- Aušra Garnienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Miesto valdžia giriasi, kad Kauno gatvės nuolat tvarkomos. Opozicijoje esantys politikai įsitikinę – gatvėms skiriama per mažai dėmesio ir pinigų. "Situacija nedžiugina", – pripažįsta Kauno technologijos universiteto (KTU) specialistai, kurie mato ne tik duobes, bet ir tai, kas slypi jose ir po jomis.
Miesto valdžia giriasi, kad Kauno gatvės nuolat tvarkomos. Opozicijoje esantys politikai įsitikinę – gatvėms skiriama per mažai dėmesio ir pinigų. "Situacija nedžiugina", – pripažįsta Kauno technologijos universiteto (KTU) specialistai, kurie mato ne tik duobes, bet ir tai, kas slypi jose ir po jomis.
Gatvėms – 6 balai
"Kauno gatvės yra didžiausia miesto problema", – pokalbį apie Kauno gatves pradeda KTU Statybos ir architektūros fakulteto Statybinių medžiagų katedros vedėjas doc. dr. Vitoldas Vaitkevičius. Pats gyvenantis Kaune ir važinėjantis miesto gatvėmis mokslininkas nenorėjo aštriai kritikuoti širdžiai mielo miesto, bet pripažino, kad ir pagirti nelabai yra už ką.
"Situacija tikrai ne pati geriausia. Jeigu Kauno gatves vertintume pagal dešimtbalę sistemą, gal 6 balus ir galima skirti", – svarsto KTU docentas ir čia pat pridūrė, kad Kaunas nepajėgus savo jėgomis sutvarkyti visų gatvių, o dėmesio ir finansų iš šalies valdžios sulaukia tikrai nepakankamai.
Ne vienus metus besigilinantis į kelių ir gatvių klojimo technologijas bei procesus Statybos ir medžiagų katedros dėstytojas dr. Eugenijus Janavičius pritaria kolegai, kad Kaunui kaip antram pagal dydį šalies miestui turėtų tekti daugiau lėšų gatvėms tvarkyti ir prižiūrėti. Vis dėlto E.Janavičius įžvelgia ir daugiau problemų.
"Yra trys pagrindinės automobilių kelių tiesimo rūšys: naujo kelio tiesimas, kelio rekonstrukcija ir kelio remontas. Jeigu kalbame apie naujo kelio tiesimą, viskas aišku. Tačiau teisės aktuose yra daug prieštaravimų, kai kalbama apie rekonstrukciją ir kelio remontą, nes visur paliekama rinktis – rekonstruoti arba remontuoti visą ar dalį. Aišku, kad rengiant konkursą pigiau atsieis dalinis remontas, tada ir prasideda visos bėdos", – įsitikinęs specialistas.
Užlopytų kelnių nenori
Anot E.Janavičiaus, keičiant visą gatvės dangą ar stiprinant visą jos pagrindą visai kitaip vykdoma darbų priežiūra ir kontrolė, naudojamos kitos medžiagos ir technologijos.
"O jeigu tik lopome duobes, tai ką ten labai sukontroliuosi, kiek ir kokių medžiagų į duobę sudėta. Norint patikrinti, reikėtų gręžti kerną – tada iš tos sutvarkytos duobės vėl nieko neliks", – šyptelėja kelių transporto statinius su studentais nagrinėjantis E.Janavičius.
"Gatvių lopymą galima palyginti su kelnėmis – tas lopas labai ne kaip atrodo, ir kelnės jau ilgai netarnauja. Tokių kelnių niekas nenorės", – juokdamasis pritaria V.Vaitkevičius. Jo nuomone, kur kelio danga pertiesta naujai, situacija visai kita iš esmės.
Abu specialistai sutartinai tvirtina, kad bene kvailiausia – remontuoti šlapias duobes gatvėse ir pilti asfaltą į balą. Pasak E.Janavičiaus, norint kokybiška sutvarkyti atsivėrusias duobes, būtina sulaukti tinkamo oro, kai sausa ir oro temperatūra siekia 5 laipsnius šilumos. Tik tada specialia technika paruošta, nusausinta duobė gali būti užpildoma rišamąja medžiaga arba emulsija, o galiausiai – asfaltu.
"Tvarkant šlapias duobes, viskas nueis šuniui ant uodegos. Laikys tik mėnesį ar du, nes tarpuose likusi drėgmė užšalus ir vėl atšilus suardys asfaltą", – duobių remonto ypatumus dėsto E.Janavičius. Jis žino, kad, paklojus asfaltą ant nesutvarkyto gatvės pagrindo, gatvę netrukus vėl reikės tvarkyti. "Jeigu pagrindo nesutvarkai, viršutinį sluoksnį gali dengti kuo tik nori: 3–4 metai, ir viskas", – sako KTU dėstytojas.
