Racionalus vairavimas – būdas sutaupyti

Geriausias būdas sumažinti kelionių išlaidas – šiek tiek pakeisti vairavimo įpročius. Tai įrodė VšĮ "Saugus ratas" ir Lietuvos žurnalistų autoklubo surengto tradicinio ekoralio dalyviai.

Lenktynės be gudrybių

Kasmet vykstančių ekonominių žygių automobiliais esmė – įveikti trasą sudeginant kuo mažiau benzino ir dyzelino. Beje, šįkart lenktynių "Važiuok protingai ir taupiai" organizatoriai nutarė atsisakyti pretenzijų siekti ekonomiško važiavimo rekordų, o įrodyti, kad taupiai keliauti galima ir įprastomis eismo sąlygomis.

p>Todėl buvo sutarta, kad automobilių padangų oro slėgis turi būti toks, koks gamintojo nurodytas konkrečiam modeliui. Be to, ekoralio dalyviai įsipareigojo nesinaudoti kitų automobilių sukuriamomis aerodinaminėmis "kišenėmis" ir lenktyniauti tik visiškai gamyklinį serijinį lygį ir Kelių eismo taisyklių reikalavimus atitinkančiomis mašinomis.

Išaiškinti realias automobilio degalų sąnaudas ir mokančius važiuoti racionaliausiai padėjo neįprastai ilgas žygio maršrutas, kuris driekėsi Vilnius, Anykščių, Molėtų ir Utenos rajonų keliais. Maždaug trečdalis šios 426,67 km ilgio trasos buvo žvyrkeliai.

Taupymo algoritmas

Specialistai teigia, kad degalų sąnaudas lemia du svarbiausi dalykai: automobilio techninė būklė ir vairavimo stilius. Be reikalo neskubant degalų sunaudojama 10–20 proc. mažiau. Be to, itin svarbu išmokti važiuojant neprarasti sukuriamos inercijos – t. y. judėti taip, kad prieš posūkius nereikėtų staiga stabdyti. Pigiausia greitėti švelniai spaudžiant akceleratorių važiuojant nuo kalno. Tada kylant įkalnėje galima leisti automobiliui riedėti pernelyg smarkiai neapkraunant variklio.

Keliaujant žinomu maršrutu šių aksiomų paisymas leidžia sutaupyti net 20–25 proc. degalų. Ir atvirkščiai – agresyviai startuojant, nuolat verčiant variklį dirbti dideliais sūkiais, degalų sąnaudos gerokai didėja.

Be to, itin svarbu laiku perjungti pavaras. Paprastai rekomenduojama kuo greičiau jungti aukščiausias pavaras, tačiau nereiktų pamiršti, kad jei lėtai važiuojant penkta pavara stipriau spustelsite akceleratorių, variklis degalus srėbs didesniais gurkšniais, nei tą patį darant įjungus trečią ar ketvirtą pavaras.

Degalų sunaudojimą nuo 5 iki 20 proc. padidina ir oro kondicionierius. Tiesa, greitai važiuojant atidarytais langais, sueikvojama dar daugiau degalų.

Finiše – malonios staigmenos

17 žygio dalyvių įrodė, kad taupiai galima važiuoti ne tik naujausiais, modernesnių technologijų "prifarširuotais" automobiliais, bet ir su ne pirmos jaunystės kelių monstrais, kurių variklio darbinis tūris viršija 3 l.

Beje, šiame žygyje Lietuvoje debiutavo net du anksčiau nematyti naujausi "Toyotos" automobiliai. Tai "Toyota Urban Cruiser" ir "Toyota IQ". Nedaugelis buvo matę ir prieš porą mėnesių pasirodžiusį "Citroën C3 Picasso".

"Prieš šį žygį automobilis "Urban Cruiser" tebuvo nuvažiavęs mažiau nei 1500 km. Neabejoju, kad esant kiek didesnei automobilio ridai, "įvažinėjus", degalų sąnaudos būtų buvusios dar mažesnės", – kalbėjo 1,3 l darbinio tūrio variklį turinčią naują "Toyotą" vairavęs Mindaugas Grinius.

100 km kelio jo automobilis vidutiniškai eikvojo 4,75 l degalų. Toks rezultatas lėmė antrą vietą E2 klasėje. Pirmą vietą šioje klasėje laimėjo energetikų autoklubo atstovai Vidas ir Justas Bauševičiai, vairavę to paties litražo "Mitsubishi Coltą" – trasą jie įveikė degindami vidutiniškai 4,692 l 100 km kelio.

