- Eglė Šepetytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
"Neparduodamų automobilių nėra, viską lemia kaina", – tvirtina konfiskuotais automobiliais prekiaujančių bendrovių vadovai. Tik patrauklios kainos pirkėjams gali tekti palaukti net kelerius metus.
Automobilis – už 400 litų
Iš kontrabandininkų ar neblaivių vairuotojų konfiskuotos transporto priemonės po teismo sprendimo atitenka Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) žinion. Tada automobilis įkainojamas ir perduodamas konkursą laimėjusiai įmonei, ir ši rūpinasi jo pardavimu. Visi pinigai, gauti už parduotus konfiskuotus automobilius, patenka į valstybės biudžetą. Šios įplaukos pastaraisiais metais šiek tiek augo. VMI duomenimis, pernai už tokius automobilius Lietuvoje surinkta 3,7 mln. litų, užpernai – 2,9 mln. litų, 2010 m. – beveik 1,8 mln. litų.
Kaip įprasta, daugiausia lėšų gaunama didžiuosiuose miestuose. Štai Kaunas per pastaruosius trejus metus tokiu būdu valstybės biudžetui "padovanojo" apie 640 tūkst. litų.
Visos šios sumos surenkamos už gana nebrangius automobilius, nes prabangių transporto priemonių konfiskuojama nedaug. Be to, daugiau kaip 60 tūkst. litų kainuojantiems automobiliams parduoti organizuojami aukcionai.
Tačiau pigesnėms mašinoms pirkėjų visuomet atsiranda. Šiuo metu Vilniuje konfiskuotais automobiliais prekiaujančios bendrovės "Autorealybė" aikštelėje naujų savininkų laukia kelios dešimtys mašinų.
"Dažniausiai senų ir neprižiūrėtų", – taip jų būklę apibūdino bendrovės komercijos direktorius Gytis Anulis. Jo teigimu, dažniausiai į aikštelę atkeliauja 1986–1995 m. gaminti automobiliai, paprastai jie įkainojami nuo 400 iki 10 tūkst. litų. Didžioji dalis savininkų netenka šiems bandant pasienyje gabenti kontrabandą.
Vėl nusiperka tą patį
Remiantis įstatymais, jei automobilio niekas nenuperka per 30 dienų, galima sumažinti jo kainą. Tačiau, G.Anulio teigimu, kol sutvarkomi dokumentai, šis procesas užtrunka. O ir pirkėjai yra linkę palaukti geresnės kainos, tad kai kurios mašinos aikštelėje užsibūna ir metus.
"Visos mašinos parduodamos, nėra tokių, kad neparduotume. Tik vienai reikia galbūt metų, nes po kiek laiko nuvertėja, ateina ta normali kaina ir nuperka žmogus. Esmė tik kaina, gali būti nei graži ta mašina, nei kokia. Kartais čia atvažiuoja pirkėjų, kurie gali savo rankomis šį tą patvarkyti ir kurie mato toje mašinoje daugiau negu mes", – pasakojo G.Anulis.
Neretai prarastus automobilius vėl nusiperka buvę jų savininkai. Dažniausiai esą tuo pasirūpina pareigūnams įkliuvusių girtų vairuotojų šeimos nariai.
"Dažnai taip atsitinka. Girtų vairuotojų tėvai, mamos, vaikai nuperka. Šeimyninės dramos", – šyptelėjo pašnekovas.
Nuvertėja, bet nieko nepadarysi
Pasak G.Anulio, didžiausia blogybė ta, kad ilgai užtrunka teismo procesai. Kai konfiskuotas automobilis galiausiai patenka į pardavėjų rankas, jis jau būna pastovėjęs ne vieną mėnesį ar net metus, tad jo vertė būna kritusi.
"Būna, kad užtrunka nuo pusmečio iki net septynerių metų. Kažkaip nelabai sutvarkytas tas teisinis pagrindas. Užsienyje iš karto atima ir kitą dieną jau į aukcioną stato. O pas mus stovi tos mašinos muitinėje, supūva, surūdija ir nei vertės turi, nei ką. Atvažiuoja maurais apaugusios. Turi būti seka, grandininė reakcija: konfiskavo, greitas teismas ir viskas. Apskųsti dar porą dienų kad duotų, jei žmogus jaučiasi nuskriaustas, ir tiek. Bet įstatymai tokie, įstatymo netobulumas. Ir mes laiko prarandam, valstybė, manau, lėšų praranda", – svarstė komercijos direktorius.
Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) Viešųjų ryšių skyriaus vyriausiasis specialistas Rokas Pukinskas pripažįsta, kad procesas užtrunka, tačiau kitos išeities nėra. Kol vyksta teismo procesas, automobiliai laikomi uždarose VSAT aikštelėse. Už šią "paslaugą" niekam mokėti nereikia.
