- Vaidotas Burokas
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Ekonomikos ekspertai prognozuoja, kad populiariausio benzino A-95 litro kaina turėtų pasiekti 1,5 euro ribą. Tačiau atvilnijus naujai COVID-19 bangai vartojimas mažėtų, taip pat ir degalų kainos. "Kauno diena" žvilgtelėjo į naftos eksportuotojų virtuvę.
Gavyba toliau bus ribojama
Dar liepos pradžioje vykusio naftą eksportuojančių šalių organizacijos (OPEC) susitikimo metu dėl pumpuojamo degalų kiekio didinimo įsiplieskęs ginčas tarp Saudo Arabijos ir Jungtinių Arabų Emyratų (JAE) parodė tai, kad šie gigantai nelinkę paprastai paklusti vieni kitų keliamoms sąlygoms. Pirmadienį turėjęs įvykti, tačiau neįvykęs pakartotinis organizacijos narių susirinkimas visus nesutarimus kuriam laikui patraukė į nežinią. Tiesa, kaip pranešė "World Oil" delegatai, degalų gavybos didinimas rupgjūtį kol kas menkai tikėtinas.
"Labai natūralu, kad arabų šalys nepriima sprendimų per vieną sekundę. Tai yra valstybės, kurios neatvyksta su atliktais namų darbais ir nesprendžia visko iškart, t.y. čia ir dabar. Laukia tikrai ilga diskusija", – įžvalgomis apie neįvykusį susitikimą dalijosi ekonomistas Sigitas Besagirskas.
Nesutarimai prasidėjo Aljanso milžinams susirinkus į liepos 1–2 d. vykusį OPEC susitikimą, kurio metu Saudo Arabija ir Rusija pristatė galimą tolesnių veiksmų planą. Kaip skelbė "Bloomberg", iš pat pradžių organizacijos nariai ir sąjungininkai, atsižvelgdami į augančią paklausą, sutarė dėl poreikio išgauti daugiau naftos, tačiau netrukus radosi prieštaravimų. JAE pateikė savo poziciją: kompromisas bus pasiektas tuo atveju, jei dabartinis šaliai taikomas naftos gavybos atskaitos lygis, pagal kurį organizacijos nariai nustato produkcijos sumažinimus ir padidinimus, pakils nuo 3,17 iki 3,8 mln. barelių per dieną. Be to, JAE taip pat nepritarė degalų tiekimo mažinimui po kitų metų balandžio.
"Mano manymu, bene 99 proc. tikimybė, kad Jungtiniams Arabų Emyratams neleis didinti kvotų, pajėgumų. Greičiausiai bus nuspręsta palaikyti gavybos normas. Kadangi kainos yra aukštos, nematau prasmės, kad jas mažintų, nes būtent taip šalys gali nemenkai užsidirbti. Dabartinė naftos kaina visus tenkina, o po truputį atsigaunanti ekonomika sako būtent tai, kad palaikyti stabilumą šio ir ateinančio mėnesių laikotarpiu – vienas geresnių sprendimų", – galimą scenarijų apžvelgė S.Besagirskas.
Užsienio ekspertų akimis, antroje šių metų pusėje paklausa, kai ekonomikos atsigavimas po pandemijos įgaus dar didesnį pagreitį, pakils. Paklausos augimą pastebėjo ir Tarptautinė energetikos agentūra: pasaulinis naftos suvartojimas per antrąjį ir trečiąjį ketvirčius padidėjo 3,1 mln. barelių per dieną.
Jei ekonomika pradės kristi, analogiškai kris ir naftos paklausa, o OPEC organizacija, reaguodama į vykstančius pokyčius, turės mažinti kainas.
Pylė, pila ir pils
Degalų kainų kitimą labiausiai galima pastebėti Lietuvos degalinių stenduose. Praeitos savaitės BNS duomenimis, populiariausios markės benzinas per mėnesį pabrango 3 proc., o dyzelino kaina šoktelėjo į viršų net 5 proc. Vieni tokiomis naujienomis džiaugiasi, kiti į tai nekreipia dėmesio.
"Karantino metu teko dažniau važinėti nei kad dabar. Tiesą pasakius, matydamas degalų kainas, stengiuosi jų įsipilti rečiau. Pakilusios kainos tikrai jaučiasi", – vienoje degalinėje sutiktas pasakojo vilnietis Rokas.
Panašiomis mintimis dalijosi ir kaunietė Greta, kuriai padidėję skaičiai neigiamų jausmų nesukelia, esą yra, kaip yra.
"Prisiminus pirmą karantiną, jos juk buvo labai nukritusios. Dabar jau po truputėlį kainos panašėja į tas, kurias galėjome matyti prieš pandemiją. Be jokios abejonės, išleidžiu daugiau pinigų, bet daug dėmesio į tai nekreipiu. Reikia, tai ir piluosi", – pasakojo ji.
Gal net nukris
Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidentas Emilis Cicėnas sako, kad naftos brangimas kainoms degalinėse žymios įtakos nedaro.
