- Tomas Genevičius
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Jau antrus metus į Kauną atvyksta ankstyvojo kino festivalis "Pirmoji banga". Šiame festivalyje visas dėmesys skirtas tam, kas kine buvo anksčiau: kino pionieriams, tai bangai, nuo kurios prasideda kino istorija.
Modernumo link
Kino centre "Romuva rugsėjo 15–17 d. vyksiantis festivalis pristatys keturis svarbius praeities kino kūrinius. Visi šie filmai pažymi konkretų kino laikotarpį ir kokią nors jame užgimusią naujovę: stop animacijos efektai, kadrų spalvinimas, šviesos pritaikymas, kino kalbos išlaisvėjimas ir kt.
Senesnis nei 100 metų kinas pasiekęs išnykimo ribą, specialistai teigia, kad šiais laikais gerokai daugiau filmų pražūsta, nei jų pavyksta išsaugoti. Su senąja kino medija juostomis į užmarštį nueina ir kiti ankstyvojo kino elementai, pvz., jį kartais atgaivinančių muzikinių filmų iliustratorių taperių profesija.
Kinas jau nuo pat pradžių, neišvengiamai buvo susijęs su garsu: ne tik gyvai atliekama muzika – jai nutilus, kino žiūrovai salėje girdėdavo ir kino projektoriaus skleidžiamą triukšmą. Geri muzikantai ne tik užgoždavo šį garsą, bet ir valdydavo žiūrovų jausmus, paveikdavo filmo suvokimą. Kaip rašo kino istorikas Vytautas Mikalauskas: "Publiką traukdavo ne vien filmai, bet ir gera muzika. Žmonės netgi sakydavo: Reikia nueiti į kiną, ten gera muzika."
Pirmasis pasaulinis karas nenutraukė nei naujojo meno kino gamybos, nei žmonių susidomėjimo juo. Ekranuose tuo metu ėmė dominuoti karinės kronikos ir propagandinė tematika. Bet keli mėnesiai prieš karą pasirodė filmas, įspėjęs apie žmonijai gresiančią tragediją. Tai prancūzų režisieriaus Alfredo Machino antikarinė drama "Karo prakeikti" (1914 m.), kuri ir pradės festivalį Kaune.
Keliautojo ir ankstyvojo kino pionieriaus A.Machino atradimai stipriai paveikė kino raidą, o jo paties biografija primena įspūdingą nuotykių filmą: kelionės Nilo upe į Afrikos širdį filmuojant laukinę gamtą, dalyvavimas pasauliniame kare, filmavimai iš lėktuvo skrydžio, panterų auginimas. "Karo prakeikti" – savo modernia kino kalba stebinantis nebylusis filmas šiandien primena ir apie egzotišką (dabar jau išnykusią) kino kadrų spalvintojo profesiją. Spalvos čia naudojamos ne tik dėl grožio, bet ir kaip svarbi meninės išraiškos priemonė: ne visuomet realistiškai, bet ir tapybiškai-simboliškai (pvz., visą kadrą užliejanti raudona sprogimų, liepsnojančių mūšių metu). Filmui Kaune akompanuos pianistė Simona Zajančauskaitė-Giedraitė.
Netobulumo žavesys
1920 m. sukurtos net trys Roberto Louiso Stevenseno apysakos "Daktaras Džekilas ir ponas Haidas" ekranizacijos. Režisieriaus Johno S.Robertsono filme aktorius Johnas Barrymore'as virtuoziškai įkūnijo dvigubą – elegantiškojo daktaro ir piktojo jo alterego – vaidmenį. Daktaras atlieka pragaištingą mokslinį eksperimentą, siekdamas atskirti gerąją ir blogąją savo asmenybės puses. Aktoriaus J.Barrymore'o magiška metamorfozė ekrane įvyksta tiesiog priešais žiūrovo akis: tame pačiame plane, nenaudojant makiažo, vien tik savo kūnu, veido išraiška sukuriamas naujas, kardinaliai priešingas personažas. Ši ekranizacija užbėga už akių net kai kurioms austrų psichoanalitiko Sigmundo Freudo įžvalgoms, pvz., po dešimtmečio paskelbtai jo studijai apie visuomenės evoliucijai trukdančius individo instinktus. Didelio kontrasto vaizdai, apšvietimas ir šešėliai šiame filme primena Vokietijoje užgimstantį ekspresionizmą, nors jo įtaka tuomet Holivudo dar nebuvo pasiekusi. Filmui Kaune akompanuos pianistas Edgaras Sabilo.
