Subrokuoti projektai

Subrokuoti projektai

Klaipėdos švyturio teritorijos sutvarkymo ir AB „Klaipėdos nafta“ administracinio pastato Burių gatvėje architektūrinės idėjos, kurios pagrindu bus ruošiamas detalusis planas bei ruošiamas projektavimo sąlygų sąvadas, konkursas nepavyko. Užsakomojo atvirojo architektūrinio konkurso vertinimo komisija po daugiau nei valandą trukusių diskusijų priėjo prie išvados, jog nė vienas pasiūlytas darbas iki galo neatitiko pateiktų sąlygų.

p>Nusprendę visiems šešiems konkurso dalyviams skirti dviejų su puse tūkstančio litų paskatinamąsias premijas, komisijos nariai sakė po poros savičių pateiksią patikslintas sąlygas ir skelbsią antrąjį konkurso turą. Pastarajame galės dalyvauti tiek pirmajam turui darbus pateikę autoriai, tiek ir kiti pageidausiantieji architektai.

Pastatas turės puošti įplauką

Teritorija, kurios pertvarkymo vizijas pateikė konkurso dalyviai, priklauso AB „Klaipėdos nafta“, Saugios laivybos inspekcijai (SLI) bei Klaipėdos miesto savivaldybei. Pirmųjų dviejų savininkių teritorijos yra uždaros ir saugomos. Konkurso sąlygose nurodyta, jog iš „Klaipėdos naftos“ teritorijos yra iškeliama administracija, bus statomas naujas pastatas vietoj griautino dviejų aukštų namo, priklausiusio SLI. Savivaldybei priklausančioje teritorijoje stovi tipinė sporto salė, kurios prieigos nesutvarkytos, nėra automobilių stovėjimo aikštelės. Taip pat architektams buvo pasiūlyta pagalvoti, kur šioje teritorijoje galėtų būti pastatytas memorialas “Devintoji banga“, jūroje žuvusiems jūrininkams.

Architektų pateiktus darbus vertino penkiolikos asmenų komisija. Jai pirmininkavo AB „Klaipėdos nafta“, kurios užsakymu ir vyko konkursas, generalinis direktorius Jurgis Aušra. Komisijos nariai – Klaipėdos meras Rimantas Taraškevičius, Klaipėdos savivaldybės Urbanistinės plėtros departamento vadovai, „Klaipėdos naftos“ ir SLI atstovai, žinomi Klaipėdos architektai.

Komisijos pirmininko J. Aušros žodžiais, kiekvienas miestas turi savąjį įvažiavimo kelią ir nori, kad tas kelias būtų ypatingas. Teritorija, esanti aplink Klaipėdos švyturį, – kelias, o tiksliau - įplauka, reprezentuojanti uostamiestį iš jūros pusės.

„Norėdami, kad būsimasis mūsų administracinis pastatas nesugadintų svarbios visam miestui vietos, kad įplaukiančių ir išplaukiančių laivų įgulos galėtų matyti gražų vaizdą, nusprendėme skelbti konkursą“, - sakė J. Aušra.

Lietuvos architektų sąjungos Klaipėdos apskrities organizacijos pirmininko pavaduotoja architektė Ramunė Staševičiūtė supažindino su kriterijais, kuriais turėjo vadovautis vertinimo komisija: architektūrinės idėjos novatoriškumas ir unikalumas, racionalumas ir ekonominis pagrįstumas, organiškas ryšys su gamtine aplinka.

Šešios idėjos

Architektūrinės idėjos „Tarp dvejų vandenų“ autorius architektas G. Garjonis (UAB „Klaipėdos komprojektas“), pristatydamas viziją, pabrėžė teritorijos išskirtinumą. Jo siūlomas keturių aukštų „Klaipėdos naftos“ administracinis pastatas būtų sudarytas lyg iš narelių, sujungtų laiptinėmis. Iš marių pusės pastato fasadas turėtų būti stiklinis. Siūloma statyti ir naują SLI administracinį pastatą, teritorijoje įrengti baseinėlį. Numatytas pėsčiųjų takų tinklas, idant būtų patogu prieiti ir prie švyturio, ir prie būsimojo memorialo „Devintoji banga“.

Architektai A. Bekeris, V. Eimutis ir D. Valiukas siūlė maksimaliai išsaugoti kopos reljefą ir apželdinimą, įrengti ne vieną, o kelias aikšteles automobiliams, dalį jų „paslepiant“ po žeme. Administracinis pastatas turėtų būti dviejų tūrių. Vakarinė jo dalis – aukštesnė, pietinė – žemesnė. Laužta abiejų pastatų stogo linija turėtų priminti skrendantį paukštį. Fasadai - iš stiklo, o stogą architektai siūlo apželdinti veja, kad jis neįsirėžtų į reljefą ir lyg paskęstų aplink esančioje žalumoje. „Devintosios bangos“ memorialą architektai siūlo kelti kuo toliau į vakarinę teritorijos dalį, kad atsivertų marių ir jūros vaizdai.

Idėjos „Ervinas“ autoriai S. Danius, A. Giriūnas, E. Kusas, Ž. Vilčinskas akcentavo talpyklų ir vamzdynų aplinką, molą, laivus, šiuolaikines technologijas. Atsižvelgę į tai, jog seniau Klaipėdos švyturys buvo dažytas ne dryžiais, o langeliais – it šachmatų lenta, – architektai „langelius“ perkėlė ir į būsimo administracinio pastato fasado architektūrinę išraišką. Pats pastatas turėtų būti išlenktas – tada darbuotojams atsiversianti puiki įplaukiančių laivų ir Kuršių nerijos panorama. O, kaip pajuokavo projektą pristatęs architektas S. Danius, pusapvalė pastato forma derėtų su netoli esančiomis apvaliomis talpyklomis.

