- Zigmas Jurevičius
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Populiarumas: bekompromisė kova į stadionus JAV sutraukia po 100 tūkst. žiūrovų, o televizinė kiekvieno etapo auditorija siekia keliasdešimt milijonų.
-
Šuolis: kartų ir Le Mano serijos varžybose pergales skynęs G.Grinbergas siekia tapti pirmuoju lietuviu NASCAR čempionate.
-
Žirgas: lietuvis Valensijos trasą skros su 400 arklio galių „Ford Mustang“.
-
Lyderis: „NASCAR Whelen Euro Series“ profesionalų kategorijoje dominuojantis 24 metų olandas L.Hezemansas pernai laimėjo jau antrąjį čempiono titulą per tris sezonus.
„Savo šanso turėtume sulaukti ir mes, lietuviai, svarbu nenustoti progresuoti“, – duodamas interviu mūsų dienraščiui pats save drąsino Gustas Grinbergas. Šią savaitę, praėjus metams nuo pokalbio apie „Formulę 1“ ir kitas prestižines lenktynes, talentingas lietuvis patvirtino, kad netrukus pravers vieno garsiausių pasaulio automobilių sporto čempionatų – NASCAR duris.
Aplenkė garsųjį čempioną
„Kalbamės su daug komandų. Galbūt ne Europoje, bet kažkur trasoje šiemet mane dar pamatysite“, – pernai užsiminė G.Grinbergas.
Buvęs kartingo varžybų pasaulio taurės vicečempionas, Le Mano serijos P3 kategorijos varžybų pažiba tapęs Gustas 2021-aisiais dėl pandemijos apribojimų turėjo persikelti į virtualiąsias lenktynes. Prestižiniame „VCO Pro Sim Series“ čempionate jaunuolis lenktynių simuliatoriais galynėjosi su projekte dalyvavusiais garsiais pilotais. Kai kuriuose etapuose jis aplenkė net patį „Formulės 1“ pasaulio čempioną Maxą Verstappeną ir kitą F1 žvaigždę – Rubensą Barichellą.
Virtualiosios pergalės ne tik padidino vaikino iš Vilniaus žinomumą, bet ir padėjo užmegzti naudingų pažinčių.
„Bendraujame tiek su Maxu, tiek su kitais vaikinais. Visi jie – nuoširdūs, be jokio pasipūtimo. Niekas nežiūri, kad aš jaunesnis ar iš mažesnės šalies“, – apie savo pokalbius su M.Verstappenu ir kitais kolegomis pasakojo jis.
Debiutuoja Valensijoje
Šiomis dienomis lietuvis sulaukė gyvenimo šanso. Devyniolikmetis žengia pirmuosius žingsnius NASCAR pasaulyje, išbandydamas šios amerikietiškos lygos europinę seriją. Šį savaitgalį Ispanijoje G.Grinbergas jau suka ratus „NASCAR Whelen Euro Series“ 1-ojo etapo lenktynėse. Po vakar vykusių treniruočių, šiandien lietuvio Valensijoje laukia kvalifikaciniai važiavimai ir startas lenktynėse. Sekmadienį – antroji varžybų diena.
13,1 mln. – tokią sumą JAV doleriais uždirba brangiausias NASCAR lenktynininkas Denny Hamlinas.
Valensijoje laukiama apie 20 tūkst. žiūrovų. Panašių skaičių tikimasi ir kitose arenose – per sezoną vyks dar šeši etapai: Čekijoje, Didžiojoje Britanijoje, Kroatijoje, Vokietijoje, Belgijoje ir Italijoje. Tačiau į vilniečio varžybų kalendorių kol kas įtrauktas tik ispaniškasis etapas.
„Lenktynės Ispanijoje taps mano pasiruošimo amerikietiškai serijai dalimi. NWES – konkurencingas čempionatas, kuriame dalyvauja daug žinomų lenktynininkų. Iš jų galėsiu daug ko išmokti. Bet šiaip mes esame visiškai susikoncentravę į „NASCAR Cup“ Amerikoje“, – aiškino G.Grinbergas.
