Žada naujus draudimus
Nuo praėjusių metų lapkričio priimtas draudimas prekybos vietose skelbti apie alkoholio akcijas aptarinėjamas ir šiandien.
Įstatymo iniciatoriai sunkiai paaiškina, ko iš tiesų buvo siekiama, nes rezultatai verčia abejoti.
Prekybos centrų atstovai kaip išmanydami ir toliau stengiasi išskirti pigesnį alkoholį. Į sumanytojų gretas galima priskirti ir socialinio tinklo "Facebook" vartotojus, kurie nevaržomi skleidžia informaciją apie alkoholio akcijas.
Sveikatos reikalų komiteto pirmininkė Agnė Širinskienė portalui 15 min.lt prieš keletą dienų pareiškė, kad šiuo metu taisomi su alkoholio reklama ir kontrole susiję teisės aktai. "Matome, kad yra tam tikri piktnaudžiavimai, dėl to Seimo pavasario sesijoje bus svarstomas visas alkoholio paketas, kur bandysime vienaip ar kitaip išspręsti reklamos klausimus. Kol kas tas paketas dar Vyriausybėje", – teigė A.Širinskienė.
Sunku nepastebėti, kad kai kurių prekybos centrų alkoholio skyriuose vienos kainos užrašytos didesniais ženklais nei kitos. Sumanesni prekybininkų atstovai sukūrė visiškai su akcijomis nieko bendro neturinčius ženklus, kurie, nepažeidžiant įstatymo, leidžia atkreipti pirkėjų dėmesį į alkoholį sumažintomis kainomis.
Dar kituose prekybos vietose kainos akimirksniu nusidažė ryškiomis spalvomis. O štai konkurentų neturinčiame socialiniame tinkle "Facebook" iniciatyvos ėmėsi patys pirkėjai. Iškart po įstatymo įsigaliojimo čia atsirado net kelios naujos grupės, kurios narius traukia skambiu pavadinimu "alkoholio akcijos".
Dalijasi nesislėpdami
Daugiausia vartotojų turinti "Facebook" grupė alkoholio nuotraukomis ir pranešimais apie vykstančias akcijas pasipildo nuolat. Nuotraukose fiksuojamas konkrečios rūšies alkoholis, aiškiai nurodoma, kokiame prekybos centre jo galima įsigyti, įvardijama net sumažinta kaina.
Pasigedus grupės narių aktyvumo, nesibodima nustebinti skelbiant žaidimą-konkursą. Tokio konkurso metu galima nesunkiai laimėti pasirinktos rūšies alkoholio butelį.
Aktyviausias šios grupės narys ir jos įkūrėju prisistatęs Marius Kadelskas neslepia, kad grupė atsirado dėl absurdiškų draudimų.
"Mieli draugai, kaip žinote, nuo lapkričio buvo priimtas įstatymas, kuriuo buvo uždrausta rodyti parduotuvėje akcijas alkoholiniams gėrimams. Šios grupės tikslas – pasidalyti žinomomis akcijomis su savo bendraminčiais ir tokiu būdu kooperuotis. Todėl raginu visus, žinančius apie akcijas, apie jas pasidalyti su visais!" – socialinio tinklo grupėje rašė teisininku dirbantis vilnietis.
Nauda – abejotina?
Tai, kad šis draudimas nukreiptas ne į tą visuomenės dalį, kuriai ši problema aktualiausia, o į konkurencijos tarp įmonių ribojimą, kalbama nuo pat įstatymo idėjos paskelbimo.
Nemaža dalis šio ribojimo priešininkų prasitarė, kad naudingiau kalbėti apie švietimą, aiškinti apie alkoholio žalą mokyklose ir kitose švietimo įstaigose, o toks suvaržymas prekybininkams jokios naudos nesuteiks, arba ji bus labai abejotina.
"Kauno dienai" M.Kadelskis papasakojo, kodėl sukūrė dabar daugiau kaip 7 tūkst. sekėjų turinčią grupę.
Jei tikrai siekiama sumažinti alkoholio vartojimą, tuomet reikėtų sekti kitų pasaulio šalių pavyzdžiu. Pažvelkime į Skandinaviją. Norvegijoje nusipirkti butelį bet kurios rūšies alkoholio – didelė prabanga. Tai ir Lietuvoje didinkime kainas. Neįpirksime, gal tuomet ir negersime.
Teisininkas neslėpė, kad lapkritį įsigaliojęs įstatymas jam atrodo nelogiškas. Pasak pašnekovo, tokie draudimai alkoholio vartojimo nesumažins, o tik paskatins ieškoti naujų būdų, kaip apeiti įstatymo suvaržymus.
"Jei tikrai siekiama sumažinti alkoholio vartojimą, tuomet reikėtų sekti kitų pasaulio šalių pavyzdžiu. Pažvelkime į Skandinaviją. Norvegijoje nusipirkti butelį bet kurios rūšies alkoholio – didelė prabanga. Tai ir Lietuvoje didinkime kainas. Neįpirksime, gal tuomet ir negersime", – svarstė M.Kadelskas.
Apie idėją sukurti grupę socialiniame tinkle vilnietis nedaugžodžiavo. Pasak Mariaus, didžiausia paskata buvo vyraujanti žmonių reakcija po įstatymo priėmimo ir prekybos centrų bandymai apie akcijas pranešti nepadarant nusižengimų.
"Tiek draugai, tiek visiškai nepažįstami žmonės, su kuriais susitinku savo darbe, ne kartą užsiminė, kad įstatymai Lietuvoje peržengia elementariausias sveiko proto ribas. Kadangi esu teisininkas, taip pat dirbu ir draudimo srityje, man įdomi visuomenės nuomonė. Matydamas daugelio pasimetimą ir išgirdęs apie sugaištą laiką ieškant pigesnio alkoholio, sugalvojau sukurti grupę socialiniame tinkle "Facebook". Kadangi pamačiau susidomėjimą, neketinu sustoti", – atviravo pašnekovas.
Skirtingos nuomonės
Suvaržymas prekybos centrams skelbti nuolaidas, sulaukė įvairių reakcijų. Tai patvirtina ir suinteresuotų valstybinių institucijų atstovai. Pasak Narkotikų, tabako ir alkoholio departamento specialisto Jono Žalos, šis draudimas yra vertingas įrankis mažinant alkoholinių gėrimų vartojimą, ypač siekiant sumažinti spontaniškus gėrimų pirkimus, kai pirkėjas neplanuoja įsigyti alkoholio, bet paveiktas akcijų ar skelbiamų nuolaidų jų įsigyja.
Lietuvos prekybos įmonių asociacijos vykdomasis direktorius Laurynas Vilimas situaciją vertina dvejopai.
"Iš vienos pusės matome alkoholinių gėrimų pirkimo sumažėjimą. Tai yra teigiamas aspektas. Iš kitos pusės sąmoningi ir saikingai vartojantys alkoholinius gėrimus pirkėjai nebeturi galimybės šias prekes rinktis palankesnėmis kainomis, vadinasi, šis sprendimas pabrangino didžiosios dalies pirkėjų bendrą pirkinių krepšelį, – sakė mažmenines prekybos įmones vienijančios asociacijos vadovas.
Teisės aktų nepažeidžia
Stebint visuomenės reakciją, kyla klausimas, ar tokie piliečių veiksmai ir kooperavimasis interneto erdvėje nepažeidžia naujajame įstatyme apibrėžiamų normų? Svarbiausius su alkoholio kontrole susijusius sprendimus kuruojančio Sveikatos reikalų komiteto nariai nuo komentarų susilaikė.
"Kauno dienos" redakcija pabandė susisiekti su nemažai žiniasklaidos ir visuomenės dėmesio sulaukusia A.Širinskiene.
Pasak komiteto pirmininkės padėjėjos, Seimo narė savo įtemptoje darbotvarkėje nerado laiko išsakyti pozicijos šiuo klausimu.
J.Žala teigė, kad departamentas aktyviai vykdo stebėseną ir renka duomenis apie tam tikrais pirkėjų dėmesį atkreipiančiais būdais išskiriamų alkoholinių gėrimų kainų pokyčius. Be to, patys piliečiai periodiškai pateikia vertingą informaciją apie galimus pažeidimus. Anot J.Žalos, buvo žinoma ir informacija apie alkoholinių gėrimų nuolaidų sklaidą socialiniuose tinkluose.
"Stebėdamas socialinius tinklus departamentas nagrinėjo juose susibūrusių vartotojų grupių skelbiamą informaciją apie alkoholinių gėrimų kainas. Tačiau įstatymo reikalavimai yra taikomi tik juridiniams, o ne fiziniams asmenims, todėl tokių grupių veikloje dalyvaujantys fiziniai asmenys teisės aktų reikalavimų nepažeidžia, o duomenų, kad tokių grupių kūrimąsi inicijuotų ar kitais būdais remtų suinteresuoti juridiniai asmenys, neturime", – komentavo pašnekovas.
Iš "Kauno dienos" žurnalistų apie tokias socialinio tinklo "Facebook" grupes sužinojęs prekybos įmonių asociacijos direktorius neslėpė nuostabos. Pasak jo, piliečiai yra laisvi skelbti ir dalytis tokia informacija. Tokios piliečių iniciatyvos visiškai nestebina, yra suprantamos ir tam tikra prasme pateisinamos.
"Lietuviai – išradinga tauta, gudrūs ir pastabūs vartotojai. Valdžios sugalvoti draudimai kartais turi tokį poveikį, kad paskatina žmonių išradingumą apeinant tuos ribojimus. Juk produktų kainos yra svarbiausias pasirinkimo kriterijus lietuviui, tad informacija apie kainas, įskaitant ir alkoholinius gėrimus, buvo, yra ir išliks svarbi", – pastebėjo L.Vilimas.
Naujausi komentarai