Plėtros stabdys - biurokratai
Svarbūs Kauno plėtros projektai savivaldybėje vystomi dviem būdais: laukiama, kol kažkas jų imsis, arba padaroma, o paskui galvojama, kaip juos tobulinti.
Prie tilto spūstys išliks
Vilijampolės tilto atnaujinimo darbai artėja prie pabaigos. Vairuotojai laukia gruodžio pradžios, kai bus atidarytas viena svarbesnių miesto transporto arterijų. Savivaldybės tarnautojai aiškina, kad tiltas taps patikimesnis, gražesnis, šiek tiek platesnis ir tarnaus ne vieną dešimtmetį, tačiau visiškai nesusimąstoma apie miesto plėtrą.
Ne vienus metus kalbama, kad tarp Neries upės ir Brastos gatvės iškils modernus įvairios paskirties pastatų ir rekreacinių zonų kompleksas. Planuojama, kad čia gali apsigyventi maždaug 10 tūkst. gyventojų.
"Jei viskas vyks pagal planą, per artimiausius penkerius metus Brastos ir Jurbarko gatvių sankryžoje susidarys didelės automobilių spūstys. Jau dabar reikėtų planuoti šioje vietoje transporto mazgą. Tačiau nieko nedaroma. Neaišku, kaip ant tilto reiks užvažiuoti, kaip nuo jo nuvažiuoti", - stebėjosi šešiolikos hektarų plotą prie tilto valdančios bendrovės "Domus firma" direktorius Giedrius Buinevičius.
Siūlė skambinti pavaldiniui
Pirmuosius namus verslininkai žada pradėti statyti kitais metais. Savivaldybės Miesto plėtros departamento direktorius Remigijus Skilandis negalėjo pasakyti, kas nuveikta planuojant naujus nuvažiavimo kelius prie Vilijampolės tilto. "Nežinau, kodėl anksčiau apie šią problemą nekalbėta. Mes departamente ją aptarėme maždaug prieš mėnesį, - nedrąsiai tarė R.Skilandis. - Paskambinkite mano pavaduotojui Sauliui Lukošiui. Jis pasakys, kokie dokumentai šiuo klausimu parengti."
Miesto plėtros departamento direktoriaus pavaduotojas paneigė direktoriaus žodžius apie esą parengtus dokumentus. S.Lukošius ant žemėlapio yra nubraižęs kelis galimus transporto srautų valdymo sprendimo būdus, tačiau jie nepasirodė priimtini.
Pavaduotojas prisiminė, kad prieš keletą metų miesto valdžiai siūlė projektuoti Vilijampolės tilto transporto mazgą. "Visą laiką sakiau, jei rekonstruojame tiltą, kartu reikia įrengti ir potiltį, bet niekas neklausė", - kalbėjo S.Lukošius.
Tarnautojus įtaria korupcija
Kaune tampa tradicija, kad, tik rekonstravus tiltą, pradedama galvoti apie transporto srautus. Tik baigiant rekonstruoti Vytauto Didžiojo tiltą, savivaldybė pasirašė konsesijos sutartį dėl transporto mazgo įrengimo. Įtartina sutartis nukeliavo iki Kauno apygardos prokuratūros. Teisėsaugininkai konstatavo, kad savivaldybėje sudaromos sąlygos milžiniškoms lėšoms iššvaistyti.
Po trejų metų Aleksoto transporto mazgas atidarytas, tačiau 15 mln. litų investicija tik sukėlė dar didesnes automobilių spūstis.
Kauno verslininkams kartais kyla įtarimų, kad miesto infrastruktūrą gerinantys projektai savivaldybės kabinetuose stabdomi neatsitiktinai: jie "taupomi" konkretiems rangovams.
Direktorius nieko nežino
"Sąmoningai mūsų niekas nestabdo, tačiau visi rimtesni projektai vykdomi chaotiškai. Savivaldybė neturi nusistačiusi prioritetų, infrastruktūros projektų nederina su verslu. Iš miesto pusės nėra jokios iniciatyvos", - valdininkų neveiklumu stebėjosi vienas bendrovės "Domus Mea" vadovų Robertas Jocius.
