Kodėl metų pabaigoje gali pabrangti dyzelinas

Veikiausiai atsimenate, kad praėjusių metų kelias lapkričio savaites dyzelino kaina degalinėse buvo tokia pati kaip benzino. Kadangi buvome įpratę, jog benzinas už dyzeliną brangesnis, nauja kaina daugelį nustebino. Nors dabar kainų skirtumas vėl panašus kaip anksčiau, sąlygoms naftos rinkoje susiklosčius nepalankiai jau 2019 metų rudenį galime sulaukti dar neįprastesnio ir gyventojų bei verslo kišenę patuštinsiančio akibrokšto.

Nuo 2020 metų sausio 1 dienos visame pasaulyje įsigalios vadinamosios „IMO 2020“ taisyklės: bus draudžiama laivuose deginti sunkųjį 3,5 proc. sieringumo mazutą ir įsigalios reikalavimas naudoti ne didesnio negu 0,5 proc. sieringumo mazutą. Apie šį pasikeitimą naftos ir transporto sektoriaus bendrovės žino jau seniai, tačiau, kaip dažnai būna, sprendimai atidėliojami. Panašu, kad ir naftos perdirbimo gamyklos, ir laivų savininkai nėra tinkamai pasiruošę būsimiems pokyčiams. Nors Baltijos jūroje plaukiojantiems laivams jau kelerius metus taikomi dar griežtesni reikalavimai, būsimų pokyčių padarinių nepavyks išvengti ir su laivyba nesusijusiam Lietuvos verslui, ir eiliniams gyventojams.

Visų pirma, laivuose dabar kasdien sudeginama apie 3,5 mln. barelių sunkiojo mazuto. Kai kurie laivų savininkai rado alternatyvią išeitį, kaip spręsti būsimą problemą: laivuose įrengti filtrai – skruberiai – kurie sumažina išmetamos sieros kiekį, todėl šiuose laivuose ir toliau bus galima deginti sunkųjį mazutą. Tačiau tokių laivų palyginti su visu laivynu pasaulyje nėra daug. Spėjama, kad šie laivai nuo 2020 metų kasdien sunaudos apie 0,6 mln. barelių sunkiojo mazuto. Taip pat daugės ir suskystintomis gamtinėmis dujomis varomų laivų.

Tam tikra dalis laivų savininkų bandys sukčiauti ir toliau degins didelio sieringumo kurą. Visgi maždaug 2,5 mln. barelių sunkiojo mazuto per dieną šiuo metu sunaudojantys laivai neturės pasirinkimo ir pradės deginti lengvąjį mazutą, arba jūrinį dyzeliną. Deja, pasaulinės naftos perdirbimo gamyklos nėra pasirengusios pagaminti tiek lengvojo mazuto (jį pradės gaminti jau šių metų rudenį ruošdamos atsargas), todėl dalis laivų turės naudoti jūrinį dyzeliną. Jo naftos perdirbimo gamyklos turės pagaminti daugiau.

Tai, kad pradės smarkiai augti vidurinio distiliavimo produktų, tokių kaip dyzelinas, paklausa, reiškia labai realų pavojų – didesnę dyzelino, palyginti su benzinu, kainą tarptautinėse rinkose jau šių metų rudenį. Verta priminti, kad benzino sunaudojimas piką pasiekia vasarą, priešingai negu mazuto ir dyzelino, todėl benzino kaina didmeninėje rinkoje rudenį būna santykinai mažesnė negu dyzelino. Šiemet, visiems veiksniams susidėjus į vieną krūvą, pokyčiai degalų rinkoje veikiausiai bus gerokai didesni negu įprastai. Apskritai, dėl „IMO 2020“ taisyklių įgyvendinimo pasaulyje gali padidėti žaliavinės naftos paklausa, o tai padidintų ir pačios naftos kainą – ne tik naftos produktų kainų skirtumą.

Lietuvoje per metus dyzelino parduodama maždaug 7 kartus daugiau negu benzino. Pirma tokio didelio santykio priežastis – Lietuvoje du trečdaliai automobilių yra varomi dyzelinu. Antra, didelis krovininio kelių transporto sektorius. Todėl dėl galimai nepalankaus degalų kainos scenarijaus turėtų susirūpinti ne tik gyventojai, bet ir transporto bendrovės.

Suprantama, didmeninė degalų kaina sudaro iki 45 proc. mažmeninės degalų kainos, nes didelę dalį galutinės kainos atsiriekia akcizai ir pridėtinės vertės mokestis. Dabar skirtumas tarp akcizų benzinui ir dyzelinui yra 8,7 euro cento už litrą. Per pastarąjį dešimtmetį jis sumažėjo, nes valdžia kelis kartus pakėlė akcizą dyzelinui. Tai irgi turėjo įtakos benzino ir dyzelino mažmeninių kainų skirtumo sumažėjimui nuo maždaug 2010 metų.

Prieš kelioliką metų dyzelinas buvo laikomas daug draugiškesniu aplinkai negu benzinas, nes deginant dyzeliną išmetama mažiau anglies dioksido. Tai buvo viena iš priežasčių, kodėl akcizas dyzelinui buvo nustatytas mažesnis negu akcizas benzinui. Tačiau per pastaruosius kelerius metus, ypač po vadinamojo „Dyzelgeito“, požiūris į dyzeliną ir jo įtaką aplinkai dėl išmetamų azoto oksidų keičiasi jo nenaudai. Tą labai aiškiai parodo ir mažėjanti parduodamų naujų dyzelinu varomų automobilių dalis Europoje. Tiesa, labiau didinti akcizą dyzelinui sudėtinga dėl didelės neigiamos ekonominės įtakos krovininio transporto sektoriui.

