- Lukas Blekaitis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vyriausybė džiaugiasi, kad kitų metų valdžios sektoriaus biudžetas pirmą kartą po nepriklausomybės atkūrimo bus perteklinis. Iš tiesų kitų metų biudžetas kartu bus ir deficitinis, ir perteklinis. Kaip tai suprasti? Ir kodėl valdžiai taip reikšminga deklaruoti biudžeto perviršį?
Ir perteklius, ir deficitas
Norint suvokti, kodėl kitų metų biudžetas bus ir deficitinis, ir perteklinis, pirmiausia reikėtų atkreipti dėmesį į tai, kas vadinama valstybės biudžetu, ir tai, kas įvardijama konsoliduotais viešaisiais finansais arba valdžios sektoriaus balansu.
Valstybės biudžetas – tik viena iš viešųjų finansų sudedamųjų kartu su "Sodros", Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSD) ir įvairių kitų valstybės fondų biudžetais. Ir šis biudžetas (valstybės – aut. past.) kitąmet išliks deficitinis – konkrečiai, valstybės pajamos 2018 m. turėtų siekti 9,071 mlrd. eurų, o išlaidos – 9,558 mlrd. eurų, tad deficitas sieks apie 0,5 mlrd. eurų. Vyriausybė pažymėjo, kad 2018 m. valstybės biudžetas bus deficitinis dėl poreikio mažinti socialinę atskirtį (tam tikslui kitąmet numatyta skirti 600 mln. eurų daugiau negu šiemet), stiprinti krašto gynybą (skirti NATO reikalaujamus 2 proc. BVP gynybai), taip pat vykdyti struktūrines reformas.
Kalbant apie viešuosius finansus arba valdžios sektoriaus balansą, pajamos viršys išlaidas maždaug 240 mln. eurų, tai sudaro apie 0,6 proc. šalies BVP. Ir tai yra 0,5 proc. daugiau nei šiemet (0,1 proc. BVP).
"Menamas perteklius"
Kodėl valdžiai yra svarbu turėti perteklinį biudžetą? Kaip teigė finansų viceministras Darius Sadeckas, yra įvairių priežasčių, skatinančių turėti perteklių.
Biudžeto deficitas yra vienas iš kertinių aspektų, kurį tarptautinės kreditų reitingų agentūros vertina, suteikdamos arba peržiūrėdamos valstybės kredito reitingus.
"Perteklius yra reikalingas norint atitikti fiskalinės drausmės taisykles, taip pat dėl ekonominės Lietuvos padėties ir perspektyvų. Šiais metais yra juntami ekonomikos šilimo požymiai. Tam, kad ekonomikos kaitimas būtų stabdomas, reikalingos fiskalinės politikos priemonės – pertekliaus formavimas, ribojant valdžios sektoriaus išlaidas. Valstybės kontrolės ir Lietuvos banko nuomone, valdžios sektoriaus perteklius 2018 m. yra būtinas", – aiškino viceministras.
Seimo Audito komiteto pirmininkė Ingrida Šimonytė sukritikavo būdus, kuriais norima formuoti minėtą perteklių.
"Perteklius veikiau yra tik menamas, kadangi pajamų planas yra suplanuotas itin ambicingai, ką, beje, savo išvadose pažymi ir Europos Komisija. Be to, jis neproporcingai nukreiptas į socialinius fondus ir vietos valdžią. Todėl net dėl natūralaus ekonomikos prieaugio pilnėjantis PSD fondas privalo nukreipti didžiąją dalį pajamų prieaugio į rezervą, nors valstybės biudžetas išlieka stipriai deficitinis, – pabrėžė I.Šimonytė. – Toks neproporcingas pertekliaus paskirstymas yra nesąžiningas atskirų viešųjų sektorių atžvilgiu. Užuot atlikusi žadėtą mokesčių reformą, kuri leistų padidinti biudžeto pajamas, Vyriausybė verčia fondus, turinčius mažesnį pajamų šaltinį ir fokusuotus į vieną išlaidų sritį, taupyti sukandus dantis."
