- „Kauno dienos“, BNS inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
ES Teisingumo Teismas (TT) nusprendė panaikinti Mobilumo paketo įpareigojimą vilkikus kas aštuonias savaites grąžinti į jų registracijos šalį.
Reikšminga pergalė
„Džiaugiamės, kad TT įsiklausė į Lietuvos ir kitų šalių argumentus ir padėjo tašką dėl šios diskriminacinės Mobilumo paketo nuostatos panaikinimo. Nuosekliai laikėmės pozicijos, kad toks Mobilumo paketas, koks buvo iki šiol, niekaip nederėjo nei su ambicingais Europos žaliojo kurso tikslais, nei vidaus rinkos principais“, – sakė susisiekimo ministras Marius Skuodis.
Lietuvai byloje atstovavęs Karolis Dieninis pažymėjo, kad sprendimas žymi svarbią pergalę užtikrinant ES vidaus rinkos laisves.
„ES teisinės sistemos reguliavimas turi būti pagrįstas ir suderintas su ES sutartimis, kurios negali būti pamintos protekcionistiniais ES teisės aktų reikalavimais. ES TT sprendimas pabrėžia subalansuoto reguliavimo svarbą, neapsunkinant transporto operatorių nereikalingais reikalavimais“, – teigė K. Dieninis.
ES – į du blokus
Mobilumo paketas – teisės aktų rinkinys, susijęs su kelių transporto reguliavimu ES.
Po jo oficialaus paskelbimo 2020 m. liepą šis dokumentas padalijo ES į du blokus. Lietuva, Rumunija, Bulgarija, Lenkija, Vengrija, Malta ir Kipras suvienijo jėgas ir pateikė savo skundus ES TT. Estija ir Latvija atskirų ieškinių neteikė, tačiau į bylinėjimosi procesą buvo įsitraukusios ieškovių pusėje.
Tebegalios draudimas vilkiko kabinoje reguliariai arba ilgiau kaip 45 valandas ilsėtis.
Mobilumo paketui pritarė Italija, Prancūzija, Nyderlandai, Danija, Vokietija, Liuksemburgas, Švedija, Graikija ir Austrija. Bylas taip pat gynė Europos Parlamentas ir ES Taryba.
Europos Komisijos (EK) 2021 m. atlikto tyrimo duomenimis, privaloma vilkiko kelionė į registracijos šalį kas aštuonias savaites – tai kasmet į aplinką papildomai išmetamos beveik 3 mln. t anglies dvideginio, beveik 5 proc. didesnė tarptautinių krovinių vežimo keliais emisija.
Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso (TTLA) skaičiavimais, vilkikų grąžinimas Lietuvos transporto sektoriaus kasmetes sąnaudas didina daugiau nei 620 mln. eurų.
Neatsakyti klausimai
TTLA generalinis sekretorius Povilas Drižas atkreipė dėmesį, kad kai kurios išvados, kurios buvo pateiktos ES TT, paliko neatsakytų klausimų.
„Vilkiko grąžinimo reikalavimas panaikintas remiantis tik tuo, kad nebuvo atliktas poveikio vertinimas. Tačiau kiti ieškinio pagrindai – dėl laisvo paslaugų judėjimo, ES bendrosios rinkos ir konkurencijos iškraipymo, periferinių ES narių diskriminavimo – atmesti kaip nepagrįsti. Tai kelia tam tikrų abejonių ir susirūpinimą”, – sakė P. Drižas.
Paliktos galioti nuostatos dėl vairuotojų komandiravimo taisyklių taikymo tarptautinio vežimo (cross-border) ir kabotažo operacijoms, taip pat draudimas vilkiko kabinoje reguliariai arba ilgiau kaip 45 valandas ilsėtis.
Pasak P. Drižo, tarptautinių operacijų ribojimas Lietuvos transporto veiklai – itin skausmingas. Tarptautinio transporto dalis šalies vežėjų veikloje – didžiausia ES: apie 90 proc. pervežimų yra tarptautiniai ir tik dešimtadalis – vietiniai.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Lietuvos automagistralėse ir greitkeliuose – mažesnis greitis4
Nuo penktadienio Lietuvoje mažėja maksimalus leistinas greitis automagistralėse ir greitkeliuose. ...
-
Gatvėse, kasyklose – be vairuotojų? Transporto pažanga įsibėgėja1
Kad ir kada prabiltume apie transporto autonomiškumą, galvose ims suktis laikotarpis – po penkerių ar dar daugiau metų. Tačiau realybė yra gerokai drąsesnė – savivaldės transporto priemonės jau dabar sėkmingai vykdo užduotis įvai...
-
Lietuvos naudotų automobilių rinka – neskaidri, tačiau kai kur – dar prasčiau10
Daugumoje šalių naudotų automobilių rinka stabilizavosi ir grįžo į priešpandeminį lygį, tačiau skaidrumas – vis dar pagrindinė problema: tūkstančiai pirkėjų įsigyja transporto priemonių su paslėptais defektais ir suklastota...
-
Automobilio garantija: standartai ir išimtys1
Naujo automobilio garantijos trukmė dažniausiai varijuoja tarp dvejų trejų metų, kai kuriais atvejais siekia ir penkerius. Tačiau rinkoje pasitaiko atvejų, kai gamintojai įsipareigoja gerokai ilgesniam laikotarpiui. ...
-
Universalus transportas: atstoja ir traktorių, ir žaislą
Dauguma vairuotojų keturratį vertina tik kaip pramoginę transporto priemonę. Iš tiesų nemenka dalis Lietuvoje parduodamų modelių iškeliauja į sodybas, palengvindami jų savininkų buitį. Kiek skirtingų funkcijų gali atlikti keturratis?...
-
Iš „Regitros“ – blogos žinios sukčiaujantiems užsieniečiams: pavežėjais tapti bus sunkiau20
Teorijos egzaminą Lietuvoje kasmet laiko daugiau kaip 5 tūkst. užsieniečių. Dabar egzaminą jie gali laikyti lietuvių, anglų, rusų arba gimtąją kalba, už savo pinigus pasisamdę vertėją. Šiemet „Regitra“ išsiaiškin...
-
ES galutinai pritarė papildomiems muitams elektromobiliams iš Kinijos3
Europos Sąjunga (ES) antradienį galutinai pritarė siūlymui nustatyti papildomus muitus Kinijoje pagamintiems elektromobiliams. ...
-
Krizės apimta „Volkswagen“ planuoja uždaryti gamyklas, smarkiai karpyti atlyginimus9
Įgyvendindama drastišką taupymo planą, „Volkswagen“ svarsto Vokietijoje uždaryti keletą gamyklų bei 10 proc. sumažinti darbuotojų atlyginimus, pirmadienį pranešė žiniasklaida. ...
-
Įpročiai pamažu keičiasi, stiprėja paslaugų įtaka
Alternatyvų nuosavam automobiliui gausėja, tačiau didžiosios dalies Lietuvos gyventojų vairavimo įpročiai lieka nepasikeitę. ...
-
Nuo „3E“ iki lūžio taško: kur link ir kaip toliau?1
2010-ųjų spalį Lietuvoje buvo įregistruotas pirmasis elektromobilis. Šiandien tokia transporto priemonė šalyje – jau įprasta. Kokia galima tvaraus susisiekimo perspektyva? ...