Besniegės žiemos verčia iš naujo įvertinti kriterijus,
kuriais vadovaujamasi renkantis apavą automobiliams
Lapkričio 10-ąją baigėsi pereinamasis dešimties dienų laikotarpis, per kurį vis automobilininkai privalėjo persimontuoti žiemines padangas. Nors šiemet tikroji žiema neskuba patikrinti vairuotojų įgūdžių, visgi tiek Kelių eismo taisyklės, tiek padangų gamintojai primygtinai rekomenduoja nerizikuoti ir nebevažinėti su vasarinėmis padangomis - oro temperatūrai nukritus žemiau 7 laipsnių šilumos, vasarinių padangų guma sukietėja ir nebeužtikrina patikimo kontakto su kelio paviršiumi.
Valdininkai ragina nerizikuoti
Net ir nedidelė avarija paprastai pridaro daugiau nuostolių, nei kainuoja komplektas žieminių padangų. Todėl vairuotojai turėtų pasirūpinti savo ir savo artimųjų saugumu kelyje, kuris žiemą neretai būna itin slidus, o eismo sąlygos kelis kartus sudėtingesnės nei vasarą,- tikino saugaus eismo propaguotojų gretas papildęs susisiekimo ministras Zigmantas Balčytis.
Pakeisti vasarines padangas žiemos sezono metu reikalauja ne tik Kelių eismo taisyklės, bet rekomenduoja ir specialistai. Mat žieminės (ir vasarinės) padangos išlaiko apie 40-80 tūkstančių km ridą. Žiemą paprastai nuvažiuojant apie 10 tūkst. km, jos tarnauja 4 - 6 metus. Kai šių padangų protektorius nusidėvi ir jo gylis besiekia 3-4 mm, patartina jas eksploatuoti tik vasaros metu, nes žiemą jos bus neefektyvios.
Patariama vengti įsigyti naujai eksploatacijai senas padangas, nors kartais jos būna dvigubai pigesnės. Tai gresia rimtomis nelaimėmis kelyje. Šiuo metu šalyje galima įsigyti net kelių dešimčių skirtingų gamintojų padangų. Specialistai pataria rinktis jas pagal finansines galimybes, bet naujas.
Tačiau reikia žinoti, kad brangesnių padangų modernesnė technologija, jų protektoriaus guma minkštesnė, geresnis sukibimas su kelio paviršiumi. Taigi jos yra saugesnės, - dėstė Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis.
Nepatariama žavėtis restauruotomis padangomis - jos mažiau efektyvios už naujas. Jų guma kieta, todėl tuoj pradeda slidinėti slidžiame kelyje, ypač esant šaltam orui.
Daug kas pirmenybę teikia dygliuotoms padangoms, kurios žymiai efektyviau dirba ant ledo ir suplūkto sniego. Tačiau jei dažniausiai važinėjama mieste ar daugmaž švariai nuvalytais asfaltuotais keliais, jos praranda savo pranašumą - dygliai kelia daugiau triukšmo, ilgiau slysta stabdant, 4-8 proc. padidina degalų sąnaudas ir labiau gadina kelio paviršių. Būtent dėl šių priežasčių jas draudžiama naudoti Lenkijoje, Vokietijoje ir kai kuriose kitose šalyse. Nuo 2008-ųjų net ir Latvijoje (beje, dabar iš Latvijoje parduodamų žieminių padangų apie 20-30 proc. sudaro dygliuotosios; Estijoje šis rodiklis yra 70-80 proc.) nebebus galima važinėti su dygliuotomis padangomis, todėl automobilių vairuotojai jau dabar raginami rinktis nedygliuotas žiemines padangas.
Tačiau jei įsigijote dygliuotas padangas, patartina pirmus 1000 km važiuoti atsargiau - kol dygliai įsitvirtins savo vietose. Naudojant tokias padangas reikia nepamiršti prisiklijuoti lipduko, informuojančio apie tai.
Revanšas nepavyko
Nedygliuotų padangų gerbėjai nekantriai laukė ekspertų ataskaitų apie palyginamuosius žieminių padangų bandymus, kurie tradiciškai atliekami Suomijos užpoliarėje esančiame poligone Test World. Šįkart čia susigrūmė 11 dygliuotų ir 7 nedygliuotos padangos, tačiau ypač intrigavo dviejų senų konkurenčių Continental ir Nokian dvikova. Pastarosios kompanijos sukurta Nokian Hakkapeliitta Q net penkerius metus karaliavo nedygliuotų padangų kategorijoje. Pernai ją iš sosto pabandė išversti vokiečiai, kurių pateikta ContinentalVikingContact 3 bandymų poligone surinko identišką balų skaičių. Šiemet suomiai pabandė atsakyti nauju ginklu - Nokian Hakkapeliitta RSi.