Nepaisant to, ar rudenį pasitvirtins nerimas dėl galimo dyzelino pabrangimo benzino atžvilgiu, ar ne, jūrų transporto paslaugos pasaulyje 2020 metais brangs. Vargu ar laivybos bendrovės sutiks didesnes išlaidas brangesniam mažesnio sieringumo mazuto kompensuoti savo pelno sąskaita. O gyventojams reikia viltis, kad nepasikartos 2008 metų scenarijus, kai dyzelinas degalinėse, net ir neatsižvelgus į kitokį negu dabar akcizų skirtumą, buvo maždaug 10 euro centų už litrą brangesnis negu benzinas.



NAUJAUSI KOMENTARAI

  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Klausk
    specialisto
  • Diskusijos
  • Orai
  • TV
    programa
  • Pažintys
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Naujienlaiskis
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Galerijos

  • Kai sąžinė ima kriuksėti
    Kai sąžinė ima kriuksėti

    Žinome iš sovietmečio: kuo įnirtingiau liaudis priešinasi jai peršamoms nesąmonėms, tuo labiau niršta nomenklatūros atmatos. ...

  • „Meylė“ kalbai
    „Meylė“ kalbai

    Lietuvių kalbos puoselėtojų padangėje – gūdžios sutemos. Vilniaus miesto apylinkės teismas pripažino vardo Leylą teisėtumą. Teisinės ietys susikryžiavo ne dėl jo reikšmės ( žodis – arabų kilmės, reiškia "naktis&...

    18
  • Buvusios pavergtosios šalys privalo pasisakyti dėl teisių pažeidimų Kinijoje
    Buvusios pavergtosios šalys privalo pasisakyti dėl teisių pažeidimų Kinijoje

    Mes žinome. Kinijos komunistų partijos elgesys su šalies kaliniais – neišvengiamas faktas. Mums nebekyla klausimų, kas ten dedasi – mes apie tai žinome. Žinome apie milijoną žmonių, laikomų perauklėjimo stovyklose. Apie naik...

    5
  • Lvovo knygų forumas: atrastasis laikas
    Lvovo knygų forumas: atrastasis laikas

    Prancūzų rašytojas Marcelis Proustas prieš daugiau nei šimtmetį savo garsiajame romanų cikle "Prarastojo laiko beieškant" aprašė fenomeną, rodantį, kad žmogus kaip būtybė yra linkęs daugelį dalykų pamir...

  • Žioplumas išgelbėjo pasaulį
    Žioplumas išgelbėjo pasaulį

    Kadaise gyveno Leonidas Iljičius (1906–1982). Šis SSRS monarchas garsėjo vešliais antakiais ir tuo, kad mėgo viešai bučiuotis su kitais vyrais. ...

    32
  • Mes priglausime
    Mes priglausime

    Pasaulinis suokalbis tęsiasi. Rusijos sportininkai dar nespėjo dorai grįžti į tarptautinę areną, o jiems jau gresia naujos drastiškos bausmės. Panašu, kad 2020 m. Tokijo olimpinės vasaros žaidynės ir 2022-ųjų Pekino žiemos olimpiado...

  • Šimtas pirma pasaulio pabaiga?
    Šimtas pirma pasaulio pabaiga?

    Man 26-eri ir jau sunkiai galiu suskaičiuoti, kiek per mano trumpą egzistavimą buvo gąsdinta pasaulio pabaigomis. Nerimą kėlė ir besibaigiantis Majų kalendorius, ir Vangos pranašystės, o kur dar reguliariai link Žemės skriejantys asteroidai? ...

    14
  • Lietuvos eksportas mažėja: ar jau skambinti pavojaus varpais?
    Lietuvos eksportas mažėja: ar jau skambinti pavojaus varpais?

    Pirmieji recesijos ženklai ėmė gaubti Vokietijos ekonomiką, prekybos karų paliaubų horizonte taip pat nesimato, o Jungtinė karalystė vis dar neranda jokios išeities iš užburto „Brexit“ rato. Neapibrėžtumas, kuris yra vienas...

    1
  • Kas išgyvens 72 valandas?
    Kas išgyvens 72 valandas?

    Jau atvėso praėjusią savaitę tyru entuziazmu liepsnojęs civilinės saugos pratybų įkarštis, kuriuo save bandėme drąsinti, esą tikrai galime likti tvirti net Astravo atominės elektrinės katastrofos akivaizdoje. Ir liksime, jei prireiks, žino...

    1
  • „Requiem“ ekologiškam žemės ūkiui, arba Ką pražudys tas „truputis“ trąšų?
    „Requiem“ ekologiškam žemės ūkiui, arba Ką pražudys tas „truputis“ trąšų?

    Dabar jau su buvusiu žemės ūkio ministru Giedriumi Surpliu teko aštriai diskutuoti ir ginčytis. Darbinės diskusijos išryškino kardinaliai priešingus požiūrius, todėl šių metų pavasarį, iš pradžių pabandęs...

    6
Daugiau straipsnių