- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Išblaškytas vairuotojo dėmesys – viena dažniausių eismo nelaimių priežasčių. Tyrimo duomenys rodo, kad lietuvius kelyje dažniausiai trikdo pašaliniai garsai, plepūs bendrakeleiviai ir transporto priemonėje vaikų keliamas šurmulys.
Apklausė per 1 tūkst.
Vairuotojų blaškymo šaltinius atskleidė draudimo bendrovės „Gjensidige“ užsakymu „Spinter tyrimų“ atlikta reprezentatyvi Lietuvos gyventojų apklausa. Joje dalyvavo daugiau nei 1 tūkst. žmonių.
Tyrimo duomenimis, didžiausią dalį – 28 proc. – vairuotojų labiausiai dirgina pašaliniai garsai. Juos dažniau įvardija vyrai ir didmiesčių gyventojai. 22 proc. Lietuvos gyventojų vairuodami jaučiasi išsiblaškę dėl plepančių bendrakeleivių ar vaikų automobilyje keliamo šurmulio.
„Vairavimas yra atsakinga veikla ir, nors dauguma įgudusių vairuotojų veiksmus, galima sakyti, atlieka automatiškai, jų gebėjimą susikaupti vis tiek veikia daugybė dalykų. Atidumas ir susitelkimas leidžia išvengti ne tik avarinių situacijų, bet ir eismo nelaimių. Esame įpratę įvardyti, kad prastos eismo sąlygos didina nelaimių kelyje skaičių, tačiau vairuotojų nedėmesingumas ir išsiblaškymas, be abejo, taip pat yra svarbus veiksnys, lemiantis saugumą keliuose“, – kalbėjo draudimo bendrovės „Gjensidige“ Žalų departamento vadovė Baltijos šalims Viktorija Katilienė.
Trukdo net kvapai
Nors vairuojant naudoti išmaniuosius įrenginius draudžia ir mūsų šalyje galiojančios Kelių eismo taisyklės (KET), tyrimas rodo, kad 15 proc. Lietuvos gyventojų prie vairo labiausiai blaško mobiliojo telefono garsai. Dešimtadalį mūsų šalies žmonių vairuojant išblaško augintinių veiksmai, 7 proc. – pašaliniai kvapai.
„Vairavimas yra viena didžiausio susikaupimo reikalaujančių veiklų, nors dalis vairuotojų gali ramiausiai susitelkti į kelią, kai automobilyje vyksta šurmulys ir garsūs pašnekesiai ar plyšoja muzika. Vis dėlto didelei daliai žmonių pašaliniai garsai ar plepūs bendrakeleiviai trukdo“, – dėstė psichologė Inga Būdvytytė.
Pasak I. Būdvytytės, svarbus dalykas, kurį privalo prisiminti ir praktikoje taikyti visi vairuotojai, yra taisyklė: „Mano vairas – mano tvarka.“
„Prie vairo turite jaustis komfortiškai ir užtikrintai. Todėl, jei jus blaško pašaliniai garsai, užsitikrinkite tylą. Tyloje lengviau susikaupti, pastebėti, kas vyksta kelyje, nepražiopsoti aplinkinių vaizdų ir garsų iš išorės. Muzikos tikrai galite pasiklausyti namie ar susikaupimo nereikalaujančioje aplinkoje. Jei jus erzina plepūs bendrakeleiviai, turite teisę paprašyti jų pabūti ramiai arba bent jau neįtraukti jūsų į pokalbius“, – patarė psichologė.
Vaikai reikalauja dėmesio
I. Būdvytytė atkreipė dėmesį, kad vaikų šurmulys vairavimą gali paversti tikru pragaru.
„Visi, kam teko važiuoti su atžalomis, žino, kad jos negali ramiai išsėdėti kelionės metu, gausiai reiškia savo poreikius ar turi neatidėliotinų pokalbių automobilyje. Jei keliauja keli vaikai, tikėtina, kad jie susipeš. Dažnai tėvai tokias situacijas sprendžia duodami vaikams išmaniuosius įrenginius, tačiau šis sprendimas – nors ir veiksmingas, bet nenaudingas vaikams. Būtų geriau kelionę su vaikais paversti edukacija – kartu stebėti ir aptarti kelio ženklus, skaičiuoti pravažiuojančias raudonus arba kokios nors kitos spalvos automobilius, įsiminti orientyrus pakeliui, stebėti greitį“, – pasakojo psichologė.
Kalbėdama apie telefono garsus specialistė netaiko išlygų, jos teigimu, šis įrenginys negali būti derinamas su tinkamu vairavimu.
