- Deimantė Dementavičiūtė-Stankuvienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
D.Hermano miuziklas „Hello Dolly!“ 1971 m. A. Mikšytė, V. Čepkus, D. Dirignčiūtė, M. Rekys.
-
1965 m. „Mano puikioji ledi“ po premjeros.
-
„Mano puikioji ledi“ 1986 m. – D. Dirginčiūtė, J. Janulevičius, J. Malikonis.
-
1980 m. „Kaip daryti karjerą?“ – Nuotraukoje – M. Rekys ir E. Kliučiūtė.
-
„Kur Čarlis?“ Nuotraukoje – M. Rekys ir A. Kunčius.
Miuziklas – jauniausias muzikinio teatro žanras – Lietuvoje populiarėja vis labiau, o Kauno valstybinis muzikinis teatras (KVMT), pastaruoju metu kasmet pristatantis vis po naują meniškai stipresnę miuziklo premjerą, tampa miuziklo sostine.
Vis dėlto Lietuvoje šio žanro tradicija dar tik formuojasi, ir ne vienas į jį žvelgia skeptiškai, greičiausiai prisimindamas per televiziją matytus blizgios pompastikos kupinus brodvėjiškus, kiek svetimus lietuviškai dvasiai, muzikinius filmus. Kiti, lygindami miuziklą su opera ar operete, jį vertina kaip lengvabūdį žanrą. Kaip yra iš tiesų, galima pamatyti pažvelgus į Kauno scenoje pastatytus miuziklus suaugusiesiems, pradedant nuo pačių pirmųjų, statytų praėjusio amžiaus viduryje, iki šių dienų. Pirmojoje teksto dalyje bus leidžiamasi į kelionę laiku atgal į sovietmečio Kauno muzikinę sceną, kur startavo pirmieji šio žanro kūriniai. Tiesa, dėl ribotos apimties šiame tekste nebus siekiama išsamiai apžvelgti absoliučiai visų kone per penkiasdešimtmetį pastatytų miuziklų. Dėmesys bus skiriamas daugiausia atgarsio sulaukusiems pastatymams.
Žanro ypatumai
Tačiau prieš tai dar vertėtų glaustai paminėti pačius svarbiausius faktus, kalbant apie miuziklo gimimą, raidą ir jo esmines savybes. Enciklopedijose ir žodynuose miuziklas apibendrintai apibrėžiamas taip – tai sceninis muzikos veikalas, grindžiamas muzikos, teatro ir šokio elementų deriniu.
Miuziklas iš esmės nuo operos ir operetės skiriasi tuo, kad pastaruosiuose paprastai dominuoja muzika, antroje vietoje – vaidyba, o miuzikle visi elementai – muzika, vaidyba ir šokis – lygiaverčiai, jungiami siekiant papasakoti tam tikrą istoriją. Būtų galima išskirti šiuos pagrindinius klasikinio miuziklo bruožus: sudėtingos, rimtos tematikos atskleidimas paprastai, lengvai suprantama scenine kalba masiniam žiūrovui; personažų atliekamose dainose atsiskleidžia personažai, jų jausmai, problemos ir siekiai; herojų charakteristikai būdingas tikroviškumas ir nuoširdumas, žaisminga veiksmo dinamika.
Miuziklas susiformavo iš operetės XX a. pirmojoje pusėje JAV, nors ištakos siekia XIX a. antrąją pusę, kai pasirodė kiek kitokios operetės-muzikinės komedijos "Niūrus nusikaltėlis" (1866) ir "Evangelina" (1874). Miuziklo pavadinimas ir kilęs iš muzikinės komedijos termino trumpinio. Atlikėja Monika Valkūnaitė savo plačiausioje ir iki šiol šalyje vienintelėje miuziklą tyrinėjančioje knygoje "Pažintis su miuziklu" (2013) pažymi, kad "XIX a. stipriai išsiplėtusiame Niujorke, kur veikė daugybė parduotuvių, kavinių, restoranų, klubų ir kitų pramogų vietų, muzikinis teatras kartu su viešnamiais buvo priskirtas žemiausiai pasilinksminimo vietų kategorijai. Jis turėjo būti lengvas, visiems suprantamas ir nenuobodus. Norėdamas išlikti jis turėjo remtis masiniam amerikiečių skoniui priimtinomis kūrybinėmis klišėmis, kurios stipriai ribojo kūrėjus".
