„Balius Savojoje“ sugrįžta kitoks nei anksčiau

Kauno valstybiniame muzikiniame teatre – pats darbymetis. Kol paskutinius darbus atlieka teatrą tvarkantys darbininkai, žiūrovų salėje gestus ir akordus derina būsimos premjeros dalyviai.

Kauno valstybiniame muzikiniame teatre (KVMT) – pats darbymetis. Kol paskutinius darbus atlieka teatrą tvarkantys darbininkai, žiūrovų salėje gestus ir akordus derina būsimos premjeros dalyviai.

Atradimai – ir režisieriui

Jau kitą savaitę Paulo Abrahamo operete "Balius Savojoje" KVMT pradės naują sezoną. Pastatymas intriguojantis ne tik kaip kiekviena premjera, bet ir dėl to, kad jo režisūra patikėta Andriui Žiurauskui, kurio pavardę iki šiol buvo įprasta matyti kitokio žanro spektaklių afišose.

Paklaustas, kaip pateko į muzikinį pasaulį, A.Žiurauskas atsakė su jam būdingu humoro jausmu: "Netikėtai ir nelauktai. Man paskambino teatro vadovas Benjaminas Želvys ir sako: "Labas, ar nenorėtum statyti?" Atsakiau: "Noriu, bijau, nemoku ir ar tikrai jums reikia to lėlininko?" Atsakė, kad ne šventieji puodus lipdo, pabandyk. Na, ir pabandžiau, ir iš tikrųjų labai įdomu."

Režisierius neslepia – jam šis darbas nuo pat pradžių buvo ir tebėra iššūkis. "Netgi po premjeros dar išliks iššūkis. Nes tai yra visiškai kitos repetavimo tradicijos, kitos egzistavimo scenoje taisyklės, tam tikros techninės – nenusisukti, nedainuoti tada, kai reikia, prisijungia daugybė grandžių – šokis, gyva muzika, ko kitame teatre yra mažiau. Mano spektaklyje daugiausia yra buvę devyni žmonės, o čia vienu metu scenoje būna apie keturiasdešimt, nes turime visų personažų po du, o kai kurių – ir po tris", – naujojo darbo ypatumus vardijo A.Žiurauskas.

Jis prisipažino nesąs reiklus režisierius: "Negaliu būti labai reiklus, nes dainavimo ir muzikinės kultūros dalykų aš nesuprantu, tad čia visiškai remiuosi dirigento Jono Janulevičiaus kompetencija." O ir pačiam dirbti esą smagiau tada, kai aktoriams suteikiama galimybė ieškoti.

"Mano pasiūlytomis aplinkybėmis aktorius turi surasti save, tuo labiau kad man aktorius yra ne mažesnis kūrėjas negu režisierius. Galų gale tai ne režisierių žiūrovai matys, o aktorių, – sakė A.Žiurauskas, neslėpdamas susižavėjimo KVMT solistais. – Aktoriai čia yra labai talentingi, tik jiems yra daug didesnis iššūkis negu dramos teatre – juk be to, kad būna scenoje, jie turi ir šokti, ir dainuoti, paisyti tam tikrų kanonų."

Dirbdami su A.Žiurausku, jo žodžiais, žmogumi iš gatvės, KVMT kūrėjai turėjo progos į įprastus dalykus pažvelgti kitomis akimis.

"Sakau jiems: "Savo virtuvėje jūs net nepastebėjote, kokių gražių turite indų". Negaliu sakyti, kad visi aktoriai dirbdami su manimi atrado kažką naujo, sakykime, kad keletas. Pavyzdžiui, man visiškai nepatinka, kad artistas dialogus repetuoja vienas namie, aš šito negaliu pakęsti. Dialogas yra dviejų žmonių pokalbis, ir tai, ką tu surepetuoji namie, visiškai neatitinka to, kas vyksta scenoje. Dramos teatre tai yra savaime suprantama, o čia yra darbštūs žmonės, bet jie labai dažnai kuria vaidmenį namuose ir jau ateina į sceną turėdami tam tikrą savo nusistatymą. Bet mes tai išsiaiškinome ir jie labai greitai prisitaikė", – prisiminė A.Žiurauskas.

