- Deimantė Dementavičiūtė-Stankuvienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
D.Hermano miuziklas „Hello Dolly!“ 1971 m. A. Mikšytė, V. Čepkus, D. Dirignčiūtė, M. Rekys.
-
1965 m. „Mano puikioji ledi“ po premjeros.
-
„Mano puikioji ledi“ 1986 m. – D. Dirginčiūtė, J. Janulevičius, J. Malikonis.
-
1980 m. „Kaip daryti karjerą?“ – Nuotraukoje – M. Rekys ir E. Kliučiūtė.
-
„Kur Čarlis?“ Nuotraukoje – M. Rekys ir A. Kunčius.
Miuziklas – jauniausias muzikinio teatro žanras – Lietuvoje populiarėja vis labiau, o Kauno valstybinis muzikinis teatras (KVMT), pastaruoju metu kasmet pristatantis vis po naują meniškai stipresnę miuziklo premjerą, tampa miuziklo sostine.
Vis dėlto Lietuvoje šio žanro tradicija dar tik formuojasi, ir ne vienas į jį žvelgia skeptiškai, greičiausiai prisimindamas per televiziją matytus blizgios pompastikos kupinus brodvėjiškus, kiek svetimus lietuviškai dvasiai, muzikinius filmus. Kiti, lygindami miuziklą su opera ar operete, jį vertina kaip lengvabūdį žanrą. Kaip yra iš tiesų, galima pamatyti pažvelgus į Kauno scenoje pastatytus miuziklus suaugusiesiems, pradedant nuo pačių pirmųjų, statytų praėjusio amžiaus viduryje, iki šių dienų. Pirmojoje teksto dalyje bus leidžiamasi į kelionę laiku atgal į sovietmečio Kauno muzikinę sceną, kur startavo pirmieji šio žanro kūriniai. Tiesa, dėl ribotos apimties šiame tekste nebus siekiama išsamiai apžvelgti absoliučiai visų kone per penkiasdešimtmetį pastatytų miuziklų. Dėmesys bus skiriamas daugiausia atgarsio sulaukusiems pastatymams.
Žanro ypatumai
Tačiau prieš tai dar vertėtų glaustai paminėti pačius svarbiausius faktus, kalbant apie miuziklo gimimą, raidą ir jo esmines savybes. Enciklopedijose ir žodynuose miuziklas apibendrintai apibrėžiamas taip – tai sceninis muzikos veikalas, grindžiamas muzikos, teatro ir šokio elementų deriniu.
Miuziklas iš esmės nuo operos ir operetės skiriasi tuo, kad pastaruosiuose paprastai dominuoja muzika, antroje vietoje – vaidyba, o miuzikle visi elementai – muzika, vaidyba ir šokis – lygiaverčiai, jungiami siekiant papasakoti tam tikrą istoriją. Būtų galima išskirti šiuos pagrindinius klasikinio miuziklo bruožus: sudėtingos, rimtos tematikos atskleidimas paprastai, lengvai suprantama scenine kalba masiniam žiūrovui; personažų atliekamose dainose atsiskleidžia personažai, jų jausmai, problemos ir siekiai; herojų charakteristikai būdingas tikroviškumas ir nuoširdumas, žaisminga veiksmo dinamika.
Miuziklas susiformavo iš operetės XX a. pirmojoje pusėje JAV, nors ištakos siekia XIX a. antrąją pusę, kai pasirodė kiek kitokios operetės-muzikinės komedijos "Niūrus nusikaltėlis" (1866) ir "Evangelina" (1874). Miuziklo pavadinimas ir kilęs iš muzikinės komedijos termino trumpinio. Atlikėja Monika Valkūnaitė savo plačiausioje ir iki šiol šalyje vienintelėje miuziklą tyrinėjančioje knygoje "Pažintis su miuziklu" (2013) pažymi, kad "XIX a. stipriai išsiplėtusiame Niujorke, kur veikė daugybė parduotuvių, kavinių, restoranų, klubų ir kitų pramogų vietų, muzikinis teatras kartu su viešnamiais buvo priskirtas žemiausiai pasilinksminimo vietų kategorijai. Jis turėjo būti lengvas, visiems suprantamas ir nenuobodus. Norėdamas išlikti jis turėjo remtis masiniam amerikiečių skoniui priimtinomis kūrybinėmis klišėmis, kurios stipriai ribojo kūrėjus".