1933 m. "King Kongas" – vienas žiūrimiausių pasaulio filmų, režisierių Meriano C.Cooperio ir Ernesto B.Schoedsacko radikaliai sumoderninta "Gražuolės ir pabaisos" versija, pasižyminti garso takelio naujovėmis ir revoliuciniais specialiaisiais efektais. Tam, kad atgaivintų laukinį monstrą, technikas Willis O'Brienas iki tol animacijoje naudotą stopkadro metodą įterpė į vaidybinį kiną. Sakoma, kad vienai King Kongo epizodo minutei prireikė šimto valandų darbo. Nors dabar, palyginti su dabartinėmis kompiuterinėmis technologijomis, šie netobuli King Kongo judesiai gali atrodyti juokingai, bet turi kažkokio apčiuopiamo tikrumo – to neliko šiandienos švariuose, realistiškuose efektuose. Ši savo netobulumu žavinga technika kažkuo primena drąsius avangardinio kino eksperimentus.
"Išgelbėtas ponas Boudu" (1932 m.) – tai vienas keturių bendradarbiavimo vaisių tarp prancūzų kino genijaus Jeano Renoiro ir jo meistriškumo verto aktoriaus Michelio Simono. Filme poetiškai aukštinamas dykinėjimas, kuris yra kaip priešprieša miesčioniškai naudai ir racionalumui. Puikiai suvaidintas anarchistinis M.Simono personažas, nuo savižudybės išgelbėtas Paryžiaus dykinėtojas Boudu, sujaukia jį išgelbėjusių padorių buržuazijos atstovų gyvenimą, savo nerūpestingu vulgarumu demaskuoja jų kasdienybę rikiavusias nuobodžias, veidmainiškas vertybes. "Tokia jau jo prigimtis, plaukti kartu su srove", – sakoma filmo pabaigoje apie pagrindinį veikėją Boudu. Neretai ir J.Renoiro kamera šiame filme pasileidžia pasroviui: ne tik paskui savo herojų, bet ir su Paryžiaus minia, paklydusiu šuniuku, atsitiktiniais praeiviais. Įspūdingas ne tik neorealizmą ir naująją bangą įkvėpęs kameros išlaisvėjimas, garso panaudojimas.
Tarp vakar ir rytoj
Jau praėjo 122 metai nuo pirmosios filmo peržiūros (1895 m.), nors patys ją surengę kino išradėjai broliai Lumiere'ai naująją meno rūšį pavadino išradimu be ateities. Daugiau nei vienas žmogaus amžius – tai daug, jei norėsime paneigti minėtą prancūzų skeptiką savo išradimo atžvilgiu, bet vis dėlto nepaprastai mažai kaip savarankiškai meno šakai. Šią Lumiere'ų citatą visai netikėtu rakursu interpretuoja JAV kino avangardistas Hollis Framptonas (paskaitoje 1979 m.): "Kinas Liumiere'ų laiku neturėjo ateities, nes tuomet jis dar neturėjo praeities."
