Kuris iš jų geriausias?

Sausio 14-ąją Kauno paveikslų galerijoje duris atvers septynioliktąjį kartą rengiama Geriausio metų kūrinio rinkimų paroda, kurioje dalyvauja daugiau nei 100 Kauno vizualiosios dailės atstovų.

Meno lauko skerspjūvis

Parodos kuratorė Eglė Komkaitė-Baltušnikienė pastebi: nuo 1999-ųjų vykstanti paroda kasmet paskatina vyresniosios ir jaunesniosios kartų menininkus, žymius ar Kauno parodų erdvėse retai matomus kūrėjus susitikti vienoje parodoje, kurios atsiradimo priežastis – noras vienybėje pažymėti Vasario 16-ąją, kurią švenčiant vyksta menininkų apdovanojimai.

"Parodoje ne tik aktyviai dalyvauja kūrėjai, ja labai domisi ir žiūrovai. Tai viena gausiausiai lankomų galerijos ekspozicijų. Kai kuriems autoriams Geriausias metų kūrinys yra vienintelė galimybė parodyti savo darbus, kadangi jie nerengia personalinių parodų, nedalyvauja grupinėse ekspozicijose, galbūt jų kūriniai nepritampa prie šiuolaikinių parodų koncepcijų ar jie tiesiog nori pasižiūrėti į savo darbus iš kitos pusės, pamatyti juos kitų autorių kūrybos kontekste. Ši ekspozicija parodo tam tikrą Kauno meninio gyvenimo skerspjūvį, atskleidžiantį ne tik tai, kas vyksta pagrindinėse miesto parodų erdvėse, bet ir jo paribiuose", – apibūdina E.Komkaitė-Baltušnikienė.

Garbės jausmas ir demokratija

Pagrindinę ekspozicijos dalį sudaro tapytojų drobės, greta – skulptūros, keramikos, tekstilės darbai.

"Kūriniai parodai nėra atrenkami, tačiau kiekvieno dailininko garbės reikalas yra ekspozicijai išrinkti geriausią savo kūrinį. Žinoma, stengiamės priimti profesionalus: baigusius meno srities studijas, priklausančius Lietuvos dailininkų sąjungai, aktyviai dalyvaujančius parodose Lietuvoje ar už jos ribų, bet tai nėra konstanta – į parodos dalyvius žvelgiame demokratiškai", – pažymi parodos kuratorė.

Kadangi ekspozicija yra labai marga, joje vienas greta kito eksponuojami ir labai skirtingi kūriniai, dėl to jos architektūra formuojama atsižvelgiant į daugybę kriterijų: ir į kūrinių dydžius, koloritą, atlikimo techniką ir kt.

Galimybė pasirodyti

Šiais metais tarp gausių dalyvių – tekstilininkai Andrius Valius, Birutė Sarapienė, skulptoriai Danielius Sodeika, Vytautas Umbrasas, tapytojai Vilius Ksaveras Slavinskas, Ausma Bankauskaitė, Eglė Velaniškytė, Pranas Griušys, Leonidas Alekseika, Alonas Štelmanas, Romanas Averincevas, fotografas Romualdas Požerskis, restauratorius, akvarelininkas Bangutis Prapuolenis ir daugelis kitų.

Kokią prasmę dalyvauti šioje demokratiškiausioje parodoje mato patys menininkai? "Dažniausiai šiuolaikinio meno parodos turi aiškiai apibrėžtą koncepciją. O ką daryti su kūriniu, kuris, atrodytų, atspindi gana aktualias visuomenės problemas, tačiau netelpa į rengiamų parodų rėmus, nes kuratoriai tyrinėja kitokias aktualias temas? Geriausio metų kūrinio paroda nėra teminė, taigi menininkai gali laisvai nagrinėti jiems rūpimus klausimus", – pastebi objekto meno atstovas Alvydas Urbietis, parodoje pristatantis instaliaciją "Neuronų funkcija emigracijos sąlygomis". "Man tai galimybė pateikti savo meninę interpretaciją aktualiu klausimu, nelaukiant, kol bus suorganizuota atitinkamos koncepcijos paroda", – sako jis.

"Pirma, man tiesiog patinka dalyvauti parodose. Antra, Geriausio metų kūrinio rinkimuose pateikiami patys naujausi Kauno menininkų darbai. Tai įdomi praėjusių metų apžvalga. Aplankius šią parodą galime matyti, koks yra Kauno miesto kūrėjų lygis. Ir, tikiuosi, mano darbas pakelia šią kartelę, o ne smukdo bendrą vidurkį", – sako jaunosios kartos menininkas Vulovak. Jo teigimu, šios parodos idėja trumpam suvienija daugelį miesto dailininkų. "Per atidarymą paprastai tvyro gera nuotaika. Eklektiška, kai kam juokinga, bet kartu savotiška paroda. Žinoma, labai norėčiau, kad Paveikslų galerija organizuotų atranką, pateiktų griežtesnius kriterijus, taip pakeldama šios parodos prestižą. Parodos idėja unikali, bet yra stiprių menininkų, kurie iš principo neneša savo darbų, nes jiems gėda dalyvauti, o paskutinė ekspozicijos salė – netgi juokingai atrodanti, kaip kažkas apibūdino – akvarelininkų būrelis", – sako pašnekovas, parodoje pristatantis kūrinį "Susiliejimas".

Jaunosios kartos tapytoja Laura Slavinskaitė įsitikinusi: jauniesiems menininkams privalu kuo aktyviau dalyvauti įvairiose parodose, po truputį pažindinant save su žiūrovu, kolegomis. Parodos yra galimybės išeiti iš savo kūrybinės studijos į viešąją erdvę, įvertinti savo kūrybą bendrame kūrėjų kontekste.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių