- Antanas Jurkšaitis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kompiuterinė techninių apžiūrų sistemos revoliucija bejėgė prieš sąmoningai rizikuojančius vairuotojus, kurie su techniškai netvarkingomis transporto priemonėmis kasdien važinėja šalies keliuose.
Kontrolės spragos
Prieš metus į vieną tinklą sujungus visų šalies techninės apžiūros centrų, Valstybinės kelių transporto inspekcijos, draudikų biuro, "Regitros" ir policijos duomenų bazes, buvo viliamasi, kad keliais zujantys "ratuoti lavonai" taps istorija, tačiau ne visi optimistiniai lūkesčiai pasitvirtino.
Dalis Techninės apžiūros informacinės sistemos (TAIS) programos architektų sumanymų iš tiesų veikia. Per technines apžiūras (TA) sumažėjo žmogiškojo faktoriaus vaidmuo, nes kai kurios automobilio sistemos patikrinamos automatiškai – duomenys apie stabdžių ir žibintų būklę, dujų analizatorių ir dūmomačių parodymai keliauja tiesiai į centrinę duomenų bazę.
Neseniai pritarta tvarkai, kad baudų už Kelių eismo taisyklių pažeidimus nesumokėję veikėjai negalėtų nei registruoti automobilių, nei atlikti privalomosios techninės apžiūros. TA kontrolierių "palaiminimo" neįmanoma gauti ir tada, jei patikrai atvairuota mašina nėra apdrausta privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu.
Statistika ir kai kurie įrašai eismo įvykių suvestinėse rodo, kad visų problemų išspręsti nepavyko. Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos "Transeksta" direktoriaus Gintauto Šlėderio teigimu, be TA centrų ekspertų įvertinimo Lietuvos keliais važinėja maždaug 80 tūkst. arba kas dešimtas automobilis. Kai kurios apverktinos techninės būklės mašinos be TA patikros važinėja net po 4–5 metus.
Kelių policijos pareigūnai pastaraisiais metais įsigijo automobilių, aprūpintų įranga, leidžiančia susisiekti su bendra duomenų baze, ir gauti informaciją apie dėmesio centre atsidūrusią mašiną.
"Deja, kelių policijos patrulinių automobilių kompiuteriuose iki šiol nebuvo duomenų bazės, pagal kurią galima nustatyti transporto priemonę, kurios pasibaigęs techninės apžiūros terminas. Tokius pažeidimus pareigūnai galėjo nustatyti tik sustabdę automobilį ir patikrinę vairuotojo pateiktus dokumentus. Į šią problemą atkreipus dėmesį, buvo nutarta patobulinti programos modulį. Jis kas rytą iš bendros techninės apžiūros duomenų bazės atrinks transporto priemones, kurių pasibaigęs techninės apžiūros terminas, ir tuos duomenis automatiškai persiųs kelių policijai. Kiekvieną dieną išvykstančių patruliuoti pareigūnų automobilių kompiuterinė įranga bus papildyta naujais duomenimis apie transporto priemones, neturinčias galiojančių techninės apžiūros dokumentų", – aiškina asociacijos "Transeksta" direktoriaus pavaduotojas Audrius Glėbus.
Eismo priežiūros tarnybos komisaras Jaunius Malinauskas, komentuodamas šiuos dalykus, patvirtino, kad patruliai eksploatuoja dvi dešimtis mašinų, turinčių automobilių numerius skenuojančią įrangą.
"Žinoma, techninės apžiūros ar civilinės atsakomybės draudimo poliso neturinčių vairuotojų persekiojimas nėra pagrindinė patrulių funkcija. Mums labiau rūpi, kad techniškai netvarkingi automobiliai nevažinėtų Tačiau vėlgi – daugeliu atvejų tam reikia specialios patikros įrangos. Mes jos neturime, todėl daugiau dėmesio techniniams dalykams skiriame per bendras akcijas", – pripažino J.Malinauskas.
Draudimo rėtis
Kalbinti saugaus eismo specialistai ginčytinomis vadina teisės aktų nuostatas, užkertančias kelią neapdraustiems automobiliams atlikti techninę apžiūrą, tačiau niekas nesutrukdys gauti draudimo polisą ir elementarių techninių reikalavimų neatitinkančių automobilių vairuotojams.
