Šios savaitės topas – Nacionalinės žemės tarnybos direktorės Daivos Gineikaitės padaryta avarija, po kurios alkotesterio rodmenys – 1,66 promilių girtumas. Pačios avarijos kaltininkės nenoras pasitraukti iš pareigų ir desperatiškai atrodantys mėginimai įrodyti, jog ji buvo blaiva, gali prastai baigtis Kauno klinikinės ligoninės medikams, nes vyksta STT tyrimas, kuris, beje, gali paskandinti ir pačią D. Gineikaitę.
Tačiau kartu kyla ir kitas klausimas. Ar žinodama, kad leistina norma yra ne 0,4 promilės, o 0 – ji būtų pasielgusi kitaip? Ar sugrąžintas 0 promilių įveiks visus tuos, kurie prie vairo sėda būdami gerokai apgirtę? Ar dažniausi avarijų kaltininkai yra tie, kurie paiso leistinos normos, ar tie, kuriems jokio skirtumo, 0,4 ar 0 promilių? Bet, sutikite, siūlymas tokiu būdu kovoti su neblaiviais vairuotojais atrodo patraukliai. O vidaus reikalų ministras Saulius Skvernelis, kuris ir siūlo sugrąžinti buvusį draudimą, moka visuomenei pasirodyti patrauklus. Tuo metu net Seimo nariai kritikuoja tokį jo siūlymą, kaip ir kitą VRM mėginimą sugrąžinti jau kartą panaikintą baudos balų sistemą.
Politikai dviračio neišradinėja. Kovai su karu keliuose ieškoma ne naujų būdų, o traukiami jau buvę ir panaikinti, kaip nepasiteisinę. Vidaus reikalų ministerija pateikė pluoštą Kelių eismo taisyklių pataisų, kurios, deklaruojama, pagerins situaciją keliuose, sumažins eismo nelaimių ir jose sužalojamų ar žūstančių žmonių skaičių. Ministerija siūlo dabar leistiną 0,4 promilių ribą naikinti ir nustatyti nulio promilių ribą visiems vairuotojams.
„Negali būti truputį neblaivus lėktuvo pilotas arba truputį neblaivus gydytojas, kuris atlieka sudėtingą operaciją“, – teigia vidaus reikalų viceministras Artūras Norkevičius.
Vieni tokį sprendimą giria, kiti – peikia, nes tas, kuris vartoja iki 0,4 promilės, retai lekia be proto, laužo pakelės stulpus ar trupina stoteles. Tokių kraujyje promilių būna gerokai daugiau.
„Nuo 0 iki 0,4 leistinos ribos vairuotojai statistiškai tikrai neišsiskiria patekdami į avarijas, dažniausiai auto įvykius padaro recidyvistai, kurie nuolatos pažeidinėja kelių eismo taisykles“, – teigia Seimo narys Eligijus Masiulis.
Šiuo metu maksimali bausmė neblaiviam vairuotojui, nesvarbu, kiek per jo sukeltą avariją žuvo žmonių, yra 10 metų. Tačiau ji ne visada skiriama – girti vairuotojai atsiperka mažesnėmis ar net lygtinėmis bausmėmis. Gal tuomet geriau numatyti baudas konkrečiai grupei, užuot ribojus visus vairuotojus?
„Įvesti 0 promilių reikalavimą tiems vairuotojams, kurie nors kartą patekę ir įpūtę daugiau nei 0,4, dėl to jiems būtų, pavyzdžiui, atimtas vairuotojo pažymėjimas 6 mėn. Ir kartu pasakyti, kad visam gyvenimui šitam vairuotojui, kada jis atgaus vairuotojo pažymėjimą, jau galioja 0 promilių“, – teigia E. Masiulis.
„Galbūt geriau didinkime baudas tiems, kurie pagaunami su 2–3 promilėmis, kurie būtinai įvažiuoti turi į žmones ar autobusų stoteles. O ėjimas į kitą pusę, manau, neduos rezultatų, nes jeigu šiandien draudžiama sėsti prie vairo išgėrus, bet žmogus sugeba išgerti butelį ar kibirą alaus, sėsti į transporto priemonę ir elgtis kaip pakvaišęs, tai nuo to, kad mes parašysim 0, tai jo nesustabdys“, – įsitikinęs Seimo Narys Algirdas Sysas.
Tokių vairuotojų nesustabdys ir Vidaus reikalų ministerijos siūlymas grąžinti sovietinį reliktą – baudos balų sistemą, įsitikinę „Savaitės“ pašnekovai. Ministerija atšauna, tai – ne griežtinimas, tiesiog norima sukurti sistemą, mažinančią nelaimių skaičių, be to, tai būtų ir prevencinė, ir auklėjamoji priemonė. Asmeniui, surinkusiam 10 balų per metus, būtų atimtas vairuotojo pažymėjimas metams. Tiesa, dalį balų jis galėtų panaikinti išklausęs papildomus kursus.
„Baudos taškų sistemos įvedimas yra dar vienas pavyzdys, kada bandoma žvirblius šaudyti iš patrankos. Pirma, baudos taškų sistema sudarė papildomas galimybes nesąžiningiems policininkams iš to pasipelnyti. Antra, baudos taškų sistema lyg vairuotoją skatina, kad jis turi per metus 10 gyvybių“, – teigia E. Masiulis.
„Na, galim vėl įvesti, manau, kad vėl po 4–5 [metų] grįšim prie to, kad gal reikia eiti kitu keliu, o ne balų sistema“, – priduria A. Sysas.
Buvęs lenktynininkas Darius Jonušis apgailestauja, kad siūloma didinti baudas, riboti automobilio galingumą, tačiau niekas nekalba apie švietimą ir ugdymą. Pasak D. Jonušio, Lietuvoje ypač silpnas pirminis vairuotojų mokymas – būsimieji eismo dalyviai yra tik apmokomi ir niekas nebesirūpina, kaip jam seksis kelyje.
„Daugelyje ES šalių yra grįžtamasis ryšis per pirmus 6 mėn., per pirmus pusantrų metų. Ir tas grįžtamasis ryšis – į vairavimo mokyklą, į psichologus, į vairavimo mokymo centrus. Be galimybės nusimuilinti, nes kitaip, jei nesugrįžai, tai tau atima vairuotojo pažymėjimą. [...] Tikslas yra vienintelis – išlaikyti vairuotoją, naują jauną vairuotoją, šiek tiek „įveržtą“ psichologiškai, kad jis dar nėra pilnavertis eismo dalyvis, kad jis neatsipalaiduotų ir nesakytų, kad viską moka“, – teigia buvęs lenktynininkas D. Jonušis.
Pasak D. Jonušio, būtent pirmaisiais metais susiformuoja jaunojo vairuotojo įgūdžiai ir supratimas apie kultūrą keliuose, kad reikia būti atsakingu, mandagiu, neviršyti greičio, nekalbėti telefonu ar tuo labiau nesėsti prie vairo girtam. Lietuva kol kas į tai visai neinvestuoja. Daug paprasčiau, kai reitingų viršūnėse karaliaujantis ministras praneša, jog panacėja – 0 promilių ir baudos balai. Žmonės patenkinti – ministras gi griežtas. Reitingai auga toliau. Ir tarsi visiems viskas gerai. Tačiau ar ilgai?
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kuri ministerija susilaukė didžiausio žiniasklaidos dėmesio?
Pirmąjį naujojo Ministrų kabineto darbo mėnesį daugiausiai žiniasklaidos dėmesio sulaukė Krašto apsaugos ministerija (KAM), ji paminėta beveik 2 tūkst. kartų. ...
-
Laisvės gynėjų dieną siūloma paskelbti nedarbo diena3
Siekiant įprasminti Sausio 13-osios įvykių atminimą ir Laisvės gynėjų auką Lietuvai, Seimo pirmininkas Saulius Skvernelis siūlo šią dieną paskelbti nedarbo diena. ...
-
Prisimenant laisvės gynėjus, bus degami atminimo laužai, vyks koncertai6
Laisvės gynėjų dienos išvakarėse sostinėje bus degami atminimo laužai, vyks koncertai. ...
-
Sausio 12-oji Lietuvoje ir pasaulyje
Sausio 12-oji, sekmadienis, 2 savaitė. ...
-
Išbandytas naujasis išvykimo terminalas: papasakojo, su kokiais trukdžiais susidūrė2
Prieš atidarant naująjį Vilniaus oro uosto terminalą, jis pirmą kartą testuojamas, pasitelkus tūkstantį savanorių. Jie nuo ankstyvo ryto pirmieji išbandė naujausias oro uosto technologijas, kokių iki šiol Lietuvoje dar nebuvo. No...
-
Ruošiamasi atnaujinti Antaniškių parko estradą Radviliškyje
Radviliškio rajono valdžia planuoja per dvejus metus atnaujinti buvusią Antaniškių vasaros estradą – apie 5 mln. eurų kainuosiančius darbus tikimasi pradėti šiemet. ...
-
Kuršių marios užliejo Juodkrantę: sureagavo ir meras3
Šeštadienio rytą Kuršių marios užliejo Juodkrantę. Neringos meras Darius Jasaitis teigia, kad tokios situacijos dar nėra matęs, nors Neringoje gyvena jau 50 metų. ...
-
Pragariški gaisrai Los Andžele: namus praradę lietuviai ištikti šoko6
Los Andželo lietuvių bendruomenės pirmininkė Tara Barauskas plačiau papasakojo apie pražūtingus gaisrus Los Andžele. Ji nuo ankstyvo ryto jau rūpinosi lietuviais, kurių namai Los Andžele virto pelenais. Tara sakė, kad mūsų tautiečiai vis dar did...
-
Prezidento patarėja apie pensijų kaupimą: esame kritiniame taške4
Prezidento vyriausioji patarėja Irena Segalovičienė tvirtina, kad šiuo metu pensijų kaupimo sistema yra kritiniame taške ir ją būtina keisti. Anot jos, sistema turi tapti ne verčiančia, o motyvuojančia žmones kaupti. ...
-
18-mečiai keliaus po Europą nemokamai: yra viena sąlyga4
Europos Komisija jaunuoliams išdalins beveik 36 tūkst. nemokamų bilietų. Lietuvai šįkart atiteko daugiau nei 200 bilietų. Ką reikės už tai padaryti? Nieko – tereikia keliauti, pažinti, patirti ir susipažinti. ...