- Lukas Juozapaitis, BNS
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Valstybės valdoma bendrovė „Via Lietuva“ (buvusi Lietuvos automobilių kelių direkcija) nori keisti kelių finansavimo modelį, kad lėšų keliams gautų tiesiogiai iš savo komercinės veiklos, o ne tik iš valstybės biudžeto.
„Via Lietuva“ ieško, kas už maksimalią 300 tūkst. eurų (be PVM) sumą atliktų galimybių studiją, kaip pakeisti teisinę bazę ir tiksliai apibrėžti, iš kokių konkrečių šaltinių įmonė gautų pajamų keliams finansuoti.
Pasak „Via Lietuvos“ generalinio direktoriaus Mariaus Švaikausko, dabartinis finansavimo modelis nėra tvarus, nes kasmet iš valstybės biudžeto keliams skiriama „vos ne ta pati suma“.
„Siekiame surasti modelį, pakeisti tam tikrus teisės aktus, kad finansavimą žinotume ne vieneriems metams. (...) Todėl reiktų rasti modelį, prisirišti prie tam tikrų atskaitos taškų, surasti taisykles ir pakeisti įstatymus, kad žinotume, kad tiek pajamų galbūt surinksime, tokias jas turėsime. Ir kad galėtume planuotis išlaidas ir iškart tam tikrus ilgalaikius projektus“, – BNS sakė M. Švaikauskas.
Siekiame surasti modelį, pakeisti tam tikrus teisės aktus, kad finansavimą žinotume ne vieneriems metams.
„Dabar ilgalaikių projektų net negalime pradėti, nes nežinome kitų metų finansavimo. Nes tik Seimas lemia kitų metų biudžetą“, – pridūrė jis.
Birželio pradžioje paskelbto studijos rengėjo konkurso sąlygose nurodoma, kad dabar įstatymuose įtvirtintas Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPPP) finansavimo modelis neužtikrina, kad visos su keliais susijusios lėšos, pavyzdžiui, rinkliavos, būtų panaudotos būtent kelių tinklo plėtrai.
M. Švaikauskas tikino, kad įstatymu leidus „Via Lietuvai“ gauti įmonei pajamų iš komercinės veiklos, lėšų keliams bendrovė galėtų pasiskolinti. Įmonės vadovo teigimu, nepaisant to, kad „Via Lietuva“ jau pusantrų metų yra akcinė bendrovė, ji negali savarankiškai skolintis rinkoje.
„Tikslas – surasti taisykles, susiformalizuoti įstatymais, pasižiūrėti veikiančius Europoje modelius ir pasiūlyti juos pritaikyti Lietuvoje. Ir akcinės bendrovės statusas, kurį dabar turime, būtų pilnai legit (įgyvendintas – BNS). Galėtume patys skolintis, patys planuoti ilgalaikes investicijas, nes šiandien mes net kaip įmonė skolintis negalime“, – kalbėjo jis.
Anksčiau M. Švaikauskas yra sakęs, kad bendrovė negali skolintis dėl Finansų ministerijos patvirtintų nuostatų, nors dar pernai gegužę su finansų įstaigomis buvo beveik susitarta dėl 100 mln. eurų bankų paskolų.
Studijos rengėjai turėtų išanalizuoti Austrijos, Lenkijos, Vokietijos, Švedijos ir Suomijos kelių finansavimo praktiką, taip pat, kaip lėšos skirstomos energetikos arba geležinkelių įmonėse Lietuvoje.
„Via Lietuva“ nori turėti bent du naujus finansavimo modelius, kurie apimtų įmonės galimybes finansuoti veiklą iš sunkiojo transporto mokamo kelių naudotojo mokesčio, rinkliavų, tiesioginių pajamų iš jos turto, elektromobilių krovos stotelių, taip pat skolinantis, tačiau nedidinant valstybės skolos.
„Via Lietuva“ vadovas pabrėžia, jog kai kur Europoje tokių pat bendrovių už naudojimąsi keliais gautos pajamos nėra perskirstomos per valstybės biudžetą, o atitenka tiesiai įmonėms.
M. Švaikausko teigimu, norint įgyvendinti strateginius valstybės tikslus ir gerinti kelių kokybę per artimiausius 10 metų jiems reikėtų skirti apie 1,8 mlrd. eurų.
„Poreikis yra 1,8 mlrd. eurų dešimčiai metų į priekį, kad pasiektume rezultatą, koks užprogramuotas strateginiuose dokumentuose: turėti daug geresnį dangos būklės indeksą, kad tiltai negriūtų ir panašiai. Nes turime rodiklius, kurie yra iškelti, tačiau finansų jiems neskiriama. Tai kelių būklė degraduoja, tiltai degraduoja“, – sakė jis.
