- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Lietuviai vis daugiau išmano apie buitinių atliekų rūšiavimą ir savo žinias pritaiko praktiškai, tačiau net trečdalis (31 proc.) vis dar nesusimąsto apie savo automobilio atliekų tvarkymą. Gyventojų apklausos rodo augantį vartotojų ekologinį sąmoningumą, bet neretai ekologija vis dar siejama su sudėtinga atliekų tvarkymo sistema ir didesne kaina.
Laiko save atsakingais, tačiau žinių trūksta
Dažno jau nebestebina kieme stovintys spalvoti konteineriai buitinėms atliekoms rūšiuoti. Net 64 proc. Lietuvos gyventojų save laiko atsakingais aplinkai. Tačiau net trečdalis negalvoja, ar servisas, kuriame taisomas jų automobilis, atliekomis pasirūpina tinkamai. Tokie duomenys paaiškėjo vasaros pradžioje tyrimų bendrovei „Norstat LT“ atlikus automobilių vairuotojų apklausą.
Atliekų surinkimo ir tvarkymo įmonės „Žalvaris“ užsakymu atlikta apklausa parodė, kad dar maža vairuotojų dalis žino apie automobilinių atliekų pavojingumą. „Akumuliatoriai, alyva, amortizatoriai, kuro, tepalo bei oro filtrai ir padangos priskiriamos pavojingiausių automobilinių atliekų sąrašui. Pagal Europos Sąjungos šalyse galiojančius reikalavimus, šios atliekos privalo būti surenkamos ir perduodamos tvarkyti bei perdirbti atliekų tvarkymo bendrovėms“, – sako „Žalvario“ rinkodaros vadovė Vita Balaikienė.
Apklausos metu pastebėta, kad automobilių padangas Lietuvos gyventojai tvarko atsakingiau. Dauguma apklaustųjų (64 proc.) nurodė, kad niekada nėra išmetę ar palikę irti automobilio padangų. Beveik trečdalis (29 proc.) teigė atidavę servisui pakeistas padangas, tikėdamiesi, kad jos bus sutvarkytos tinkamai. Nedidelė dalis (7 proc.) prisipažino, kad jiems yra tekę išmesti ar palikti irti nebenaudojamas padangas.
Daugėjant automobilių – daugėja ir atliekų
Menką lietuvių dėmesį tinkamam automobilinių atliekų tvarkymui pastebi UAB „Autojuta“ technikos direktorius Vladas Vaitkus: „Dirbame automobilių remonto srityje per dvidešimt metų, bet per savo darbo praktiką nė karto nesulaukiau klausimo, kur dedame remontuojamo automobilio alyvą, akumuliatorius ar kitas atliekas. Toks klausimas mane patį maloniai nustebintų. Žinoma, paskutinius dešimt metų situacija gerėja, juk seniau padangas ir kitas remonto atliekas į bendrus buitinių atliekų konteinerius mesdavo.“
Vis dėlto automobilinių atliekų surinkimo kiekiai didėja. „Šių metų pirmame pusmetyje iš automobilių remonto įmonių surinkome 31 proc. daugiau atliekų nei pernai per tokį pat laikotarpį, nors aptarnavome tik 3,19 proc. daugiau klientų“, – pastebi „Žalvario“ atstovė V. Balaikienė.
Vis didėjantis automobilinių atliekų kiekis nestebina ir „Autojutos“ atstovo: „Daugėjant automobilių – daugėja ir atliekų. Sezoniškumas irgi veikia. Didžiajai daliai automobilių savininkų taisant ar prižiūrint automobilį svarbiausia yra kaina – juk mūsų rinka maža, senas automobilių parkas, serviso pasirinkimą lemia paslaugos kaina, o ne socialinis atsakingumas prieš gamtą. Tik kokiems 5 proc. vairuotojų pradeda rūpėti ekologiškumas, pasirenkamo serviso socialinis atsakingumas“, – teigia V. Vaitkus.
Tinkamai tvarkytis teko mokytis ir patiems servisams
Apklausos metu taip pat buvo aiškinamasi, kodėl lietuviai nėra linkę tinkamai pasirūpinti automobilinėmis atliekomis patys. Beveik pusė (46 proc.) šalies gyventojų įvardino sudėtingą atliekų pridavimo sistemą, kuri atima tiek laiko, tiek pinigų, ir pernelyg sunkiai surandamas vietas, kuriose būtų priimamos atliekos. Taip pat trečdalis lietuvių (33 proc.) susiduria su informacijos apie automobilines atliekas bei jų pridavimą stoka.