"Domus Mea" planuoja įrengti gyvenamųjų namų ir verslo centrų kvartalą prie H. ir O.Minkovskių gatvės. Svarbiu Kauno centro veido akcentu tapsiančio projekto rengėjai savivaldybės keletą metų prašo įrengti kai kurias komunikacijas ir sutvarkyti miestui priklausančią gatvę. Joje nėra net lietaus nuotėkų sistemos. Per keletą metų valdininkai tesugebėjo parengti detalųjį gatvės planą.
Projektą, kaip sutvarkyti apleistą Nemuno pakrantę, "Domus Mea" dvejus metus iš eilės vežė į tarptautinę parodą Kanuose, tačiau Miesto plėtros departamento direktorius nieko nežinojo, kaip vystomas šis projektas. "Dėl tos gatvės buvo kažkoks veiksmas, bet aš nutolęs nuo tų dalykų. Bijau ką nors pasakyti, kad nepameluočiau. Šiuo klausimu gal geriau būtų su Miesto ūkio departamentu pakalbėti", - tesugebėjo pasakyti už Kauno plėtrą atsakingas R.Skilandis.
Miesto plėtros departamento direktorius nieko negalėjo pasakyti ir apie daug diskusijų keliančią S.Dariaus ir S.Girėno aerodromo ateitį. "Man atrodo, nėra parengtas reglamentas. Paskambinkite pirmadienį", - aerodromo ateitimi žadėjo pasidomėti R.Skilandis.
Netrūksta ir kuriozų
Kituose Lietuvos miestuose investuojantys Kauno verslininkai pastebi, kad juose nekyla tokių problemų kaip gimtajame mieste.
"Kaune aiškina, kad didelių kvartalų negalima statyti dėl teisinės bazės. Su tuo negaliu sutikti. Puikiausias pavyzdys - Vilnius. Sostinei vertingi projektai savivaldybėje derinami pagreitinta tvarka. Valdininkai net padeda pritraukti ES lėšų", - pasakojo R.Jocius.
Verslininkas prisiminė ir kuriozinių bendradarbiavimo su Kauno valdžia atvejų.
"Romainiuose statome gyvenamųjų namų kvartalą. Prie jo nusidriekęs prastos būklės kelias, priklausantis savivaldybei. Pasiūliau jį sutvarkyti ir investuoti pusę milijono litų. Valdininkai to padaryti neleidžia, nes sako nežinantys tvarkos, kaip tokią paslaugą reikės įforminti dokumentuose", - juokėsi R.Jocius.
Audrys Karalius, Architektas
Savivaldybė, spręsdama architektūros klausimus, yra visiškai nekompetentinga ir akivaizdžiai stokoja strateginio mąstymo. Į architektūrą žiūrima buitinio aptarnavimo lygmeniu. Tokių pavyzdžių apstu. Parodykite nors vieną žmogų, kuris matė, kaip atrodys Nemuno sala, kurioje bus pastatyta nauja arena. Pastatykime, o paskui pažiūrėsime, kaip išėjo, - tipiškas kaunietiškas mąstymas. Dar kai arenos projektą rengė prancūzas architektas M.Regembalis, jis negalėjo patikėti, kad nėra visos Nemuno salos vizijos.
Manė, kad mes ją slepiame. Tūkstantį kartų sakėme, kad prie Neries prieš Senamiestį galime padaryti labai patrauklų kompleksišką rajoną su darželiais, mokyklomis, galerijomis ir kitais visuomeniniais pastatais. O dabar pristatys gyvenamųjų namų net neliesdami krantinės. Projektas H. ir O. Minkovskių gatvėje - dar vienas liūdnas miesto ir verslo bendradarbiavimo pavyzdys. Miestas paprasčiausiai atsuko nugarą.
Apskritai savivaldybėje šiais klausimais nėra su kuo kalbėti. Kai prasideda viešos diskusijos, dalyvaujant žurnalistams, iškart politikai papila mistinių pažadų ir melo, o kai reikia kažką rimtai nuspręsti, jie tyli arba net, kaip mero pavaduotojas Rimantas Mikaitis, bėga iš posėdžių salės. Niekas mieste neatsakingas už veiksmų nuoseklumą. Jei šiandien gausi iš kokio nors valdininko leidimą, tai dar nereiškia, kad jis nebus atšauktas po savaitės.