- Eleonora Budzinauskienė, ELTA
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Šiemet lietuviškų maisto produktų eksportas į užsienio šalis ir toliau augo. Nepaisant pasaulinės pandemijos, Lietuvos įmonės sėkmingai įsitvirtino tarptautinėse rinkose, o prasidėjusi gyventojų vakcinacija nuteikia optimistiškai – anot maisto produktų gamintojus vienijančios asociacijos „Baltic Gastronomy Leaders“ (BGL) atstovų, jau nuo kitų metų tikimasi maisto produktų eksporto proveržio.
Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos duomenimis, per dešimt šių metų mėnesių Lietuvos įmonės eksportavo 14 proc. daugiau gyvūninės kilmės lietuviškų maisto produktų. Kone dvigubai išaugo jautienos, pusantro karto – paukštienos eksportas. Dešimtadaliu šiemet padidėjo ir eksportuojamų kulinarinių gaminių kiekis. Tuo tarpu pieno produktų grupėje labiausiai augo pieno konservų, ledų, kefyro, jogurto, varškės desertų eksportas.
Pagrindinėmis lietuviškų maisto produktų rinkomis išlieka Europos Sąjunga, pozicijos stiprinamos Ukrainoje, Jungtinėse Valstijose, Izraelyje, Kinijoje, Japonijoje, Kazachstane.
Planuoja plėtrą jau kitąmet
Maisto pramonė – didžiausias Europos Sąjungos gamybos sektorius, o per pastarąjį dešimtmetį ES narių maisto produktų eksportas į trečiąsias šalis padvigubėjo ir dabar siekia 90 mlrd. eurų. Todėl Bendrija ir toliau skatina gamintojus ir prisideda užmezgant ryšius su trečiųjų šalių partneriais.
Pastaraisiais metais maisto produktų gamintojus vienijanti asociacija BGL pasirašė finansavimo sutartis su ES dėl eksporto plėtros į Japoniją, Kiniją, Pietų Korėją, JAV, Ukrainą, Kazachstaną. Bendrija padengs 80 proc. šių projektų išlaidų, iš viso jų apimtis viršija 11 mln. eurų. Didžioji dalis lėšų bus skiriama dalyvavimui parodose, verslo susitikimams, kontaktų mezgimui, produktų degustacijoms ir pristatymams, siekiant padėti Lietuvos įmonėms įsitvirtinti šiose rinkose.
BGL prezidentas Romas Apulskis teigia, kad Lietuvos įmonės tvirtą pagrindą jau turi paklojusios Ukrainoje ir JAV, pastaraisiais metais daugėja eksportuojančių į Tolimųjų Rytų šalis – Kiniją, Japoniją, Pietų Korėją.
„Ukrainoje turime labai stiprius ryšius – ten veikia lietuviško kapitalo prekybos tinklas „Novus“, jo lentynose jau kurį laiką galima rasti „Vilniaus pergalės“, „Žemaitijos pieno“, „Vilniaus alaus“ ir kitų Lietuvos gamintojų produkcijos“, – sako R. Apulskis.
Pasak jo, JAV lietuviškus maisto produktų galima rasti tokiuose prekybos centruose kaip „Net Cost Market“, „Rich’s Fresh Market“, „Shop & Save Market“ ar „Jons“. Nuo 2021 metų startavus naujam eksporto plėtros projektui, BGL vadovas tikisi intensyvios plėtros tiek su jau tiekiama produkcija, tiek naujų Lietuvos eksportuotojų. Daug vilties Lietuvos gamintojams teikia ekologiškų produktų vartojimo proveržis bei naujai išrinktas JAV prezidentas, žadėjęs pasirašyti su Europos Sąjunga jau paruoštą prekybos sutartį.
Lietuvą mato žaliai
Šių metų pradžioje įsigaliojo ES ir Japonijos laisvos prekybos sutartis, pagal kurią buvo panaikintas muito mokestis 85 proc. visų maisto produktų. Bendrijos narės kiekvienais metais į Japoniją eksportuoja žemės ūkio produktų už 5,7 mlrd. eurų.
„Baltic Gastronomy Leaders“ vadovo R. Apulskio teigimu, ši laisvos prekybos sutartis lietuvių gamintojams atvėrė daugiau galimybių, o asociacija pradėjo bendradarbiauti su keletu Japonijos partnerių, padedančių įsitvirtinti šios šalies rinkoje. Japonijoje jau galima rasti „Auga Grupės“, „Mantingos“, „Pieno žvaigždžių“ produkcijos.
Čia pirmuosius žingsnius žengia ir liofilizuotų uogų, vaisių ir daržovių gamintojas „SuperGarden“. Pasak prekės ženklą valdančios įmonės „Geld Baltic“ vadovės Lauros Kaziukonienės, įeiti į Japonijos rinką nebuvo toks sunkus uždavinys, kaip gali atrodyti iš pradžių. Į Tolimuosius Rytus įmonė išvežė liofilizuotų – šaltyje džiovintų – bruknių, spanguolių bei mėlynių siuntas.
„Japonai nori grynumo, autentiškumo, natūralumo. Su visu tuo jiems asocijuojasi Lietuva ir joje gaminami produktai. Japonai jaučia paranoją radiacijai, o Lietuvą jie sieja su žaliu kraštu, kuriuo galima pasitikėti. – sakė L. Kaziukonienė. – Nuojauta kužda, kad Japonijoje būtų populiarus ir lietuviškas medus“.
