- Eleonora Budzinauskienė, ELTA
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Nors keliautojų į ateities turizmą orientuotais elektromobiliais daugėja, tačiau jų įkrovimo stotelių prie lankytinų objektų vis dar trūksta. Nacionalinės turizmo skatinimo agentūros „Keliauk Lietuvoje“ inicijuotame šalies turistinių objektų patrauklumo vertinimo tyrime elektromobilių įkrovimo stotelių kriterijus „raudonuoja“ visos Lietuvos mastu. Ekspertai siūlo situacijos sprendimo ieškoti atsižvelgiant į kintančius vairuotojų įpročius ir neatidėliojant, nes taip naudingiau finansiškai.
„Keliauk Lietuvoje“ vadovas Dalius Morkvėnas įsitikinęs, kad ekologiškas keliavimas, įskaitant ir judėjimą elektromobiliais, yra ateities turizmas, kuriam reikia ruoštis. Tačiau, pasak jo, šiuo metu atliktas infrastruktūros vertinimas rodo, kad šalies žalinimui dar esame nepasiruošę.
„Jei kažkada manėme, kad praplėsti ir pritaikyti infrastruktūrą elektromobiliams būtų neblogai, šiandien turime suprasti, kad tai padaryti būtina. Pagrindiniuose keliuose įkrovimo stotelės įrengtos, visgi kalbant apie turizmą ilgalaikis tikslas yra suteikti laisvę keliautojams patogiai judėti po visą Lietuvą, o ne tik iš taško A į tašką B. Be to, dabar šalyje susiduriame su nemažos atskirties tarp didelių miestų ir mažiau žinomų rajonų problema. Tad galimybė įsikrauti elektromobilius tik minėtuose pagrindiniuose keliuose šios problemos tuo labiau nesprendžia, o tik ją pagilina“, – dėsto D. Morkvėnas.
Jei kažkada manėme, kad praplėsti ir pritaikyti infrastruktūrą elektromobiliams būtų neblogai, šiandien turime suprasti, kad tai padaryti būtina.
Du kurortai rodo pavyzdį kitiems miestams
Remiantis atliktu tyrimu, daugiausia elektromobilių įkrovimo stotelių galima rasti pagrindinėse miestų aikštelėse, gatvėse, alėjose, taip pat prie turizmo informacijos centrų. Mažiausiai – prie paminklų ir architektūrinio paveldo objektų bei paplūdimių.
Druskininkų, Jonavos rajonai, Alytaus miestas – savivaldybės, kurios, pasak šalies lankytinų vietų patrauklumo vertintojų, geriausiai pasiruošusios jau dabar priimti turistus su elektromobiliais. Po jų seka Utenos, Anykščių, Kaišiadorių, Švenčionių, Birštono rajonai, kuriuose įvertinimas taip pat buvo geras.
Birštonas – vienas iš miestų, kuriuos galima laikyti pavyzdiniais. Čia įrengtos 2 viešos greito įkrovimo stotelės elektromobiliams: šalia lankomų objektų (Nemuno kilpų regioninio parko lankytojų centro ir Vytauto Jurgio Meškos parko) ir automobilių stovėjimo aikštelėje tik įvažiavus į kurortą. Savivaldybė pagal patvirtintą planą numačiusi įrengti dar 6 stoteles.
Į elektromobiliais atvykusiųjų komfortą investuoja ir šio miesto komercinės paskirties objektai. Prie restorano „Seklytėlė“ įrengta stotelė patogi vykstant į Birštono apžvalgos bokštą ir Škėvonių atodangą. Jas turi ir „Eglės“ sanatorija bei viešbutis „Vytautas Mineral SPA“.
Druskininkuose veikia 4 viešos elektromobilių įkrovimo stotelės, kuriose vienu metu galima įkrauti 8 automobilius. Jų lokacijos – šalia pagrindinių traukos objektų: netoli Vandens parko, šalia Turizmo ir verslo informacijos centro bei Karolio Dineikos sveikatingumo parko, prie pirminės sveikatos priežiūros centro, pačiame kurorto centre šalia bažnyčios. Penkerius metus šiame kurorte numatyta įkrovimo paslaugas teikti nemokamai ir stotelių tinklą plėsti.
Įkrovimo stotelės kilsteli viešbučių reitingą
Apgyvendinimo įstaigos taip pat pamažu ruošiasi svečiams su elektromobiliais. „Keliauk Lietuvoje“ žiniomis, Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacija, klasifikuodama viešbučius, už įrengtas elektromobilių stoteles skiria 10 balų – taip viešbučiai turi šansą patekti į aukštesnę klasę.
Įsikrauti elektromobilius, kol mėgaujasi SPA malonumais ar ilsisi, kviečiami populiariųjų kurortų svečiai – apsistoję „Grand SPA Lietuva“ Druskininkuose, „Grand Baltic Dunes“ Palangoje ir „SPA Vilnius“ Anykščiuose.
Infrastruktūrą elektromobiliams turinčių ir intensyviai atsinaujinančių pavienių miestų yra ir daugiau – įkrovimo stotelėmis savo klientų patogumui pasirūpinę verslai Klaipėdoje, Panevėžyje, Trakuose, Ignalinoje.
Elektromobilis nebėra prabangos prekė
Pasak įmonės „Elinta Charge“ vadovo, Lietuvos elektromobilių asociacijos nario Igno Mikučio, visai neseniai perkopėme 4000 elektromobilių šalyje skaičių ir per ateinančius metus jų labai daugės. Pašnekovo teigimu, anksčiau juos vairuodavo tik entuziastai, o dabar prie elektromobilių vairo persėda vis daugiau tvarumo ieškančių žmonių, kuriems rūpi, koks rytojus mūsų visų laukia.
„Nepavadinčiau elektromobilio prabangos preke. Net jei mėnesinė įmoka jį įsigijus yra didesnė, vairuotojai supranta vien tai, kad šios transporto priemonės eksploatacijos išlaidos keliskart mažesnės nei varomos iškastiniu kuru. O juk yra ir kitų pliusų, pradedant elektromobiliams įsigyti taikomų finansinių subsidijų ir baigiant tokia lengvata kaip nemokamas automobilio statymas“, – sako I. Mikutis.
Elektromobilių smarkiai padaugėjus, greitai ir kokybiškai išplėsti jiems reikalingą infrastruktūrą jau gali būti sunku, tad tam tikri veiksmai turėtų būti atlikti šiandien.
„Pavyzdžiui, statant komercinės paskirties pastatą 20 proc. statymo vietų turi būti paruoštos elektromobilių įkrovimo stotelėms instaliuoti. Manau, jog netolimoje ateityje tų procentų netgi neužteks, o elektromobilių skaičiui išaugus esamas stovėjimo aikšteles gali tekti perkonstruoti. Tad būtų išmintinga bei finansiškai labiau apsimokėtų jau dabar apgalvoti ir suplanuoti kelis žingsnius į priekį“ – dėsto I. Mikutis.
Tyrimų bendrovės „BERENT Research Baltic“ vertinimas atliktas rugpjūčio 1–31 d., jis apėmė net 1200 atrinktų valstybinių, privačių ar viešųjų traukos objektų visose 60 šalies savivaldybių. Įgyvendinant tyrimą buvo remtasi kitų šalių gerąja praktika: Lietuvos turistinių vietovių patrauklumo vertinimo metodologijos kūrimui buvo pasitelktos gerosios užsienio šalių patirtys, remtasi Europos Sąjungos turizmo politikos prioritetais ir jos institucijų atliktomis studijomis, atsižvelgta į Lietuvoje jau atliktų tyrimų duomenis bei vadovautasi tarptautinių turizmo ekspertų rekomendacijomis.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Moksleiviai varžėsi saugaus eismo konkurse1
Kovo 18 dieną Marijampolės rajono Sasnavos pagrindinėje mokykloje vyko tradicinis jaunųjų dviratininkų saugaus eismo konkursas „Autokontaktas 2023“. Jame be Sasnavos moksleivių varžėsi dvi komandos iš Latvijos. ...
-
To dar nėra buvę: vairavimo egzaminą iš pirmo karto išlaiko vos penktadalis bandančiųjų62
Žmonės skundžiasi, jog išlaikyti vairavimo egzaminą tampa vis sunkiau. Tenka bandyti po kelis, o kartais ir po keliasdešimt kartų. „Regitra“ neslepia – šiuo metu tik maždaug penktadalis laikančiųjų vairavimo egza...
-
Autobusas – keleiviams ir jų automobiliams4
Prancūzijos startuolis „Symone“ planuoja jau kitąmet pademonstruoti dviaukštį autobusą, kuriuo keleiviai galėtų gabenti ir savo automobilius ar motociklus. ...
-
Pareigūnai dronais žadina vairuotojus5
Nyderlandų aplinkos ir transporto inspekcijos (ILT) pareigūnai pradėjo naudoti bepiločius orlaivius (dronus), kad patikrintų, kaip vilkikų vairuotojai laikosi 45 valandų pertraukos reikalavimų. ...
-
Naudotų automobilių pirkėjai – vis atsargesni, klastotojai – išmanesni9
Naudotų automobilių rinkoje paplitusi praktika – klastoti ridą. Pirkėjai – vis atsargesni, tačiau transporto priemonių istorijos ataskaitas teikiančios įmonės „CarVertical“ tyrimas rodo: vis dar labai didelė rizika įsigyti &b...
-
Daugiau naujų automobilių pirko ne vien lietuviai2
Naujų automobilių rinkos pulsas: Lietuvoje, Estijoje, Lenkijoje, Vokietijoje – pozityvi vasario mėnesio pardavimo statistika. ...
-
Karas keliuose: norisi muštis – padarykite pritūpimų14
Šią savaitę malšinti konflikto, kilusio vieno prekybos centro prieigose, lėkė net penki Kauno policijos ekipažai. Laimei, signalas apie inkasatoriaus užpuolimą nepasitvirtino, o sumaišties priežastimi tapo elementarus dviejų vyr...
-
Ar daugiau neišvysime su Rusija susijusių automobilių numerių?11
Prieš kelerius metus atlikėjas Stano smagiai prisijuokė gavęs automobilio numerius su trimis raidėmis KRV. Ko gero, ne kartą esate pastebėję gatvėmis riedantį automobilį su šypseną keliančiu raidžių trumpiniu. Tačiau vieni numeriai...
-
Lietuva užsimojo panaikinti benzinu ar dyzelinu varomus autobusus19
Europos Komisija (EK) įsitikinusi, kad 2030 m. visas Europos viešasis transportas tausos gamtą. Lietuva to siekia iki 2029 m., praneša LNK. ...
-
Dingti per 40 sekundžių – nedora misija įmanoma?1
Grupė ilgapirščių JAV perspjovė kino filmo „Dingti per 60 sekundžių“ herojus – prabangius automobilius nugvelbė dar greičiau. ...