ES teismas panaikino diskriminacinę nuostatą

  • Teksto dydis:

ES Teisingumo Teismas (TT) nusprendė panaikinti Mobilumo paketo įpareigojimą vilkikus kas aštuonias savaites grąžinti į jų registracijos šalį.

Reikšminga pergalė

„Džiaugiamės, kad TT įsiklausė į Lietuvos ir kitų šalių argumentus ir padėjo tašką dėl šios diskriminacinės Mobilumo paketo nuostatos panaikinimo. Nuosekliai laikėmės pozicijos, kad toks Mobilumo paketas, koks buvo iki šiol, niekaip nederėjo nei su ambicingais Europos žaliojo kurso tikslais, nei vidaus rinkos principais“, – sakė susisiekimo ministras Marius Skuodis.

Lietuvai byloje atstovavęs Karolis Dieninis pažymėjo, kad sprendimas žymi svarbią pergalę užtikrinant ES vidaus rinkos laisves.

„ES teisinės sistemos reguliavimas turi būti pagrįstas ir suderintas su ES sutartimis, kurios negali būti pamintos protekcionistiniais ES teisės aktų reikalavimais. ES TT sprendimas pabrėžia subalansuoto reguliavimo svarbą, neapsunkinant transporto operatorių nereikalingais reikalavimais“, – teigė K. Dieninis.

ES – į du blokus

Mobilumo paketas – teisės aktų rinkinys, susijęs su kelių transporto reguliavimu ES.

Po jo oficialaus paskelbimo 2020 m. liepą šis dokumentas padalijo ES į du blokus. Lietuva, Rumunija, Bulgarija, Lenkija, Vengrija, Malta ir Kipras suvienijo jėgas ir pateikė savo skundus ES TT. Estija ir Latvija atskirų ieškinių neteikė, tačiau į bylinėjimosi procesą buvo įsitraukusios ieškovių pusėje.

Tebegalios draudimas vilkiko kabinoje reguliariai arba ilgiau kaip 45 valandas ilsėtis.

Mobilumo paketui pritarė Italija, Prancūzija, Nyderlandai, Danija, Vokietija, Liuksemburgas, Švedija, Graikija ir Austrija. Bylas taip pat gynė Europos Parlamentas ir ES Taryba.

Europos Komisijos (EK) 2021 m. atlikto tyrimo duomenimis, privaloma vilkiko kelionė į registracijos šalį kas aštuonias savaites – tai kasmet į aplinką papildomai išmetamos beveik 3 mln. t anglies dvideginio, beveik 5 proc. didesnė tarptautinių krovinių vežimo keliais emisija.

Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso (TTLA) skaičiavimais, vilkikų grąžinimas Lietuvos transporto sektoriaus kasmetes sąnaudas didina daugiau nei 620 mln. eurų.

Neatsakyti klausimai

TTLA generalinis sekretorius Povilas Drižas atkreipė dėmesį, kad kai kurios išvados, kurios buvo pateiktos ES TT, paliko neatsakytų klausimų.

„Vilkiko grąžinimo reikalavimas panaikintas remiantis tik tuo, kad nebuvo atliktas poveikio vertinimas. Tačiau kiti ieškinio pagrindai – dėl laisvo paslaugų judėjimo, ES bendrosios rinkos ir konkurencijos iškraipymo, periferinių ES narių diskriminavimo – atmesti kaip nepagrįsti. Tai kelia tam tikrų abejonių ir susirūpinimą”, – sakė P. Drižas.

Paliktos galioti nuostatos dėl vairuotojų komandiravimo taisyklių taikymo tarptautinio vežimo (cross-border) ir kabotažo operacijoms, taip pat draudimas vilkiko kabinoje reguliariai arba ilgiau kaip 45 valandas ilsėtis.

Pasak P. Drižo, tarptautinių operacijų ribojimas Lietuvos transporto veiklai – itin skausmingas. Tarptautinio transporto dalis šalies vežėjų veikloje – didžiausia ES: apie 90 proc. pervežimų yra tarptautiniai ir tik dešimtadalis – vietiniai.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių