m/s. Tuo metu temperatūra sieks 1–6 laipsnius šilumos, praneša Lietuvos meteorologijos tarnyba. ...