Ši padanga ne tik turėjo pakeisti rinkoje legenda tapusią Hakkapeliita Q, bet ir nusistovėjusį padangos darbinių savybių balansą. T.y. padaryti ją tokia pat konkurencinga ne tik sniego ir ledo trasose, bet ir važiuojant švariu asfaltu. Neatsitiktinai naujoji padanga turi R greičio indeksą, leidžiantį važiuoti iki 170 km/val. greičiu.
Deja, bandymuose Test World poligone dalyvavę ekspertai pripažino, kad Nokian Hakkapeliitta RSi vis tiek liko nepralenkiama tikrai žiemiškų sąlygų specialiste, bet nusileidžia konkurentams manevravimo ir stabdymo pratimuose, atliekamuose ant švaraus asfalto.
Nė vienos kitos nedygliuotos padangos negalėjo prilygti rinkos debiutantėms vertinant stabdymo kelią ir įsibėgėjimo laiką ant ledo. Su šiomis padangomis buvo pasiekti geriausi rezultatai važiuojant ledu padengtu ovalu ir vingiuota trasa.
Tas pats vaizdas buvo ir atliekant užduotis ant sniego - ekspertai pripažino, kad naujoji suomiška padanga daugelyje rungčių pranoksta netgi dygliuotas žiemines padangas. Nokian Hakkapeliitta RSi laimėjo greitėjimo bei stabdymo ant sniegu padengtos kelio dangos rungtyse, leido nepriekaištingai valdyti automobilį ant ledo.
Suomiai netgi tikino, jog naujosios Nokian Hakkapeliitta RSi iš dalies kompensuoja tokių modernių sistemų kaip stabdžių antiblokavimo, traukos ar elektroninės stabilumo kontrolės nebuvimą automobilyje.
Gamintojai taip pat akcentavo, jog kurdami šį produktą stengėsi pasiekti persilaužimo ir srityje, į kurią tradiciškai žiemą kreipiama mažiau dėmesio - pasipriešinimą riedėjimui. Nokian tikina sukūrę tokią padangą, kuri rieda gerokai lengviau už daugelį vasarinių padangų.
Hakkapeliitta RSi, kaip jau tapo įprasta, turi nusidėvėjimo indikatorius, specialią šoninę briauną, neleidžianti kauptis purvui tarp ratlankio ir padangos.
Tačiau, ekspertų manymu, ši Nokian naujokė visgi nusileidžia pasivyti švelnesnio žieminio klimato šalyse sukurtoms nedygliuotoms padangoms važiuojant ant švaraus asfalto.
Kompromisų meistrai
Nedygliuotų padangų kategorijoje laurus nuskynė Lietuvoje tik pradėtos pardavinėti ContinentalVikingContact 3 padangos, visuose rungtyse rodžiusios stabilius rezultatus ir sugebėjusios surinkti dviem dešimtosiomis balo daugiau nei Nokian Hakkapeliitta RSi. Už vokiečių nugarų liko ir tokie garsūs vardai kaip Michelin X-Ice, Uniroyal MS Plius Soft, Bridgestone Blizzak WS-50 ir t.t.
Geriausio įvertinimo ContinentalVikingContact 3 susilaukė testuose, atliktuose važiuojant sniegu padengtu keliu. Automobilio ratai su šiomis padangomis ne tik labai gerai sukibo su danga greitėjimo ir stabdymo testuose, bet ir pats automobilis vingiuotoje bandymų trasoje važiavo greičiausiai, demonstruodamas išskirtinį stabilumą sudėtingomis vairavimo sąlygomis.
Beje, tuose pačiuose bandymuose dygliuotų padangų kategorijoje geriausiomis pripažintos Continental WinterViking 1 padangos.
Šios padangos - nėra rinkos naujiena. Tačiau kasmet jų gamyboje diegiamos naujos technologijos bei medžiagos. Specialistai pripažino, jog Continental WinterViking 1 padangų gerąsias savybes itin praturtino panaudoti ovalūs dygliai, praplečiantys padangos sukibimo su keliu plotą.
Continental WinterViking 1 bandymuose pranoko Gislaved Nord Frost 3, Nokian Hakkapeliitta 4, Goodyear Ultra Grip 500, Pirelli Winter Carving, Michelin Ivalo ir dar penkių labai geromis laikomų žieminių padangų rūšis.
Naujausi komentarai