- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Lietuvos Vyriausybė pritarė Energetikos ir Susisiekimo ministerijų parengtam Alternatyvių degalų įstatymo (ADĮ) projektui. Šis įstatymas sukurs galimybes pasiekti 15 proc. atsinaujinančių energijos išteklių (AEI) dalį transporto sektoriuje.
Ateities gairės
Transporto sektorius – vienas didžiausių energijos vartotojų Lietuvoje, todėl jo vaidmuo, kuriant klimatui neutralią ekonomiką, yra itin svarbus.
Šiuo metu suvartojamų AEI dalis transporto sektoriuje – vos 4,3 proc., pažangieji biodegalai nėra naudojami, o alternatyvių degalų infrastruktūra per mažai išplėtota.
"Naujas įstatymas leis įgyvendinti strategiškai svarbius pokyčius transporto sektoriuje, užtikrins jo tvarią plėtrą. Transformacija – būtina ir neišvengiama, kad būtų mažinamas poveikis klimato kaitai. Kartu tai bus stimulas ekonomikai – atsivers galimybes gaminti pažangiuosius biodegalus Lietuvoje ir kurti darbo vietas regionuose", – sakė Energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas.
Didelis dėmesys bus skiriamas elektromobilumui skatinti. Numatoma skirti finansinę paramą tol, kol kas dešimtas lengvasis automobilis Lietuvoje bus varomas elektros energija. Planuojama, kad 2030 m. šalyje veiks 6 tūkst. viešųjų elektromobilių įkrovimo prieigų.
Transformacija – būtina ir neišvengiama, kad būtų mažinamas poveikis klimato kaitai.
Įpareigojimai didės
Ypatingas dėmesys skiriamas krovininio transporto sektoriaus transformacijai.
Numatoma plėsti gamtinių dujų pildymo punktų tinklą ir skatinti dujomis varomų transporto priemonių įsigijimą, kartu užtikrinant ir degalų iš AEI naudojimą. Tai jau artimiausiais metais leis plėtoti biometano potencialą, kad biometano ir žaliojo vandenilio suvartojimas iki 2030 m. sudarytų ne mažiau kaip 5 proc. transporto sektoriaus galutinio energijos suvartojimo.
ADĮ projektu nustatomi palaipsniui augantys įpareigojimai degalų tiekėjams dėl biodegalų naudojimo. Siekiant skatinti biometano ir kitų pažangiųjų biodegalų bei vandenilio naudojimą, jų įmaišymas į įprastus degalus bus įskaitomas dvigubai didesne verte.
Numatoma, kad nuo 2026 m. visi viešųjų pirkimų būdu įsigyjami lengvieji automobiliai ir autobusai turės būti netaršūs, o iki 2029 m. visas viešasis keleivių vežimo keliais transportas, įskaičius taksi ir pavėžėjimo paslaugas teikiančių asmenų transporto priemones, būtų pritaikytas naudoti alternatyviuosius degalus.
Mažos taršos zonos miestuose skatins persėsti į netaršias transporto priemones, gerės oro kokybė.
Solidžios investicijos
Siūlomų pokyčių įgyvendinimui 2021–2030 m. prireiks apie 1,8 mlrd. investicijų.
Visos ADĮ nuostatos nukreiptos įgyvendinti ES žaliojo kurso tikslus, todėl planuojama didžiąją dalį lėšų pritraukti iš Europos ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo fondo, taip pat ES struktūrinių fondų.
Jau dabar 56 mln. vertės pilotinės priemonės finansuojamos iš Klimato kaitos programos.
Įstatymu taip pat steigiamas Darnaus judumo fondas, skirtas alternatyvių degalų politikai įgyvendinti. Fondą valdys Susisiekimo ministerija.
Numatoma, kad ADĮ, patvirtinus Seimui, įsigaliotų 2021 m. liepos 1 d.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams2
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...
-
Siūlys švelninti bausmes vairuotojams už padidintą automobilių išmetamų teršalų kiekį17
Suteikus teisę aplinkosaugininkams stabdyti ir tikrinti automobilių išmetamų į aplinką teršalų kiekį, Seime atsirado dvi iniciatyvos, kuriomis siūloma švelninti baudas už tokius pažeidimus, pradedant nuo įspėjimo. ...
-
Sostinės gatvėse testuojamas naujos kartos elektrinis autobusas3
UAB „Vilniaus viešasis transportas“ bandymams perduotas „Fencer F1 Integral EV“ žemagrindis elektrinis autobusas. Naujas elektrinis autobusas gatvėmis važinėja balandžio 11–24 dienomis, 10-uoju maršrutu. ...
-
Orams sušilus – daugiau eismo įvykių1
Balandžio mėnesio pradžia vairuotojus įpareigojo keisti žiemines padangas į vasarines. Kas nutiks, jei nepasikeitę padangų pateksite į eismo įvykį, ir apie kitas sezonines vairuotojų problemas „Labas vakaras, Lietuva“ rubrikoje „A...
-
Retenybių medžiotojams – ypatingi ir brangūs taikiniai
Šį pavasarį aukcionuose kolekcininkams bus pasiūlyti keli ypatingi automobiliai, tarp jų – reti „Bugatti Type 57C“ ir „Lotus-Climax Type 12“. ...
-
„Land Cruiser 250“ – naujas karalius6
„Galiu teigti, kad gimė naujas kelio ir bekelės karalius“, – išbandęs naująjį visureigį „Toyota Land Cruiser 250“ sakė lenktynininkas Benediktas Vanagas. ...
-
Padirbės, kad eismas būtų saugesnis5
Akcinė bendrovė „Via Lietuva“ per šiuos metus yra suplanavusi eismo saugumą didinančius sprendimus įgyvendinti visuose šalyje užfiksuotuose vadinamųjų juodųjų dėmių kelių ruožuose ir sankryžose. ...
-
Paskelbti Pasaulio metų automobilio konkurso nugalėtojai2
Tarptautinėje Niujorko automobilių parodoje paskelbti Pasaulio metų automobilio konkurso („World Car of the Year“, WCOTY) nugalėtojai. ...
-
Techninės apžiūros barjeras: įtakos turi ir vairuotojo elgesys45
Lietuvos automobilių techninių apžiūrų statistika negailestinga. Pernai beveik pusė transporto priemonių pirmuoju bandymu neįveikė šio barjero ir negavo teisės dalyvauti eisme. Kas lemia tokius niūrius skaičius ir kaip juos pakeisti? ...