„Padangas, alyvą ir kitas atliekas ES direktyvomis yra įpareigoti surinkti ir tvarkyti autoservisai, kuriuose tos padangos ar alyva, taip pat kitos automobilių dalys, yra keičiamos. Nors atsakingos aplinkosaugos institucijos kontroliuoja, kaip laikomasi šių reikalavimų, vis dėlto ir patys vairuotojai turėtų būti dėmesingesni ir reiklesni jų automobilius tvarkantiems servisams“, – skatina vairuotojus V. Balaikienė ir primena, kad panaudoti galima bene visas automobilių atliekas, didžiąją jų dalį perdirbant.
V. Vaitkus pasakoja, kad, prieš daugiau nei dešimtmetį ES įvedus atliekų tvarkymo reikalavimus, ir patiems servise teko mokytis tvarkytis: „Reikėjo ir patiems viduje persitvarkyti, ir žmones išmokyti elgtis kitaip.“
Atsakingi servisai turi kelias atliekų talpyklas, skirtas atliekas talpinti atskirai. Į vienas kraunami akumuliatoriai, į kitas – amortizatoriai, į trečias – įvairūs seni filtrai, į ketvirtas pilama panaudota alyva ir t. t. Atliekų talpyklos privalo stovėti ten, kur jas būtų lengva pasiekti automobilių meistrams, kitaip tariant, darbo patalpose. Paprastai tai būna didelio tūrio, kartais net iki 200 litrų, statinės, pažymėtos specialiais lipdukais. Tad šias talpas lengva pastebėti ir į servisą savo automobilį atvariusiems vairuotojams.
Atsakingų, tinkamai tvarkančių automobilines atliekas, servisų žemėlapį galima rasti ir internete, projekto „Esu atsakingas vairuotojas“ svetainėje.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Nesąžiningų vairuotojų madai artėja galas: kokie pakeitimai laukia?46
Seimui palaiminus Rinkliavų įstatymo pakeitimus, akimirksniu bus sučiupti ir tie vairuotojai, kurie neteisėtai naudojasi net ir neįgaliems vairuotojams skiriama kortele, atveriančia galimybę į nemokamą parkavimąsi brangiausiose ar patogiausiose vieto...
-
Ekspertas – apie vairavimą neįprastomis oro salygomis: pradeda bijoti, ko nereikia bijoti3
Oro sąlygas, kurios nustebino šalies gyventojus pirmadienį, keiksnoja ne tik daržininkai ir sodininkai, bet ir vairuotojai. Vairuoti tokiomis sąlygomis ir dar su vasarinėmis padangomis gali būti tikras iššūkis, LNK reportaže pasako...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
„VW Golf“ jubiliejaus proga – kelionė istoriniu automobiliu1
Laikui nepavaldus dizainas, patikimumas, praktiškumas ir laikmetį lenkiančios inovacijos – taip galima apibūdinti bet kurį „Volkswagen Golf“. Tai dar kartą patvirtino ir žurnalistas Vitoldas Milius, šio modelio 50-mečio p...
-
Sukčiavimo virusas gajus, požiūriai į tai – skirtingi7
Dėl didelių ridos klastojimo mastų Lietuvoje nukenčia ne tik naudotų automobilių pirkėjai, bet ir valstybės biudžetas. ...
-
Semsimės patirties iš ES lyderių švedų3
Lietuva toliau konsultuosis ir semsis patirties saugaus eismo srityje iš Švedijos – saugaus eismo lyderės Europoje. ...
-
Pavojus sugrįžo – ar keliuose sugyvensime draugiškai?16
Pastarosios dienos nėra palankiausios dviratėms eismo dalyvėms, bet į gatves jau sugrįžo tūkstančiai motociklininkų, dviratininkų ir paspirtukininkų. Sezono pradžioje ir automobilių vairuotojams reiktų pasikartoti Kelių eismo taisykles (KET), su...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams4
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...
-
Siūlys švelninti bausmes vairuotojams už padidintą automobilių išmetamų teršalų kiekį17
Suteikus teisę aplinkosaugininkams stabdyti ir tikrinti automobilių išmetamų į aplinką teršalų kiekį, Seime atsirado dvi iniciatyvos, kuriomis siūloma švelninti baudas už tokius pažeidimus, pradedant nuo įspėjimo. ...