Tokioje aplinkoje ir atsirado miuziklai, kaip komerciškai paklausūs ir prieinami bei suprantami išsiplėtusiai viduriniajai klasei. Greičiausiai iš čia ir atkeliavęs pagrįstas negatyvus požiūris į miuziklus. Tačiau, kaip rodo istorija, pastarieji smarkiai keitėsi ir viskas apsivertė aukštyn kojomis, kai šis žanras teatrų repertuaruose tapo lygiavertis operai ar operetei.
Pirmieji menine kokybe pasižymėję miuziklai pasirodė trečiajame dešimtmetyje, o 1950–1960 m. laikomi miuziklo žydėjimo laikotarpiu. Kūriniuose atsispindėjo džiazo stilistika, pradėtos plėtoti sudėtingos temos, kartais pabaigą lydėdavo ir herojų mirtis, lyg operoje. XX a. viduryje miuziklas labai paplitęs ir didelę komercinę sėkmę atnešęs holivudiškame kine. Dar vėliau iš jo išsiplėtojo dabar ir Lietuvoje populiarėjanti roko opera. Jeigu reikėtų išskirti pačius populiariausius klasika tapusius miuziklus, galima būtų paminėti šiuos pavadinimus: "Vestsaido istorija", "Žmogus iš Lamanšo", "Mano puikioji ledi", "Muzikos garsai", "Operos vaiduoklis", "Katės", "Hello, Dolly!", "Bučiuok mane, Keit", "Oklahoma!" ir kt. Daugelis jų pastatyti ir Kaune.
Lietuvoje miuziklas pradeda populiarėti nuo maždaug XX a. vidurio. Tiesa, patį pirmąjį šio žanro kūrinį lietuviškojo teatro scenoje skirtingi literatūros šaltiniai įvardija skirtingai. Neretai miuziklai yra vadinami operetėmis ar muzikinėmis komedijomis, ypač sovietmečio spaudoje. Tačiau turbūt kiekvienas esame matę, ar bent jau girdėję pačius žymiausius tikrus lietuviškus miuziklus – "Velnio nuotaka" (pirmiausia pasirodęs 1973 m. filmo pavidalu, kuriam muziką sukūrė Viačeslavas Ganelinas) ir Giedriaus Kuprevičiaus "Ugnies medžioklė su varovais" (1976). Pastarasis, kalbant apie teatrą, daug kur yra įvardijamas pirmuoju lietuvišku miuziklu.
Mūsų dienomis miuziklo tradicija šalyje formuojasi dar ir (ne taip seniai) dėl Vilniaus kolegijoje įsteigtos miuziklo atlikėjų studijų programos bei prieš keletą metų sostinėje įsteigto Jaunimo miuziklo teatro.
Pirmieji žingsniai Kaune
Grįžtant į Kauno muzikinį teatrą, čia daugiausia pristatyti užsienio autorių kūriniai. Pirmuoju miuziklu šiame teatre (kai kur pristatomas kaip operetė) galima būtų laikyti Rudolfo Frimlo ir Herberto Stotharto "Rozmari", kurį režisavo Rimantas Vaitkevičius. Spektaklio premjera įvyko 1948 m, vėliau jis dar buvo atnaujintas porą kartų – 1952 ir 1977 m. Deja, teigiamo kritikų vertinimo šie pastatymai nesulaukę. Spaudoje užsimenama, kad pirmasis "Rozmari" variantas, kaip ir kitos penkto dešimtmečio pabaigos premjeros Kauno muzikiniame teatre, išryškinęs opiausią tuometę (ir dar daugelį metų besitęsusią) problemą, ypač aktualią kalbant apie miuziklus – tai netinkamai, ar, kitaip tariant, ne visai pasiruošę solistai, kai geriau sekasi dainuoti, bet visai nesiseka vaidinti ar šokti, o juk miuzikle visa tai privalo mokėti kiekvienas atlikėjas.
"Aktorių kolektyvas nesudaro vientiso ansamblio. Vaidina pavieniai aktoriai, kas sau, kaip kas moka ir įstengia. <...> Visa tai atsiremia į vieną šiuo metu teatro darbe svarbiausią problemą: į vaidybinės kultūros ir aktorių meistriškumo problemą. Net gabiausieji teatro solistai smarkiai atsilikę vaidybos srityje", – straipsnyje "Muzikinės komedijos teatrui reikalinga rimta pagalba" 1949-aisiais "Tarybų Lietuvoje" rašė V.Radaitis ir D.Judelevičius.
Melodrama "Mano puikioji ledi"
1965 m. Kauno publikai pristatomas vienas žinomiausių miuziklų – kandi ir intriguojanti Fredericko Loewe "Mano puikioji ledi", vėliau atnaujinta 1986 ir 1998 m.