„Išmanusis telefonas turi būti padėtas į šalį. Tikrai nebūtina dirsčioti į žinutes kas kelias sekundes, viską galite padaryti atvykę iš taško A į tašką B. Būkite tikri, kad pasaulis dėl to nesugrius, o jei atrodo, kad sugrius, metas susimąstyti apie priklausomybę nuo ekranų. Ne veltui vairuotojai už naudojimąsi telefonu vairuojant yra baudžiami“, – tvirtino specialistė.
Stresą – šalin
Kvapai, pasak I. Būdvytytės, yra vienas stipriausiai žmogaus pojūčius sužadinančių dalykų.
„Vieni kvapai gali būti malonūs, kiti – trikdyti. Todėl nereikėtų leistis į ilgą kelionę pasikabinus naują, neišbandytą kvapiklį. Kvapai gali dirginti nosies gleivinę, priversti čiaudėti ar net ašaroti, o prie vairo tokie pojūčiai tikrai nepageidaujami“, – perspėjo ji.
Anot psichologės, praktika rodo, kad esminis sklandaus ir stabilaus vairavimo trikdis yra įtampa ir stresas, kilęs dėl neišspręstų klausimų.
„Tokia vairuotojo būsena gali būti susijusi su konfliktais santykiuose ar darbe. Dėl to vairuojant tokiomis aplinkybėmis itin svarbu tikslingai susitelkti ir mąstyti apie situaciją „čia ir dabar“. Rūpesčius palikite už mašinos durų, jei reikia, prieš vairuodami pamedituokite, ramiai pakvėpuokite ir perkelkite mintis nuo neišspręstų rūpesčių prie vairo“, – patarė specialistė.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Automagistralėse ir greitkeliuose – didesnis greitis, leidžiamos vasarinės padangos1
Nuo šeštadienio Lietuvoje didinamas maksimalus leistinas greitis pagrindiniuose šalies keliuose, įsigalioja leidimas važinėti vasarinėmis padangomis. ...
-
Atsisveikinti su nebevažiuojančiais automobiliais bus paprasčiau2
Daugiabučių kiemuose, didelėse stovėjimo aikštelėse ir kitose vietose vis dar galima aptikti be priežiūros paliktų, apgadintų ar pusiau išardytų automobilių. Tokios transporto priemonės ne tik užima vietą, darko vaizdą, bet ir gali...
-
Aukcionas pasiūlys ypatingą „Ferrari“: pradinė kaina – 7-9 mln. eurų
Aukcionas „RM Sotheby’s“ paskelbė, kad balandžio mėnesį pirkėjams pasiūlys „Formulės-1“ (F1) bolidą „Ferrari F1-2000“, kurį vairavo legendinis Michaelis Schumacheris. ...
-
Nuo balandžio keliuose – svarbūs pokyčiai: viskas, ką būtina žinoti6
Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) primena, kad jau nuo balandžio 1 d. šalies keliuose prasideda vasarinių padangų sezonas, didėja maksimalus leistinas greitis automagistralėse ir greitkeliuose. ...
-
Chuliganai su vandens motociklais Nemune: aptaškyti praeiviai ir institucijų dėmesys (vaizdo įrašas)26
Praeiviai užfiksavo, kaip Nemune, netoli „Žalgirio“ arenos bei Vytauto Didžiojo tilto keli vandens motociklai specialiai manevruoja arti pakrante einančių žmonių. Kauniečiai įsitikinę, kad taip elgiasi nesubrendę chuliganai. ...
-
Rinkimuose – penkių gamintojų sunkiasvoriai
Antrą kartą Lietuvoje organizuojamame „DKV LIVE Metų sunkvežimio“ konkurse dėl geriausiojo vardo varžysis septyni visiškai nauji sunkiasvoriai, tarp jų yra visiškai elektrinių. ...
-
Sezoniniai eismo pokyčiai: ant ratų – nauji dalyviai13
Lietuvos kelių policijos tarnyba primena dviračių ir elektrinių paspirtukų vairuotojams: esate viešojo judėjimo dalyviai, tad privalote laikytis eismo taisyklių. ...
-
Estijos gamintojų proveržis: konkurencingi net Japonijoje3
Estijos gamintojo „Auve Tech“ naujos kartos autonominį automobilį „MiCa“ pirmoji įsigijo Japonija. ...
-
Budrumo abėcėlė: kur ir kurią dieną4
„Lietuvos draudimo“ ekspertų duomenimis, šalyje avaringiausias dviejų juostų automagistralių ir greitkelių ruožas – tarp Vilniaus ir Kauno. ...
-
Naudoto transporto pirkėjus traukia Vokietija
Daugybė automobilių pradeda gyvenimą vienoje šalyje, kol galiausiai kažkuriuo metu atsiduria kitoje. Tai ypač tinka kalbant apie Vakarų Europos transporto priemones, kurios sudaro didelę dalį naudotų automobilių rinkos Rytų Europoje. ...