Lietuvos kogeneracinėse jėgainėse kasmet sudeginama šimtai tūkstančių tonų mišrių komunalinių atliekų. Po šio proceso lieka pelenai ir šlakas – anksčiau laikyti tiesiog nepanaudojamais likučiais, šiandien tampa svarbia žaliava statybai. „Kauno švara“ kartu su partneriais juos paruošia ir į rinką tiekia kaip statybinį produktą, tinkamą kelių nesurištųjų pagrindo sluoksnių ir kitų infrastruktūros objektų įrengimui.
„Iš sudegintų atliekų, pasitelkiant partnerius, išgauname kelių tiesybai tinkamą statybinę medžiagą. Tai, kas vakar buvo atlieka, šiandien – kelių tiesybos medžiaga. Pelenų ir šlako mišinių taikymas – galimybė tiesti tvarius, pigesnius ir pažangesnius kelius jau šiandien“, – sakė UAB „Kauno švara“ generalinis direktorius Saulius Lazauskas.
Mokslininkų įžvalgos – tvaru, patikima, efektyvu
Ilgalaikius tyrimus atlikę Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) Kelių tyrimo instituto mokslininkai patvirtina, kad šie deginimo proceso likučiai gali būti naudojami kaip alternatyva tradicinėms kelių tiesybos medžiagoms. Vilnius tech Kelių tyrimo instituto direktoriaus pavaduotoja dr. Judita Šulteckė tvirtina, kad, tinkamai naudojami, pelenai ir šlakas savo techninėmis savybėmis yra ne prastesnė medžiaga nei kelių tiesyboje taikomas smėlis ar žvirgždas.
Moksliniai tyrimai atskleidė, kad pelenų ir šlako mišiniai yra stabilūs, pralaidūs vandeniui, atsparūs neigiamam šalčio poveikiui ir gali būti naudojami šalčiui atsparių sluoksnių įrengimui. Žiedinės ekonomikos požiūriu didžiausias tvarumo lygis pasiekiamas tuomet, kai pelenų ir šlako mišiniai naudojami jų nesumaišant su kitomis gamtinėmis medžiagomis, t. y. be papildomų gamtinių medžiagų.
Taupiau, bet ne prasčiau
Pelenai ir šlakas, naudojami kelių statyboje, yra saugūs ir visiškai nekenksmingi aplinkai. Šios žaliavos yra sistemingai ir nuodugniai tiriamos nepriklausomose, akredituotose Vokietijos ir kitų ES šalių laboratorijose, laikantis Europos Sąjungos nustatytų bandymų metodikų ir kokybės standartų. Nuolat atliekami tyrimai rodo, kad jų cheminė sudėtis atitinka visus teisės aktų reikalavimus, pagal LR aplinkos ministro 2021 m. rugsėjo 14 d. įsakymą Nr. D1-805 „Dėl Atliekų deginimo įrenginiuose ir bendro atliekų deginimo įrenginiuose susidariusių nepavojingųjų pelenų ir šlako atliekų tvarkymo reikalavimų patvirtinimas“.
Pelenų ir šlako panaudojimas kelių tiesyboje ne tik padeda mažinti statybos kaštus ir žaliavų naudojimą, bet ir prisideda prie žiedinės ekonomikos bei aplinkos tausojimo tikslų įgyvendinimo. „Tiesiogiai naudojame tai, kas dar prieš kelerius metus buvo problema. Dabar tai – ne tik tvarus sprendimas, bet ir būdas sutaupyti“, – konstatavo „Kauno švaros“ projektų vadovai.
Kiekviena tona – žingsnis į tvaresnę statybą
Šių medžiagų naudojimas ne tik mažina sąvartynų augimą, bet ir padeda tausoti gamtos išteklius – mažiau kasamos gamtinės kelių tiesybos medžiagos, mažesnis CO₂ pėdsakas. „Kiekviena tona panaudotų pelenų reiškia toną neišgautos įprastos kelių tiesybos medžiagos. Tai – didelis žingsnis link tvaresnės statybos rinkos“, – pabrėžė įmonės ekologė Aida Stiklienė.
Išbandyta realiomis sąlygomis
Inžinieriai pelenų ir šlako mišinius realiomis veikimo sąlygomis išbandė skirtingose vietose, vertindami jų tinkamumą įvairioms konstrukcijoms. Rezultatai parodė, kad tinkamai pagaminti ir įrengti pelenų ir šlako produktai sudaro tvirtą, transporto priemonių apkrovų poveikiui atsparų sluoksnį, kuris gali būti naudojamas ne tik automobilių kelių nesurištiesiems pagrindo sluoksniams, bet ir aikštelėms, pėsčiųjų ir dviračių takams, privažiavimams prie žemės ūkio ar pramonės objektų bei kitoms eismo zonoms.
Pelenai ir šlakas sėkmingai panaudoti Marvelės gatvės šaligatvio rekonstrukcijai, Mokolų ir Aukštažio gatvių remontui, Kauno Palaimintojo Jurgio Matulaičio parapijos aikštelės dangų įrengimui, Žvaigždžių gatvės rekonstrukcijai, Lapių sąvartyno kelio įrengimui. Pelenų ir šlako statybinį produktą vis aktyviau naudoja privatus verslas.
Sprendimas ir verslui, ir savivaldybėms
Ši technologija ypač aktuali infrastruktūros projektams, kuriems svarbu suderinti kaštų efektyvumą, techninius reikalavimus ir tvarumo principus. „Kauno švara“ kviečia bendradarbiauti savivaldybes, kelių statybos bendroves, ūkininkus ir visus, kuriems svarbus atsakingas biudžeto panaudojimas bei aplinkai draugiški sprendimai.
Susisiekite: [email protected]; +370 607 96025 | +370 669 51821.
Pelenai ir šlakas – tai ne atlieka, o galimybė tiesti tvarų, pigesnį ir pažangesnį kelią. Ateitis jau yra šiandien.

Naujausi komentarai