Žaliakalnio funikulierius atsidūrė aukcione


2002-09-11
Dainoras LUKAS
Žaliakalnio funikulierius atsidūrė aukcione

Savivaldybė svarstys pasiūlymą gelbėti unikalų technikos paminklą

Vieną iš dviejų Kauno funikulierių šiuo metu galima įsigyti aukcione. Tačiau kol kas nėra norinčiųjų įsigyti šią unikalią vertybę. Funikulierių eksploatuojanti bendrovė “Ciklonas” prašo Savivaldybės pagalbos, bet miestas neskuba ją suteikti. “Tai nėra vienos bendrovės rūpestis. Kas atsakys, jei šis vienas Kauno simbolių bus prarastas?” - klausė “Ciklono” direktorius Valdas Danilevičius.

Mena A.Smetonos ir EBSW laikus

Funikulieriai yra visuotinai pripažintos kultūros vertybės. Jie pastatyti Prezidento Antano Smetonos rūpesčiu.

Žaliakalnio funikulierių 1931 metais įrengė Vokietijos firma. Kelio ilgis - 142 metrai. Kompleksą sudaro stotis, paviljonas, vienos poros geležinkelio bėgių kelias su bėgių perlanka pusiaukelėje. Stotyje išlikęs anų laikų valdymo pultas - vairas ir rankinis stabdys. Funikulieriumi gali keltis 35 žmonės. 1986 metais atliktas stoties kapitalinis remontas.

Nuo 1992 metų objektas priklauso UAB “Ciklonas”, kuri yra viena skandalingai žlugusio koncerno EBSW bendrovių. Oficialiai funikulierius dabar priklauso bankrutuojančiai investicinei akcinei bendrovei “Šviesus rytojus”. Tai - taip pat EBSW kūdikis. “Šviesaus rytojaus” objektai šiuo metu yra išparduodami aukcione. Tarp jų - ir funikulierius. Pradinė jo kaina buvo 21000 litų (iš viso 21 akcija įvertintos po 1000 litų). Paskui kaina nukrito iki 10500, 5250 litų. Pirkėjų vis vien neatsirado.

“Ši transporto priemonė niekada nebuvo pelninga. Iki 1992 metų funikulierius priklausė troleibusų parkui, buvo skiriama lėšų jį išlaikyti. Vėliau jokios paramos negauta”, - teigė V.Danilevičius, samdomas “Ciklono” direktorius.

Darbuotojų sumažinta iki minimumo

V.Danilevičiaus teigimu, EBSW funikulierių įsigijo už investicinius čekius. “Tada koncernas pirko viską iš eilės. Sunku pasakyti, kam buvo reikalingas šis objektas”, - sakė V.Danilevičius.

Prieš dešimt metų jame dirbo dvylika žmonių, paskui sumažėjo iki dešimt. Dabar liko penki: direktorius, buhalterė, mašinistas, elektrikas ir konduktorė. “Daugiau sumažinti darbuotojų skaičių neįmanoma. Visi jie dirba puse etato, gauna po 215 litų atlyginimo. O keleivius vežame darbo dienomis nuo 7.30 iki 18.30 val., šeštadieniais - nuo 9 iki 17 val.”, - sakė direktorius.

1999 metais jis kreipėsi į Savivaldybę prašydamas paramos funikulieriui prižiūrėti. “Buvo atvykęs Komunalinio ūkio skyriaus darbuotojas, kuris žiemą stebėjo mūsų darbą, skaičiavo keleivius. Jis nurodė, kad per dešimt mėnesių funikulieriumi gali važiuoti 35614 mokių keleivių ir 2665 nemokūs. Už tai mes surinktume 17807 litus. 2000 metais gavome tuometinio administratoriaus Ramūno Noreikos atsakymą, kad iš surenkamų pinigų galime padengti funikulieriaus eksploatacijos išlaidas ir sumažinti esamas skolas. Nežinau, kaip vertinti tokius teiginius. Tuo metu bendrovėje dirbo devyni žmonės, jiems kas mėnesį reikėjo mokėti 1935 litus. Per dešimt mėnesių - 19350 litų. Jau šis skaičius viršija pajamas”, - sakė V.Danilevičius.

Per metus reikėtų apie 24 tūkstančių litų

Pasak bendrovės direktoriaus, per mėnesį funikulierius surenka apie 2200 litų pajamų, o išlaidos siekia apie 4000 litų. Bendrovė “Sodrai” su delspinigiais skolinga 18350 litų, mokesčių inspekcijai - 4782 litus. “Jei mums skirtų bent po du tūkstančius litų per mėnesį, galėtume išsilaikyti. Kiek žinau, Aleksoto funikulieriaus priežiūrai AB “Autrolis” Savivaldybė kasmet skiria po 60-70 tūkstančių litų”, - teigė V.Danilevičius.

Antrąjį miesto - Aleksoto funikulierių iki šiol eksploatuoja AB “Autrolis”. Šis funikulierius statytas 1935 metais. Kelio ilgis - 132,9 metro. Kompleksas analogiškas Žaliakalnio funikulieriui, skiriasi techninė įranga. Čia išliko daugiau autentiškų detalių.

Žaliakalnio funikulierių reikia remontuoti. Pirmiausia būtina keisti pabėgius ir tvarkyti stoties fasadą. “Juk negalima palikti likimo valiai šio paminklo”, - sakė V.Danilevičius.

Funikulieriumi daugiausia naudojasi nuolatiniai keleiviai. Tikimasi, kad jis taps populiaresnis, kai bus baigtas Prisikėlimo bažnyčios remontas.

Žadama ieškoti sprendimo

Neseniai bendrovės direktorius miesto merui Giedriui Donatui Ašmiui pateikė pasiūlymą Savivaldybei įsigyti funikulierių. Šį klausimą pavesta išnagrinėti Savivaldybės administratoriui Robertui Stanioniui.

“Aišku, kad reikia funikulierių gelbėti. Jis mums aktualus ne kaip transporto priemonė, o kaip vertybė. Įvairūs skyriai šį klausimą išnagrinės ir artimiausiomis dienomis bus rastas sprendimas”, - sakė R.Stanionis.