Pusketvirtų metų - su nežinios ir kaltės žyme


2003-03-08
Arūnas IVAŠKEVIČIUS
Pusketvirtų metų - su nežinios ir kaltės žyme
Naujojo sveikatos apsaugos ministro Juozo Oleko likimą lems Lenkijos ekspertų, tiriančių 1999 m. autoavariją, išvados

Virš ką tik į pareigas paskirto ministro J.Oleko galvos iki šiol it Damoklo kardas kabo neišnykusi grėsmė sėsti į kaltinamųjų suolą. Taip atsitiktų, jei beveik pusketvirtų metų trunkantis autoavarijos, kurioje žuvo du žmonės, tyrimas baigtųsi baudžiamosios bylos atidavimu į teismą, suradus J.Oleko veiksmuose nusikaltimo sudėtį.

Lemtingas autobuso gedimas

1999 metų spalio 28 d. J.Oleko vairuojamas automobilis “Volkswagen Golf”, priklausantis Seimo kanceliarijai, automagistralės Klaipėda - Vilnius 215 kilometre, prie pat Kauno, partrenkė ir mirtinai sužalojo du 86-erių metų vyriškius.

Žuvusieji - atsargos pulkininkas leitenantas Stanislavas Buzas ir Teofilis Šimonis - su kitais garbaus amžiaus atsargos karininkais iš Kauno tą dieną dalyvavo Vilniuje vykusiame iškilmingame posėdyje, skirtame sostinės atgavimo šešiasdešimtmečiui paminėti. Į namus dimisijos karininkai grįžo autobusu, kuris prie pat Kauno sugedo. Tuomet dalis autobuso keleivių, gyvenusių greta automagistralės, nusprendė namus pasiekti pėsčiomis. Jie sėkmingai perėjo vienos eismo krypties važiuojamąją dalį, skiriamąją juostą ir įžengė į kitos krypties eismo juostą. Čia du vyriškius iš karininkų grupelės ir parbloškė Vilniaus kryptimi važiuojančio Seimo nario automobilis.

Nerado nusikaltimo sudėties

Avarija įvyko apie 19 val. 30 min. Tuo metu jau buvo sutemę. J.Olekas aiškino, kad pėsčiuosius neapšviestame kelyje pamatė tik tuomet, kai iki jų liko vos apie dešimt metrų, todėl jam nepavyko nei sustabdyti automobilio, nei išlaviruoti. Parlamentaras įvykio vietoje kelių policijos pareigūnams tvirtino, kad važiavo 90 km per valandą greičiu. Būtent toks yra didžiausias leistinas greitis šiame kelio ruože. Pagal alkoholio matuoklio ir kraujo mėginio tyrimą buvo nustatyta, kad J.Olekas automobilį vairavo blaivus.

Jau kitą dieną Tardymo skyriuje prie Kauno rajono policijos komisariato buvo iškelta baudžiamoji byla dėl eismo saugumo pažeidimo, sukėlusio vieno ar daugiau asmenų mirtį. Po metų jos tyrimą savo žinion perėmė Vilniaus apygardos prokuratūra.

Dar po metų, 2001-ųjų birželio 30 dieną, vilnietis prokuroras Vilmantas Ambrulevičius bylą nutraukė nesuradęs Seimo nario veiksmuose avarijos metu nusikaltimo sudėties.

Prieštaringos ekspertizių išvados

Tų pačių metų lapkritį tuometinis generalinio prokuroro pavaduotojas Kęstutis Betingis panaikino Vilniaus apygardos nutarimą nutraukti baudžiamąją bylą ir perdavė ją Generalinės prokuratūros Organizuotų nusikaltimų ir korupcijos tyrimo departamentui, kad šio pareigūnai iš naujo atliktų parengtinį tardymą. Oficialiai buvo pareikšta, kad nutarimas toliau tirti bylą buvo priimtas patikrinus baudžiamosios bylos medžiagą. Per patikrinimą buvo nustatyta, kad byloje netinkamai įvertintos faktinės įvykio aplinkybės bei objektyvūs įrodymai, nustatyti įvykio apžiūros metu. Apygardos prokuroras, priimdamas sprendimą nutraukti bylą, pasirėmė tik viena iš dviejų alternatyvių ekspertizių, kurią atliko Teisės ekspertizių centras. Centro ekspertai savo išvadose teigė, kad J.Oleko vairuojamas automobilis iš tiesų važiavo tik 90 km per valandą greičiu.

Bylą nutraukęs prokuroras V.Ambrulevičius ignoravo lygiagrečios ekspertizės, kurią atliko didelę patirtį šioje srityje turinti Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) profesorė habilituota technikos mokslų daktarė Ona Lukoševičienė, išvadas. Profesorės atliktos ekspertizės išvadose teigiama, kad J.Oleko vairuojamas “Volkswagen Golf” važiavo ne mažesniu nei 125 km per valandą greičiu.

Pasirinko “pigesnius” Lenkijos ekspertus

“Kadangi susidūrėme su dviem prieštaringomis ekspertų išvadomis dėl autoįvykio, nusprendėme pabandyti gauti nepriklausomą išvadą. Galbūt užsienio valstybių ekspertai, išnagrinėję mūsų medžiagą, galėtų atsakyti į mums rūpimus klausimus”, - vakar “Kauno dienai” sakė generalinio prokuroro pavaduotojas Gintaras Jasaitis. Pareigūno teigimu, šiuo metu byla yra verčiama į lenkų kalbą, kadangi tikimasi susitarti su Lenkijos ekspertais, kad šie atliktų trečią ekspertizę. “Mano žiniomis, vertimo darbai jau beveik baigti. Jei neklystu, šioje byloje yra iki penkių tomų. Ekspertizė Lenkijoje turėtų užtrukti maždaug mėnesį, nebent pasirodytų, kad šios šalies ekspertai yra apsikrovę neatidėliotinais darbais”, - sakė G.Jasaitis.

Generalinio prokuroro pavaduotojas tvirtino, kad Lenkijos ekspertai buvo pasirinkti dėl to, kad “su jais yra nusistovėję geri dalykiniai santykiai tiriant baudžiamąsias bylas”, ekspertizė kainuos mažiau nei Vakarų Europos šalyse, o, be to, Lenkija yra viena iš artimiausių Lietuvos kaimynių.

Byla atkurta iš juodraščių

“Tikiuosi, kad šiemet priimsime galutinius sprendimus. Byla arba bus nutraukta, arba perduota į teismą - kitų alternatyvų nėra”, - teigė G.Jasaitis.

Paklaustas, ar autoįvykio tyrimas taip ilgai užtruko dėl to, kad automobilį vairavo žinomas politikas ir Seimo narys, dabar dar tapęs ir ministru, G.Jasaitis išlaviravo nuo tiesaus atsakymo: “Reikia nešališkai įvertinti visą byloje surinktą medžiagą. Mes gavome dvi pakankamai kvalifikuotas, tačiau prieštaringas išvadas - todėl nesinori priimti kokių nors galutinių sprendimų neištyrus visko iki galo. Be to, ir ekspertizės buvo atliekamos gana ilgai. Be to, dar ir byla buvo pavogta”.

Baudžiamoji byla dėl autoįvykio prieš porą metų dingo iš profesorės O.Lukoševičienės, teigiančios, kad J.Olekas gerokai viršijo leistiną greitį, darbo kabineto. Vėliau bylą teko atkurti iš prokuratūroje likusių juodraščių.

Nors dėl šios vagystės buvo keliama nemažai įvairių intriguojančių versijų, tačiau galiausiai buvo apsistota ties paprasto kriminalo traktuote. Vagis įsėlino į vos keliolikai sekundžių be priežiūros paliktą neužrakintą O.Lukoševičienės kabinetą VGTU pastate ir pagrobė rankinę, kurioje, be profesorės piniginės, dokumentų ir kitų asmeninių daiktų, buvo ir garsioji autoavarijos byla. Kitą dieną policija sulaikė du asmenis, kurie pasiūlė O.Lukoševičienei išsipirkti pasą, tačiau nei rankinė, nei joje buvusi byla taip ir neatsirado.