- Marius Eidukonis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Lietuvoje galioja viena griežčiausių vairuotojų sveikatos patikrų ES, tačiau ar tai garantuoja, kad prie vairo nesėda dėl ligos vairuoti negalintys asmenys?
Atsako į 20 klausimų
Po eismo įvykio Kaune, Veiverių gatvėje, kurio metu susidūrė motociklas ir lengvasis automobilis, kauniečiai pradėjo aptarinėti ne tik motociklininkų elgesį gatvėse, tačiau ir tai, iki kiek metų galima vairuoti transporto priemonę. Su motociklu susidūrusio "Ford Mondeo" vairuotojui – 84 metai. Sveikatos apsaugos ministro patvirtintame Vairuotojų sveikatos tikrinimo reikalavimų ir tvarkos apraše apibrėžiama, kad asmenims iki 55 metų sveikata tikrinama kas dešimt metų, nuo 56 iki 69-erių – kartą per penkerius metus, 70–79 metų asmenims sveikatą pasitikrinti reikia kas dvejus metus, o sulaukusiems 80 ir vis dar vairuojantiems – kasmet.
Prieš patikrinimą kiekvieno vairuotojo ar kandidato gauti vairuotojo pažymėjimą prašoma užpildyti Vairuotojo garbės deklaraciją. Joje vairuotojo klausiama apie tai, ar jis pats nepastebėjo regėjimo pokyčių, ar nesiskundžia širdies veikla ir pan. Iš viso 20 klausimų. Patys medikai pripažįsta, kad, nepaisant to, jog prašoma viską užpildyti sąžiningai, daug vairuotojų linkę kai kuriuos duomenis nuslėpti. Be to, neretas vairuotojas žino, kurios medicinos įstaigos sveikatos sutrikimus vertina ne itin griežtai, o dėl daugumos ligų ir galimybės vairuoti gydytojai gali nuspręsti patys.
ES šiuo metu galioja direktyva, kuri šaliai narei leidžia rinktis, kokį vairuotojų sveikatos patikrinimą rinktis, – pateikti sveikatos pažymą ar pildyti Vairuotojo garbės deklaraciją. Lietuvoje reikia pateikti abu šiuos dokumentus. Daugumoje Europos Bendrijos šalių galioja praktika, kai vairuotojas užpildo deklaraciją, o sveikatos specialistai pateikia tik išvadas dėl asmens regėjimo. Prieš keletą metų Vidaus reikalų ministerija siūlė atsisakyti kas dešimtmetį vykdomos vairuotojų sveikatos patikros, tačiau tam itin pasipriešino Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) valdininkai. Neigiamą savo nuomonę jie grindė tuo, kad gatvės prispildys ligotų asmenų, keliančių pavojų sau ir aplinkiniams.
Su tikrinimais persistengta
"Regitros" generalinio direktoriaus pavaduotojo Sauliaus Šumino teigimu, tokia vairuotojų sveikatos patikros forma laikoma atgyvena visuose civilizuotose šalyse. "Vakarų Europos šalys, JAV jau seniai suprato, kad žmogaus socialumas itin priklauso nuo jo mobilumo. Kuo daugiau žmogus turi galimybių judėti, tuo jis socialesnis", – tvirtina pašnekovas. Jo nuomone, Lietuvoje laikomasi visai priešingos tvarkos – stengiamasi sudaryti kuo daugiau kliūčių žmogui ilgesnį laiką išlikti mobiliam.
Ginčytini jam atrodo ir SAM specialistų teiginiai, esą atsisakius sveikatos patikros gatvėse atsiras žmonių, kurie dėl sveikatos būklės neturėtų vairuoti transporto priemonės. "Dabar galioja tvarka, kai šeimos gydytojai ar kitos srities specialistai, pastebėję asmens sveikatos pakitimų, trukdančių jam saugiai vairuoti, duomenis apie tai siunčia policijai arba "Regitrai". Kyla natūralus klausimas, tai kam dar reikia papildomų sveikatos patirkinimų, jeigu asmens šeimos gydytojas mato jo sveikatos istoriją ir žino, kad jokių trukdžių vairuoti nėra?" – klausė specialistas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Klaipėdoje minimos krašto prijungimo prie Lietuvos 102-osios metinės
Klaipėdoje trečiadienį minimos šio krašto prijungimo prie Lietuvos 102-osios metinės. ...
-
Seimo komitetas aptars KAM siūlymą trauktis iš priešpėstinių minų konvencijos
Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas (NSGK) trečiadienį aptars Krašto apsaugos ministerijos (KAM) siūlymą trauktis iš priešpėstines minas draudžiančios Otavos konvencijos. ...
-
Sausio 15-oji Lietuvoje ir pasaulyje
Sausio 15-oji, trečiadienis, 3 savaitė. ...
-
Nelinksmas antirekordas – pernai Lietuvoje gimė mažiausiai vaikų per nepriklausomybės laikotarpį3
Nelinksmas antirekordas – praėjusiais metais gimė mažiausiai naujagimių nuo nepriklausomybės atkūrimo, mirusiųjų skaičius gimimus viršijo dvigubai. Lietuvoje pernai pasaulį išvydo 18 979 kūdikiai. Apie tai LNK žurnalistai kalb...
-
Ministerija siūlo Lietuvai trauktis iš priešpėstines minas draudžiančios konvencijos3
Sulaukusi karinio patarimo, Krašto apsaugos ministerija (KAM) siūlo inicijuoti pasitraukimą iš priešpėstines minas draudžiančios Otavos konvencijos. ...
-
Kasmet – po sprogimą daugiabutyje: kas turi atlyginti žalą?1
Pastaraisiais metais padaugėjo nelaimių, kai sprogimai apgriauna daugiabučius ir žmonės kurį laiką net neturi kur gyventi, o butų remontai kainuoja didelius pinigus. ...
-
Buvusiems Policijos akademijos studentams ketinama suteikti laisvės gynėjų statusą7
Buvusiems Policijos akademijos dėstytojams ir studentams planuojama suteikti laisvės gynėjų statusą. ...
-
Užfiksavo: keturkojis „migrantas“ iš Baltarusijos į Lietuvą atsivedė visą gaują savų1
Čepkelių raiste pasieniečiai fiksavo iš Baltarusijos į Lietuvą atbėgusius devynis vilkus. ...
-
Nausėda: Lietuva NATO misijai Baltijos jūroje skirs laivų, sraigtasparnių1
Siekiant apsaugoti kritinę infrastruktūrą Baltijos jūroje, Lietuva sustiprintam NATO patruliavimui skirs laivų, sraigtasparnių, sako Lietuvos prezidentas Gitanas Nausėda. ...
-
Dešimtmetis Sausio 13-osios liudininkas tapo herojumi: ten supratau, kad jau viskas kitaip4
Prisiminimai apie Sausio 13-osios įvykius gyvi daugelio širdyse. Net ir tų, kuriems tuo metu buvo vos dešimt metų, tačiau ir jie, kartu su kiemo draugais, dienas leido prie Seimo. Vienas iš tokių – vilnietis Vainius Vaitiekūnas...