"Kiekvienas atvejis individualus, tyrimai užtrunka. Pavyzdžiui, žmogus neprisipažįsta, byla keliauja į teismą, teismai irgi tų bylų turi. Arba būna rasta bešeimininkių, paliktų likimo valiai automobilių. Buvo keletas atvejų, kad sulaikyti automobiliai su laikinaisiais, tranzitiniais, numeriais. Žmonės neskuba jų įregistruoti, gabena kontrabandą ir įkliūva. Tai vėlgi užtrunka aiškinimasis, kur pirko, ką pirko, kiek pirko. Tad normalu, kad tie automobiliai šiek tiek laiko pastovi", – sakė R.Pukinskas.
Atims ir iš brakonierių
Aplinkos ministerija siūlo, kad ateityje būtų galima konfiskuoti ir brakonierių automobilius. Ministerijos parengtos Administracinių teisės pažeidimų kodekso (ATPK) pataisos numato, kad iš brakonierių bus konfiskuojami ir ginklai, ir automobiliai be jokių išlygų, – nesvarbu, pažeidėjas yra jų savininkas ar ne. Automobilis bus konfiskuojamas ir tada, jeigu juo bus gabenamas neteisėtai sumedžiotas gyvūnas.
2010–2012 m. parduotų konfiskuotų automobilių skaičius (ir už juos gautos lėšos litais) Lietuvos didmiesčiuose:
Metai | 2010 | 2011 | 2012 |
Vilnius | 134 (629 643) | 381 (1 839 859) | 512 (2 115 303) |
Kaunas | 116 (156 016) | 148 (250 000) | 118 (239 663) |
Klaipėda | 84 (198 319) | 62 (129 949) | 97 (398 900) |
Šiauliai | 67 (87 040) | 111 (133 736) | 133 (142 674) |
Panevėžys | 45 (78 533) | 55 (55 459) | 56 (62 416) |
Marijampolė | 181 (210 914) | 108 (207 930) | 285 (449 350) |
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Eismo sąlygas naktį sunkins rūkas
Penktadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, įspėja Automobilių kelių direkcija. 16 val. duomenimis, dėl dulksnos ir silpno lietaus didžiojoje Lietuvos dalyje magistralinių, krašto ir rajoninių kelių dangos buvo šlapios. Klaipėdo...
-
Į ekonomiškiausio titulą pretenduoja ir dyzeliniai, ir hibridiniai automobiliai3
Jau trečią savaitę vykstančiame konkurse „Metų automobilis 2014” vis didesnio šalies gyventojų dėmesio susilaukia ne tik pretendentai į „Tautos automobilį 2014“. Pastaruoju metu, kai degalinėse paliekamos sumos sudaro ...
-
Keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių ir Šešuolių gatvėse
Vilniaus miesto savivaldybė informuoja, kad nuo lapkričio 21 dienos keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių, Šešuolių gatvėse. Iš Sidaronių g. ir Viršuliškių skg. išvažiavimai bus galimi deši...
-
Šiemet vilkikų sukeltiems eismo įvykiams atlyginti BTA jau skyrė 23 mln. litų
Ne gyvybės draudimo bendrovės BTA duomenimis, per 2013 m. 10 mėnesių vilkikų patiriamoms žaloms atlyginti bendrovė skyrė daugiau kaip 23 milijonus litų. O tai yra 5 procentais daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. Vilkikų eismo įvyk...
-
Rytoj 10 Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių savanoriai dalins gerves ir tulpes4
VŠĮ „Savanorių centras“ rytoj Vilniuje rengs akciją „Labas rytas, Vilniau!“, kurios metu 40 savanorių dešimtyje Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių išdalins 3000 gervių ir tulpių. Pasak centro vadov...
-
Rekonstruos dar vieną transeuropinio tinklo kelio E77 ruožą
"Avesko kelių" įmonių grupei priklausanti kelių tiesimo ir tiltų statybos įmonė "Šiaulių plentas" už 32,867 mln. litų rekonstruos transeuropinį kelią Ryga-Kaliningradas. Automobilių kelių direkcija pranešė, jog...
-
Naktį eismo sąlygas sunkins rūkas
Trečiadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, perspėja Automobilių kelių direkcija. Be to, vietomis gali palyti, temperatūra kai kur nukris iki 0 laipsnių. 16 val. duomenimis, antradienį Telšių apskrityje bei Akmenės rajone magistralini...
-
Ar Kauno autobusuose ir troleibusuose – saugu?8
Statistika teigia, kad nusikalstamų veikų viešajame transporte mažėja. Vis dėlto visuomenę vis dar sukrečia ciniški chuliganizmo, vagysčių atvejai, o kartais net kraujo dėmės troleibuso salone. ...
-
Kelių direkcijos vadovas: pavasarį penktadalis kelių gali būti nepravažiuojami
Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovas perspėjo, kad trūkstant finansavimo keliams, kitą pavasarį penktadalis šalies kelių gali tapti nepravažiuojami. Skirmanto Skrinsko teigimu, po 2009 metų ekonominės krizės metinis kelių finansavi...
-
Vakarinio aplinkkelio II etapas užbaigtas, projekto vertė – 211 mln. Lt
Vilniuje Vakarinio aplinkkelio II etapo statybos darbus, pradėtus prieš kiek daugiau nei dvejus metus, rangovams pavyko pabaigti šešiais mėnesiais anksčiau. Automobiliams nuo šiandien jau atverta šešių eismo ...