- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Negalią turintys vairuotojai ruošiami Valakupių reabilitacijos centre – ten jie įgauna tiek teorinių, tiek praktinių žinių. Apie vairavimą turint negalią ir taisykles pokalbis su Aidu ir Valakupių reabilitacijos centro Neįgaliųjų vairavimo mokyklos koordinatore Lina.
– Aidai, tavo gyvenimas apsivertė 180 laipsnių. Ar pameni nelaimės dieną, momentą?
– Iš dalies pamenu, kad važinėjau su draugu motociklais, buvo vakaras, iki namų buvo likę 180 m, o vėliau prisimenu, kad atsikėliau po dviejų savaičių po komos.
– Su krosiniu motociklu trenkeisi į medį?
– Taip. Pirmą kartą vairavau krosinį motociklą, pasimokiau ir išvažiavau.
– Kaip tau atrodė, kokios gyvenimo alternatyvos – judėti toliau, pasiekti įprastas vietas, kaip gali atrodyti kasdienybė?
– Man gana pasisekė – liko sveikos rankos. Po avarijos, kai atsistačiau, visur judėjau vežimėliu ir tėvai padėdavo nuvažiuoti arba taksi. Tada pasiūlė išsilaikyti teises, nes prieš tai jų neturėjau, vyko kursai Kaune, ir per du mėnesiu dėl gerų instruktorių ir organizavimo pavyko išsilaikyti teises.
– Tavo automobilyje dirba rankos?
– Taip. Viską valdau rankomis – vairavimą, greitį.
Valakupių reabilitacijos centro Neįgaliųjų vairavimo mokyklos koordinatorė Lina supažindino, kokia situacija, neįgaliesiems norint išsilaikyti vairavimo pažymėjimą: „Sudėtinga sistema. Problema, kad neįgaliųjų vairavimo mokymo prieinamumas yra labai ribotas. Lietuvos mastu neįgaliųjų vairavimo kaip ir niekas nerengia, išskyrus mūsų centrą, kadangi finansuoja Neįgaliųjų reikalų departamentas. Problema jau ne vienus metus net turintiems lengvesnę negalią, kuriems užtektų automatinės pavarų dėžės, bet problema, kad vairavimo mokyklos neapsiima mokyti neįgalių asmenų.“
– Tuoj bus ketveri metai, kai esu neįgaliojo vežimėlyje, o pats vairuoju trejus metus.
– Iš kur sužinojai apie neįgaliųjų vairavimo mokymus, kaip atrodė kursai?
– Lankiau treniruotes Valakupių reabilitacijos centre ir ten man viską paaiškino – kad vyksta neįgaliesiems skirti kursai, galima užsiregistruoti.
Lina toliau vardija problemas, su kuriomis susiduria neįgalieji.
– Dar didelė problema automobilio pritaikymas ir įsigijimas. Valstybė kompensuoja, bet tik tuomet, kai neįgalus asmuo įsigyja automobilį ir jį pritaiko. Neturint lėšų, neįsigysi.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
– Kiek brangiau gali kainuoti toks automobilis nei įprastas?
– Labai skiriasi, priklauso nuo to, kokio pritaikymo reikia. Valstybė kompensuoja tik apie 2,5 tūkst. eurų ir tik kas šešerius metus.
– Man šie kursai labai svarbūs. Prieš avariją nebuvau automobilių entuziastas. Visur keliavau viešuoju transportu, pėsčiomis arba dviračiu. Tačiau dabar , kai esu neįgalus, man automobilis yra realiai išsigelbėjimas. Be jo negaliu normaliai niekur judėti.
– Koks neįgaliesiems pritaikytų automobilių pasirinkimas?
– Mano pirmas automobilis buvo už 600 eurų. Pavyko rasti Kaune, kas parduoda pritaikytą.
– Kaip automobilis valdomas?
– Rankinis valdymas. Spaudžiant pavarą į priekį – stabdo, atgal – gazuoja. Viena ranka ant vairo, kita – ant pavaros. Būna avarinių situacijų, bet ranka jau įpratusi, kad reikia greitai stabdyti. Kartais nuo įtemptų nervinių situacijų jaučiu kojų raumenų spazmus, todėl kartais pasimaišo po pedalais, bet tai nieko baisaus. Vairavimo egzamine buvo trys teoriniai klausimai, egzaminas vyko pritaikytame automobilyje.
Valakupių reabilitacijos centro Neįgaliųjų vairavimo mokyklos koordinatorė Lina pažymi, kad neįgalieji susiduria su sunkumais ir dėl neįgaliųjų kodų pažymėjime: „Šiuo metu vis liberaliau žiūrima į vairuotojus, turinčius negalią, tačiau regionas, ypač kaimo vietovėse gyvenantiems sudėtinga, nes gydytojai žiūri skeptiškai. Taip pat yra neįgaliųjų kodų apribojimai, kurie įrašomi vairuotojų medicininėje pažymoje. Dažnai nurodoma, kad jie negali važiuoti automagistrale, nes labai didelis greitis. Gydytojams rekomenduojame skambinti mums ir diskutuojame. Jei laikausi vairuotojo pažymėjimą, eismo sąlygos visiems eismo dalyviams vienodos.“
– Poreikis yra visada. Neįgaliųjų atsiranda nemažai.
– Kokios būna grupės, kiek susirenka žmonių?
– Per metus numatyta paruošti 30 asmenų.
– Ar valstybė visiškai kompensuoja?
– Taip. Kompensuoja visus kursus – tiek teorijos mokymus, tiek praktinius variavimus. Prireikus, jei asmuo iš kito miesto, kompensuoja apgyvendinimo paslaugas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Naudotų lengvųjų automobilių rinka per metus augo 4,1 proc.
Lietuvoje vasarį pirmą kartą įregistruota 12 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 4,1 proc. daugiau nei 2023 metų vasarį, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
Moterų metų automobiliu išrinktas „Kia EV9“3
Geriausiu 2024 m. moterų automobiliu pasaulyje išrinktas elektrinis „Kia EV9“. ...
-
Atranda vis naujų būdų, kaip padidinti dviračių greitį: bandoma jį apriboti6
Amsterdame tarp jaunimo populiarėja elektriniai dviračiai storomis padangomis. ...
-
Automobilio nuoma: jokių lipdukų ir varžybų1
Lietuvoje prigijus automobilių dalijimuisi (angl. car-sharing) ir nuomai, ekspertai atskleidžia, kokiose situacijose vairuotojui neverta užmiršti, kad išnuomota transporto priemonė – ne jo nuosavybė. ...
-
Kaimynų rinkos pulsas: vasaris buvo derlingas
Per 2024 m. vasarį Lietuvoje ir Lenkijoje naujų automobilių parko pokyčiai buvo teigiami. ...
-
Prabangiame latvių bokšto garaže – pokyčiai3
Latvijos krepšininkas Kristaps Porzingis, aistringas „Mercedes-Benz“ gerbėjas, nusprendė parduoti vieną savo prabangaus garažo automobilių. ...
-
Ratlankių mados – sumani investicija ar išmesti pinigai?11
Visi žinome posakį, kad žmogų sutinkame pagal drabužį, o palydime pagal protą. Vairuotojai šią išmintį perfrazuoja taip: pagal variklį palydime, o sutinkame pagal ratus. Vienas pastebimiausių automobilio akcentų – ratlankiai, ta...
-
Velykų laikotarpiu traukinių eismas tarp Vilniaus ir Klaipėdos bus atnaujintas
Traukinių eismas tarp Vilniaus ir Klaipėdos Velykų laikotarpiu – nuo kovo 28 dienos iki balandžio 2 dienos – bus visiškai atnaujintas, be to, kursuos didesni jų sąstatai. Visais kitais maršrutais traukiniai kursuos įprastai, sk...
-
Seimo komitetas: atsakomybės perkėlimas automobilio savininkui prieštarauja Konstitucijai5
Siūlymas perkelti automobilio savininkui atsakomybę už jo automobilį vairavusį ir Kelių eismo taisyklių pažeidimus padariusį kitą vairuotoją, prieštarauja Konstitucijoje įtvirtintiems teisinės valstybės ir lygiateisiškumo principams...
-
Vairavimo egzaminą laikė jau 30 kartų: kas dažniausiai pakiša koją būsimiems vairuotojams?25
Jau tris dešimtis kartų vairavimo egzaminą laikiusi klaipėdietė vis dar neturi vairuotojo pažymėjimo, tačiau vilčių prarasti neketina. Ne kiekvienam uostamiesčio gyventojui pavyksta išlaikyti vairavimo egzaminą iš pirmo karto. D...