- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Rekordus mušusios degalų kainos jau daugiau kaip mėnesį po truputį mažėja, tačiau išlieka vis dar aukštos. Nors naftos barelio kaina dabar yra tokia pat, kokia buvo prieš aštuonerius metus, už kurą dabar mokame 60 euro ct. brangiau nei mokėjome tada. Ekonomistai LNK paaiškino, kas sudaro kuro kainą.
Šiuo metu tiek benzinas, tiek dyzelinas kainuoja apie 1,80 Eur, tačiau, kad ir kiek kuro kainos pakiltų, žmonės automobilių į dviračius nekeičia.
„Tikėkimės, kad jos daugiau nedidės, nes važinėti vis tiek reikia“, – sakė degalinėje kalbinta moteris.
„Jeigu brangus kuras mums duoda tiek laisvės, tai tebunie ir 3 eurai. Gyvenkime laisvai“, – kalbėjo jaunas vairuotojas.
„Vis tiek teks važiuoti, bet jau būtų sunkiau, jeigu kaina pakiltų virš 2 eurų. Tada tektų pagalvoti, kur važiuoti. Jau dabar su vaikais nuvažiuoti prie Baltijos jūros daug kainuoja“, – guodėsi moteris.
Tikėtina, kad jau rudenį kuro kainos bus gerokai mažesnės.
Degalų kainos po truputį mažėja jau šešias savaites iš eilės. Ekonomistai prognozuoja, kad jos turėtų mažėti ir toliau.
„Dabar jau matome, kad paklausai atslūgus, atsiradus stagnacijos, gal net recesijos ženklams, pradeda mažėti tiek naftos kainos, tiek perdirbimo kainos. Dėl šios priežasties tikėtina, kad jau rudenį kuro kainos bus gerokai mažesnės“, – komentavo ekonomistas Nerijus Mačiulis
Tačiau kiti kainas stebintys ekspertai įsitikinę, kad užtektų vienos aštresnės situacijos pasaulyje ir kainos vėl šoktų į viršų.
„Naujos sankcijos, kitos aplinkybės iškart atsilieptų švieslentėse“, – kalbėjo „Pricer.lt“ įkūrėjas Arūnas Vizickas.
Beje, kaimyninėje Lenkijoje degalai maždaug 20 euro centų pigesni.
„Lenkija taiko mažesnius mokesčius, todėl degalų kaina pas juos yra šiek tiek mažesnė, bet tokiu būdu didinamas biudžeto deficitas ir sukuriamos neteisingos paskatos. Kaina yra geriausias signalas gyventojams – jeigu ji kyla, kažkokio produkto vartojama mažiau, jeigu to signalo nėra, tai vartojimas išlieka toks pat ir tai yra netiesioginė parama Rusijai“, – aiškino ekonomistas Žygimantas Mauricas.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
Kainos nemažai skiriasi ir Lietuvoje. Vienur dyzelinas kainuoja 1,74 Eur, kitur – beveik 1,90 Eur.
„Tiesiog maržos klausimas. Vieni uždeda 5 ct., kiti uždeda 5 proc., o dar kiti deda 15 proc. Šiuo atžvilgiu tas kainų skirtumas ir susidėlioja“, – sakė A. Vizickas.
Šiuo metu barelis naftos kainuoja apie 100 JAV dolerių. Tiek nafta kainavo ir prieš aštuonerius metus, tačiau tuomet litras dyzelino Lietuvoje kainavo 0,60 euro mažiau. Prieš devynerius metus nafta kainavo dar daugiau – maždaug 130 JAV dolerių už barelį, bet ir tada kuras buvo gerokai pigesnis nei dabar. Ekonomistai sako, kad to pagrindinė priežastis – euro nuvertėjimas dolerio atžvilgiu.
„Kai mes žiūrime, kokia buvo naftos kaina prieš dešimtmetį, matome, kad buvo 100 dolerių už barelį, bet tuomet tai kainavo 80 eurų, nes euras dolerio atžvilgiu buvo gerokai brangesnis. Dabar tas 100 dolerių už barelį yra 100 eurų už barelį ir tai yra pagrindinė priežastis, dėl kurios mums penktadaliu pabrango nafta“, – aiškino N. Mačiulis.
Panagrinėję, kokią dalį litro dyzelino kainoje sudaro naftos ir jos perdirbimo kaina, matome, kad jos šiemet tikrai išaugusios, palyginti su prieš aštuonerius metus buvusiomis. Taip pat per tą laiką šiek tiek pakilo akcizas.
