Vairuotojai uždirbo tik pažadus Pereiti į pagrindinį turinį

Vairuotojai uždirbo tik pažadus

2008-04-24 09:00

Į Lietuvą iš ES nepriklausančių šalių atvykę dirbti tolimųjų reisų sunkvežimių vairuotojai viliasi prasigyventi, bet neretai lieka be skatiko kišenėje.

Ukrainietis Anatolijus Moskalenka, moldavas Sergejus Kulbaba ir dar penki jų kolegos pasijuto apgauti, kai po kelis mėnesius trukusio darbo prie sunkvežimio vairo taip ir negavo jiems priklausančio daugiatūkstantinio atlyginimo.

Vairuotojai turi visus reikalingus leidimus dirbti Lietuvos įmonėje. Praėjusių metų pabaigoje jie įsidarbino nedidelėje sostinės transporto bendrovėje „Via Vitae“, sudarė sutartis dėl sunkvežimių vairavimo ir krovinių vežiojimo po Europą.
Šių metų pradžioje visi jie išvažiavo į tolimuosius reisus. Tris mėnesius beveik be poilsio dienų vežiojo krovinius po Didžiąją Britaniją, Airiją, Olandiją, Prancūziją, Vokietiją. „Nuolat susidurdavome su įvairiais finansiniais nesklandumais. Pavyzdžiui, įmonės savininkas vis vėluodavo pervesti pinigus į tarnybinę mokėjimo kortelę, kuria atsiskaitoma už degalus ir mokama už kelius“, – nervingai rūkydamas cigaretę po cigaretės pasakojo S.Kulbaba.
„Iš pradžių naudojome tuos 650 litų, kuriuos bendrovės „Via Vitae“ savininkas davė smulkioms išlaidoms prieš kelionę. Bet paskui teko pereiti prie asmeninių lėšų, nes tie 650 litų labai greitai baigėsi. Vien už kelius Vokietijoje reikia sumokėti 70–80 eurų (241–276 litus)“, – sakė vairuotojai.

Pareiškė neturintis pinigų

Vyrai tikėjosi, kad nesklandumus pavyks išspręsti sugrįžus į Lietuvą.
„Buvome pasirašę sutartį pusantro mėnesio darbui. Tačiau baigiantis šiam terminui firmos savininkas paprašė dar maždaug pusantro mėnesio padirbėti, pavežioti krovinius iš Anglijos į Prancūziją ir tik paskui grįžti į Lietuvą. Sakė, taip daugiau uždirbsime. Kadangi neturėjome kitų planų, sutikome“, – pasakojo S.Kulbaba.
Tik kai kurie vairuotojai, tarp jų ir ukrainietis A.Moskalenka, grįžo į Lietuvą jau kovą. Kiti dirbo iki balandžio pradžios.
„Kai grįžau, sunkvežimis iš manęs buvo paimtas, visi mano daiktai iškraustyti, o bendrovės savininkas paprašė truputį palaukti suderėtos algos. Sakė kol kas neturintis pinigų. Išsitraukė 200 litų, sakė, kad tai paskutiniai pinigai, ir paprašė kelias dienas kur nors palaukti, tada jis neva atsiskaitysiąs“, – prisiminė A.Moskalenka.
Praėjo jau beveik du mėnesiai, bet vairuotojas iš Ukrainos jokių pinigų iš bendrovės „Via Vitae“ negavo. Atlygio nematė ir kiti vairuotojai, grįžę į Lietuvą pirmosiomis balandžio dienomis.

Negali pereiti kitur

Pagal sudarytas darbo sutartis vairuotojai turėjo gauti minimalų darbo užmokestį ir dienpinigius už darbą užsienio šalyse. Kiek-vienam vairuotojui įmonės savininkas skolingas vidutiniškai po 18 tūkst. litų.
„Jo neįmanoma surasti. Jis nuo mūsų slapstosi, neatsiliepia savo mobiliuoju telefonu“, – teigė A.Moskalenka.
„Mums vis sunkiau – nėra kur ir už ką gyventi, nėra už ką grįžti namo. Negalime pereiti dirbti į kitą lietuvių įmonę, nes Lietuvos įstatymai draudžia tai daryti. Tam, kad galėtume dirbti kitur, turime grįžti namo, iš naujo gauti leidimus dirbti jau kitoje bendrovėje“, – sakė S.Kulbaba.
Pasak jo, tokių griežtų įstatymų nėra kitose ES šalyse. „Mano pažįstamas dirbo vairuotoju Portugalijoje. Kai jam baigėsi viena sutartis, jis be jokio vargo perėjo į kitą įmonę, nes turėjo leidimą dirbti tos šalies transporto įmonėse. Lietuvoje leidimai išduodami dirbti tik tam tikroje įmonėje, bet ne visose“, – skundėsi vairuotojas.

Dauguma grįžo namo

Bendrovės „Via Vitae“ nuskriausti vairuotojai kreipėsi pagalbos į profsąjungų susivienijimą „Solidarumas“. Teisininkas padėjo surašyti ieškinį teismui.
Šeši vairuotojai kurį laiką buvo priversti glaustis bendrabučio kambarėlyje, maitinosi už „Solidarumo“ duotus talonus. Dauguma jų jau išvyko namo, kelionei pasiskolinę pinigų iš draugų ir giminių. Ukrainoje ir Moldovoje jie pasidarys naujus leidimus dirbti Lietuvoje ir maždaug po mėnesio vėl grįš.
„Jie rado vieną transporto bendrovę Kaune, susitarė su jais ir grįš dirbti ten. Žinoma, šįkart bus atsargesni, reikalaus daugiau garantijų dėl būsimo darbo sąlygų ir uždarbio“, – sakė „Solidarumo“ teisininkas Petras Grėbliauskas. „Drauge jie lauks teismo arba pinigų iš tos įmonės, kurioje dirbo iki šiol“, – pridūrė teisininkas.

Susidomėjo prokurorai

Vilniuje, viename privačių butų įregistruotos bendrovės „Via Vitae“ savininkas ir vadovas Gintautas Girdzijauskas dienraštį tikino atsiskaitysiąs su visais vairuotojais, kuriems yra skolingas.
„Mano partneriai užsienyje irgi nevykdo įsipareigojimų ir neperveda pinigų. Kai tik tai įvyks, aš iškart su visais atsiskaitysiu“, – tikino jis.
Tačiau G.Girdzijauskas negalėjo pasakyti, kada gali būti išmokėti pinigai. Jis tvirtino „kol kas“ nesiėmęs priemonių skoloms iš partnerių „išmušti“ ir neketinantis imti paskolos banke, kad sumokėtų skolas.
Be to, „Via Vitae“ savininkas leido suprasti, kad ne visiems vairuotojams perves sutartas pinigų sumas, esą „kai kurie jų pažeidė darbo drausmės taisykles, sugadino inventorių, netgi automobilius“.
„Solidarumo“ atstovai tvirtino turintys „operatyvių žinių“, kad užsienio partneriai atsiskaitė su „Via Vitae“, bet neaišku, kur buvo panaudoti gauti pinigai. G.Girdzijauskas tai neigia.
Šia istorija susidomėjo ir Generalinės prokuratūros pareigūnai. Jie žada patikrinti, ar bendrovės „Via Vitae“ veikloje nėra ekonominio nusikaltimo požymių.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų