Atgimsta valdiško lėktuvo idėja

Lietuvoje vėl atgijo kalbos apie vadinamąjį prezidento arba vyriausybinį lėktuvą, nors finansinio sunkmečio sąlygomis vargu ar valstybės biudžete atsiras lėšų jam įsigyti arba nuomoti.

Nepasiteisinęs pirkinys

Prieš kiek daugiau kaip penkiolika metų Lietuva buvo įsigijusi pirmą vyriausybinį lėktuvą. Tai buvo nedidukas, vos devynių vietų "Jet Star-731", galintis skraidyti tik netolimus atstumus. Už 2,28 mln. JAV dolerių šį lėktuvėlį tuomečiam prezidentui Algirdui Brazauskui įpiršo jo finansinis rėmėjas, verslininkas Simas Velonskis. Dar 170 tūkst. dolerių kainavo lakūnų mokymas.

Tačiau lėktuvas nešė vienus nuostolius. Pasirodė, kad jis per mažas skraidinti prezidento ir kitų aukštų pareigūnų vadovaujamas delegacijas, todėl valstybiniams ir darbo vizitams šis lėktuvas nebuvo itin dažnai naudojamas.

Todėl 1998 m. "Jet Star" buvo parduotas, tiesa, mažesne kaina, nei įsigytas – už beveik 2 mln. dolerių.

Daug keliaus

Šiomis dienomis Lietuvoje vėl prabilta apie būtinybę įsigyti "Jet Star" ar panašaus dydžio vyriausybinį lėktuvą.

Užsienio reikalų ministras Vygaudas Ušackas interviu dienraščiui užsiminė: "Reikia pagalvoti apie daug kritikos sulauksiantį, bet būtiną lėktuvo "Jet Star" įsigijimą."

Pasak ministro, orlaivio ypač reikės 2013 m., kai Lietuva pusmetį pirmininkaus ES. V.Ušackas įsitikinęs, kad be "Jet Star" Lietuvos valdžiai kils bėdų dėl susisiekimo su kitomis ES valstybėmis.

Lietuvos atstovams reikės ne tik pirmininkauti daugiau nei 3 tūkst. posėdžių Briuselyje ir kituose miestuose, kur yra ES institucijų būstinės, bet ir organizuoti ne mažiau kaip 200 susitikimų savo valstybės teritorijoje.

Be to, bendrijai pirmininkaujančios šalies aukščiausio rango pareigūnai ir diplomatai turi daug važinėti po ES ir kitas valstybes. Tokioms kelionėms esą ir turėtų būti panaudotas lėktuvas "Jet Star".

Siūlo atskirą eilutę

Sprendimą dėl lėktuvo įsigijimo gali priimti tik Vyriausybė, pasvėrusi visus "už" bei "prieš" ir įvertinusi šalies finansinę padėtį.

Akivaizdu, kad kol tęsiasi finansinis sunkmetis, neverta tikėtis brangių pirkinių. Tačiau V.Ušackas siūlo pagalvoti apie perspektyvą ir jau formuojant kitų metų valstybės biudžetą atskira eilute numatyti lėšas, skiriamas pasirengti pirmininkauti ES. Taip po kelerių metų toje eilutėje galėtų atsirasti ir lėšų, skirtų "Jet Star".

Leista suprasti, kad naujas lėktuvas galėtų būti įsigytas, pavyzdžiui, 2012-aisiais, kai pirmininkavimo pradžia bus visiškai arti, o valstybės finansinė padėtis, kaip tikimasi, pagerėjusi.

Įsigyti naująjį "Jet Star" arba panašaus modelio lėktuvą gali kainuoti nuo 15 iki 25 mln. litų. "Jet Star" gali būti ir išnuomotas. Tai galėtų kainuoti apie 1,5–2 mln. litų per metus.

Atlikti konkretesnius skaičiavimus, taip pat organizuoti galimą konkursą lėktuvui įsigyti turėtų Susisiekimo ministerija.

Šios ministerijos Ryšių su visuomene skyriaus vedėja Regina Sklepovič tvirtino, kad pirmiausia Vyriausybė turi priimti politinį sprendimą, jog lėktuvas bus įsigytas, taip pat paskirti tam atitinkamą finansavimą. Tik tuomet, kai bus teigiamas Vyriausybės sprendimas ir bus paskirti pinigai, Susisiekimo ministerija esą galės organizuoti orlaivio įsigijimą.

Vyriausybės kancleris Deividas Matulionis teigė, kad kol kas Vyriausybės darbų sąraše nėra klausimo dėl lėktuvo įsigijimo. Bet kancleris neatmetė, kad kitąmet ministrai gali politiškai apsispręsti, ar 2011 arba 2012 m. nevertėtų įsigyti "Jet Star" ar kito modelio lėktuvo.


Valstybės vadovai vargsta

Lietuvoje jau daug kartų kildavo, bet vėliau aprimdavo diskusijos dėl vadinamojo prezidento lėktuvo įsigijimo. Valstybės vadovas Valdas Adamkus ne kartą buvo išsakęs nuomonę, kad Lietuvai būtina turėti nuosavą aukščiausiems šalies vadovams skirtą orlaivį.

Speciali darbo grupė buvo suskaičiavusi, kad toks lėktuvas, tinkamas skraidinti ne vieną dešimtį keleivių ir galintis skristi kiek tolimesnius atstumus, galėtų kainuoti 75–150 mln. litų, dar maždaug 4 mln. litų per metus atsieitų jo eksploatavimas.

Skaičiuota, kad valstybės vadovų kelionėms reikalingo lėktuvo nuoma per metus galėtų kainuoti 7 mln. litų.

Tačiau biudžete reikiama suma taip ir neatsirado.

V.Adamkus ir kiti aukšti pareigūnai į užsienio vizitus dažniausiai skrenda užsakomaisiais arba reisiniais lėktuvais, kartais – gana triukšmingais, nepatogiais ir lėtais karinių oro pajėgų lėktuvais "Spartan".

Vien prezidentūra per metus išleidžia apie 1,5 mln. litų valstybės vadovo kelionėms reikalingiems lėktuvams užsakyti ar bilietams įsigyti.



NAUJAUSI KOMENTARAI

miu

miu portretas
Kaina 75-100 mln. plius 4 mln. kasmet aptarnavimas, o nuoma - 7 mln. per metus. Tai kokiam avigalviui dar kyla noras pirkti tą lėktuvą, jei už tą pačią sumą jį nuomotis galima mažiausiai 10-15 metų???

Kaunietis

Kaunietis portretas
Pirkti-toliaregiška.Ir ne vieną.Ką žinai,ar neteks visam seimui staiga sprukti kur nors į Amazonės džiungles,kad "dėkingi" tautiečiai nepasiektų.

Saulius1

Saulius1 portretas
Jeeee... ar tik neteks STT veržtis ir į URM šio 'pirkinio' dokumentų paėmimui???
VISI KOMENTARAI 4

Galerijos

Daugiau straipsnių