Jam taip pat užkliuvo viešai skelbiama informacija, kad sena Jonavos g. asfaltbetonio danga bus regeneruojama karštuoju būdu, ir tai yra nauja technologija. Specialistas nekritikuoja pačios technologijos, tačiau tikrai nesutinka, kad tai naujovė: "2001 m. Lietuvoje ši technologija apibrėžiama statybos techniniu reglamentu, vadinasi, technologija taikoma mažiausiai 15 metų."
V.Vaitkevičius sako, kad duobių lopymas yra savotiškas gelbėjimo šiaudas dabartinėje situacijoje. "Ką daryti savivaldybės darbuotojui, kuris gauna ieškinius iš draudimo kompanijų dėl žalos už sugadintus automobilius? Tada belieka lopyti duobes bent tam kartui. Visa tai – iš pinigų neturėjimo", – pastebi specialistas.
Tarnaus 20 metų
Paprašyti įvardyti, kurios miesto gatvės, sankryžos ar kita infrastruktūra kelia nerimą, KTU mokslininkai nenorėjo išskirti kokių nors konkrečių objektų ar miesto rajonų.
"Kur gerai, tai visi ir matome. Aišku, visos šalutinės gatvės, kur mažesni transporto srautai ir nevažinėja viešasis transportas, būklė tikrai blogesnė", – svarsto V.Vaitkevičius.
Anot jo, tikrai galime džiaugtis tomis gatvėmis, kurios sutvarkytos ar tvarkomos iš esmės. Tai Parodos g., Europos ir A.Juozapavičiaus pr., Savanorių pr. įkalnė. Specialistai neabejoja – šios gatvės tarnaus mums 20 metų.
E.Janavičius atkreipia dėmesį į skirtumus, kai tik lopomos duobės ir kai gatvės remontuojamos iš pagrindų. Pasak jo, pastaruosius darbus atlieka didelės kompanijos, turinčios labai aukštos kompetencijos darbuotojus, akredituotas tyrimų ir kontrolės laboratorijas, ko visai nepasakysi apie nedideles įmones, užsiimančias tik duobių lopymu.
"Visi teoriškai žino, ką reikia daryti: darbams samdyti rimtą bendrovę, akredituotoje laboratorijoje atlikti tyrimus ir perkloti gatves. Bet viskas baigiasi tuo, kad trūksta pinigų. O jeigu dar ir kainos būna išpūstos, tai tų pinigų ir užtenka tik duobėms", – pastebi V.Vaitkevičius.
Koją kiša klimatas
Abu KTU Statybinių medžiagų katedros specialistai neabejoja, kad Kauno gatvės yra ne vien pinigų stygiaus, bet ir itin nepalankaus klimato įkaitės.
"Pas mus net per parą kelis kartus gali pasikartoti užšalimo ir atšilimo ciklai. Tai labai nepalanku visoms kelio dangoms. Europa su tokiomis problemomis nesusiduria ir nekuria technologijų, kurios leistų greitai sutvarkyti atsiradusius defektus. Daugelyje šalių arba nėra žiemos, arba užšąla, o pavasarį atšyla", – ypatumus atskleidė V.Vaitkevičius.
Anot jo, išbandyta technologija purkšti bitumą su smėlio užpildais, tačiau mūsų klimato sąlygomis ir šis būdas problemų neišsprendžia.
"Kitas būdas – išfrezuoja, užpila nauju asfaltu, bet netrukus vėl toje vietoje atsiveria duobė. Praktiškai nėra technologijų, kurios mūsų sąlygomis būtų idealios. Negalime dairytis į kitų šalių technologijas, kurios pritaikytos ne duobėms lopyti, o ištisinei kelio ar gatvės rekonstrukcijai", – įsitikinęs E.Janavičius.
Liūdnas miesto veidas
Miesto veidą kuria ne vien važiuojamosios kelio dalies danga. Dar vienas galvos skausmas – šaligatviai, kuriais Kaune didžiuotis tikrai negalime.
"Šiandien važiavau Veiverių gatve. Gatvė, plati, o šaligatviai... Kai kuriose didelėse Kauno gatvėse šaligatvis – tik vienoje gatvės pusėje. Įveda vandentiekį, o šaligatvio taip ir nesutvarko... jau nekalbu apie tuos išgriuvusius, suaižėjusius šaligatvius. Tai juk ir žmonių saugumo klausimas, ir miesto veidas", – įžvalgomis dalijasi E.Janavičius, ne kartą viešėdamas užsienyje atkreipęs dėmesį į itin kruopščiai sutvarkytus šaligatvius ir dviračių takus.