"Nors būsimi OPEC nutarimai palies Lietuvą, mes esame tik pasyvūs dalyviai globalių susitarimų fone. Jei vis planuojama padidinti naftos išgavimą, tačiau tai neįvyksta, tai natūralu, kad žaliavinės kainos šoka į viršų, o tai turi įtakos galutinei produkto kainai. Tiesa, jei nafta brangsta arba pinga, tai nereiškia, kad padvigubės degalinėse matomi skaičiai", – teigė jis.
Anot E.Cicėno, gana sudėtinga pasakyti, kada turėtume pamatyti bent minimalius kainų pokyčius.
"Bet kokiu atveju, jei susitarimas dėl gamybos didinimo bus pasiektas, naftos išgavimas OPEC valstybėse padidės nebent kitą mėnesį. Tai nėra dienų ar savaičių klausimas", – sakė jis.
Ekonomistas S.Besagirskas prognozoja: kainos ateinančiu laikotarpiu turėtų stabilizuotis kritimo prasme.
"Reikia suprasti, kas mūsų laukia rudenį, t.y. daugelis suvokia, kad galime sulaukti naujos COVID-19 bangos. Jei ekonomika pradės kristi, analogiškai kris ir naftos paklausa, o OPEC organizacija, reaguodama į vykstančius pokyčius, turės mažinti kainas. Mano manymu, didelė tikimybė, kad spekuliantai, pasinaudodami proga, investuos į naftą, ir tai nulemtų nežymų kainų kilimą, tačiau, kaip bus, matysime", – akcentavo ekspertas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kruizų turizmas atsigauna – kitąmet laukiama penktadaliu daugiau turistų
Šių metų Klaipėdos kruizų sezonas buvo itin sėkmingas – laivų ir keleivių skaičius padidėjo iki 1,5 karto, o kitais metais tikimasi augimo dar maždaug penktadaliu. ...
-
Pažeidimai nustatyti 23 Palangos maitinimo įstaigose iš 331
Daugumoje šiemet patikrintų Palangos maitinimo įstaigų Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos specialistai nustatė pažeidimų, šeštadienį praneša portalas tv3. ...
-
Šileika: e. tollingo sistema turės įtakos krovos Klaipėdos uoste apimtims
Lietuvos jūrų krovos kompanijų asociacijos vadovas Vaidotas Šileika sako, kad elektroninės kelių rinkliavos informacinės sistema, vadinamasis e. tollingas pabrangins krovinių pervežimus automobiliais, todėl turės įtakos Klaipėdos jūrų uost...
-
Naujųjų naktį viešbučiai bus užpildyti, tačiau metų pradžia bus sunkesnė5
Naujųjų metų naktį Lietuvos viešbučiai bus beveik visiškai užimti, tačiau pirmoji sausio savaitė jiems bus sunki, sako šio verslo atstovai. ...
-
LEA – apie prieššventinės savaitės vidutinę elektros kainą biržoje2
Prieššventinės savaitės vidutinė elektros kaina biržoje sudarė 0,056 Eur/kWh ir buvo viena mažiausių 2024-aisiais, o per savaitę šalyje pagaminta net 88 proc. visos suvartotos elektros energijos. Kaip praneša Lietuvos energe...
-
Interneto parduotuvių atstovai: „Juodojo penktadienio“ savaitė ateityje aplenks kalėdinę
Prekybininkai pastebi, kad „Juodojo penktadienio“ išpardavimų savaitė ne vienerius metus iš eilės tampa bene didžiausiu apsipirkimo įvykiu Baltijos šalyse ir reikšmingai konkuruoja su kalėdinio laikotarpio pardavim...
-
LEA: degalai šiuo metu pigesni nei pernai
Šiemet švenčių dienomis degalai Lietuvos degalinėse 3–4 proc., arba 4–5 centais už litrą pigesni nei pernai tuo pačiu metu, praneša Lietuvos energetikos agentūra (LEA). ...
-
Ekonomistai įvertino, kas 2025 m. brangs labiausiai1
Statistikams gruodį fiksuojant 1,8 proc. išankstinę metinę bei 0,1 proc. mėnesio infliaciją, BNS kalbinti ekonomistai prognozuoja, jog vartotojų kainų indeksas kitais metais toliau augs. ...
-
Panevėžio savivaldybė: pabėgėliai iš Ukrainos ir kitąmet galės naudotis lengvatomis1
Penktadienį posėdžiavusi Panevėžio miesto savivaldybės taryba nusprendė pratęsti nuo 2022 m. pavasario Ukrainos karo pabėgėliams taikomas viešojo transporto lengvatas. ...
-
Čmilytė-Nielsen: Žemaitaitis kelia įtampą koalicijoje visai kitu tikslu46
Liberalų sąjūdžio pirmininkė Viktorija Čmilytė-Nielsen sako, kad socialdemokratų vedamos Vyriausybės programos vykdymas reikalaus ambicingų ir skausmingų planų, kaip surinkti daugiau lėšų į valstybės biudžetą. Politikė jau dabar įžv...