Pasak M. Švaikausko, bendrovė tikisi, kad studija bus baigta ir teisės aktai parengti iki šių metų pabaigos.
Keliams šiemet numatoma skirti 872 mln. eurų. Pagal įstatymą iš KPPP programos skiriamo finansavimo 67 proc. tenka valstybinės reikšmės, 33 proc. – vietiniams keliams.
Kovą „Via Lietuva“ pranešė, kad 2024–2027 metais į valstybinės reikšmės kelių plėtrą ir atnaujinimą investuos daugiau nei 1,7 mlrd. eurų.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
G. Nausėda paskyrė D. Vedricką antrajai VPT vadovo kadencijai
Prezidentas Gitanas Nausėda Viešųjų pirkimų tarnybos (VPT) direktoriaus Darių Vedricką paskyrė dar vienai penkerių metų kadencijai. ...
-
10 metų minintis mentorystės tinklas jau padėjo daugiau nei 1000 jaunų verslų1
Šiemet 10 metų jubiliejų minintis Inovacijų agentūros verslo mentorystės tinklas jau sujungė virš 150 mentorių ir daugiau kaip 1000 verslininkų. Nemokami patarimai finansų, teisės, el. komercijos, rinkodaros ir kitais klausimais &scaron...
-
Teisme – 7 mln. eurų „Icor“ ieškinys Vyriausybės ginčo su „Veolia“ advokatams
Teismas toliau iš esmės nagrinės koncerno „Icor“ ieškinį, kuriuo jis iš buvusio Energetikos ministerijos kanclerio ir jos samdytų trijų advokatų reikalauja atlyginti beveik 7,3 mln. eurų vertės reputacinę žalą ir nuo...
-
Sveikatos įstaigas piktina Ligonių kasų nenoras apmokėti visų brangių tyrimų paslaugas5
Ligonių kasų noras pakeisti brangių tyrimų ir procedūrų apmokėjimą pakenks ir gydymo įstaigoms, ir gyventojams, sako sveikatos priežiūros įstaigų atstovai. ...
-
Gebėjimas pasakyti „ne“: kokios apčiuopiamos naudos gaunate?1
Ar žinojote, kad kuo stipresnę kaltę jaučiate atsisakydami kam nors padėti, nors tuo metu iš tiesų negalite ar nespėjate, tuo stipriau esate emociškai priklausomi nuo kitų žmonių? Profesionali supervizorė Nomeda Jerochova įvardij...
-
Kariuomenei seifus teikusi rusiška įmonė „Eurosafe LT“ pripažinta nepatikima2
Lietuvos kariuomenei ir kitoms valstybės institucijoms seifus teikusi bendrovė „Eurosafe LT“ pripažinta nepatikima, jos įranga turės būti keičiama, antradienį pranešė tiriamosios žurnalistikos centras „Siena“. ...
-
Vilniaus geležinkelio stotyje įrengta VIP salė2
Keleivių vežimo geležinkeliais bendrovė „LTG Link“ Vilniaus geležinkelio stotyje įrengė vadinamąją VIP salę. Vienu metu ja galės naudotis apie 30 pirmos klasės keleivių, antradienį pranešė bendrovė. ...
-
VšĮ „Kauno teniso mokykla“ įgyvendina projektą1
VšĮ „Kauno teniso mokykla“ įgyvendina bendrai finansuojamą valstybės biudžeto lėšomis, kurias administruoja Nacionalinė sporto agentūra prie Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos, projektą &bdquo...
-
Oficialus „Apple“ salonas „Smart Master“ persikelia: dabar veiks dar patogesnėje Vilniaus vietoje
Išskirtinis įgaliotas „Apple“ servisas ir salonas „Smart Master“ persikelia į naują vietą, siekiant dar labiau pagerinti klientų patirtį. Išmaniųjų įrenginių priežiūros centras čia toliau teiks „Apple&ld...
-
„Citus“ ekspertai apie butą su terasa mieste: kaip sukurti asmeninę oazę ir padidinti būsto vertę
Vilniaus būsto rinkoje terasiniai butai yra retenybė, sudaranti vos apie 2 proc. visos butų pasiūlos. Šiuo metu iš bendros 4 850 butų pasiūlos sostinėje yra tik apie 100 terasinių butų. Vidutinė terasinio buto kvadratinio metro kaina si...