Garažuose tyko tylusis žudikas
Per žiemą užregistruojama keliolika beprasmių mirčių automobiliuose
Kasmet įsivyravus šaltiems orams, užregistruojama nemažai nelaimingų atsitikimų, kai automobilių išmetamosiomis dujomis apsinuodija žmonės, kuriuos ne visus pavyksta išgelbėti. Daugiausia nelaimių atsitinka garažuose, kur įjungtas variklis per kelias minutes pagamina gyvybei pavojingą dujų koncentraciją.
Išmetamųjų dujų aukos
Itin skaudžios šios žiemos tragedijos garažuose įvyko Kaune bei Klaipėdoje. Antrąją šv. Kalėdų dieną T.Masiulio g. esančiuose garažuose stovėjusiame automobilyje rasti dviejų mirusių jaunuolių kūnai. Pro durų plyšius rūkstančias išmetamąsias dujas pastebėjo pro šalį ėjęs kaunietis. Išgirdęs, jog garaže veikia automobilio variklis, vyriškis suskubo kviesti pagalbą. Keliems vyrams nepavyko iš karto atidaryti iš vidaus uždarytų garažo durų. Jas atlupo į įvykio vietą iškviesti policijos pareigūnai.
Opel markės automobilyje policininkai rado jaunuolių porą be gyvybės ženklų. 20-metis vaikinas ir trejais metais jaunesnė mergina mašinoje gulėjo apsikabinę. Nei pareigūnai, nei medikai neabejojo, jog jaunuoliai mirė apsinuodiję išmetamosiomis automobilio dujomis.
Beveik tokia pati nelaimė pirmą šių metų dieną pasikartojo uostamiestyje. Dar viena pora - 19-metis vaikinas ir jo 18-metė draugė taip pat rasti negyvi viename iš garažų užvestame Honda automobilyje.
Per tris šių metų savaites Kaune nuo automobilio išmetamųjų dujų apsinuodijo dar mažiausiai du vyrai.
Sausio 13-ąją automobilyje miręs 44 metų kaunietis rastas Ašigalio gatvėje esančiame garažų masyve, o praėjusį savaitgalį viename Pienių gatvės garažų mirtis ištiko 62 metų vyriškį. Jo kūnas gulėjo VW Passat automobilyje.
Smegenys pažeidžiamos pirmiausiai
Apsinuodijimą automobilio išmetamosiomis dujomis gydytojai įvardija kaip apsinuodijimą anglies monoksidu. Tuo pačiu cheminiu junginiu nukentėjusieji paprastai apsinuodija gaisruose ar prisikvėpavę smalkių.
Kauno medicinos universiteto Nefrologijos klinikos gydytojui toksikologui Algirdui Stoniui kasmet tenka gydyti po keliasdešimt pacientų, apsinuodijusių anglies monoksidu. Kai kurie ligoniai šio nuodo būna prisikvėpavę garažuose, kur veikė užvesti automobiliai.
Paprastai vairuotojai žino apie išmetamųjų dujų keliamą pavojų, tačiau neįvertina, kad mirtina grėsmė gali iškilti per kelias minutes, - akcentavo gydytojas.
Kai organizmas apnuodijamas automobilių išmetamosiomis dujomis, žmogaus būklė priklauso nuo anglies monoksido kiekio kraujyje. Kiek šio nuodo patenka į organizmą, lemia ir automobilio techninė būklė.
Be anglies monoksido arba CO, kaip jis vadinamas mokslinėje literatūroje, išmetamosiose dujose yra ir kitų naftos degimo produktų likučių, tačiau nė viena kita medžiaga nėra tokia pavojinga kaip CO.
Visos kitos degios organinės medžiagos gali būti pavojingos lėtiniam organizmo apsinuodijimui, o anglies monoksido poveikis yra žaibiškas - žmogus gali mirti per kelias minutes, - tvirtino A.Stonys.
Tokį greitą CO veikimą, populiariai aiškinant, nulemia šis cheminės medžiagos sugebėjimas vietoj deguonies prisijungti prie hemoglobino ir taip per kraują užnuodyti visą organizmą, o pirmiausia - smegenis.
Maža to, CO į kraują patenka 100 ar net 200 kartų greičiau ir lengviau nei deguonis, tad kvėpuojant šiuo cheminiu junginiu mirtinai galima apsinuodyti labai greitai. Tai tas pats, lyg žmogus iš viso nekvėpuotų. Kiek mes galime išbūti nekvėpavę? Vos kelias minutes. Smegenims negavus deguonies, po 5-6 minučių jas ištinka mirtis, - aiškino gydytojas.
