Kauno darželinukai dar nepažino dviejų princų meilės?


2009-03-20
Vereta Rupeikaitė
Kauno darželinukai dar nepažino dviejų princų meilės?

Ugdymo metodika, aiškinanti vaikams ir apie netradicinę seksualinę orientaciją, Kauno ikimokyklinio ugdymo įstaigų nepasiekė. Bent jau tuo tikina miesto valdininkai ir su šios metodikos kūrėjais susijęs fondas.

Skatintų tapatybės sutrikimus

Pirmoji pavojaus varpais dėl per projektą "Gender Loops" diegiamos mažamečių ugdymo metodikos, aiškinančios ir apie vienos lyties santuokas, ėmė skambinti Nacionalinė šeimų ir tėvų asociacija (NŠTA).

Nuogąstavimus NŠTA iliustravo pasaka, kurią "Gender Loops" esą siūlo nagrinėti ir Lietuvos vaikų darželiuose. Joje kalbama apie dviejų princų meilę, santuoką, tapimą dviem karaliais ir šeimos sukūrimą. Šios pasakos nagrinėjimas esą mokantis "padidinti supratimą apie seksualinės įvairovės svarbą žmonėms ir visuomenei".

"Atkreipiame dėmesį, kad lyčių lygybės įgyvendinimas per ikimokyklinį švietimą ir įsikišimą ankstyvame amžiuje, kai vystosi vaiko pažintiniai gebėjimai, pasirinktas todėl, kad per ilgą laiką tai duoda didžiausią efektą. Tačiau toks ugdymas gali žaloti vaikų psichinę sveikatą ir sukelti lytinės tapatybės sutrikimą vaikystėje", – savo nerimą NŠTA išdėstė Socialinės apsaugos ir darbo ministeriją pasiekusiame rašte.

Asociacija pateikė pavyzdžius iš pedagogams skirto priemonių rinkinio aprašo, kuriame rašoma: "Patikrinti ir patvirtinti naujas knygas vaikams, o taip pat išnaikinti literatūrą, kuri neatitinka lyčių lygybės standarto."

"Gender Loop" projekto ataskaitose minima, kad pagal šią metodiką vien Vilniuje yra apmokyta 320 vaikų darželių auklėtojų. Kai kurios ikimokyklinio ugdymo įstaigos esą metodikas jau taiko savo darbe. Taip pat yra numatyta šias programas diegti švietimo sistemoje per Ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo plėtros 2007–2012 m. programą.

Vaikams, turintiems dvi mamas

Projektas "Gender Loops" buvo įgyvendintas vadovaujantis tarptautine "Gender Mainstreaming" strategija. Metodinė medžiaga datuota 2008 metų gruodžiu.

Vienas iš projekto, finansuojamų Europos Komisijos lėšomis, įgyvendintojų – Kaune įsikūrusi viešoji įstaiga "Socialinių inovacijų fondas" (SIF). Šio fondo atstovai dienraštį tikino, kad minėtą metodiką sukūrė užsienio partneriai, ji tik buvo išversta į lietuvių kalbą, bet Lietuvoje niekur nebuvo taikyta.

"Galime garantuoti, kad įgyvendinant projektą buvo tik tiriama, kaip vaikai darželiuose pasirenka specialybę. Metodikoje kalbama ne apie tai, kad kažką reikia propaguoti. Čia tik paaiškinama, kaip turėtų elgtis mokytojas arba dėstytojas, jei vaikas ateitų iš šeimos, kurioje tėvai – tos pačios lyties", - tvirtino SIF direktoriaus pavaduotoja Audrone Kisieliene prisistačiusi moteris.

Pašnekovė sakė, kad Lietuvos vaikams pasaka apie dviejų princų meilę ir šeimą nebuvo pasakota. Taip pat, pasak jos, jokie pedagogai nebuvo mokomi šios metodikos: minėtas skaičius 320 vaikų darželių auklėtojų esą atspindi tuos žmones, kurie dalyvavo tyrimuose.

Suskubta slėpti dokumentus?

Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai paskelbtas NŠTA kreipimąsis sukėlė šurmulį ir virtualioje erdvėje. Dar ankstyvą popietę minėto projekto interneto svetainėje lietuvių kalba buvo galima susipažinti su metodika "Priemonių rinkinys lyčių lygybės sąmoningumo stiprinimui ikimokyklinio ugdymo įstaigose". Pavakare kai kurios svetainės skiltys jau buvo nebeprieinamos.

Ar minėta metodika buvo taikyta kitose šalyse, A.Kisielienė atsakyti negalėjo, nes sakė pati šiame projekte nedalyvavusi. "Dvi moterys, kurios dirbo su šiuo projektu, mūsų organizacijoje nebedirba", - teigė ji.