"Biudžeto perteklius būtų sveikintinas dalykas, jei jis būtų pasiektas tvariais būdais, tačiau tiek dėl nevykstančios mokesčių reformos, tiek dėl nesprendžiamų viešųjų paslaugų problemų, tiek dėl paties pertekliaus dirbtinumo, džiaugtis šiuo atveju nėra kuo", – pridūrė Seimo narė.
(Nuotraukoje - Darius Sadeckas)
Reikšminga skolinantis
Vienas iš svarbiausių viešųjų finansų politikos 2017–2020 m. uždavinių – užtikrinti valstybės skolos tvarumą, kasmet siekiant valdžios sektoriaus pertekliaus ne mažesnio nei 0,3 proc., skaičiuojant nuo BVP.
Kita vertus, formuojamas valdžios sektoriaus perteklius nebūtinai sumažins valstybės skolą. Ji augs, kol bent vienas valdžios sektoriaus biudžetas bus deficitinis.
Skaičiuojama, kad vien valstybės skolos refinansavimui iki 2026 m. kasmet reikės apie 1,6 mlrd. eurų. Didžiausi skolų grąžinimai yra numatyti 2018 m., taip pat 2020–2022 m. Vyriausybė 2018 m. planuoja skolintis apie 1,46 mlrd. eurų. Liūto dalį lėšų (apie 1,1 mlrd. eurų) ketinama pasiskolinti vidaus rinkoje, išleidžiant vertybinius popierius. Dar apie 0,36 mlrd. eurų planuojama pasiskolinti iš tarptautinių finansinių institucijų.
Ar perteklinis biudžetas reikalingas tam, kad ateityje būtų galima pigiau skolintis? Viceministras D.Sadeckas šios prielaidos neneigė.
"Nuosekliai vykdoma valstybės fiskalinė politika, kurios tikslas yra užtikrinti skolos tvarumą ir siekti biudžeto pertekliaus, neabejotinai didina rinkos dalyvių pasitikėjimą Lietuvos ekonomika bei valstybės gebėjimu laiku padengti savo finansinius įsipareigojimus. Biudžeto deficitas yra vienas iš kertinių aspektų, kurį tarptautinės kreditų reitingų agentūros vertina, suteikdamos arba peržiūrėdamos valstybės kredito reitingus. Biudžeto perteklius sudaro sąlygas kilti šalies kredito reitingui ir sumažėti skolinimosi kainai", – pažymėjo viceministras.
Vis dėlto D.Sadeckas pridūrė, kad ilgainiui Lietuvos skola ims mažėti.
"Jau keletą pastarųjų metų Vyriausybės skolinimosi apimtis apsprendžia ankstesnės skolos grąžinimai, o ne einamosios biudžeto išlaidos. Dėl to biudžeto perteklius ir kaupiamas fiskalinis rezervas palaipsniui leis mažinti valstybės skolą", – tikino jis.
Remiantis statistika, centrinės valdžios skola šiuo metu siekia apie 18 mlrd., o tai sudaro apie 40 proc. viso šalies BVP.
Pastarąjį dešimtmetį Lietuvos skola nuosekliai auga. 2008 m. Lietuva buvo prasiskolinusi apie 5 mlrd. eurų, o 2017 m. – jau per 18 mlrd. eurų. Taigi, jei skaičiuosime Lietuvos skolą vienam gyventojui, kiekvienas esame skolingi po 6 tūkst. eurų.
