Saugumas keliuose – aktualumo zenite

  • Teksto dydis:

ES, kur avaringumas vidutiniškai yra vienas mažiausių, per dieną keliuose žūstančių arba rimtai sužeidžiamų eismo dalyvių skaičius prilygsta vieno didelio keleivinio lėktuvo žmonių skaičiui. Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos skelbiamoje ataskaitoje parodoma, kad vien per 2019 m. šalyje įvyko 3 289 eismo įvykiai, kuriuose sužeisti 3 908 žmonės.

Sistemos ateitis

Daug vilčių dedama į autonominius automobilius, kuriais turėtų remtis visa transporto sistemos ateitis.

Pasak Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Transporto inžinerijos fakulteto Automobilių inžinerijos katedros docento dr. Vido Žuraulio, jeigu eismas ir visi automobiliai būtų autonominiai, saugumas keliuose artėtų prie 100 proc.

"Tikslas ateityje pasiekti nulį žūčių keliuose yra įgyvendinamas, tik tam reikalinga sparti tolesnė transporto sistemos pažanga, kurioje žmogus taptų tik naudotojas, keleivis, o ne jos veikimo dalis – vairuotojas. Eliminavus žmogiškąjį faktorių eismo sistema veiktų gerokai sklandžiau ir efektyviau", – sako V.Žuraulis. Vis dėlto permainos neateis per artimiausius 5–10 metų, nes tam reikia visokeriopai pasiruošti – technologiškai, socialiai emociškai, teisiškai ir t.t.

Žmogus iš prigimties natūraliai emociškai reaguoja į jį supančią aplinką ir kitų veiksmus, o tai nėra suderinama su konkrečiomis taisyklėmis ir tvarka, būtina sklandžiam ir saugiam eismui.

Žmogus ir technologijos

Kol automobilius valdo žmogus, anot VGTU docento, pagrindinės eismo nelaimių priežastys siejamos būtent su jo elgsena. "Žmogus iš prigimties natūraliai emociškai reaguoja į jį supančią aplinką ir kitų veiksmus, o tai nesuderinama su konkrečiomis taisyklėmis ir tvarka, būtina sklandžiam ir saugiam eismui. Tačiau tokių klaidų kaina yra per didelė ir tolesnė technologinė pažanga transporte yra neišvengiama", – akcentuoja jis.

Pasak V.Žuraulio, ir autonominių automobilių atėjimas nebus greitas problemos sprendimas. "Pirmieji dešimtmečiai, kai autonominiai automobiliai pradės judėti mūsų gatvėmis, bus netgi sudėtingesni, nei pasiekus visiško autonomiškumo lygį. Juk kompiuteriui, kaip matematiniam algoritmui, suprasti kitą automobilį vairuojančio žmogaus elgseną yra gerokai sudėtingiau, nei susiderinti su tokiu pat kompiuteriniu valdymu grįstu automobiliu. Dėl komplikuotos tik kompiuteriu valdomos automobilio sąveikos su tradiciniu transportu, pirmieji autonominių automobilių panaudojimo atvejai, manau, bus gana standartiniuose ir paprastuose miesto maršrutuose arba atskirose užmiesčių kelių juostose", – teigia VGTU docentas.

Kalbant apie technologinę transporto priemonių pažangą, šiuo metu žvilgsnis kreipiamas į automobilio saugumo technologijas ir jų sąveiką su aplinka. Vairuotojų jau nebestebina į automobilių sistemas įdiegti įvairūs virtualieji vairavimo asistentai, įspėjantys apie netoli esančias kliūtis, informuojantys apie eismo ribojimus, netgi stebintys vairuotojo nuovargio lygį. "Siekiant didesnio efektyvumo, šios technologijos vis dar intensyviai tobulinamos. Pavyzdžiui, automobiliuose jau kuris laikas montuojamos savaiminio avarinio stabdymo sistemos, kurios vilkikuose yra netgi privalomos, tačiau netrukus jos veiks dar efektyviau: ne tik užfiksuos artėjančią kliūtį, bet ir atpažins, kokia tai kliūtis, bei atsižvelgs į tai priimant geriausią sprendimą: nusukti į šoną, stabdyti, o gal pradėti stabdyti gerokai anksčiau, nes toje vietoje kelias yra slidus", – apie technologijų galimybes pasakoja VGTU docentas.

