Troleibusų ir autobusų antikrizinis planas


2009-03-04
Tadas Širvinskas
Troleibusų ir autobusų antikrizinis planas

Skylėtas Kauno biudžetas koreguoja viešojo transporto maršrutų tvarkaraščius. Kai kurių gali tekti atsisakyti, kitais bus važinėjama rečiau. Neatmetama galimybė, kad brangs ir bilietai.

Autobusai oro nebevežios

"Kauno diena" sulaukia miestiečių skundų, kad reiktų prailginti troleibusų ir autobusų maršrutus. Kai kurie jų savivaldybės Transporto skyriui nepatingi parengti ir pasiūlyti naujų viešojo transporto schemų. Tarnautojai pripažįsta, kad kauniečiai pateikia ir racionalių pasiūlymų, tačiau juos teks paslėpti stalčiuose. Krizės suvarpytą šių metų biudžetą patvirtinusi miesto taryba "Kauno autobusams" ir "Autroliui" numatė žymiai mažesnę sumą nei pernai. Bendrovių vadovai ieško būdų, kaip sumažinti išlaidas.

Pirmiausia ketinama peržiūrėti visų maršrutų tvarkarasčius. Kai kuriais maršrutais darbo dienomis ketinama važinėti rečiau ir trumpiau, o šeštadieniais ir sekmadienio grafiku. Neatmetama galimybė, kad didės ir bilietų kainos.

"Gali būti, kad kai kuriais maršrutais važiuosime tik ryte ir vakare", – svarstė "Autrolio" komercijos direktorius Mindaugas Kučinovas.

Griežtai peržiūrėti tvarkaraščius yra nurodęs ir savivaldybės administracijos direktorius Vygantas Gudėnas.

"Didžiuliai autobusai neretai veža orą, o mes turime sumokėti už nuvažiuotus kilometrus", – praėjusį mėnesį tvirtinant miesto biudžetą pastebėjo V.Gudėnas.

Sumažėjo keleivių

"Kauno autobusams" ir "Autroliui" šiemet iš savivaldybės biudžeto planuojama skirti 5 mln. litų mažiau nei pernai – apie 47 mln. litų. Iš jų maždaug 19 mln. litų – nuo praėjusių metų likusi savivaldybės skola.

Šių metų pradžioje vežėjams skaudžiai smogė pridėtinės vertės mokesčio lengvatų panaikinimas. Nuostolius galėjo kompensuoti pabrangę bilietai, tačiau keliais procentais sumažėjo keleivių. Žymiai sumažėjo keleivių vakarais, spėjama, kad prie bendro mažėjimo prisidėjo nedarbas.

"Kauno autobusų" generalinis direktorius Mindaugas Grigelis pastebėjo, kad maždaug pusė bendrovės išlaidų sudaro 340 vairuotojų atlyginimai. Jo teigimu, šis skaičius – optimalus, tačiau jį gali tekti mažinti panaikinus kai kuriuos maršrutus.

M.Kučinovas pabrėžė, kad "Autrolis" žymiai mažinti maršrutų negali, nes bendrovė turi užsidirbti pinigų bent paskoloms grąžinti. Jos paimtos troleibusams pirkti.

M.Grigelis vylėsi, kad atsiskaityti su vežėjais nespėjanti savivaldybė galėtų perimti bendrovių skolas. "Kauno autobusai" vien palūkanoms per metus sumoka bemaž milijoną litų.

Kainų kelti neskubės

Antikrizinį vežėjų veiklos planą dėliojantis savivaldybės Transporto skyriaus vedėjas Paulius Keras patvirtino, kad artimiausiomis savaitėmis bus peržiūrėtos visos taupymo galimybės.

Anot jo, viešojo transporto tvarkaraščiai keisis, bet maršrutai turėtų išlikti.

"Dar anksti kalbėti. Nereikia be reikalo gąsdindi miestiečių. Kas penkias minutes važiavę autobusai tikrai nepradės važinėti kartą per valandą", – žadėjo Transporto skyriaus vedėjas.

Kitą savaitę pasiūlymus vežėjams turintis pateikti P.Keras tikino, kad į rengiamą veiklos planą bilietų kainų didinimas kol kas neįtrauktas, tačiau tokios galimybės neatmetė.

"Kaina – vienas lėšų trūkumo dengimo būdų, bet jo nesiimsime, kol nebus išgvildentos kitos galimybės", – aiškino jis.

"Kauno autobusų" generalinis direktorius M.Grigelis įsitikinęs, kad dabartinis bilietų tarifas yra per mažas, tačiau prieš jį didinant reiktų atlikti išsamius tyrimus. Baiminamasi, kad, padidėjus bilietų kainoms, žmonės gali imti dažniau naudotis asmeniniu transportu ar maršrutinių taksi automobilių paslaugomis.

Pasak P.Kero, maršrutiniai taksi automobiliai kol kas darbo apimčių nemažina. Visos šią paslaugą teikiančios įmonės pratęsė praėjusiais metais galiojusias sutartis. Tačiau ir jos jaučia keleivių sumažėjimą.