„Jūros vartų“ (projektavimo firma „Pilis“, autoriai R. Staševičiūtė, Š. Šliužas, Ž. Pajėdaitė) autoriai siūlo statyti ne tik naują “Klaipėdos naftos”, bet ir SLI pastatą. Jų manymu, šalia senojo išaugsiantis naujas statinys keltų disonansą, o du nauji sudarytų gražų kompleksą. Siūloma automobilių stovėjimo aikšteles rengti keliose vietose, šiaurinėje sklypo dalyje esančius garažus perstatyti taip, kad ant jų stogo taip pat būtų galima statyti automobilius. Memorialas “Devintoji banga” turėtų būti teritorijos centre, čia siūloma įrengti ir fontanėlį. Siūloma būsimąjį pastatą naktį apšviesti – tada terasomis išsidėstęs pastatas kiek primintų į uostą įplaukiantį laivą. “Jūros vartų” autoriai pateikė ir netikėtą pasiūlymą – pagalvoti, ar nereiktų perstatyti patį švyturį arba jį “aprengti” stiklu.

Darbą “Pasitinkant aušrą” pristatęs architektas A. Gumuliauskas (UAB “Palangos projektai”) sakė, jog pagrindinė jo idėja esanti rytų – vakarų ašis, svarbi tiek iš marių, tiek iš miesto pusės. Kadangi pagrindinis teritorijos akcentas turi išlikti švyturys ir norint, kad administracinis pastatas organiškai įsilietų į aplinką, siūloma jį šiek tiek “įleisti” į žemę. Rytinė “X” raidę kiek primenančio pastato dalis būtų žemesnė, į marių pusę atsisukusi vakarinė – aukštesnė. Du – pietinis ir šiaurinis – pastato korpusai būtų sujungti vidiniu kiemeliu, tad darbuotojai turėtų savo uždarą erdvę.

Architektas A. Jašinas, pristatęs darbą “Kairė – dešinė”, taip pat pabrėžė, jog pagrindinė teritorijos dominantė esanti švyturys, ir naujasis pastatas neturėtų kristi į akis. Todėl jis siūlo statinį “be formos”, sudėtą iš nedidelių, galerijomis sujungtų tūrių. Čia būtų daug aikštelių, terasų, taip pat numatytas vidinis kiemelis. Originaliai sprendžiama automobilių stovėjimo problema – dengta aikštelė turėtų tapti kopos tęsiniu, ant jos būtų vieta pasivaikščiojimams bei memorialas “Devintoji banga”.

Žinos, ko nedaryti

Vertinimo komisijos verdiktą konkurso dalyviams paskelbė AB „Klaipėdos nafta“ generalinis direktorius J. Aušra. Jis dar kartą priminė, jog administracinio pastato statyba nėra forsuojama, tad esą pakankamai laiko parinkti tokį projektą, kuris būtų ir priimtinas užsakovams, ir paliktų patį geriausią įspūdį.

„Mes nenorime sugadinti įplaukos vaizdo, juolab kad būsimasis pastatas tą vaizdą formuos ne vienus metus ar dešimtmetį. Tad kol kas neišrinkome geriausio darbo, o skelbiame antrą konkuso turą. Po dešimties dienų pateiksime suformuluotas naujas sąlygas, o dabar galiu pasakyti, kad norėtume daugiau aiškumo, konkretesnių vizijų“, - sakė J. Aušra.

Klaipėdos vyriausiasis architektas Almantas Mureika, padėkojęs dalyviams už „kūrybinius ieškojimus“, sakė, jog svarbu esą, kad tie ieškojimai tęsiasi. Jo nuomone, vargu ar kuris nors pateiktų idėjų autorius galėtų ranką prie širdies pridėjęs sakyti, jog radęs galutinį variantą, o komisijos nariai esą tikėjęsi iš konkursantų „daugiau“. Pasak vyriausiojo architekto, nė vienas dalyvis iki galo nesuprato, jog šioje vietoje persipina ir naujų technologijų, naujos architektūros, ir inžinerinių statinių paveldo, ir gamtos sąlygų diktuojami faktoriai. Pripažinęs, jog konkurso sąlygų kūrėjai, ko gero, patys nelabai aiškiai suformulavo užduotis, todėl autoriai labiausiai akcentavę architektūrą, A. Mureikia priekaištavo, kad jie nesusipažino su naujai rengiamu šiaurinės miesto ir uosto dalies planu bai transporto schema.

Pažadėjęs, jog antram konkurso turui sąlygos bei užduotys bus formuluojamos atsakingiau, A. Mureika reziumavo: „Neįsižeiskit, šiandien galima tik tiek pasakyti: didžiulis žingsnis į priekį jau tai, kad žinome, ko nereikia daryti“.

Gal ir neįsižeidę, bet greičiausiai nelabai supratę, ko vis dėlto iš jų norima, architektai apspito komisijos narius ir pageidavo išgirsti konkrečių pastabų. Konkrečiausiai jiems atsakė architektas Ričardas Valatka: ”Nė vienas iš jūsų neatkreipė dėmesio į tos uosto dalies išklotinę, neatsižvelgė į tai, jog aplink stovi didžiuliai KLASCO sandėliai, Krovinių terminalo ir „Klaipėdos naftos“ talpyklos. Tai, ką jūs siūlėte, tokioje aplinkoje tiesiog ištirpsta“.



NAUJAUSI KOMENTARAI

SUSIJĘ STRAIPSNIAI

Galerijos

Daugiau straipsnių