Ateities galimybė garantuojama tik tada, kai yra praeitis, istorija ir, kino atveju tik, kai ji analizuojama, tiriama, neužmirštama. Ateitis, sako H.Framptonas, yra tai, ką mes patys pagaminame. Šiandien "Pirmoji banga" padaro matomą ir prieinamą ilgą laiką pas mus užmirštą kino praeitį. Tereikia pasirūpinti ateitimi.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kauno sporto halėje po 20 metų pertraukos ir vėl skambėjo „G&G Sindikatas“4
Lapkričio 23-iąją Kauno sporto halėje įvyko ilgai lauktas „G&G Sindikato“ koncertas, kuris subūrė pilnutėlę salę lietuviško repo gerbėjų. Šis koncertas buvo ypatingas dėl dviejų sentimentalių progų: grupė sugr...
-
Šokio spektaklyje – saiko ir pertekliaus ribos
Du atlikėjai, valandą trunkantis pasirodymas, nenutrūkstamas ryšys, balansuojantis tarp pusiausvyros ir ribų nebuvimo. Taip jau visai netrukus žiūrovus pasitiks naujausias „Nuepiko“ šokio trupės kūrybinis darbas, šokio ...
-
Ilgai laukta „Bohemos“ premjera įvyko!3
Kauno valstybinis muzikinis teatras lapkričio 23 ir 24 dienomis pristatė jau antrąją šio sezono premjerą – scenoje karaliavo legendinė, po šešių dešimtmečių į Kauno teatrą sugrįžusi, Giacomo Puccini opera „B...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone lapkričio 26–gruodžio 1 d.
LAPKRIČIO 26 D. Babtų kultūros centras: 10 val. – Kauno rajono ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų dainų festivalis „Skambėk, dainele“. Rokų laisvalaikio salė: 18 val. – Ričardo Elijošiaus (Nakvi&s...
-
Jaunieji muzikos lyderiai išpildys svajonę groti su orkestru2
„Užlipusi ant scenos pasimėgausiu akimirka, kurios taip ilgai laukiau“, – sako keturiolikmetė pianistė Kotryna Janavičiūtė. Su kitais aštuoniais jaunaisiais muzikantais ji pasirodys Kauno valstybinės filharmonijos scenoje. Kart...
-
Mitologinėse ganyklose: V. K. Slavinsko atminimui
Gaivinu atmintyje ne taip seniai įvykusį apsilankymą menininko Viliaus Ksavero Slavinsko (1943–2023) namuose. Senojo Kauno dvasią tebesaugančioje vietoje – Žaliakalnyje, prie pat Ąžuolyno. Namuose, kuriuos galima vadinti galerija dėl juose...
-
Kauno miesto muziejus kviečia laukti šv. Kalėdų kartu1
Penki Kauno miesto muziejaus (KMM) padaliniai – Kauno rotušė, Kauno pilis, M. ir K. Petrauskų namai, Tautinės muzikos muziejus bei Juozo Gruodžio namai – pradeda gyventi šv. Kalėdų laukimu. Nuo laiko kartu kuriant kalėdines dov...
-
Dainos mus lydi visada: šauliai rengia moksleivių patriotinių dainų konkursą3
Lapkričio 26 d., antradienį, 10–15 val., Lietuvos karininkų ramovėje, Kaune, jau devynioliktą kartą rengiamas tradicinis Kauno miesto ir rajono moksleivių patriotinių dainų konkursas. ...
-
Vidinės erdvės choreografiniai tyrinėjimai
Jei jautiesi supratęs save, būsi suprastas ir žiūrovų, sako šiuolaikinio šokio menininkė Ugnė Kavaliauskaitė. Kartu su šokėju, choreografu, pedagogu Pauliumi Prieveliu ji pristato savo debiutinį spektaklį „Sauliaus ir Alex...
-
Kauno valstybiniame lėlių teatre premjera – „Karalius Lyras“ suaugusiesiems2
Praėjusį savaitgalį Kauno valstybiniame lėlių teatre įvyko ilgai laukta premjera suaugusiesiems „Karalius Lyras“ (režisierė Ewa Piotrovska / Lenkija), kurią palydėjo gausios žiūrovų ovacijos. Pagrindinį personažą – Karalių Ly...