Tokioje aplinkoje ir atsirado miuziklai, kaip komerciškai paklausūs ir prieinami bei suprantami išsiplėtusiai viduriniajai klasei. Greičiausiai iš čia ir atkeliavęs pagrįstas negatyvus požiūris į miuziklus. Tačiau, kaip rodo istorija, pastarieji smarkiai keitėsi ir viskas apsivertė aukštyn kojomis, kai šis žanras teatrų repertuaruose tapo lygiavertis operai ar operetei.
Pirmieji menine kokybe pasižymėję miuziklai pasirodė trečiajame dešimtmetyje, o 1950–1960 m. laikomi miuziklo žydėjimo laikotarpiu. Kūriniuose atsispindėjo džiazo stilistika, pradėtos plėtoti sudėtingos temos, kartais pabaigą lydėdavo ir herojų mirtis, lyg operoje. XX a. viduryje miuziklas labai paplitęs ir didelę komercinę sėkmę atnešęs holivudiškame kine. Dar vėliau iš jo išsiplėtojo dabar ir Lietuvoje populiarėjanti roko opera. Jeigu reikėtų išskirti pačius populiariausius klasika tapusius miuziklus, galima būtų paminėti šiuos pavadinimus: "Vestsaido istorija", "Žmogus iš Lamanšo", "Mano puikioji ledi", "Muzikos garsai", "Operos vaiduoklis", "Katės", "Hello, Dolly!", "Bučiuok mane, Keit", "Oklahoma!" ir kt. Daugelis jų pastatyti ir Kaune.
Lietuvoje miuziklas pradeda populiarėti nuo maždaug XX a. vidurio. Tiesa, patį pirmąjį šio žanro kūrinį lietuviškojo teatro scenoje skirtingi literatūros šaltiniai įvardija skirtingai. Neretai miuziklai yra vadinami operetėmis ar muzikinėmis komedijomis, ypač sovietmečio spaudoje. Tačiau turbūt kiekvienas esame matę, ar bent jau girdėję pačius žymiausius tikrus lietuviškus miuziklus – "Velnio nuotaka" (pirmiausia pasirodęs 1973 m. filmo pavidalu, kuriam muziką sukūrė Viačeslavas Ganelinas) ir Giedriaus Kuprevičiaus "Ugnies medžioklė su varovais" (1976). Pastarasis, kalbant apie teatrą, daug kur yra įvardijamas pirmuoju lietuvišku miuziklu.
Mūsų dienomis miuziklo tradicija šalyje formuojasi dar ir (ne taip seniai) dėl Vilniaus kolegijoje įsteigtos miuziklo atlikėjų studijų programos bei prieš keletą metų sostinėje įsteigto Jaunimo miuziklo teatro.
Pirmieji žingsniai Kaune
Grįžtant į Kauno muzikinį teatrą, čia daugiausia pristatyti užsienio autorių kūriniai. Pirmuoju miuziklu šiame teatre (kai kur pristatomas kaip operetė) galima būtų laikyti Rudolfo Frimlo ir Herberto Stotharto "Rozmari", kurį režisavo Rimantas Vaitkevičius. Spektaklio premjera įvyko 1948 m, vėliau jis dar buvo atnaujintas porą kartų – 1952 ir 1977 m. Deja, teigiamo kritikų vertinimo šie pastatymai nesulaukę. Spaudoje užsimenama, kad pirmasis "Rozmari" variantas, kaip ir kitos penkto dešimtmečio pabaigos premjeros Kauno muzikiniame teatre, išryškinęs opiausią tuometę (ir dar daugelį metų besitęsusią) problemą, ypač aktualią kalbant apie miuziklus – tai netinkamai, ar, kitaip tariant, ne visai pasiruošę solistai, kai geriau sekasi dainuoti, bet visai nesiseka vaidinti ar šokti, o juk miuzikle visa tai privalo mokėti kiekvienas atlikėjas.
"Aktorių kolektyvas nesudaro vientiso ansamblio. Vaidina pavieniai aktoriai, kas sau, kaip kas moka ir įstengia. <...> Visa tai atsiremia į vieną šiuo metu teatro darbe svarbiausią problemą: į vaidybinės kultūros ir aktorių meistriškumo problemą. Net gabiausieji teatro solistai smarkiai atsilikę vaidybos srityje", – straipsnyje "Muzikinės komedijos teatrui reikalinga rimta pagalba" 1949-aisiais "Tarybų Lietuvoje" rašė V.Radaitis ir D.Judelevičius.
Melodrama "Mano puikioji ledi"
1965 m. Kauno publikai pristatomas vienas žinomiausių miuziklų – kandi ir intriguojanti Fredericko Loewe "Mano puikioji ledi", vėliau atnaujinta 1986 ir 1998 m.
Pasaulinė šio miuziklo premjera įvyko 1956 m. Brodvėjuje, ją lydėjo tiesiog milžiniška sėkmė. Tai daugiausia kartų kada nors rodytas miuziklas, vaidintas net aštuonis kartus per savaitę. Pagal Bernardo Shaw pjesę "Pigmalionas" parašytame miuziklo librete pasakojama istorija apie gėlių pardavėją Elizą Dulitl ir fonetikos profesorių Higinsą, kai pastarojo dėka Eliza virsta tikra puikiąja ledi.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Nerk į teatrą“: interaktyvumas be amžiaus cenzo
Tarptautinis edukacinis festivalis „Nerk į teatrą“ šiemet Nacionaliniame Kauno dramos teatre (NKDT) vyks jau keturioliktą kartą. Jo programoje nuo balandžio 25 d. iki birželio 14 d. – pusšimtis edukacijų, dvi premjeros, a...
-
Šių metų „Gintarinė pora“: žiūrovų laukia didelė staigmena!4
Bene vienas svarbiausių tikro ir šilto pavasario pranašų Kaune – pirmąjį gegužės mėnesio savaitgalį mieste vykstančios tarptautinės sportinių šokių varžybos „Gintarinė pora“. Šiemet jos bus surengtos ...
-
„Lietuvos teatrų pavasaris“: 45-asis festivalis
Kauno teatro mylėtojai visą savaitę turi unikalią progą mėgautis profesionalų sukurtais spektakliais iš visos Lietuvos: sekmadienį prasidėjo jau 45-asis festivalis „Lietuvos teatrų pavasaris“. ...
-
H. L. Asbjørnsen – džiazo karalienė ir scenos katė
Kauno bigbendas, tik ką turėjęs įkvepiančius koncertus Birštono džiazo festivalyje ir Kaune su džiazo fleitininku Néstoru Torresu (Puerto Rikas / JAV), vėl kviečia į unikalų pasimatymą. Šį kartą – su džiazo primadona i...
-
Ketvirtoji Kauno literatūros savaitė jungs žemynus ir žodžius
Gegužės 8–12 dienomis Kaunas taps literatūros meka – čia jau ketvirtąjį kartą vyks tarptautinis knygų ir rašytojų festivalis „Kauno literatūros savaitė“. Renginys šiais metais suburs autorius ne tik iš Li...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone balandžio 23–28 d.
Balandžio 23 d. Raudondvario kultūros centras: 16 val. vaikų meno kolektyvų šventė „Parvažiavo saulė“ (Jurginės). Dalyvauja jaunučių liaudiškų šokių kolektyvai ir vaikų kapela „Karklynėlis“. Ilgakie...
-
Garbūs svečiai atvyko į A. Areimos premjerą „Dviejų Korėjų susijungimas“5
Balandžio 19-ąją publika rinkosi į režisieriaus Artūro Areimos Nacionaliniame Kauno dramos teatre režisuotą spektaklį pagal J. Pommerat pjesę „Dviejų Korėjų susijungimas“. ...
-
KVMT scenoje – reveransas baleto įvairovei: nuo klasikos iki technomuzikos
Baletas gali būti labai įvairus ir turėti daugybę veidų. Tuo įsitikins žiūrovai, apsilankę Tarptautinei šokio dienai skirtame Kauno valstybinio muzikinio teatro (KVMT) koncerte. Balandžio 27-osios vakarą teatro scenoje atsiskleis tikra klasik...
-
Unikalus garso spektaklis tamsoje: ką girdi ausis, kai nemato akis?1
„Klausymasis – tai kita regėjimo forma“, – neabejoja garso spektaklio „eiti į pat vidurį“ kūrėjai. Garso menininkų kartu su neregiais sukurtas spektaklis vyksta visiškoje tamsoje, klausantis Jono Meko poeziją i...
-
Tarpininkai. Po kilogramą laimės, laisvės ir būties
Pokalbis su tapytoju Andriumi Miežiu – bendros meno parodos „Tarpininkai“ kontekste apie kultūrą, natūrą, meno kūrinio suvokimą; tarpininkavimą ir bendravimą su meno publika, atveriant jai meno pasaulius. Naujausius tapybos kūrinius...