- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Lietuviai vis daugiau išmano apie buitinių atliekų rūšiavimą ir savo žinias pritaiko praktiškai, tačiau net trečdalis (31 proc.) vis dar nesusimąsto apie savo automobilio atliekų tvarkymą. Gyventojų apklausos rodo augantį vartotojų ekologinį sąmoningumą, bet neretai ekologija vis dar siejama su sudėtinga atliekų tvarkymo sistema ir didesne kaina.
Laiko save atsakingais, tačiau žinių trūksta
Dažno jau nebestebina kieme stovintys spalvoti konteineriai buitinėms atliekoms rūšiuoti. Net 64 proc. Lietuvos gyventojų save laiko atsakingais aplinkai. Tačiau net trečdalis negalvoja, ar servisas, kuriame taisomas jų automobilis, atliekomis pasirūpina tinkamai. Tokie duomenys paaiškėjo vasaros pradžioje tyrimų bendrovei „Norstat LT“ atlikus automobilių vairuotojų apklausą.
Atliekų surinkimo ir tvarkymo įmonės „Žalvaris“ užsakymu atlikta apklausa parodė, kad dar maža vairuotojų dalis žino apie automobilinių atliekų pavojingumą. „Akumuliatoriai, alyva, amortizatoriai, kuro, tepalo bei oro filtrai ir padangos priskiriamos pavojingiausių automobilinių atliekų sąrašui. Pagal Europos Sąjungos šalyse galiojančius reikalavimus, šios atliekos privalo būti surenkamos ir perduodamos tvarkyti bei perdirbti atliekų tvarkymo bendrovėms“, – sako „Žalvario“ rinkodaros vadovė Vita Balaikienė.
Apklausos metu pastebėta, kad automobilių padangas Lietuvos gyventojai tvarko atsakingiau. Dauguma apklaustųjų (64 proc.) nurodė, kad niekada nėra išmetę ar palikę irti automobilio padangų. Beveik trečdalis (29 proc.) teigė atidavę servisui pakeistas padangas, tikėdamiesi, kad jos bus sutvarkytos tinkamai. Nedidelė dalis (7 proc.) prisipažino, kad jiems yra tekę išmesti ar palikti irti nebenaudojamas padangas.
Daugėjant automobilių – daugėja ir atliekų
Menką lietuvių dėmesį tinkamam automobilinių atliekų tvarkymui pastebi UAB „Autojuta“ technikos direktorius Vladas Vaitkus: „Dirbame automobilių remonto srityje per dvidešimt metų, bet per savo darbo praktiką nė karto nesulaukiau klausimo, kur dedame remontuojamo automobilio alyvą, akumuliatorius ar kitas atliekas. Toks klausimas mane patį maloniai nustebintų. Žinoma, paskutinius dešimt metų situacija gerėja, juk seniau padangas ir kitas remonto atliekas į bendrus buitinių atliekų konteinerius mesdavo.“
Vis dėlto automobilinių atliekų surinkimo kiekiai didėja. „Šių metų pirmame pusmetyje iš automobilių remonto įmonių surinkome 31 proc. daugiau atliekų nei pernai per tokį pat laikotarpį, nors aptarnavome tik 3,19 proc. daugiau klientų“, – pastebi „Žalvario“ atstovė V. Balaikienė.
Vis didėjantis automobilinių atliekų kiekis nestebina ir „Autojutos“ atstovo: „Daugėjant automobilių – daugėja ir atliekų. Sezoniškumas irgi veikia. Didžiajai daliai automobilių savininkų taisant ar prižiūrint automobilį svarbiausia yra kaina – juk mūsų rinka maža, senas automobilių parkas, serviso pasirinkimą lemia paslaugos kaina, o ne socialinis atsakingumas prieš gamtą. Tik kokiems 5 proc. vairuotojų pradeda rūpėti ekologiškumas, pasirenkamo serviso socialinis atsakingumas“, – teigia V. Vaitkus.
Tinkamai tvarkytis teko mokytis ir patiems servisams
Apklausos metu taip pat buvo aiškinamasi, kodėl lietuviai nėra linkę tinkamai pasirūpinti automobilinėmis atliekomis patys. Beveik pusė (46 proc.) šalies gyventojų įvardino sudėtingą atliekų pridavimo sistemą, kuri atima tiek laiko, tiek pinigų, ir pernelyg sunkiai surandamas vietas, kuriose būtų priimamos atliekos. Taip pat trečdalis lietuvių (33 proc.) susiduria su informacijos apie automobilines atliekas bei jų pridavimą stoka.
„Padangas, alyvą ir kitas atliekas ES direktyvomis yra įpareigoti surinkti ir tvarkyti autoservisai, kuriuose tos padangos ar alyva, taip pat kitos automobilių dalys, yra keičiamos. Nors atsakingos aplinkosaugos institucijos kontroliuoja, kaip laikomasi šių reikalavimų, vis dėlto ir patys vairuotojai turėtų būti dėmesingesni ir reiklesni jų automobilius tvarkantiems servisams“, – skatina vairuotojus V. Balaikienė ir primena, kad panaudoti galima bene visas automobilių atliekas, didžiąją jų dalį perdirbant.
V. Vaitkus pasakoja, kad, prieš daugiau nei dešimtmetį ES įvedus atliekų tvarkymo reikalavimus, ir patiems servise teko mokytis tvarkytis: „Reikėjo ir patiems viduje persitvarkyti, ir žmones išmokyti elgtis kitaip.“
Atsakingi servisai turi kelias atliekų talpyklas, skirtas atliekas talpinti atskirai. Į vienas kraunami akumuliatoriai, į kitas – amortizatoriai, į trečias – įvairūs seni filtrai, į ketvirtas pilama panaudota alyva ir t. t. Atliekų talpyklos privalo stovėti ten, kur jas būtų lengva pasiekti automobilių meistrams, kitaip tariant, darbo patalpose. Paprastai tai būna didelio tūrio, kartais net iki 200 litrų, statinės, pažymėtos specialiais lipdukais. Tad šias talpas lengva pastebėti ir į servisą savo automobilį atvariusiems vairuotojams.
Atsakingų, tinkamai tvarkančių automobilines atliekas, servisų žemėlapį galima rasti ir internete, projekto „Esu atsakingas vairuotojas“ svetainėje.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
LTG: šis maršrutas – ypač populiarus ir pasiteisino su kaupu
2023 metų gruodžio 27 d. pradėjusiu veikti traukinių maršrutu Vilnius–Ryga–Vilnius per 12 mėnesių važiavo kone 62 tūkst. keleivių, praneša LTG grupė. ...
-
„Regitra“ keičia tvarką: ką svarbu žinoti užsiregistravusiems, bet neatvykusiems į egzaminą1
„Regitra“ ketina pusę metų neleisti registruotis vairavimo egzaminui asmenims, kurie per metus 5 kartus užsiregistravo laikyti šį egzaminą, tačiau į jį neatvyko. Anot bendrovės paslaugų valdymo ir vystymo departamento direktoriaus ...
-
AAD teigia: Lietuvos transporto parkas atsinaujina4
Aplinkos apsaugos departamento (AAD) pareigūnams nuo šių metų rugpjūčio kelių reiduose pradėjus tikrinti transporto priemonių taršą, per tris mėnesius visoje Lietuvoje aplinkosaugininkai sustabdė 472 transporto priemones, iš kur...
-
Transporto sektoriui metai klostėsi sudėtingai: rinka liko nestabili, griežtėja reguliacinė aplinka
Lietuvos transporto ir logistikos įmonės šiuos metus vertina kaip sunkius – nors įmonių pajamingumas šiek tiek padidėjo, bet darbuotojų trūkumas neleido pilnai pasinaudoti pagerėjusia situacija. ...
-
Bilotaitės pasiteisinimas dėl vairavimo egzamino: sprendimas nebuvo priimtas vienasmeniškai9
Buvusi vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė tvirtina, kad dabartinio ministro Vladislavo Kondratovičiaus teiginiai, jog sprendimas uždrausti laikyti vairavimo egzaminus rusų kalba buvo priimtas vienasmeniškai, nesiderinant su kitomis institucij...
-
Ministras: sprendimas atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba nebuvo tinkamai suderintas3
Metams atidėjus sprendimą atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba, Vidaus reikalų ministras Vladislavas Kondratovičius sako, jog toks žingsnis nebuvo tinkamai suderintas su atsakingomis institucijomis. ...
-
VRM atidėjo sprendimą atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba7
Vidaus reikalų ministras Vladislavas Kondratovičius penktadienį pasirašė įsakymą, kuriuo metams nukėlė sprendimą atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba. ...
-
Šventinė karštinė įsibėgėjo: Kalėdoms išpuošia ir automobilius2
Kol tarp miestų vyksta amžina kova, kurio gi eglė gražiausia, išradingumu kartais nenusileidžia ir paprasti žmonės. Štai ir automobilių mylėtojai bando įrodyti, kad ne prasčiau moka išpuošti savo ratuotas transporto priem...
-
Bilotaitė turi kategorišką nuomonę dėl vairavimo egzamino2
Buvusi vidaus reikalų ministrė konservatorė Agnė Bilotaitė nepagrįstu ir nesuprantamu vadina naujojo vidaus reikalų ministro siekį stabdyti sprendimą nuo sausio vairavimo egzaminus Lietuvoje organizuoti tik lietuvių arba kitomis oficialiomis Europos ...
-
Vežėjų parką papildys elektriniai lokomotyvai3
Krovinių pervežimo bendrovė „LTG Cargo“ įsigijo septyniolika elektrinių lokomotyvų, jie į Lietuvą atvyks 2027-ųjų pradžioje. ...