Karščiausia tema

Technologijoms sparčiai žengiant į priekį galėtume tikėtis, kad transporto nelaimių išvengti turėtų būti lengviau. Kodėl, nepaisant inovacijų keliuose ir automobiliuose, eismo saugumas yra kaip niekad aktualus? Anot VGTU docento V.Žuraulio, automobilio suteikiama dinamika, komfortas, galimybės lengvai keliauti lemia, kad žmogus įprato juo naudotis kaip paprastu kasdieniu daiktu, o augant poreikiui, auga ir jų skaičius.

"Vien naujų automobilių per minutę pagaminama vidutiniškai daugiau nei 100, todėl be jų teikiamos naudos atsirandantys vis nauji iššūkiai šią technologijų sritį išskiria iš kitų. Atsiranda eismo srautų valdymo poreikis ir avaringumo problemos, neapgalvotas elgesys kelia didelį pavojų pačiam žmogui ir aplinkai", – sako VGTU docentas.

Jis pastebi – kasdien eismo saugumo problemas bando spręsti tūkstančiai mokslininkų, specialistų ir tyrėjų, tačiau užduotis yra sudėtinga, nes apima keletą sričių – technologijas, aplinką, žmogaus elgseną. "Praėjusio amžiaus 6-ame dešimtmetyje itin prasta nelaimių keliuose situacija dėl didelio specialistų ir atsakingų institucijų dėmesio palaipsniui gerėja, o su 2050 m. siejamas ambicingas tikslas – eismo įvykiuose nežus nė vienas žmogus. Vis dėlto, kad sėkmingai judėtume šio tikslo link kiekviena šios srities grandis turi nuosekliai dirbti – toliau tobulinti automobilių saugumą, užtikrinti saugią kelių infrastruktūrą, šviesti eismo dalyvius", – sako V.Žuraulis.

Stengiasi ir Lietuva

Su eismo saugumo sprendimais susijusias problemas aktyviai sprendžia ir Lietuvos mokslininkai. Saugumas analizuojamas keliomis svarbiomis kryptimis ir tai apima beveik visus saugumo aspektus.

"Gana seniai pradėti transporto priemonių judėjimo dinamikos tyrimai, kurių metu analizuojame, kaip skirtingų savybių važiuoklės elementai prisideda arba gali dar geriau prisidėti prie saugaus ir stabilaus automobilio judėjimo. Specialioje laboratorijoje analizuojame eismo dalyvių psichofiziologines savybes ir jų reikšmę vairavimo saugumui. Atliekami teoriniai ir eksperimentiniai tyrimai, susiję su eismo srautais ir jų keliamu poveikiu aplinkai bei saugumui. Taip pat jau vykdomi autonominių automobilių valdymo sistemų – važiavimo maršrutų parinkimo ir vairavimo valdymo, eismo aplinkos ir kelio būklės stebėjimo tyrimai", – pasakoja docentas.

Anot jo, šios visos sritys yra svarbios tiek dabartinei, tiek ateities transporto sistemai, todėl minėtų tyrimų tematikos yra integruotos į universitete dėstomų dalykų turinį.



NAUJAUSI KOMENTARAI

  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Orai
  • TV
    programa
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Facebook
  • Twitter
  • RSS

Galerijos

  • Rinks geriausią automobilį verslui
    Rinks geriausią automobilį verslui

    2020-aisiais jau ketvirtąjį kartą renkamas geriausias Lietuvos komercinis automobilis. Lietuvos Žurnalistų Autoklubo kas antrus metus organizuojami rinkimai yra vienas geriausių orientyrų, norintiems atnaujinti savo įmonių transporto parkus. ...

  • Mokslininkai tyrė lenktynininkų fizinę būklę
    Mokslininkai tyrė lenktynininkų fizinę būklę

    "Per lenktynes daugiausia dėmesio skiriama automobiliui, jo variklio ir kitoms techninėms galimybėms, važiavimo strategijai, o kokius fizinius krūvius patiria lenktynininkas ir kokią įtaką tai turi jo rezultatams – ligi šiol nėra i&s...

  • Su šeima – ant dviejų ratų
    Su šeima – ant dviejų ratų

    Lietuviai vis labiau pamėgsta keliauti ir laisvalaikį leisti mindami pedalus. Plintant važinėjimo dviračiais kultūrai, neberetas vaizdas – dviračiais su savimi specialiose kėdutėse ar vežimėliuose vaikus vežantys tėvai. Keliauti dviračiais ...

  • Gali keistis automobilių techninių apžiūrų kainos
    Gali keistis automobilių techninių apžiūrų kainos

    Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) liepos 31 d. patvirtino Privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros maksimalių kainų nustatymo metodiką. ...

    3
  • Ką reikėtų žinoti, susiruošus keliauti
    Ką reikėtų žinoti, susiruošus keliauti

    Išsiruošus į kelionę kartais ne visi daiktai telpa į automobilio saloną ir bagažinę. O jei dar esate dviračių mėgėjas ir juos norite pasiimti vykdami atostogauti, niekaip neišsiversite be specialių laikiklių ar stogo bagažini...

  • Automobilių rinka išsivaduoja iš karantino gniaužtų
    Automobilių rinka išsivaduoja iš karantino gniaužtų

    Po lėto šių metų starto Lietuvos automobilių rinka pagaliau įsibėgėjo. Tiek automobilių pirkėjų, tiek pardavėjų planus sujaukęs karantinas pridarė ir trumpalaikių, ir ilgalaikių pokyčių, tačiau gegužės pabaigoje buvo pastebimi ry&sc...

  • Jubiliejinė visureigių kelionė aplink Lietuvą
    Jubiliejinė visureigių kelionė aplink Lietuvą

    Per devynerius metus sunkiausią bekelės maratoną Lietuvoje išbandė 265 asmenys. Ir kasmet jų daugėja. Į jubiliejinį dešimtąjį "Perimetrą", kuris vyks liepos 30–rugpjūčio 1 d. dalyvio paraiškas jau pateikė beve...

    1
  • Naujas siūlymas: taršių automobilių mokestį skirs miestų želdynams?
    Naujas siūlymas: taršių automobilių mokestį skirs miestų želdynams?

    Aplinkos ministerija siūlo liepą pradėtą rinkti taršių automobilių mokestį skirti miestų želdynų priežiūrai, o ne naujų miškų sodinimui, kaip numatyta įstatyme. ...

    6
  • Iš automobilių registracijos jau surinkta 1,5 mln. eurų mokesčių
    Iš automobilių registracijos jau surinkta 1,5 mln. eurų mokesčių

    „Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas sako, kad automobilių registracijos mokestį pirmas dvi liepos savaites sumokėjo 16 tūkst. asmenų. ...

    1
  • Didelė vairuotojų išsiblaškymo kaina: JAV tyrėjai atskleidė šokiruojančius rezultatus
    Didelė vairuotojų išsiblaškymo kaina: JAV tyrėjai atskleidė šokiruojančius rezultatus

    Į eismo įvykį patekę vairuotojai dažnai neprisipažįsta, kad kritiniu momentu buvo užimti kitais dalykais: naršė telefone ar skambino, valgė, žaidė su vaikais ar nesusitvarkė su automobilio salone nerimstančiu naminiu gyvūnu. ...

Daugiau straipsnių