Pasaulinė šio miuziklo premjera įvyko 1956 m. Brodvėjuje, ją lydėjo tiesiog milžiniška sėkmė. Tai daugiausia kartų kada nors rodytas miuziklas, vaidintas net aštuonis kartus per savaitę. Pagal Bernardo Shaw pjesę "Pigmalionas" parašytame miuziklo librete pasakojama istorija apie gėlių pardavėją Elizą Dulitl ir fonetikos profesorių Higinsą, kai pastarojo dėka Eliza virsta tikra puikiąja ledi.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kultūros ir sporto renginiai gruodžio 23–29 d.
Gruodžio 23 d. Senoji Zapyškio Šv. Jono Krikštytojo bažnyčia: 18–20 val. „Kūčios ir tradicijos: papročių seminaras“ (su registracija, iki 15 žmonių). Registracija. Gruodžio 24 d. Tado Ivanausko Obelynės sod...
-
A. Keliuotytė: gyvenimas nėra lygtis, kurią gali išspręsti2
Išgirdus Keliuočių pavardę prieš akis iškyla šviesuoliai, palikę gilų pėdsaką Lietuvos kultūros istorijoje. Šį kartą kalbėjomės su šiemet jubiliejų atšventusia Nacionalinio Kauno dramos teatro (NKDT...
-
Žiemos šventės: iliuzijų anatomija pagal A. Vaitkūnienę3
Užklydusiam į parodą iš pirmo žvilgsnio ji pasirodys jauki, šviesi, kalbanti apie linksmą švenčių laikotarpį, tačiau nesileiskite menininkės būti apgauti. Ausis užbūrus Mariah Carey dainai „All I Want for Christmas Is Yo...
-
NKDT 104-ąjį gimtadienį vainikavo „Auksinių teatro rūtos šakelių“ apdovanojimai ir koncertas1
Gruodžio 19 dieną Nacionalinis Kauno dramos teatras paminėjo sukaktį – 104-ajį gimtadienį, į šventinį renginį sukviesdamas teatro darbuotojus, partnerius bei bičiulius. ...
-
Dainius Bervingis: užsidedi ledo, susileidi vaistų – ir į sceną5
Su Kauno valstybinio muzikinio teatro (KVMT) aktoriumi, choreografu Dainiumi Bervingiu susitinkame teatre. Sužinojęs, kad kalbėsime sveikatos tema, vyras šypsosi ir rodo į dešinės kojos kelį – pasirodo, laukia vizitas pas traumatolog...
-
„90's Disco Fest“ paskelbė naują 2025-ųjų datą ir atlikėjus
„Žalgirio“ arena ir „Legends concerts Europe“ renginių organizatorius 2025-aisiais surengs vienintelę ir didžiausią 90-ųjų diskoteką Baltijos šalyse „90‘s DISCO FEST“. 90-ųjų festivalis „90&lsquo...
-
Kauno muzikiniame teatre įspūdingą eglutę kūrusi Šmidtienė: drugelis – tarsi rojaus nuojauta14
Laikas iki jaukiausių metų švenčių sparčiai tirpsta. Kiekviename žingsnyje jau galime pajausti kalėdinę nuotaiką. Kauno valstybinis muzikinis teatras taip pat pasiruošė ir nekantraudamas šį magišką jausmą perteikia savo...
-
Kultūros ir sporto renginiai gruodžio 16–22 d.
Gruodžio 16 d. Ežerėlio kultūros centro salė: 14 val. Kauno „Vyturio“ gimnazijos jaunių choro koncertas „Skambantis adventas“. Gruodžio 17 d. Rokų laisvalaikio salė: 15 val. Mažylių kinas „Mergaitė su degtukais&ld...
-
Išskirtiniai Vilniaus miesto ansamblio NIKO 2024-ieji ir paskutinysis šių metų koncertas Kaune
Šiemet Vilniaus miesto ansamblis NIKO savo biografiją papildė ne vienu reikšmingu įrašu. Jau beveik du dešimtmečius Europoje koncertuojantis ansamblis 2024-aisiais pasirodė ir didžiosiose Europos scenose. C...
-
Unikalus ledo šou sausį Kaune – su gerai žinomais vedėjais12
Jau sausio 9 d. Kaune, „Žalgirio“ arenoje įvyks unikalus ledo šou „Stichijos“, kurį pristato praėjusį sausį Lietuvoje vykusio Europos dailiojo čiuožimo čempionato organizatorių komanda. ...