Kinijoje – posūkis į ekologiją
Kinija – antra pagal dydį Europos eksporto rinka. Statistikos departamento duomenimis, iš Lietuvos į Kiniją daugiausia eksportuojama pieno produktų, vaisių ir riešutų, įvairių kepinių, ledų, šiek tiek – šokolado. Anot BGL prezidento R. Apulskio, šioje milžiniškoje rinkoje matomas susidomėjimas europietiškais maisto produktais, o europietišką etiketę kinai laiko kokybės ženklu.
„Kinijoje matomas posūkis į ekologiją. Šalies valdžia turi ambicingų tikslų ir savo žemės ūkiui – iki 2050 m. pasiekti, kad didžioji dalis ūkio būtų draugiška gamtai. Ši politika susijusi ne tik su vietos gamintojais, bet ir su importu. Kinijoje ekologiška europietiška produkcija vertinama jau dabar. Tai proga Lietuvos ekologiško maisto lyderiams, tokiems kaip „Auga Grupė“ ar ta pati „Geld Baltic“, – tvirtino R. Apulskis. Tiesa, BGL vadovas pripažįsta, kad sertifikuoti ekologiškus produktus Kinijai yra labai sudėtinga.
Su organizacijos „Baltic Gastronomy Leaders“ pagalba Kinijoje sėkmingai populiarinami ir tradiciniai lietuviški alkoholiniai gėrimai - „Trejos devynerios“, trauktinės, vaisių-uogų vynai, ieškoma prekybos partnerių konservuotų daržovių, pieno produktų gamintojams.
„Optimizmo ateinantiems metams suteikia pasidedantis vakcinavimas nuo COVID-19, tikimės stabilesnės ir labiau prognozuojamos JAV ekonominės politikos, aiškių susitarimų su iš ES besitraukiančia Jungtine Karalyste“, – sakė BGL prezidentas.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Interneto parduotuvių atstovai: „Juodojo penktadienio“ savaitė ateityje aplenks kalėdinę prekybą
Prekybininkai pastebi, kad „Juodojo penktadienio“ išpardavimų savaitė ne vienerius metus iš eilės tampa bene didžiausiu apsipirkimo įvykiu Baltijos šalyse ir reikšmingai konkuruoja su kalėdinio laikotarpio pardavim...
-
LEA: degalai šiuo metu pigesni nei pernai
Šiemet švenčių dienomis degalai Lietuvos degalinėse 3–4 proc., arba 4–5 centais už litrą pigesni nei pernai tuo pačiu metu, praneša Lietuvos energetikos agentūra (LEA). ...
-
Ekonomistai įvertino, kas 2025 m. brangs labiausiai
Statistikams gruodį fiksuojant 1,8 proc. išankstinę metinę bei 0,1 proc. mėnesio infliaciją, BNS kalbinti ekonomistai prognozuoja, jog vartotojų kainų indeksas kitais metais toliau augs. ...
-
Panevėžio savivaldybė: pabėgėliai iš Ukrainos ir kitąmet galės naudotis lengvatomis1
Penktadienį posėdžiavusi Panevėžio miesto savivaldybės taryba nusprendė pratęsti nuo 2022 m. pavasario Ukrainos karo pabėgėliams taikomas viešojo transporto lengvatas. ...
-
Čmilytė-Nielsen: Žemaitaitis kelia įtampą koalicijoje visai kitu tikslu42
Liberalų sąjūdžio pirmininkė Viktorija Čmilytė-Nielsen sako, kad socialdemokratų vedamos Vyriausybės programos vykdymas reikalaus ambicingų ir skausmingų planų, kaip surinkti daugiau lėšų į valstybės biudžetą. Politikė jau dabar įžv...
-
Mažmeninė prekyba šiemet augo, o restoranų apyvarta smuko1
Mažmeninė prekyba per 11 šių metų mėnesių, palyginti su tuo pat laiku 2023 metais, augo 4,3 proc. ir siekė 17,6 mlrd. eurų. ...
-
Skelbia, kaip kitąmet bus vertinamos užsiimančių individualia veikla pajamos4
„Sodros“ pensijos taško vertė kitąmet sudarys 7,16 euro, o kad jį įgytų individualia veikla pagal pažymą užsiimantis asmuo 2025-aisiais turės uždirbti ne mažiau kaip 40 169 eurų pajamų, penktadienį rašo „Verslo ži...
-
Vaičiūnas įvertino pažeisto elektros kabelio grėsmes: reikia griežtesnių priemonių3
Per Kalėdas įvykęs povandeninio kabelio tarp Suomijos ir Estijos gedimas skatina persvarstyti papildomus elektros gamybos pajėgumus, sako energetikos ministras. ...
-
Ekspertai įvardijo svarbiausią 2024-ųjų ekonomikos įvykį (apžvalga)1
Reikšmingiausias besibaigiančių 2024-ųjų metų ekonomikos įvykis Lietuvoje buvo aukštųjų technologijų grupės „Teltonika“ akcininko Arvydo Paukščio pareiškimas apie stabdomas Liepkalnyje plėtojamo „Telton...
-
Lietuvoje daugėja mokesčių vengiančių imigrantų9
Pastaraisiais metais vis daugiau individualia veikla Lietuvoje besiverčiančių užsieniečių vengia atsiskaityti su valstybe, penktadienį rašo portalas LRT. ...