Dvi monetos pusės

Michaelas Kingas Jaunesnysis (1929–1968) ir Malcolmas Little’as (1925–1965) buvo tarsi dvi skirtingos tos pačios monetos pusės. Pirmasis atstovavo krikščionybei ir pietinėms Jungtinėms Amerikos Valstijoms, kuriose vis dar tebesiautėjo medvilnės plantacijų ir konfederacijos idėjų šmėklos.

Jis gimė baptistų pastoriaus šeimoje ir užaugęs sėkmingai kopė dvasinės, akademinės ir visuomeninės karjeros kopėčiomis. Įtaigus žemas balsas, krikščionybe persmelktos mintys, pacifistinė poza ir blogiems vaikams ne kartą atleidusio šeimos patriarcho veido išraiška M. K. Jaunesniajam pelnė ne tik savų juodaodžių, bet ir baltųjų simpatijas.

Antrasis taip pat gimė tos pačios protestantiškos konfesijos atstovo šeimoje, tačiau jo gyvenimas iš pradžių nesiklostė sėkmingai. 1929 m. kažkas sudegino Little‘ų šeimos namus, o dar po poros metų mįslingomis aplinkybėmis mirė Malcolmo tėvas Earlas. 1939 m. septynių vaikų motina, Little‘ų matrona Louise buvo pripažinta psichiškai neįgalia ir uždaryta į beprotnamį, kuriame praleido porą dešimtmečių.

Vėliau Malcolmas dėl visų savo gyvenimo negandų ir vargų kaltino baltaodžius bei jų rasizmą. Iš pradžių likimas jį atvedė į kriminalinį pasaulį, iš jo – į kalėjimą, kur Malcolmo laukė puiki biblioteka ir daug laisvo laiko, kurį jis galėjo paskirti skaitymui bei apmąstymams. Įkalinimo įstaigoje jis susipažino su siaura, juodaodžių viršenybę skelbiančia islamo atšaka, ir netrukus tapo jos išpažinėju.

Išėjęs iš kalėjimo ir įsiliejęs į Islamo tautos (Nation of Islam) judėjimo gretas, Malcolmas savo charizma ne tik pritraukė naujų šalininkų, bet ir atkreipė JAV žiniasklaidos bei Federalinio tyrimų biuro agentų dėmesį. Savo viešuose pasisakymuose jis visada kalbėdavo aštriai ir kandžiai, negailėdamas karčių žodžių baltaodžiams, tačiau už demagogija tvoskiančios retorikos slėpėsi mąstantis ir ieškantis žmogus, trokštantis perprasti gyvenimo paslaptis.

Vėliau abu šie mįslingomis aplinkybėmis nužudyti vyrai reprezentuoja JAV juodaodžių kovą su vidaus ir išorės demonais, jų siekius atrasti savąją tapatybę ir pelnyti kitų bendruomenės narių pripažinimą. Svarbiausias istorinis procesas, iki šių dienų darantis įtaką afroamerikiečių gyvenimui ir trukdantis jiems jaustis visaverte JAV dalimi, yra vergija.

Žmogaus pavertimas kito asmens nuosavybe buvo praktikuojamas nuo labai senų laikų, o vergovės formų ir apraiškų galima rasti bene visose žinomose civilizacijose. Norint kolonizuoti naujai atrastus Amerikos žemynus ir pasiimti juose slypinčius turtus, reikėjo daug pigios darbo jėgos. Vietiniai indėnai greitai pasirodė netinkami sunkiam darbui žemės ūkyje ir tauriųjų metalų kasyklose, o iš Europos atvežtos ligos juos kone išnaikino.

Baltieji europiečiai anksčiau ar vėliau būtų pradėję reikalauti didesnio atlyginimo ir geresnių darbo sąlygų. Piečiau Sacharos gyvenantys juodaodžiai buvo stiprūs, ištvermingi, pripratę prie atogrąžų klimato ir turėjo didelę žemės kultūrų auginimo bei gyvulininkystės patirtį.