"Bet kuris eismo įvykis gali tapti tikra katastrofa, jei avarija bus padaryta techniškai netvarkingu automobiliu. Tam tikrais atvejais draudikai gali atsisakyti kompensuoti nuostolius, – aiškino draudimo brokerių bendrovės RDD ekspertas Laimonas Orvydas. – Žinoma, visais atvejais analizuojama konkreti situacija ir vadovaujamasi protingumo kriterijais. Jei tiriant incidentą paaiškės, kad jam įtakos galėjo turėti netvarkinga stabdžių sistema, jei pakabos ar vairo mechanizmo "sveikata" trukdė suvaldyti mašiną ir todėl ji nulėkusi nuo kelio ką nors sudaužė, neabejoju, kad draudikai atsisakys mokėti išmokas ar smarkiai jas sumažins."
Transporto priemonių draudikų biuro direktorius Algimantas Križinauskas teigė, kad sulaukti panašių problemų rizikuoja ir tie automobilininkai, kurie važinėja neturėdami galiojančio civilinės atsakomybės draudimo poliso.
"Mūsų skaičiavimais, apie 150–200 tūkst. automobilininkų važinėja be civilinės atsakomybės draudimo. Viena vertus, kiekviena akistata su policijos pareigūnais vien dėl šios priežasties turėtų baigtis 100 litų bauda. Tačiau sukėlęs avariją toks žmogus neabejotinai sulauks ieškinio regreso tvarka", – pastebėjo A.Križinauskas.
(Ne)laimės paieškos
Asociacijos "Transeksta" vadovai atkreipė dėmesį į dar porą problemų, susijusių su šalies keliais zujančių automobilių technine būkle.
Jų teigimu, pastaruoju metu padaugėjo bandymų techniškai netvarkingas mašinas legalizuoti, nepašalinus defektų arba išvengti kelių policininkų dėmesio, prie valstybinių numerių klijuojant suklastotus TA lipdukus.
Specialistai beveik kiekvieną savaitę fiksuoja atvejus, kai vienas ir tas pats automobilis aplanko keletą skirtinguose miestuose esančių TA centrų. Juose fiksuojami tie patys trūkumai.
"Susidaro įspūdis, kad žmonės ieško silpnos grandies, kur jo mašinos gedimai būtų nepastebėti ar kontrolierių, kurie sutiktų tų gedimų nepastebėti. Tokius save ir kitus apgauti mėginančius automobilininkus galima tik užjausti. Automatiškai į bendrą informacinę sistemą patenka ne tik dalis svarbiausių tikrinamo automobilio parametrų, bet ir pats faktas apie vizitą į TA centrą, – teigė G.Šlėderis. – Suvedus mašinos duomenis į kompiuterį, kontrolieriui pateikiama informacija, kas, kur ir kada automobilį tikrino, kokie trūkumai buvo užfiksuoti. Jei žmogus dar kartą šturmuoja TA centrą neišsprendęs šių problemų – jis tiesiog veltui išleidžia pinigus."
Bando gudrauti
Ekspertai pastebi, kad dalis vairuotojų gudrauja, kai kontrolierių užfiksuoti trūkumai nepriskiriami kategorijai, kai apskritai draudžiama automobilį eksploatuoti. Kai kurie veikėjai tokiais automobiliais nuvažiuoja po kelis šimtus ar tūkstantį kilometrų.
19 metų "Volkswagen LT" automobiliu vairuotojas per mėnesį apsilankė penkiuose skirtinguose TA centruose. Pirmą kartą buvo rasta 15 didelių trūkumų, per antrąą vizitą – 9, treči – 8, ketvirtą – 6. Ir penktą kartą pasirodė, kad šio automobilio stabdymo efektyvumas bei galinės pakabos būklė neatsitinka reikalavimų. Per mėnesį eksperimentų šiuo automobiliu buvo nuvažiuota 1148 km.
Panašiai elgėsi "Mercedes Benz" vairuotojas, skirtingus TA centrus atakavęs 3 kartus ir su dideliais gedimais nuvažiavęs 440 km.
Kitas pavyzdys – "Fiat Ducato" vairuotojas per 20 dienų gauti TA pažymą nesėkmingai bandė keturis kartus. Pirmą kartą Vilniaus TAC kontrolieriai rado 16 trūkumų, o ketvirtą – 5. Per tą laiką automobilis nuvažiavo 993 km. Tokių pavyzdžių – gausybė.
