- „Kauno dienos“ inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Lietuvos keleivių vežimo asociacijos (LKVA) teigimu, pirmas darbas, kurio skubiai gali tekti imtis būsimiems rajonų savivaldybių merams, – spręsti tarpmiestinio susisiekimo autobusais iššūkius.
Painiava rinkoje
Anot LKVA vadovo Gintaro Nakučio, institucijų nesusikalbėjimas šiuo metu kelia chaosą, o dėl situacijos neapibrėžtumo keleiviai jau dabar negali užsisakyti bilietų kelionėms po balandžio 1 d.
„Visuomet sakėme: kad ir kokių pokyčių valstybė šioje rinkoje įgyvendintų, mūsų visų pagrindinis tikslas turi būti, jog sąlygos keleiviams nepablogėtų. Dabar matome, kad šiam pamatiniam tikslui kyla grėsmių“, – teigė G. Nakutis.
Šiuo metu Susisiekimo ministerija jau yra parengusi Kelių transporto kodekso (KTK) pataisas, kuriomis bus apibrėžta liberali patekimo į tolimojo susisiekimo rinką procedūra.
Šios pataisos lapkritį buvo aptartos Seimo ekonomikos komitete, joms pritarta, tačiau galutinis svarstymas atidėtas iki pavasario sesijos.
Pasak G. Nakučio, neapibrėžtumą rinkoje kelia tai, kad, nelaukdama pataisų priėmimo, ministerijai pavaldi Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) paskelbė konkursų, skirtų naujiems vežėjams atrinkti. Motyvuojama tuo, kad dabar galiojančios sutartys su esamais vežėjais baigs galioti balandžio 1-ąją.
Kreipėsi į teismus
„Susiklosto dviprasmiška situacija: Susisiekimo ministerija parengė pataisas, kad patekimas į rinką būtų liberalus ir nereikėtų konkursų, o jai pavaldi įstaiga organizuoja konkursą. Kaip šis chaosas bus sprendžiamas, jei Seimas pavasarį priims KTK pataisas, o konkursai jau bus įvykę ir vežėjai maršrutams atrinkti?“ – klausė G. Nakutis.
Gali nutikti taip: žmonės, užsiregistravę pas gydytojus ir laukę eilėje apie pusmetį, po balandžio 1-osios negalės nuvykti.
Anot jo, Vilniaus apygardos administracinį ir Vilniaus apygardos teismus jau yra pasiekę vežėjų ir kitų suinteresuotų asmenų skundai dėl LTSA konkurso.
Juose keliami ne tik konkurso teisinio pagrįstumo klausimai, bet ir argumentuojama akivaizdžiais praktinio įgyvendinimo trūkumais: pavyzdžiui, niekas negali atsakyti, kaip galima aptarnauti maršrutą, kurio reiso tvarkaraštis sudarytas tik viena kelionės kryptimi, arba kaip apskaičiuoti paslaugos įkainį, jei nenurodytas net preliminarus keleivių skaičius.
Vežėjų sutartys su LTSA baigsis kovo pabaigoje, nuo balandžio stabdomi pardavimai ir informacijos teikimas keleiviams apie tarpmiestinių autobusų eismą portale autobusubilietai.lt, autobusų stotyse, turizmo informaciniuose centruose ir kituose informacijos kanaluose.
Ateitis – miglota
„Jau dabar sulaukiame pasipiktinusių keleivių skambučių – kodėl negalima užsisakyti bilieto iš anksto, pasitikslinti maršruto? Savaitė, kai bus sustabdytas tiek bilietų pardavimas, tiek informacijos teikimas, – priešvelykinė, tuo metu tradiciškai autobusais keliaujama daugiau. Tai Lietuvos gyventojams ir šalies svečiams gali turėti ypač neigiamos įtakos. Žmonės nežinos, nei kaip važiuos autobusai, nei kaip nusipirkti bilietą“, – teigė bendrovės „Kautra“ rinkodaros direktorius Gintautas Pakusas.
Klaipėdos autobusų parko generalinio direktoriaus Vaido Ramanausko teigimu, ši situacija – tai dar viena nežinomybė ir keleiviams, ir vežėjams.
„Neturime supratimo, kaip dirbti toliau, kaip planuoti ateitį. Tenka aiškintis keleiviams, kodėl negalime jiems suteikti informacijos apie autobusų eismą Velykų švenčių laikotarpiu, teisintis, kad tai – ne mūsų, vežėjų, problema. Nežinomybė atbaido keleivius, skatina juos rinktis alternatyvius keliavimo būdus, nors valstybė deklaruoja žengianti žaliojo kurso keliu ir teikianti prioritetą viešajam transportui“, – kalbėjo V. Ramanauskas.
Rokiškio autobusų parko direktorius Antanas Taparauskas teigė, kad apskritai neaišku, kaip keleiviai galės iš rajonų nuvykti į didžiuosius miestus.
„Gali nutikti taip, kad žmonės, užsiregistravę pas gydytojus, laukę eilėje apie pusmetį ir suplanavę kelionę po balandžio 1-osios, liks be galimybės nuvykti į lauktą konsultaciją. Galbūt kam nors tai – gyvybės ir mirties klausimas“, – pabrėžė A. Taparauskas.
Siūlo išeitis
Vežėjų atstovai nesupranta, kodėl LTSA prireikė skelbti konkursą, kol tebevyksta Susisiekimo ministerijos parengtų pataisų projekto svarstymas Seime.
„Mūsų nuomone, pirmiausia derėtų sulaukti teisinio tolimojo susisiekimo autobusais reguliavimo, Seimo sprendimų, nes kitaip padariniai gali atsiliepti daugeliui mūsų šalies gyventojų“, – sakė G. Nakutis.
Jo teigimu, iki tol, kol bus priimtos KTK pataisos ir įsigalios naujas teisinis reguliavimas, dabartiniams keleivių vežėjams galėtų būti išduoti laikini leidimai vežti keleivius turimais maršrutais.
„Tokiu atveju neliktų dviprasmybės, keleiviai net nepajustų, kad kažkas pasikeitė įstatymuose. Jie jau dabar vėl galėtų įsigyti bilietų iš anksto, žmonėms nereikėtų nerimauti iki paskutinės kelionės dienos – pavyks ar nepavyks? Turime ieškoti geriausio sprendimo keleiviams jau dabar, nes, priešingu atveju, pirmas darbas, kurio turės imtis naujai išrinkti rajonų merai, – spręsti užgriuvusias susisiekimo problemas“, – pažymėjo G. Nakutis.
Nuogąstavimą, kad šalyje gali sumažėti tarpmiestinių autobusų maršrutų ir gyventojams taps sunkiau pasiekti kitus miestus, praeitą savaitę išreiškė ir Lietuvos savivaldybių asociacija.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Audito komitetas siūlo stabdyti jūros vėjo konkursą: kokia ministro pozicija?
Seimo Audito komitetas siūlo Energetikos ministerijai stabdyti šiuo metu vykstantį antrojo 700 megavatų (MW) galios Lietuvos vėjo parko Baltijos jūroje konkursą, kol bus įvertintas jo ekonominis pagrįstumas. ...
-
ŽŪM: jiems parama gyvybiškai būtina
Smulkiųjų ūkininkų ūkių plėtrai skiriama dar 2,35 mln. eurų paramos, trečiadienį pranešė Žemės ūkio ministerija. ...
-
Verslo kova su biurokratija įsibėgėja
Naujieji metai prasidėjo verslui pozityviomis žiniomis – su premjeru Gintautu Palucku susitikę verslo organizacijų vadovai buvo patikinti, kad Vyriausybėje yra politinė valia įsteigti dvišalę perteklinės biurokratijos mažinimui skirtą k...
-
Ekspertė – apie elektromobilių rinkos trūkumus2
2024 m. elektromobilių skaičius Lietuvoje augo, tačiau ne tokiu tempu, kokio buvo tikimasi, praneša „Elektrum Lietuva“. Anot bendrovės, nors į elektromobilių infrastruktūrą investuojama aktyviai, ryškaus vartotojų susidomėji...
-
Darbo ginčų komisija pernai žmonėms padėjo atgauti milijonus eurų
Darbo ginčų komisija (DGK) per 2024 metus darbuotojams pradėjo susigrąžinti 14,75 mln. eurų – 46 proc. daugiau nei 2023 metais (10,1 mln. eurų). ...
-
Svarstoma papildomus pinigus Seimo nariams dalinti kitaip
Seimo valdyba trečiadienį nutarė sudaryti darbo grupę, kuri peržiūrėtų parlamentinei veiklai skirtų lėšų reglamentavimą ir pateiktų siūlymus dėl efektyvesnio jų panaudojimo. ...
-
LB: kol kas nesulaukėme nė vienos kriptoturto įmonių paraiškos dėl licencijos
Gruodžio pabaigoje prasidėjus pereinamajam laikotarpiui, kai kriptoturto įmonės turi gauti veiklos licenciją, Lietuvos bankas (LB) skelbia kol kas nesulaukęs nė vienos paraiškos. ...
-
Iš JAV – antausis Lietuvai26
JAV pristačius naują dirbtinio intelekto (DI) lustų eksporto kontrolės etapą, kuris apims apribojimus tiekimui į daugumą pasaulio šalių, išimtis bus taikoma tik 18-ai artimiausių JAV partnerių, tačiau Lietuvos sąraše nėra. ...
-
Olekas: JAV sprendimas rodo, kad Gabrieliaus Landsbergio politika nedavė vaisių30
Trečiadienį portalas 15min paskelbė, kad JAV, siekdamos užtikrinti, jog dirbtinio intelekto vystymui naudojami lustai nepatektų į Kiniją ar Rusiją, ribos jų eksportą visoms valstybėms, išskyrus 18 artimiausių partnerių, kurių gretose Lietu...
-
VST pradeda saugoti „LitPol Link“ objektus – skirstyklą ir transformatorių pastotę
Viešojo saugumo tarnyba (VST) trečiadienį pradeda saugoti elektros jungties su Lenkija „LitPol Link“, per kurią Baltijos šalys vasarį sinchronizuosis su kontinentine Europa, objektus – skirstyklą ir transformatorių pastot...