Manoma, kad pirmieji juodaodžius vergus į Senąjį Pasaulį pradėjo gabenti portugalų ir ispanų kolonistai XVI a. pradžioje. Vėliau jų pavyzdžiu pasekė olandai, prancūzai, britai ir netgi danai. Baltieji europiečiai tuo metu neturėjo tokių technologijų, kad galėtų karine grėsme šokdinti sunkaus gyvenimo užgrūdintą Juodąjį žemyną, tačiau vergų prekyba augo ir plėtėsi.

Didžiąją dalį "prekių" baltaodžiams atiduodavo jų juodieji broliai. Afrikietiškas nacionalizmas ir rasinė vienybė tuo metu dar veikiausiai neegzistavo, bendras tikėjimas irgi mažai ką lemdavo, o skirtingais dialektais kalbančios gentys nuolatos pliekėsi tarpusavyje. Kiekviena gentis iš karo parsivesdavo belaisvių, be to, visose bendruomenėse nuolat atsirasdavo socialiai degradavusių skolininkų ar ekscentriškų asmenų, "kurie daugumai nepatikdavo". Kodėl gi jais visais neatsikračius mainais į vertingus blyškiaveidžių daiktus (pvz., šautuvus)?

Progresyvieji jaunuoliai ir kairieji intelektualai galėtų atkirsti, kad baltieji kurstė afrikiečių karus, tačiau tai vis tiek nepaneigia faktų, jog gyvosios jėgos "įsisavinimas" ir išsiuntimas į svečias šalis Afrikoje buvo praktikuojamas dar iki Amerikos atradimo.

Juodaodžių "kruizas" per Atlantą būdavo sunkus. Nuogi, sukaustyti grandinėmis, kankinami maisto stokos ir ligų, susispaudę vienas šalia kito, terorizuojami prižiūrėtojų, jie skausmingai plaukdavo į tamsią nežinią. Dažnas neišgyvendavo. Atvykę į Senąjį Pasaulį, juodaodžiai neretai būdavo apkrikštijami ir atsidurdavo aukso arba sidabro kasyklose, ryžių, tabako, medvilnės, cukranendrių, kavos ir kakavos plantacijose.

Darbo ir gyvenimo sąlygos būdavo sunkios, o apie jokį atlygį niekas net nesvajodavo. Būdavo dirbama tiek, kiek reikia, ir džiaugiamasi tuo, kas numesta. Maištaujantys ar prasižengiantys būdavo žiauriai baudžiami. Tie, kuriuos lydėdavo sėkmė, tapdavo baltųjų šeimininkų asmeniniais tarnais arba kvalifikuotais amatininkais.

Liūdniausias likimas laukdavo dailesnių juodaodžių moterų. Kritusios šeimininkui į akį, jos neretai tapdavo lytinės prievartos aukomis, tačiau tuo pat metu baltojo pono meiluže tapusi juodaodė galėdavo tikėtis ir tam tikrų privilegijų. Šeimininkas galėdavo būti gobšus arba dosnus, užjaučiantis arba sadistiškas, tačiau kai kuriems vergams jo mirtis dažniausiai tapdavo itin skausminga tragedija.

Šeimininko "išvyka" į kitą pasaulį reiškė, kad dalis jo turto bus parduota aukcione, o tame pačiame ūkyje vergaujantys šeimos nariai, draugai ar mylimieji veikiausiai bus išskirti ir išsiųsti naujiems savininkams.

Per Atlantą besidriekiantis, Afriką, Ameriką ir Europą jungiantis vergovės kelias ne vienam asmeniui atnešė milžiniškus turtus, tačiau XVIII a. pabaigoje dalis baltųjų į šią praktiką pradėjo žvelgti itin skeptiškai. 1787 m. gegužės 22 d. vienoje Londono parduotuvėje dvylika žmonių, skatinami nežinomų tikslų, suformavo visuomeninę organizaciją, siekiančią paspartinti vergovės uždraudimą Didžiosios Britanijos imperijoje.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Prigimtis

Prigimtis portretas
Vergo genas víš tiek kazkur tuno, taip yra visoms rasems ir tautoms, kurie patyre priiespauda, is to issiverzia tik dalis, bet mase ir toliau snaudzia savo vergisko letargo burbule, toli ieskoti nereikia, ar kazkurie issiverze is to, parodys rinkimu rezultatai.