Nulėkė nuo kelio
Žiniasklaidoje neseniai buvo aprašytas atvejis, kai šeimos išvyka vos nesibaigė tragedija. Jauna kretingiškių pora su trejų metų neturinčiu vaiku Klaipėdos rajone važiuodami automobiliu "Volkswagen Transporter" įlėkė į upę ir tik per laimingą atsitiktinumą liko gyvi – žmonės suspėjo išlysti pro langą ant mikroautobuso stogo, o nuo jo pasiekti krantą prieš mašinai dingstant po vandeniu.
Apie tikslias avarijos priežastis pranešta nebuvo, tačiau galima neabejoti, kad jos netradicinės: vairuotojas buvo blaivus, o leistinas greitis, atrodo, nebuvo viršytas. Tikėtina, kad avariją lėmė techninė mikroautobuso būklė – 18 metų senumo mašinos vizitą į TA centrą šeimininkas pradelsė beveik devynis mėnesius. Specialistų teigimu, tai tikrai daug, nes tokių metų automobilis geras būna maždaug pusmetį po remonto.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kitąmet vairavimo egzaminą bus galima laikyti tik lietuvių arba oficialiomis ES kalbomis
Nuo kitų metų sausio vairavimo egzaminus Lietuvoje bus galima laikyti tik lietuvių arba kitomis oficialiomis Europos Sąjungos (ES) kalbomis, tačiau išimtis bus taikoma ukrainiečiams, antradienį pranešė Vidaus reikalų ministerija (VRM). ...
-
Vairuotojai, dėmesio: įsigalioja KET pakeitimai16
Įsigaliojus Kelių eismo taisyklių (KET) pakeitimams, nuo sekmadienio privaloma laikytis saugaus atstumo lenkiant ar apvažiuojant dviratininkus ir pėsčiuosius, draudžiama palikti automobilius intensyvesnio eismo keliuose, taip pat atsiranda nauji kelio ...
-
Gruodžio 1-ąją įsigalios nauji Kelių eismo taisyklių pakeitimai10
Jau šį sekmadienį, gruodžio 1 d., įsigalios nauji Kelių eismo taisyklių (KET) pakeitimai, numatantys keletą naujovių šalies keliuose. Reikės laikytis saugaus atstumo lenkiant ar apvažiuojant dviratininkus ir pėsčiuosius, bus draudžia...
-
Paspirtukininkai – vis atsakingesni
Bendrovės „Spinter tyrimai“ apklausa parodė, kad 85 proc. elektrinius paspirtukus vairuojančių asmenų žino apie prievolę laikytis Kelių eismo taisyklių (KET), o 41 proc. dėvi apsaugos priemones. Šie skaičiai didesni nei prie&scaro...
-
Dviratininkų gerovei – papildomi milijonai2
Susisiekimo ministerija, įvertinusi Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ priemones, pasiūlė Finansų ministerijai papildomus 33,7 mln. eurų skirti dviračių infrastruktūros plėtrai. ...
-
Vairuotojų sveikatos patikra – nauja aukso gysla19
Nuo sausio 1-osios vairuotojo pažymėjimo galiojimas bus susietas su sveikatos pažyma. Vairuotojams, kurių sveikatos pažyma baigė galioti, lieka vos mėnuo ją atnaujinti. Nors patikros procedūra itin greita, tokių užuomaršų dar likę gerokai p...
-
Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...
-
Naujus pokyčius lėmė poreikiai ir prognozės1
Keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ parengė naują traukinių metinį tvarkaraštį, įsigaliosiantį gruodžio 15 d. Daugiau reisų suplanuota populiariausiuose maršrutuose, trumpės kelionių trukmė. ...
-
Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“8
Visų laikų geriausiai parduodamų lengvųjų automobilių lyderė „Toyota Corolla“ pernai pasaulyje buvo tik ketvirta, bet šiemet rudenį susigrąžino prarastą poziciją. ...
-
Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos1
Nuo 2025 m. vasario 1-osios turėjęs įsigalioti griežtesnis valstybinio numerio ženklų būklės vertinimas Techninės apžiūros centre (TAC) atšaukiamas. Taip nusprendė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). ...