2010 m. Lietuvos centrinės valdžios skola siekė 10,6 mlrd. eurų, 2011 m. – 12 mlrd., 2012 m. – 13,4 mlrd., 2013 m. – 13,5 mlrd., 2014 m. – 15,4 mlrd., 2015 m. – 16,6 mlrd., 2016 m. – 17,1 mlrd. eurų. Tiesa, analitikai ramina, esą didelės grėsmės skolos augimas šiuo metu nekelia, mat ji, lyginant su kitomis valstybėmis, tebėra santykinai maža.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
SIM kortelių taip paprastai nebenusipirksite: abejoja, kad tai pažabos sukčius3
Nuo kitų metų norint įsigyti išankstinio mokėjimo SIM korteles, bus privaloma pateikti savo asmeninius duomenis. Taip tikimasi užkirsti kelią telefoniniams sukčiams, kasmet iš žmonių išviliojantiems milijonus eurų. Vis dėlto, ka...
-
Neramina Lietuvos gimstamumas: kas laukia šalies ekonomikos?2
Lietuvos gimstamumo statistika neramina. Per pastaruosius trisdešimt metų naujagimių registruojama bent perpus mažiau, nesiekiame net Europos Sąjungos vidurkio. O kurti šeimą lietuvaičių nepaskatina net dosnios išmokos. ...
-
Po skandalo dėl „Teltonikos“ – liūdnos išvados: niekas nežino, kaip išlipti iš biurokratų pelkės8
Niekas negali pasakyti, kaip išlaisvinti valstybę iš biurokratų pelkės. Naudos Lietuvai turinčios siekti valstybės įmonės ne tik nesusikalba, bet netgi konkuruoja. Stringa tiek daug projektų, kad lėtėja visos valstybės vystymasis. Akiv...
-
Kėdainių rajone griežtinama afrikinio kiaulių maro kontrolė
Kėdainių rajone šį mėnesį nustačius afrikinio kiaulių maro (AKM) atvejį griežtinama situacijos stebėsena. ...
-
Siūloma didinti baudas azartinių lošimų, alkoholio ir narkotikų vartojimo „taškams“
Mišrios Seimo narių grupės nariai siūlo numatyti administracinę atsakomybę už „taškų“, kur yra vartojamos narkotinės, psichotropinės ar kitos psichiką veikiančios medžiagos, turėjimą. ...
-
Seimas imasi dirbtinio intelekto reguliavimo, siekia patikslinti startuolio sąvoką
Seimas svarstys patikslinti kriterijus, pagal kuriuos įmonės patenka į startuolių kategoriją ir gali gauti valstybės paramą, taip pat Lietuvoje imsis reguliuoti dirbtinio intelekto (DI) naudojimą. ...
-
Siūlo išeitį ilgalaikiam nedarbui: trūksta bendruomenės poreikius atliepiančių veiklų2
Šią savaitę Trišalei tarybai buvo pristatytos Vakarų šalių patirtis įgyvendinant kovai su nedarbu skirtas darbo garantijos programas. Pasak Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (SADM) atstovės Ingos Liubertės, darbo garantijos...
-
Tarnyba: didelė dalis vyresnių žmonių susiduria su sunkumais naudojantis skaitmeninėmis paslaugomis3
Skaitmeninės paslaugos sunkiai prieinamos didelei daliai vyresnio amžiaus žmonių. Neretai šie asmenys, neužtikrinus alternatyvų paslaugoms internetu, lieka socialinio gyvenimo paraštėse, konstatavo skaitmeninės atskirties tyrimą atlikusi...
-
Situacija Lietuvoje – tragiška: brangsta mėgiamas tautiečių produktas105
Pieno produktai vis labiau brangsta ir viskas dėl Europoje nykstančių mažųjų ūkių. Mažėjant pieno pasiūlai, didėja jo paklausa, o kartu auga ir pieno produktų kainos. Pirkėjai baiminasi, kad jeigu pienas brangs ir toliau, teks jo atsisakyti. ...
-
Panaikinus „Foxpay“ licenciją VPT siūlo įsivertinti atsiskaitymo būdų alternatyvas
Lietuvos bankui (LB) penktadienį panaikinus finansinių technologijų bendrovės „Foxpay“ licenciją Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT) pirkimų vykdytojams siūlo įsivertinti kitų atsiskaitymo būdų alternatyvų pasiūlymą klientams. ...