to Klausimas

to Klausimas portretas
Michaelas buvo jo pirmasis vardas, vėliau tėvai jį pakeitė

Klausimas

Klausimas portretas
Kodel Michaelis, o ne Matrynas Liuteris, ar ćia dar kazkoks kitas Kingas, kurios as nezinau?
VISI KOMENTARAI 3

Galerijos

  • Jūros liga Trijų jūrų iniciatyvoje
    Jūros liga Trijų jūrų iniciatyvoje

    Geležinės uždangos jau seniai nebėra. Tačiau jos šešėlis dar juntamas. Kelių, geležinkelių, oro, energetikos ir kitokios jungtys yra prastesnės toje Europos pusėje, kuri patyrė komunistinį valdymą. Ypač prasta situacija dėl &Scaro...

  • Nevertiname, ką turime, prarandame – verkiame
    Nevertiname, ką turime, prarandame – verkiame

    Manau, kad kiekvienas žmogus tai galėtų pritaikyti sau, prisimindamas anapilin iškeliavusius artimus žmones ir nepanaudotą laiką bendravimui su širdžiai mielais. Bet šiandien ne apie tai. ...

    1
  • Kai net ir galvai reikia renovacijos
    Kai net ir galvai reikia renovacijos

    Atšyla oras, pakyla noras. Visų pirma, ginčytis, piktintis ir leisti žvygauti emocijoms dėl šildymo sezono (ne-)pabaigos. ...

    8
  • Vidaus vartojimas – Lietuvos ekonomikos augimo variklis
    Vidaus vartojimas – Lietuvos ekonomikos augimo variklis

    Išankstiniai indikatoriai rodo, kad ekonominis aktyvumas Lietuvoje laipsniškai atsigauna. Vis dėlto, kol daugelis pagrįstai Lietuvos ekonomikos atsigavimą sieja su eksporto ir pramonės rodikliais, vidaus vartojimas tampa ypač svarbiu kompone...

    1
  • Belaukiant kuklesnių palūkanų, mažėja manančiųjų, kad būstas pigs
    Belaukiant kuklesnių palūkanų, mažėja manančiųjų, kad būstas pigs

    Pirmą šių metų ketvirtį padaugėjo gyventojų, kurie mano, kad būstas per artimiausius dvylika mėnesių brangs arba jo kaina nesikeis. Prasčiausi gyventojų lūkesčiai dėl būsto kainų buvo lygiai prieš metus. Tai, kad, atsižvelgus į ...

  • Šašo krapštymas
    Šašo krapštymas

    Virtualios realybės filmą „Angelų takais“, leidžiantį persikelti į M. K Čiurlionio paveikslus, pamatė 300 tūkst. žmonių. Įsitikinę jo terapine galia, filmo kūrėjai nutarė parodyti jį kalėjime. Visų mačiusiųjų įspūdžiai pana...

    6
  • Virtualybės tironija
    Virtualybės tironija

    Paskutiniajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje kino režisierius, rašytojas Vytautas V. Landsbergis, lankydamasis Niujorke, filmininko ir poeto Jono Meko studijoje, įrašė jųdviejų tarpusavio pašnekesį apie gandus, arba, kaip t...

    1
  • Mažu apsiginsim
    Mažu apsiginsim

    Jonas buvo neramus, vaikščiojo palei sieną, rankoje laikė kačergą. Beveik naują ir iš gero metalo. Tačiau atsirado problema ir Jonui teko svarstyti: kuo geriau gintis – kačerga ar automatu. Žinoma, kad pastaruoju. Bet vėl problema...

    4
  • Velnio sėkla televizijoje
    Velnio sėkla televizijoje

    Likus keliems mėnesiams iki Jekaterinos Svanidzės (1885–1907) mirties, Josifas Visarionovičius Džiugašvilis (1878–1953) nuvyko į Antrojo reicho (1871–1918) miestą Štutgartą, kuriame turėjo vykti Septintasis (1907 m. rugp...

    8
  • Kultūra keičia kryptį
    Kultūra keičia kryptį

    Norom nenorom nauja istorijos tėkmė brėžia naujas, tik tam metui būdingas kultūros kryptis. Taip randasi nauji terminai, nauji herojai, naujos vertybės. ...

Daugiau straipsnių