A.Kisielienės sakė, kad SIF visuomet stengiasi atskirti netradicinės seksualinės orientacijos tolerancijos ir propagavimo ribą.

Svečių pažiūros apstulbino

Kai kurie Kauno pedagogai dienraščiui sakė turėjo progos susipažinti su "Gender Loops" metodika. Lopšelio-darželio "Ežiukas" direktorė Irma Žilinskienė pasakojo, kad dar 2007 metais į juos kreipėsi SIF, kuris atvežė į darželį svečių iš užsieniečių delegaciją. Darželio vadovų buvo paprašyta pristatyti įstaiga, papasakoti apie Lietuvos darželiuose taikomas ugdymo metodikas.

"Po to vyko diskusija. Jos metu man paaiškėjo, kad kalbama apie tai, kas man nepriimtina. Tuo viskas baigėsi. Netiesa, kad mūsų įstaigoje vyksta užsiėmimai pagal minėtą metodiką, jokios pasakos apie dviejų karalių vedybas pas mus neskaitomos", – tikino direktorė.

Panašios bendravimo su "Gender Loops" projekto vykdytojais patirties turėjo ir Kauno miesto savivaldybės Švietimo organizavimo poskyrio vyriausioji specialistė Audronė Bukmanaitė. Ji buvo paprašyta įvertinti minėtą metodiką.

Užtikusi vietas, kuriose kalbama apie netradicines socialines orientacijas, savivaldybės atstovė įžvelgė pavojų ir rašydama savo atsiliepimą šias vietas siūlė visai išmesti arba pakeisti. Pasak A.Bukmanaitės, tuo jos dalyvavimas projekte ir baigėsi.

Nepaisant neigiamo įvertinimo, A.Bukmanaitės ir I.Žilinskienės pavardės atsirado "Gender Loops" projekto patariamojo komiteto sąraše. Tiek savivaldybės atstovė, tiek darželio direktorė sakė reikalausiančios, kad jų pavardės iš šio komiteto būtų pašalintos.

Projektą tirs ministerijos

Susipažinęs su "Gender Loop" projektu socialinės apsaugos ir darbo ministras Rimantas Dagys pareiškė kreipsiąsis į švietimo ir mokslo ministrą, kad abi žinybos sudarytų bendrą darbo grupę ir išsiaiškintų, kas Lietuvoje įgyvendino šį projektą bei pateiktų savo išvadas.

"Moterų ir vyrų lygios galimybės neturi nieko bendra su netradicine seksualine orientacija, todėl reikia išsiaiškinti, ar tik projekto rengėjai neprisidengė moterų ir vyrų lygiomis galimybėmis, mėgindami projektą įvynioti į vatą", – piktinosi R.Dagys.


Ištrauka iš "Gender Loops" projekto aprašymo:

Projektu siekiama įgyvendinti lyčių lygybės integravimo strategijas profesinio mokymo institucijose (mokyklose, kolegijose ir universitetuose), pedagogų tęstinio mokymosi institucijose bei ikimokyklinio ugdymo įstaigose.

Be mokymo programos partneriai sudarys priemonių rinkinį ikimokyklinio ugdymo įstaigoms. Priemonių rinkinį sudarys rekomendacijos, metodai ir žaidimai, susiję su lyčių aspektais, savęs supratimo ir saviraiškos metodai, lyčių lygybės taikymo visose gyvenimo srityse analizės instrumentai ir strategijos, skirtos vyrų (pvz., tėvų, praktikantų) dalyvavimui pedagoginiame darbe didinti. Priemonių rinkinys bus spausdintina forma pateikiamas tiesioginiam naudojimui ikimokyklinio ugdymo įstaigose.

Pedagogai turi palaikyti vaikų troškimą mokytis bei siekti naujų žinių. Ribojantys lyčių stereotipai, deja, skatina vaikus nuleisti rankas tam tikrų kelionių atradime. Lytiškai sąmoningas ugdymas siekia apsaugoti vaikus nuo to.

Koks tai jausmas? Kostiumai ir pasikeitimas lyčių vaidmenimis. Mano broliui patinka dėvėti sijonus!

Ispanijoje esančioje ikimokyklinio ugdymo įstaigoje "CEIP Agora" mes kartu su pedagogais parengėme skirtingo rengimosi seminarą, per kurį vaikams suteikiama galimybė peržengti "lyties apribojimus" niekam iš grupės neprimenant jiems, jog tai nepriimtina.

Šaltinis: NŠTA, www.genderloops.eu