- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vyriausybė numato apmokestinti lengvuosius automobilius pagal jų taršos lygį ir įvesti finansines paskatas įsigyti mažesnės taršos transporto priemonę. Ar tokia rinkliava sumažintų automobilių realią taršą aplinkai?
Aplinkos ministerija šiuos ir kitus siūlymus, tarp kurių yra ir vienkartinė negrąžinamoji subsidija gyventojui turimą 10 metų ar senesnį automobilį pridavus kaip netinkamą eksploatuoti, praeitą savaitę pateikė Vyriausybei.
„Nereikėtų pamiršti, kad eksploatuojant transporto priemones tarša susidaro ne tik dėl išmetamų dujų kiekio, bet ir dėl pačių nenaudojamų automobilių dalių atliekų. Rinkoje vis dar yra daug nelegalių automobilių ardytojų, kurie kaip fiziniai asmenys priduoda vertingas transporto priemonių atliekas atliekų tvarkytojams ir už tai gauna atlygį, o nevertingas atliekas tiesiog šalina į aplinką. Dėl to ir matome užterštas automobilių atliekomis vandens telkinių pakrantes, pamiškes ir pan.“, – sako Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos (ENTPTA) vadovas Vladimiras Jankoitas.
ENTPTA skaičiuoja, kad Lietuvoje kasmet išardoma 50-60 tūkst. t eksploatuoti netinkamų transporto priemonių, iš kurių apie 30 proc. (15-20 tūkst. t) susidaro rinkoje vertės neturinčių plastiko, gumos, stiklo, salono apdailos gaminių ir kitokių automobilinių dalių, kurios patenka į buitinių atliekų sąvartynus, pamiškes, nuošalesnes vietas ir panašiai. Kasmet savivaldybės priverstos skirti nemažai lėšų bešeimininkių atliekų, tokių kaip padangų, buferių, stiklo, gumų, automobilio salonų dalių ir panašiai tvarkymui.
„Automobilių apmokestinimas ir kitos numatytos priemonės, teikiamos Vyriausybei, vargu ar sumažins realią taršą aplinkai. Atliekų tvarkymo įstatymas numato pareigą gamintojams ir importuotojams finansuoti nenaudotų automobilių atliekų tvarkymą, tačiau realybė yra kiek kitokia – finansuojamas tik pusės įvežtų transporto priemonių atliekų tvarkymas“, – V. Jankoitas.
Transporto priemonių importuotojai Aplinkos ministro nustatyta tvarka privalo registruotis Gamintojų ir importuotojų sąvade ir vykdyti pareigą organizuoti bei finansuoti transporto priemonių atliekų surinkimą, vežimą, atliekų panaudojimą ir perdirbimą, teikti duomenis apie į Lietuvos rinką išleistas transporto priemones.
Teisės aktai taip pat numato, kad eksploatuoti netinkamos transporto priemonės turi būti perduotos atliekų tvarkytojams, turintiems teisę užsiimti tokių transporto priemonių surinkimu ir tvarkymu. Taip pat gali būti atiduotos transporto priemonių gamintojams ir importuotojams arba pristatytos į jų įsteigtas tokių automobilių priėmimo vietas. Gyventojams draudžiama patiems ardyti automobilius.
Skaičiuojama, kad šalyje yra apie 5 tūkst. subjektų, turinčių teisę verstis prekyba transporto priemonėmis.
„Jei kontroliuojančios institucijos užtikrintų įstatymo nuostatų laikymąsi, tai ištrauktų mokesčių valstybei nemokantį verslą iš šešėlio, sudarytų vienodas konkurencines sąlygas visiems rinkos dalyviams, o nenaudojamų automobilių atliekos būtų tinkamai sutvarkomos ir nepatektų į aplinką“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) vadovė Veronika Masalienė.
GIA kartu su ENTPTA yra sukūrusi senų automobilių tvarkymo sistemą. GIA organizuoja ir finansuoja automobilių ardymo metu susidarančių neigiamą rinkos vertę turinčių atliekų (pavyzdžiui, alyvos, filtrų, plastiko, gumos, padangų ir kitų) tinkamą sutvarkymą bei užtikrina ES direktyvos, reglamentuojančios automobilių atliekų tvarkymą, vykdymą Lietuvoje. Tokiu būdu užtikrinama, kad automobilių atliekos yra tinkamai sutvarkomos ir nepatenka į aplinką. Taip pat kasmet vykdomi aplinkosauginiai projektai „Mes rūšiuojam automobilių atliekas“ ir „Mes rūšiuojam autoservise“.
„Regitros“ duomenimis, 2017 metais pirmą kartą Lietuvoje iš viso buvo registruota 229 tūkst. naujų ir naudotų transporto priemonių, iš jų 182,3 tūkst. sudarė M1 klasės lengvieji automobiliai.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams2
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...
-
Siūlys švelninti bausmes vairuotojams už padidintą automobilių išmetamų teršalų kiekį17
Suteikus teisę aplinkosaugininkams stabdyti ir tikrinti automobilių išmetamų į aplinką teršalų kiekį, Seime atsirado dvi iniciatyvos, kuriomis siūloma švelninti baudas už tokius pažeidimus, pradedant nuo įspėjimo. ...
-
Sostinės gatvėse testuojamas naujos kartos elektrinis autobusas3
UAB „Vilniaus viešasis transportas“ bandymams perduotas „Fencer F1 Integral EV“ žemagrindis elektrinis autobusas. Naujas elektrinis autobusas gatvėmis važinėja balandžio 11–24 dienomis, 10-uoju maršrutu. ...
-
Orams sušilus – daugiau eismo įvykių1
Balandžio mėnesio pradžia vairuotojus įpareigojo keisti žiemines padangas į vasarines. Kas nutiks, jei nepasikeitę padangų pateksite į eismo įvykį, ir apie kitas sezonines vairuotojų problemas „Labas vakaras, Lietuva“ rubrikoje „A...
-
Retenybių medžiotojams – ypatingi ir brangūs taikiniai
Šį pavasarį aukcionuose kolekcininkams bus pasiūlyti keli ypatingi automobiliai, tarp jų – reti „Bugatti Type 57C“ ir „Lotus-Climax Type 12“. ...
-
„Land Cruiser 250“ – naujas karalius6
„Galiu teigti, kad gimė naujas kelio ir bekelės karalius“, – išbandęs naująjį visureigį „Toyota Land Cruiser 250“ sakė lenktynininkas Benediktas Vanagas. ...
-
Padirbės, kad eismas būtų saugesnis5
Akcinė bendrovė „Via Lietuva“ per šiuos metus yra suplanavusi eismo saugumą didinančius sprendimus įgyvendinti visuose šalyje užfiksuotuose vadinamųjų juodųjų dėmių kelių ruožuose ir sankryžose. ...
-
Paskelbti Pasaulio metų automobilio konkurso nugalėtojai2
Tarptautinėje Niujorko automobilių parodoje paskelbti Pasaulio metų automobilio konkurso („World Car of the Year“, WCOTY) nugalėtojai. ...
-
Techninės apžiūros barjeras: įtakos turi ir vairuotojo elgesys45
Lietuvos automobilių techninių apžiūrų statistika negailestinga. Pernai beveik pusė transporto priemonių pirmuoju bandymu neįveikė šio barjero ir negavo teisės dalyvauti eisme. Kas lemia tokius niūrius skaičius ir kaip juos pakeisti? ...