- Jurgita Šakienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Susisiekimo ministerija ir mokslininkai kuria strategijas, kaip Nemune pakelti vandens lygį. To reikia norint išvengti dar didesnės žalos gamtai ir tiltams. Gilesnio farvaterio reikia ir tam, kad būtų galima plėtoti vieną reikšmingiausių šalies vidaus vandenų projektų – Marvelės krovinių prieplauką Kaune.
Ieškomas koncesininkas
Neabejojama, kad pradėta naudoti krovinių prieplauka ant Nemuno kairiojo kranto Marvelėje ne tik paskatins Kauno regiono ekonominį pakilimą, bet ir išspręs nemažai bėdų: smarkiai prisidės prie oro taršos ir avaringumo keliuose mažinimo.
"Vidurio Lietuvos ir Kauno zona yra unikali, nes čia susikerta tiek daug transporto rūšių – kelių, geležinkelio, oro, o dabar – ir vandens. Tai labai paranku plėtojant krovinių transporto tinklą ir sudarant galimybę krovinius iki Klaipėdos gabenti vandeniu", – pastebėjo susisiekimo viceministras Saulius Girdauskas.
Šių metų pavasarį baigtas pirmas Marvelės krovinių prieplaukos statybos darbų etapas. Atsirado 120 m ilgio krovininė krantinė, apie 1 ha ploto aikštelė kroviniams sandėliuoti, privažiavimo keliai ir inžineriniai tinklai.
Beliko antrasis etapas – atrinkti koncesininką, kuriam būtų patikėta įrengti prieplaukos suprastruktūrą, reikalingą kroviniams perkrauti, – pavyzdžiui, pastatyti angarus, įrengti kranus ir pan. Koncesininkas, kaip operatorius, taip pat administruotų šio svarbaus objekto veiklą.
Nemuno iššūkis
Verslininkai, pasak viceministro S.Girdausko, labai domisi ir norėtų dalyvauti projekte. Kiti džiaugiasi būsima galimybe naudotis prieplauka.
"Vis dėlto reikia garantijų dėl Nemuno gylio. Visi nori garantijų, kad investicijos į baržas, į prieplaukos įrangą atsipirks. O kaip jos atsipirks, kaip bus galima išnaudoti prieplauką ir tarptautinį vandens kelią kroviniams plukdyti, jeigu šis bus per seklus laivybai vykdyti?" – klausė S.Girdauskas.
Atkarpoje nuo Kauno iki Jurbarko Nemune vandens gylis turi būti 1,2 m, toliau – 1,5 m. Deja, neretai nesiekiama net ir metro.
Kodėl pastaraisiais metais vis sunkiau užtikrinti laivybai tinkamą vandens lygį šiame europiniame E41 vandens kelyje? Viena priežasčių – vandens lygis Nemune nukrito pastačius Gardino hidroelektrinę, situacijos tikrai nepagerina ir sausringos mūsų vasaros.
"Vidaus vandens kelių direkcijai patikėta prižiūrėti, eksploatuoti valstybinės reikšmės vidaus vandenų kelius, plėsti jų tinklą ir juos modernizuoti. Deja, krizės laikotarpiu tam buvo sumažintas finansavimas, direkcijos turima technika yra visiškai susidėvėjusi", – konstatavo S.Girdauskas.
Jis vardijo, kad reikia įsigyti ir įrangos, kuri Nemunui neleistų užšalti – ja iki žiočių būtų galima laužti ledą, valyti upę nuo lyčių. Turint tokią įrangą ir ja naudojantis, vėliau nebūtų liūdnų ledonešio padarinių, nereikėtų papildomų lėšų ir laiko bei žmogiškųjų išteklių tiems padariniams šalinti.
"Su tokiais sunkumais susiduriame kiekvienais metais – problemų kelia užšalimai ir ledonešiai, dėl kurių susiformuoja sąnašos Nemuno vagoje, iškyla akmenys, kuriuos taip pat būtina šalinti", – pabrėžė S.Girdauskas.
Išeitis – statyti patvankas?
Deja, laivybai pakankamam Nemuno vandens lygiui užtikrinti nepakaks vien padidinti finansavimą Vidaus vandens kelių direkcijai (VVKD). Mokslininkai išanalizavo ir nustatė, kad vien tik kasant ir žeminant vagą, atsiranda pavojus tiltų atramoms, tampa vis sunkiau vykdyti ir keleivinę, ir krovininę laivybą.
"Didžiausias šių dienų klausimas ir aktualija, kalbant apie krovinių plukdymą, yra Vandens įstatymo pataisos. Įstatymas ekologiniu ir kultūriniu požiūriu vertingose upėse draudžia statyti užtvankas. Nuo paskutinių įstatymo korekcijų praėjo daugiau kaip dešimtmetis. Nuo to laiko situacija labai pasikeitusi. Manome, kad atėjo laikas investuoti į hidrotechninius statinius, tokius kaip patvankos, užtvankos, šliuzai, tad Susisiekimo ministerija jau yra pateikusi įstatymo pakeitimo siūlymus", – kalbėjo S. Girdauskas.