Muzikiniai veikalo ypatumai

Didelė scena baimės A.Žiurauskui nekėlusi, neramu buvę tik tai, kaip su tiek žmonių – orkestru, šokėjais, choru – papasakoti aiškią istoriją. "Baliaus Savojoje" istorija labai įdomi, bet labai baisu, kad užsižaisi kažkokia detale ir nepapasakosi tos istorijos", – sakė režisierius ir neslėpė, kad laukia žiūrovų, puikiai išmanančių operetės kanonus, jos pastatymo kultūrą, reakcijos.

Apie žiūrovų laukiančius iššūkius kalbėjo ir spektaklio dirigentas Jonas Janulevičius. "Žiūrovui bus labai sunku apsispręsti, su kuria puse jis – su vyrais ar su moterimis. Jis turbūt išsineš daugiau klausimų nei atsakymų. Kita vertus, spektaklis labai smagus, nes jame daug šokių muzikos. Kas jos pasiilgęs, galės išvartyti kėdes salėje, pašokti", – juokavo J.Janulevičius, pabrėžęs "Baliaus Savojoje" žanrines ypatybes.

"Tai pereinamas kūrinys tarp operetės ir miuziklo. Pagal kantileną muzika yra operetinė, o pagal ritmą ir harmoniją – miuziklinė. Spektaklyje iš operetinės linijos lieka pagrindinių lyrinių herojų linija, o viskas aplinkui jau yra miuziklas, kur susijungia šokis ir dainavimas", – atskleidė dirigentas.

"Manau, kad Andriui yra smagu su manim dirbti, nesakiau jam, kad čia turi būti tokia partitūra ir nieko keisti negalima. Muzika yra emocija, koloritas, su kuriuo nuspalvinama visa įvykių grandinė. Muzika – tai tarsi spalvų dėžutė dailininkui: be spalvų nebus paveikslo, be muzikos – miuziklo, operetės", – režisierius, anot J.Janulevičiaus, komponuoja spalvas, renkasi jų atspalvius.

Apie elitą ir "elitą"

Pirmą kartą KVMT operetė "Balius Savojoje" pastatyta 1990 m. Kuo skirsis naujasis pastatymas nuo senojo ir nuo originalaus libreto?

1990-ųjų pastatyme du pagrindinius vaidmenis – Aristidą ir Mustafą Bėjų vaidinęs Gediminas Maciulevičius dabar įkūnys Arčibaldą, Aristido tarną, ir Pomerolą, "Savojos" restorano direktoriaų. Anot jo, siužetu abu pastatymai nesiskiria, tačiau abu yra visiškai skirtingi.

"Kūrinys traktuojamas visiškai kitaip, dabar reikia prisitaikyti, galvoti naujai. Savo įtaką pastatymui daro ir nauja artistų karta", – sakė solistas. Tiesa, visiškai šiuolaikiškas pastatymas nebus: 1934-ųjų dvasia atsiskleis ir dekoracijose, ir drabužiuose.

Pirmąjį pastatymą puikiai atsimenąs ir J.Janulevičius. "Puikiai atsimenu tas emocijas, kurios likdavo po spektaklio dar ne vieną dieną. Per gana trumpą laiką buvo parodyta daug spektaklių. Buvo sėkmingas, žiūrovai jį mėgo, nes fabula labai gera, smagi intriga", – anot dirigento, spektaklis įdomus jau ir dėl intrigos.

A.Žiurauskas prisipažino pirmojo pastatymo nematęs, tad viską kuriąs iš naujo, o lyginti su originalu libretu būtų sudėtinga. "Reikėtų Vokietijoje, Amerikoje, Anglijoje atlikti milžiniškus operetės libreto ir muzikos tyrimus, kad kas nors atkastų, kuris tas libretas yra originalus. Pats P.Abrahamas pagal skirtingus pastatymus turbūt perrašinėjo", – juokėsi režisierius ir pastebėjo, kad esama net skirtingų operetės pabaigų.

"Šioje istorijoje parodoma ano meto aukštuomenė. Lietuvoje šiuo metu aukštuomenė yra dvejopa: tai žmonės, tikrai matantys, suprantantys, vertinantys aukštesnius dalykus, ir "elito" atstovai, kenčiantys patys nuo savęs dėl to, kad jiems svarbu būti bet kokiais būdais žinomiems. Tai mes ir turime mūsų "Baliaus Savojoje", – libreto aktualumą pabrėžė A.Žiurauskas.


Kas? Operetė "Balius Savojoje".
Kur? Kauno valstybiniame muzikiniame teatre.
Kada? Spalio 3, 4, 5, 8 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių