- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Variklinė alyva – tarsi kraujas, tekantis žmogaus venomis. Tai itin svarbus komponentas, galintis užtikrinti ilgaamžį variklio veikimą, arba, atvirkščiai, jam pakenkti. Nors moderniose transporto priemonėse alyvos kokybės reikalavimai vis griežtėja, vairuotojai neretai vadovaujasi pasenusiomis žiniomis.
Žinių nepakanka
Laikai, kai kiekvienas senosios kartos automobilio savininkas, žiemą norėdamas užvesti savo automobilį, turėdavo ne itin kokybišką 15W-40 alyvą pakeisti į vadinamąją vakarietišką, pusiau sintetinę 10W-40, šiandien sunkiai įsivaizduojami. Vis dėlto daugelio vairuotojų suvokimas vis dar įstrigęs tame laikmetyje. Variklinę alyvą dauguma vis dar renkasi pagal prekių ženklo populiarumą arba klampumo klasę.
Anot specialistų, XXI a. alyvos klampumo klasė nebėra pakankamas pasirinkimo kriterijus. Šiuolaikiniams varikliams būtinai reikalinga gamintojų patvirtinta konkreti alyva.
Nuolat griežtėjančius reikalavimus automobilių variklinės alyvos kokybei lemia nauji variklių konstrukcijos sprendimai. Taip pat griežtėjantys išmetamųjų teršalų standartai ir padidėjęs biokomponentų kiekis degaluose. Tad, renkantis variklinę alyvą, nebepakanka atsižvelgti vien į klampumą – būtina tiksliai žinoti, kokį kokybės standartą privalo atitikti konkrečiam automobiliui tinkanti alyva.
Ekspertai pasidalijo įžvalgomis ir patarimais, ką būtina žinoti apie alyvos kokybę ir kodėl ji tampa vis svarbesnė, o žinių trūkumas – vis pavojingesnis.
„Painumas – kad net tos pačios klampumo klasės alyva gali visiškai netikti tos pačios markės automobiliams, nes nebus suderinama su visų jų variklių specifika“, – pasakojo Vilniuje įsikūrusio autoserviso vadovas Martynas Šimkus.
Orientyras: lietuviams ypač aktualu žinoti ILSAC kokybės standartą, kurį dažnai naudoja populiarių Japonijos ir Korėjos automobilių gamintojai. / E. Ovčarenko / BNS nuotr.
Padeda nuorodos
Pasak „TotalEnergies“ bendrovės techninio skyriaus vadovo Andrzejaus Husiatynskio, konkrečius parametrus apie bet kuriam automobiliui tinkamiausią alyvą galima rasti transporto priemonės naudotojo vadove arba alyvos gamintojo svetainėje.
Jei to nepadarysite, o pasikliausite tik bendra nuovoka, galite sutrumpinti variklio tarnavimo laiką. Dar blogiau, kad dėl pavojingo LSPI reiškinio per itin trumpą laiką variklis bus sugadintas nepataisomai.
Pašnekovų patarimu, atpažinti tinkamą variklinę alyvą padės gamintojo patvirtinimas. Jį galima rasti automobilio naudotojo vadove – čia esančius simbolius pakanka palyginti su simboliais ant alyvos pakuotės. Jei jie suderinami – galite drąsiai rinktis konkretų gaminį.
„Gamintojo patvirtinimai yra universalūs, juos vienodai žymi visi alyvos gamintojai. Pavyzdžiui, „Peugeot“ savininkas, kuris turi PSA patvirtinimą B71 2010, turėtų pirkti alyvą su šiuo patvirtinimu – kiti parametrai jau bus mažesnės svarbos. BMW vairuotojas, kuris randa BMW alyvos patvirtinimą LL-17 FE, turėtų pirkti alyvą su šiuo patvirtinimu. Šiuo metu tai vienintelis teisingas kriterijus renkantis alyvą šiuolaikiniams varikliams. Vartotojams dėl to tik paprasčiau, nes nebereikia išmanyti alyvos klasifikacijos – klampumas jau tapo antraeiliu dalyku“, – dėstė A. Husiatynskis.
Mažina trintį
Eksperto teigimu, alyvos kokybės standartus nustato net kelios tarptautinės organizacijos: ACEA (Europos automobilių gamintojų asociacija), API (Amerikos naftos institutas) ir ILSAC (Tarptautinis tepalų standartizacijos ir patvirtinimo komitetas).
Net tos pačios klampumo klasės alyva gali visiškai netikti tos pačios markės automobiliams, nes nebus suderinama su visų jų variklių specifika.
„Lietuvos vairuotojams ypač aktualu žinoti ILSAC kokybės standartą, kurį itin dažnai naudoja populiarių Japonijos ir Korėjos automobilių gamintojai. Šis standartas egzistuoja 30 metų, tačiau dabar jo reikalavimai yra patys griežčiausi per visą istoriją“, – pasakojo „TotalEnergies“ atstovas.
Ekspertai išskiria kelis pagrindinius kokybiškos alyvos kriterijus, kuriuos turėtų žinoti kiekvienas vairuotojas. Šiuos kriterijus atitinka variklinės alyvos, kurioms taikomi naujausi ILSAC GF-6 kokybės standarto reikalavimai.
Pagrindinė alyvos paskirtis – sumažinti trintį variklyje. Gaminant kokybiškiausią alyvą naudojami klampumo ir trinties mažinimo priedai su žemu HTHS koeficientu, padedantys sumažinti trintį variklyje ir padidinti jo efektyvumą. Tai užtikrina ir mažesnes degalų sąnaudas. Alyva, kuri atitinka GF-6 standartą, mažesnes degalų sąnaudas privalo užtikrinti nepaisant ilgo ir sunkaus variklio darbo.
Progresas: nuolat griežtėjančius reikalavimus automobilių alyvos kokybei lemia nauji variklių konstrukcijos sprendimai. / Organizatorių nuotr.
Kaupiasi suodžiai
Dar viena svarbi alyvos užduotis – apsauga nuo oksidacijos. Šiais laikais mažesni automobilių varikliai jau nieko nebestebina. Dėl savo specifikos didesnę galią jie pasiekia didėjant šiluminei alyvos apkrovai, dėl kurios alyva oksiduojasi, o jos klampumas – didėja.
Gaminant aukščiausios kokybės alyvą naudojami priedai, turintys antioksidacinių savybių, pailgina bazinės alyvos tarnavimo laiką ir atitolina oksidacijos pradžią. Be to, dispersiniai priedai sugeria taršias medžiagas, pavyzdžiui, suodžius, ir neleidžia jiems užteršti alyvos.
Kokybiška alyva naudinga ir tam tikrai anglies nuosėdų susidarymo prevencijai. Joje naudojami priedai trukdo kauptis suodžių, dervų ir alyvos oksidacijos produktams. Ji taip pat užtikrina mažiausią įmanomą išgarinimą iš degimo kameros. Dėl to mažiau užsiteršia įsiurbimo vožtuvai, katalizinis konverteris.
Variklinė alyva garantuoja ir paskirstymo grandinės apsaugą, aušinimą ir valymą. Naudojant kitokią, nei gamintojo rekomenduojama, alyvą gali sutrikti hidraulinio įtempiklio veikimas, o tai turi įtakos netinkamam grandinės darbui.
Be to, kokybiška alyva sumažina LSPI (ang. Low-Speed Pre-Ignition) reiškinį, kuris ypač būdingas mažalitražiams varikliams. Kuo alyvos klampumas mažesnis, tuo mažiau alyvos likučių lieka degimo kameroje ir stūmoklio-cilindro erdvėje. Geras alyvos pagrindas užtikrina mažesnę oksidaciją, mažesnius jungčių struktūros pokyčius ir sumažina tepalų garavimo greitį.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Primena: dalis vairuotojų nuo sausio gali netekti teisės vairuoti3
Svarbi žinia vairuotojams: lieka pusantro mėnesio pasitikrinti sveikatą tiems, kurie dar to nepadarė. Jeigu jūsų medicininė pažyma nebegalioja, nuo sausio 1-osios nebegalėsite vairuoti. Nuo naujųjų metų įvedama nauja tvarka: vairuotojo pažymėjim...
-
Dėmesio, vairuotojai: demaskavo, kaip jūs elgiatės, pravažiavę greičio matuoklius31
Jau daugiau nei savaitę turėtume važinėti lėčiau, nes įsigaliojo žiemos sezono taisyklės. Autostradoje bei greitkeliuose lengvieji automobiliai iki balandžio mėnesio galės važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu. Automobilininkai kelia klaus...
-
Sukritikavo dėl vairuotojų siaubo – greičio matuoklių: persistengė?5
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „VIA Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Lietuvoje labai išaugo greičio matuoklių skaičius: ar jų ne per daug?28
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau Valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „Via Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Mopedus ir lengvąsias keturrates priemones vairuoti galės tik 16 metų sulaukę jaunuoliai
Seimas šią savaitę pritarė Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisoms, kuriomis mopedus ir lengvąsias keturrates priemones galės vairuoti tik 16 metų sulaukę jaunuoliai. ...
-
Gamintojai – tarp optimizmo ir rūpesčių
Transporto priemonių ir joms skirtų reikmenų gamintojų stovyklose – permainingos nuotaikos: vieni džiaugiasi ūgtelėjusiu pardavimu, kiti kremtasi dėl sumenkusio pelno ar ketina atleisti darbuotojus, uždaryti gamyklas. ...
-
Ralio dalyviai pagerbs legendas
Kitąmet sausį vyksiančio 47-ojo Dakaro ralio dalyviai lenktynes pradės pagerbdami šių varžybų legendas, šiemet iškeliavusias anapilin. ...
-
Šalčio išdaigos baisios tik nepasiruošusiems1
Šią savaitę pasirodė pirmieji pranešimai apie plikledį. Staiga užklupusi šalna gali tapti nemalonumų kelyje priežastimi. Prastos padangos ar netinkamai prižiūrima stabdžių sistema šią tikimybę padidina dar labiau. O kur...
-
Į uostą elektromobiliais – lyg traktoriais6
Kadenciją baigianti valdžia ateinančiai projektuoja vieną iš „vinių“ – duobėtų kelių Lietuvoje pastatyti tūkstančius elektros įkrovimo stotelių. ...
-
Lietuvos žiemos pokyčiai verčia permąstyti taisykles: ar laikas didinti greitį?21
Kas pusmetį automagistralėse ir greitkeliuose keičiasi maksimalus leistinas greitis, tačiau šie reguliavimai nustatyti dar prieš 20 metų ir daugiau nekeisti. Klimatui šylant, lapkritį dažnai nebūna sniego, tad saugaus eismo ekspert...