Galva veikia, kojos - ne
Apsinuodijimo sunkumo laipsniai priklauso nuo CO kiekio kraujyje. Jeigu jo randama iki 10 proc., žmogui paprastai net neprireikia intensyvaus gydymo. Užkietėjusio rūkaliaus kraujyje medikai aptinka net apie 5-6 proc. hemoglobino, kuris vietoj deguonies turi anglies monoksido jungtį.
Net ir sunkiai apsinuodijusį asmenį galima išgelbėti, jeigu tik jis laiku išnešamas į lauką ir pristatomas į ligoninę. Vienintelis CO priešnuodis - deguonis.
Žmogaus išgyvenimo galimybės priklauso nuo to, kiek laiko jis praleido užnuodytoje aplinkoje ir kokia buvo dujų koncentracija, - tvirtino A.Stonys.
Gydytojas nesistebi, kodėl nelaimių daugiausia įvyksta garažuose ir ypač žiemos metu. Neretai vairuotojai nesusimąsto apie gresiantį pavojų ir, norėdami pasišildyti, užveda automobilį prastai vėdinamuose garažuose. Nedideli, žemų lubų garažai akimirksniu prisipildo išmetamųjų dujų, kuriose CO koncentracija būna labai didelė.
Tokioje aplinkoje pabuvęs žmogus greitai apsvaigsta. Poveikis būna dar stipresnis, jeigu vartojamas alkoholis.
Prieš kelias savaites A.Stonys gydė pacientą, kuris tik atsitiktinai netapo dar viena automobilio išmetamųjų dujų auka.
Garaže dirbęs kaunietis, regis, automobilį užvedė vos kelioms minutėms, kai staiga pajuto silpnumą kojose. Sukniubęs vyriškis nebepajėgė atsikelti, nors sąmonės neprarado. Sukaupęs visas jėgas jis sugebėjo nušliaužti iki durų ir jas atidaryti. Laimė, garažo durys buvo tik privertos, bet neuždarytos iš vidaus. Jeigu vyrui būtų tekę įveikti bent vieną vidinį užraktą, jis to būtų nebesugebėjęs padaryti.
Ne veltui anglies monoksidas medicinos literatūroje yra vadinamas tyliuoju žudiku. Jo nepajunta nė vieni žmogaus receptoriai, o pasekmės būna labai skaudžios, - perspėjo gydytojas.
Apsinuodiję CO dažnai miršta ne tik žuvus smegenims, bet ir nuo ūmaus širdies veiklos sutrikimo, nes širdies raumuo taip pat negauna deguonies. Pasitaiko atvejų, jog pacientą pavyksta išplėšti iš mirties nagų, tačiau smegenys būna itin rimtai pažeistos ir žmogus lieka invalidas visam laikui.
Taisyklės yra, bet aukų pasitaiko
Ar kiekvienam, ypač jaunam, vairuotojui yra žinoma apie išmetamųjų dujų keliamą pavojų? To klausėme kelių Kaune veikiančių garažų bendrijų atstovų.
Šilainiuose įsikūrusios garažų bendrijos Šarkuva vadovas Vytautas Bruzga teigė, jog visi bendrijos nariai bei nuomininkai yra supažindinami su specialia instrukcija, kurios vienas iš punktų draudžia garaže palikti automobilį užvestu varikliu.
Kaskart pastebėjęs ilgiau veikiantį automobilį perspėju vairuotojus apie grėsmę. Tai tik patarimas. Negaliu įsakinėti, kaip elgtis suaugusiems žmonėms, - teigė V.Bruzga.
Jis pripažino, jog ne visi vairuotojai žino apie išmetamųjų dujų keliamą pavojų, tad neretai į draugiškas pastabas numoja ranka.
Pirmininkas prisiminė, jog prieš septynerius metus viename iš garažų pasitaikė mirtinas apsinuodijimo išmetamosiomis dujomis atvejis, tačiau jis labiau priminė savižudybę nei nelaimingą atsitikimą.
Dar vienos Draugystės gatvėje veikiančios garažų bendrijos vadovai taip pat tvirtino, jog visi bendrijos nariai bei nuomininkai turi pasirašyti garažo eksploatavimo bei vidaus tvarkos taisykles, kurios draudžia palikti įjungtą automobilio variklį ilgesniam laikui, neleidžia remontuoti, virinti, kaupti degalų atsargas ir pan. Tokie griežti reikalavimai keliami siekiant išvengti nelaimių kelių aukštų pastate.
Visą parą budintys sargai atkreipia dėmesį, jeigu pastatyti mašiną atvykęs vairuotojas užtrunka ilgiau nei paprastai. Tačiau pripažįstama, jog kontroliuoti visus daugiau kaip 300 garažų bendrijos narių gana sudėtinga.
Garažų bendrijų atstovai taip pat teigė instrukcijas bei taisykles patvirtinę savo iniciatyva, nors nė vienas teisės aktas to daryti neįpareigoja.