Europoje jis pilotuos 400 arklio galių turintį „Ford Mustang“. Lietuvio atstovaujama „Buggyra“ komanda jau anksčiau buvo žinoma mūsų šalies autosporto gerbėjams. „Buggyra“ 2021 m. nugalėjo Dakaro ralio T3 kategorijoje, taip pat sėkmingai lenktyniauja „Lamborghini Super Trofeo“ ir „24H Series“ lenktynėse.
Lyderis: „NASCAR Whelen Euro Series“ profesionalų kategorijoje dominuojantis 24 metų olandas L.Hezemansas pernai laimėjo jau antrąjį čempiono titulą per tris sezonus. / AFP nuotr.
Netikėta pažintis
Pirmas G.Grinbergo startas „NASCAR Cup“ numatytas liepos 30–31 d. Indianapolyje. Šiuo metu tvarkomi jo NASCAR licencijos formalumai. Lietuvis ruošiasi persėsti į visai kitokį lenktyninį automobilį, nei jam teko pilotuoti anksčiau.
Paklaustas, kaip pavyko sudominti amerikiečius, pašnekovas pasakojo prieš dvejus metus labai netikėtomis aplinkybėmis susipažinęs su NASCAR komanda „Rick Ware Racing“ (RWR). Tuo metu jie vykdė ir sporto prototipų programą Azijos Le Mano serijoje (AsLMS). Paskutinę minutę lietuvis sulaukė kvietimo išmėginti jėgas AsLMS etape Australijoje. Ten komandai pavyko nugalėti LMP2 AM kategorijoje, po to ėjo pergalė Malaizijoje, o Tailande buvo pasiekta ne tik užtikrinta pergalė čempionate, bet ir pelnytas kelialapis į 24 valandų Le Mano lenktynes.
Nuo to laiko G.Grinbergas su RWR atstovais nuolat palaikė ryšį, stebėjo kaip jiems sekasi NASCAR čempionate. Pernai jis vėl buvo kviečiamas dalyvauti „Rolex Daytona“ 24 valandų lenktynėse.
„Iki starto buvo likę labai mažai laiko, tad ten neišvažiavau. Bet komanda ir mes patys pamatėme, kad, turint daugiau laiko, JAV įmanoma surasti partnerių su pakankamais biudžetais, kurie leistų startuoti labai aukšto lygio lenktynėse. Iš RWR gavome pasiūlymą pagalvoti apie NASCAR. Pernai rudenį nusprendėme, kad verta. Daugiausia įtakos tam turėjo kelių verslo profesionalų prisijungimas prie projekto ir aktyvus jų dalyvavimas derantis su partneriais ir pagalba suvaldant procesus“, – kalbėjo pašnekovas.
Auditorija – milžiniška
Prieš dvi savaites G.Grinbergas pradėjo NASCAR licencijos gavimo procedūras. Jos daug sudėtingesnės nei Tarptautinės automobilių sporto federacijos (FIA). Beje, Gustas dėl surinktų FIA kvalifikacinių taškų yra vienintelis Lietuvos sportininkas, turintis A kategorijos tarptautinę lenktynininko licenciją. Bet net to nepakanka norint įrodyti savo tinkamą kvalifikaciją NASCAR organizacijai.
Šuolis: kartų ir Le Mano serijos varžybose pergales skynęs G.Grinbergas siekia tapti pirmuoju lietuviu NASCAR čempionate. / „Autoeventus“ nuotr.
Pokalbių metu buvo užsiminta, kad dalyvavimas vienose iš žemesnių NASCAR lygų lenktynių būtų didelis pranašumas išduodant licenciją. Todėl buvo priimtas sprendimas startuoti gegužės 14–15 d. Valensijoje vykstančiose NASCAR „Whelen Euro Series“ lenktynėse. Juolab kad G.Grinbergas pernai jau buvo išbandęs Euro NASCAR automobilį privataus testo Prancūzijoje metu. Paskutinę minutę susiruošti į varžybas lietuviui nebūtų buvę įmanoma, jei ne Lietuvos verslo atstovų skubus prisidėjimas – padedant bendrovėms „Top sport“, „Venipak“, „August“, „Frigo“, „Parnasas“, „Transmitto“ pavyko sustyguoti biudžetą ir logistiką.
NASCAR yra žiūrimiausias sportas JAV televizijose nuo vasario iki pat rugsėjo mėnesio. Kiekvienas lenktynes stebi daugiau nei 100 tūkst. sirgalių stadione, o bendra gerbėjų auditorija Jungtinėse Valstijose viršija 80 mln. Nors NASCAR pilotai uždarbiais nusileidžia kolegoms iš „Formulės 1“, jų populiarumas už Atlanto yra didesnis. Atitinkamai reklamos sutartys generuoja jiems didžiules pajamas iš papildomų veiklų.
Pamatėme, kad, turint daugiau laiko, JAV įmanoma surasti partnerių, turinčių pakankamus biudžetus, kurie leistų startuoti labai aukšto lygio lenktynėse.
G.Grinbergas įvairiose trasose lenktyniauja nuo septynerių metų. Per daugiau nei dešimtmetį trunkančią karjerą jis nugalėjo Lenkijos, Italijos ROK kartingo čempionatuose, tapo ROK pasaulio taurės vicečempionu. Nuo 2019 m. dalyvavo Europos Le Mano serijos lenktynėse su LMP3 kategorijos prototipu. 2020 m. Azijos Le Mano serijoje nugalėjo Australijos ir Malaizijos etapuose, padėjo RWR komandai triumfuoti LMP2 AM kategorijoje. Būdamas septyniolikmetis moksleivis, jis buvo paskelbtas 2020 m. Azijos Le Mano serijos metų naujoku.
Jaukinosi techniką
2022 m. NASCAR debiutavo visiškai naujos kartos automobilis. Pirmą kartą jame sumontuota sekvencinė pavarų dėžė, ratai fiksuojami viena veržle, atsirado daug aerodinamikos pakeitimų. Variklių galia, priklausomai nuo trasos, siekia 550–670 AG. Praėjusią savaitę NASCAR bolidą išbandė ir G.Grinbergas. Jis treniravosi Prancūzijoje, sulaukęs asmeninio „NASCAR Whelen Euro Series“ prezidento Jerome'o Galpino kvietimo.
Žirgas: lietuvis Valensijos trasą skros su 400 arklio galių „Ford Mustang“. / „Autoeventus“ nuotr.
Lietuvio anksčiau puikiai įvaldyti LMP3 ir LMP2 kategorijų automobiliai yra beprotiškai greiti, jų aerodinaminiai elementai leidžia posūkius įveikti greičiau, nei tai daro kai kurių formulių automobiliai. NASCAR bolidai pasižymi visai kitomis savybėmis. Specialistai juos apibūdina taip: jokios aerodinamikos, nedideli stabdžiai, daug arklio galių ir didelė masė, kurią suvaldyti labai nelengva.
„Mechaninės pavarų dėžės keitimo svirtis yra tik mano asmeniniame automobilyje. Lenktynėse iki šiol pavaras keisdavau svirtelėmis prie vairo. O čia – visiškas old school, keturios pavaros H schema. Man tokie iššūkiai patinka, – bandymų įspūdžiais dalijosi lietuvis. – 420 AG šiaip yra nemažai, bet dar koks 100 nepakenktų. Testo metu automobilio nustatymai buvo neutralūs, todėl dėl mano gana agresyvaus stiliaus greitai perkaisdavo padangos. Žinant, kad sukibimą su asfaltu šis automobilis gauna tik iš padangų ir pakabos, trasos ratų įveikimo greičiu esu visai patenkintas.“
„Manau, kad galėčiau kovoti dėl prizinių vietų europinės serijos čempionate“, – po testo ambicingai kalbėjo G.Grinbergas.
Automobilio ir lenktynininko bandymus įdėmiai sekęs Euro NASCAR prezidentas J.Galpinas taip pat neliko nusivylęs.
„Tai, ką mačiau trasoje, man patiko. Gustas labai nedaug atsiliko nuo mūsų daug patirties turinčio piloto-bandytojo. Jei lietuviui pavyktų surinkti bent 60 proc. biudžeto čempionatui, mes padengtume likusią dalį“, – pažadėjo jis.
Pažadai ir planai šį savaitgalį virto realybe, o G.Grinbergas tapo pirmuoju istorijoje lietuviu, įkėlusiu koją į užburiantį NASCAR pasaulį.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kelių ereliai ir toliau lakstys į pajūrį: matuoklių automagistralėje link Klaipėdos – nebus8
Vairuotojai pastebi, kad vis daugiau kelių reguliuojami vidutinio greičio matuokliais. Daugumai jų jie kelia pasipiktinimą, tačiau Lietuvos automobilių kelių direkcijos direktorius Remigijus Lipkevičius akcentuoja, kad jie padeda išvengti skaud...
-
Karštis tirpdo vairuotojų dėmesį ir pinigines3
Automobilis vos pravertais langais, numestas atokioje senamiesčio gatvelėje, iškart atkreipė dėmesį. Plieskiant daugiau nei 30 °C karščiui, jame lekavo paliktas šuo. Kadangi po pusvalandžio einant pro tą pačią vietą gyvūnas...
-
ES ketina iki 2035-ųjų nutraukti automobilių su vidaus degimo varikliais pardavimą5
Europos Sąjunga pritarė tam, kad iki 2035-ųjų Europoje būtų nutrauktas automobilių su vidaus degimo varikliais pardavimas, anksti trečiadienį paskelbė 27 narių blokas, siekiantis neutralumo klimato atžvilgiu. ...
-
Lakstūnai bus stebimi dar akyliau: daugės vidutinio greičio matuoklių13
Lietuvos kelio ruožuose, kuriuose buvo įrengtos vidutinės greičio matavimo sistemos, nukentėjusiųjų avarijose per metus sumažėjo 70 proc. ...
-
Aleksote vairuotojus stebina uždengtas šviesoforas8
Aleksote, Europos prospekte vairuotojus glumina šviesoforas, kurį iš dalies uždengia apšvietimo stulpas. Kauniečiai nesupranta, kodėl priimtas sprendimas, kuris prastina eismo saugumą. ...
-
Elektromobilių įsigijimo kompensavimui prašoma 300 tūkst. eurų6
Nuo birželio pradžios bendra gyventojų ir įmonių prašoma kompensuoti elektromobilių įsigijimų suma viršija 300 tūkst. eurų, pranešė Susisiekimo ministerija. ...
-
Lietuva – priešpaskutinė: pralenkėme tik graikus13
Jau daugybę metų Lietuvos pasiekimai skatinant žaliąją energiją transporto sektoriuje yra kuklūs, o greitu metu proveržio tikėtis nerealu. ...
-
Kelionė išskirtiniu autobusu – ypatinga
Kauno „Žalgirio“ krepšinio komanda į visas išvykos rungtynes Lietuvoje keliauja aukščiausios komforto klasės autobusu „Setra S 516 HD“. ...
-
Vežėjų prognozė: gali brangti bilietai24
Keleivių vežimo verslas – vienas labiausiai nukentėjusių dėl COVID-19 pandemijos. Šiuo metu situaciją dar labiau komplikuoja brangstantys energiniai resursai, planuojami transporto verslo pokyčiai. ...
-
Įdaužų sezonas: ar visada būtina keisti stiklą?2
Iš tamsos atskriejęs akmenukas vos neužbaigė mano daugiau nei 200 km turėjusios trukti kelionės į Daugpilį. Pasak specialistų, pavasariop keliuose prasideda metas, kai aptrupėjęs kelio dangos asfaltas arba po sniegingos žiemos likęs barstymo...