Padidėjo ir degalinių sudaroma dalis, tačiau tose pačiose degalinėse pabrango elektra. Didesnės ir darbuotojų algos nei buvo 2014-aisiais. Padidėjus kainai, didėja ir pridėtinės vertės mokestis. Taip ir susidaro maždaug 60 euro ct. skirtumas tarp kainų prieš aštuonerius metus ir dabar.
Beje, perdirbti naftą šiuo metu brangiau net keliais kartais nei buvo prieš metus.
„Trūksta perdirbimo pajėgumų Europoje ir pats [naftos] perdirbimas yra labai pabrangęs dėl labai brangių gamtinių dujų“, – komentavo N. Mačiulis.
Tačiau ir naftos perdirbimo kainos po truputį leidžiasi žemyn.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Ieškant lėšų gynybai Nausėda siūlo konsoliduoti pajamų apmokestinimą pagal dydį5
Valstybės gynimo tarybai (VGT) sutarus artimiausiais metais gynybai skirti 5–6 proc. bendrojo vidaus produkto (BVP) prezidentas Gitanas Nausėda ragina lėšų ieškoti įgyvendinant konsoliduotą pajamų apmokestinimą pagal dydį, perži...
-
Valiūnas: jei norime gynybai skirti 5-6 proc. nuo BVP, svarbu užtikrinti teisingą jų naudojimą1
Valstybės gynimo tarybai (VGT) sutarus, kad 2026-2030 metų laikotarpiu šalies gynybai kasmet reikėtų skirti 5-6 proc., asociacijos „Investors‘ Forum“ vadovas Rolandas Valiūnas teigia, kad tiek didinant išlaidas saugumui b...
-
Paluckas: siekiant didinti išlaidas gynybai iki 6 proc. nuo BVP, būtinos lėšos ir iš Europos9
Norint įgyvendinti Valstybės gynimo tarybos (VGT) sprendimą 2026-2030 metų laikotarpiu šalies gynybai kasmet skirti 5-6 proc., ministras pirmininkas Gintautas Paluckas nurodo, jog tam bus reikalingos ne tik nacionalinės, bet ir Europos suteiktos l...
-
Budbergytė: nematau pagrindo tvaraus šaltinio, iš kurio galėtume finansuoti4
Socialdemokratė Rasa Budbergytė įsitikinusi, kad siekiant realizuoti Valstybės gynimo tarybos (VGT) sprendimą 2026-2030 metų laikotarpiu šalies gynybai kasmet skirti 5–6 proc. – mokestinės politikos ir viešųjų išlaid...
-
Premjero patarėjas: tai – ir didžiulė atsakomybė mokesčių mokėtojų pinigus naudoti skaidriai2
Valstybės gynimo tarybai (VGT) sutarus artimiausiais metais gynybai skirti 5–6 proc. bendrojo vidaus produkto (BVP) premjero atstovas sako, kad Vyriausybė išlaidas šalies saugumui supranta plačiąja prasme. ...
-
Verslas apie gynybos finansavimą: „kosmosas“3
Valstybės gynimo tarybai (VGT) sutarus gynybos finansavimą 2026–2030 m. didinti iki 5–6 proc. nuo bendrojo vidaus produkto (BVP), verslo bendruomenė sprendimą sveikina, o lėšas didinti ragina plečiant skolinimosi apimtis per europinius...
-
Registrų centras: Lietuvos NT vertė sparčiai kyla
Visas Lietuvoje esantis registruotas nekilnojamasis turtas (NT) šių metų sausio 1-ąją buvo įvertintas 205 mlrd. eurų – 9 proc. daugiau nei prieš metus, penktadienį pranešė masinį NT vertinimą atlikęs Registrų centras (RC)...
-
Uostamiesčio studentai nori mažiau mokėti už mašinų stovą1
Uostamiesčio studentai dažnai susiduria su automobilių stovėjimo vietų stygiumi. Mašinomis atvykstantys jaunuoliai neranda vietų, o ir pasistatę toliau nuo fakultetų vis tiek turi susimokėti rinkliavą. Visgi siekiant skatinti tvarumą siūlomo...
-
Skardžiui nepavyko panaikinti prievolių hidrotechninių statinių savininkams
Aplinkos ministerija teisėtai įpareigojo hidroelektrinių ir kitų hidrotechninių statinių naudotojus teikti informaciją apie vandens lygio pokyčius bei stebėti žuvų pralaidos efektyvumą, galutinai nusprendė teismas. ...
-
Čmilytė-Nielsen: Maisto tarybos kūrimas – mėginimas parodyti, kad kažką darome7
Seimo pirmininko pavaduotoja Viktorija Čmilytė-Nielsen skeptiškai vertina Vyriausybės planus įsteigti Maisto tarybą. Ji teigia abejojanti efektyviais tarybos veiklos rezultatais. ...