Pasak KTU mokslininko, yra sukurta begalė technologijų – betoninės, epoksidinės trinkelės šaligatviams, speciali šaligatvio struktūra, padedanti orientuotis akliesiems. E.Janavičius stebisi, kodėl rekonstruojant A.Juozapavičiaus pr. šaligatviai buvo iškloti sovietmetį menančiomis didelėmis kvadratinėmis plytelėmis, kokių kitose šalyse jau su žiburiu nerasi.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Liūčių tvindomame Dubajuje esantis lietuvis: nustėrau pamatęs apsemtą aštuntą viešbučio aukštą2
„Dvi dienos, atrodytų, iškrito iš gyvenimo“, – atviravo darbo reikalais į audrų ir liūčių pastaruoju metu talžomą Dubajų atvykęs kaunietis Donatas. Vyras neslėpė – miestas nepasiruošęs tokioms nelaimėm...
-
Kraipo galvas dėl „Megos“ ryklių: kaip visi galėjo nugaišti per vieną mėnesį?6
Kaunas neteko ryklių – tokią žinią pranešė prekybos centras, kurio akvariume trys rykliai gyveno bene du dešimtmečius. Akvariumo prižiūrėtojai sako, kad rykliai tiesiog paseno, tačiau lankytojai, atvažiavę ryklių pasiži...
-
Mugė Laisvės alėjoje – dar gausesnė7
Trim dienom nuo penktadienio į Kauną susirinks ūkininkai, tautodailininkai, amatininkai ir susiveš įdomiausio, skaniausio, gražiausio, ką turi. „Kauno mugė. Pavasaris 2024“ žada įspūdžių, reginių, unikalių dirbinių, gaminių i...
-
Į vasarą – naujais laiptais: iki remonto pabaigos liko nedaug6
Pernai rudenį prasidėjęs Aušros laiptų remontas įpusėjo. Nors Žaliakalnio gyventojai ir turistai vis dar kabarojasi laikinai įrengtais mediniais laiptais, vasarą remontas bus baigtas. ...
-
Incidentas Kauno oro uoste: lėktuvas negalėjo pakilti3
Kauno oro uoste, viename iš orlaivių išsiskleidus avarinei išlipimo čiuožyklai, buvo atidėtas skrydis į Londoną. ...
-
Ugdė vaikų meilę vandeniui1
Ketverius metus, nuo 2020 m. rusėjo iki 2024 m. sausio, trijų Kauno miesto pradinių mokyklų antrokai dalyvavo Sporto rėmimo fondo finansuojamame projekte „Pamilk vandenį“. Apie 800 antrokų vieną kūno kultūros pamoką praleido baseine, mok...
-
Kariuomenė: pratybų metu Kaune gali būti įvesta komendanto valanda – detalės neatskleidžiamos97
Lietuvos kariuomenė surengė spaudos konferenciją, kurios metu viešai nurodė, kad vykstat didžiausioms NATO pratyboms, tam tikrose Kauno ir Vilniaus teritorijose gali būti įvesta komendanto valanda. Paprašius detalizuoti, kokie pratybų vei...
-
Studentų akcija „Pavasario pasibeldimas“: savaitgalis, kai durys atveriamos knygoms ir aukai
Balandžio 20–21 d. Vilniuje ir Kaune vyks labdaros akcija „Pavasario pasibeldimas“, kurią jau ne pirmus metus asmenine iniciatyva organizuoja šalies studentai. Didmiesčių gyventojus namų duris atverti ir įsigyti knygų bus kvie...
-
„Mega“ pranešė liūdną žinią: neteko ilgaamžių ryklių18
Ne vienus metus prekybos ir laisvalaikio centras „Mega“ buvo vienintelė vieta Lietuvoje, kurioje buvo galima apžiūrėti ryklius. Rykliai kartu su daugiau nei dviem šimtais per 40 skirtingų rūšių iš Atlanto, Indijos ir Ram...
-
300 kg sveriantis kaunietis problemos šaknis surado vaikystės traumose: buvo sunku17
31-erių kaunietis Tomas Maročka neslepia, kad jo kūnas iš dalies tapo kalėjimu. Vyras sveria daugiau nei 300 kg. Neseniai T. Maročka ryžosi ryžtingiems pokyčiams ir chirurginei intervencijai. Jis papasakojo nuo ko atsirado problemos su svoriu. A...