Tokį pat automobilį vairavę tretieji prizininkai Viktoras Armalis ir Gytis Markauskas 100 km kelio sunaudojo vidutiniškai 500 g degalų daugiau (5,329 l 100 km).

"Toyota iQ" su 996 kub. cm darbinio tūrio varikliu Linui Butkui ir Gediminui Petrylai leido džiaugtis pirma vieta E1 klasėje. Šis ekipažas 100 km kelio vidutiniškai sunaudojo 4,314 litro.

Ne mažiau atkakli kova dėl gramų virė E5 klasėje, kur su kelionėms mieste skirtu "Smart for two", turinčiu vos 599 kub. cm darbinio tūrio variklį, pergalę šventė Vitoldas Milius su Roma Baliene. Jie 100 km sudegino 4,439 l – beveik tiek pat, kiek deklaruoja gamintojai.

Trečia vieta E5 klasėje atiteko daugiau nei dvigubai didesnį ir sunkesnį automobilį "Škoda Superb", kurio variklio litražas lygiai tris kartus didesnis (1,8 l, 160 AG) nei "Smart for two", vairavusiems nuolatiniams tokių žygių dalyviams ir prizininkams, komandos "Škoda Lietuva" atstovams Renaldui Gabartui ir Linui Barščevičiui.

"Manau, kad 5,941 l degalų 100 km kelio tikrai neprastas rezultatas. Galima spėti, kad jei varžybų organizatoriai būtų numatę kiek didesnį vidutinį atskirų etapų įveikimo greitį (dabar beveik visą kelią reikėjo įveikti vidutiniu 65 km/val. tempu), skirtumas tarp automobiliukų "Smart" ir mūsų pasiekto rezultato būtų visiškai ištirpęs", – svarstė L.Barščevičius.

Vairavę "Fiat Bravo", ED6 klasėje pergale džiaugėsi "Autobrava" ekipos nariai Salys Grigaliūnas ir Paulius Markauskas, 100 km kelio sunaudoję 4,671 litro degalų, o galingesnėje ED8 klasėje nugalėjo žurnalo "Transportas" Irmanto Petronio ir Dano Brazausko duetas, kurių vairuojama 2,2 l darbinio tūrio variklį turinti "Toyota Rav4" vidutiniškai sudegino 5,137 l dyzelino.

Antrą vietą šioje klasėje užėmė elektrėniškių Valentino ir Vilmos Kovalenkų šeimyninis ekipažas, važiavęs visureigiu "Mitsubishi Pajero". Jie 100 km kelio sueikvojo 8,826 l dyzelino. Tai buvo didžiausias per šį ekonominį žygį degalų rijikas. Tačiau jis vis vien sudegino kiek mažiau, nei numato gamintojas (3,2 l darbinio tūrio variklis, japonų teigimu, vidutiniškai turėtų deginti apie 10,5 l dyzelino).

Taupiausias – "Golf TDI"

Absoliučiai geriausią rezultatą šiose lenktynėse pasiekė žurnalo "Autobild LT" ekipažas – Jonas Okmanas ir Loreta Žilinskaitė. Jie vairavo 2 l darbinio tūrio variklį turintį automobilį "Volkswagen Golf TDI" , kuriam nuvažiuoti 100 km kelio užteko vos 3,717 litro dyzelino.

Antrą absoliučios įskaitos vietą iškovojo "Vilniaus energijos" Tado Steponėno ir Sauliaus Rukšėno ekipažas, vairavęs 1,9 l darbinio tūrio automobilį "Renault Laguna", kuriam 100 km kelio užteko 3,825 l degalų.

Trečią vietą užėmė "Litbiomos" komanda Arūnas Bruzgulis ir Aleksas Jakštas, 1,9 l darbinio tūrio variklį turinčia "Škoda Oktavia" 100 km kelią važiavę vidutiniškai su 4,073 l dyzelino.

Vienas žygio organizatorių Valdas Juozas Vilūnas suskaičiavo, kad 17 ekipažų visą 426,67 km ilgio maršrutą įveikė sunaudoję 353,66 l degalų – vidutiniškai po 20,8 l kiekvienas automobilis.



NAUJAUSI KOMENTARAI

SUSIJĘ STRAIPSNIAI

Galerijos

Daugiau straipsnių