Jis tikisi, kad pasiūlymus Seimas pradės svarstyti jau šioje sesijoje. Projektas "Nemuno uostų (prieplaukų) išvystymas", turintis atgaivinti krovininę laivybą Nemunu, Susisiekimo ministerijos ne veltui vadinamas prioritetiniu.
Europos ir Lietuvos strateginiuose dokumentuose yra akcentuojama, kad reikia stiprinti laivybos vidaus vandenų keliais rinkos bei tranzitinių keleivių ir krovinių vežimo vandens transportu galimybes. Kauno miesto 2005–2015 m. strateginiame plane buvo numatytas vienas svarbiausių miestui projektų – patvankų (vandens lygio reguliatorių) Nemune statyba.
Šiuo metu VVKD užsakymu atliekama studija ir aiškinamasi, kokių ir kiek hidrotechninių statinių Nemune reikėtų: užtvankų, patvankų ar kt.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Trys Karaliai atkeliavo į Kauną: skelbiama švenčių pabaiga
Didžiausias metų šventes vainikavo į miestą atėję Trys Karaliai. Teatralizuota Trijų Karalių eisena keliavo nuo Kauno Šv. arkangelo Mykolo (Įgulos) bažnyčios iki Vienybės aikštės, kurioje šiemet stovi pagrindinė Kauno ...
-
Kiemo galeriją papildė nauji meno kūriniai: atiduota duoklė istorinėms Kauno asmenybėms1
Kiemo galerija pasipildė naujais akcentais, kurie pasakoja iškilių Kauno asmenybių istorijas. Ant sienų įamžinta Eliza Ožeškienė, kurios vardu pavadintoje gatvėje ir yra įsikūrusi Kiemo galerija. Taip pat duoklė atiduota ir Jokūbui G...
-
Kaunui pavyko: nevienareikšmis sprendimas davė greitų vaisių4
Kauno senamiestyje nuo rugpjūčio pradėjęs veikti sumažintos taršos zonos mokestis jau duoda vaisių. Gyventojai pastebi mažėjantį automobilių srautą, bet padaugėjo ir nepasitenkinimo dėl baudų. Savivaldybė skaičiuoja, kad įspėjimus dėl...
-
„Kauno dienos“ studija: kur atrasti viltį net ir sunkiausiais momentais
Šiandien „Kauno dienos“ studijoje svečiuojasi neįgalių vaikų dienos centro įkūrėja Asta Kuktienė. ...
-
Meras: per daug brangi ta vieta, kad joje būtų tuščia168
Atlaisvinus Lietuvos sveikatos mokslų universiteto (LSMU) Kauno ligoninės naudojamus pastatus miesto centre, ši nekilnojamąjį turtą savivaldybė planuoja parduoti. ...
-
Kaune vyks karių bėgimas, skirtas Sausio 13-osios aukoms atminti6
Pranešama, kad ketvirtadienį Kaune bus galima matyti daugiau karių, kurie bėgs turėdami svarbų tikslą – pagerbti per Sausio 13-ąją žuvusius lietuvius. Tačiau kauniečiai neturėtų išsigąsti – bėgimo metu jokios imitacin...
-
„Vėjo malūnėliui“ – aukščiausia kategorija
Metų pabaigoje iš Lietuvos kultūros centro atėjo puikios žinios – mėgėjų meno kolektyvams suteiktos kategorijos. Tai ketverių pastarųjų metų kūrybinio darbo, pasiektų rezultatų įvertinimai. Aukščiausia I kategorija įvertint...
-
Pritraukė rekordinį skaičių dalyvių
Gruodžio pradžioje prasidėjęs Kauno rajono Kalėdų eglučių konkursas pasiekė finišo tiesiąją. Penkerius metus iš eilės jis suburia kūrybiškus gyventojus ir organizacijas puošti šventines eglutes ir kurti erdves, t...
-
Kviečia į susitikimą su knygų autoriumi, kurio žodžiai gydo1
Sausio 6 d. 17.30 val. Kauno rajono savivaldybės viešojoje bibliotekoje kunigas, rašytojas, poetas Benas Lyris pristatys dvi knygas – „Išgydytos mintys“ ir „Kunigo širdies dienoraštis“. ...
-
Kauno rajono susisiekimo sistema taps patogesnė ir tvaresnė gyventojams ir rajono svečiams1
Kauno rajono savivaldybė pirmoji iš žiedinių parengė darnaus judumo planą iki 2034 m. Dokumente įvardyta daug skirtingų priemonių, investicijų poreikis ir sudarytas veiksmų planas. Jį taryba patvirtino paskutiniame praėjusių metų posėdyje...