S. Geda – iš dieviško ir velniško prado gimęs ugnies giesmių poetas

„Sigitas Geda tikėjo, kad yra stipresnė jį užvaldanti jėga, varomasis kūrybos variklis. Tiesa, jis ir koketavo su ta užvaldymo idėja, jam tai patiko. Toks ir dieviškas, ir velniškas pradas viename“, – apie vieną ryškiausių mūsų kultūros asmenybių sako rašytojas Rimantas Kmita.

Ką tik pasirodžiusioje knygoje „Ugnies giesmės. Tūkstantis Sigito Gedos veidų“ R.Kmita ne tik stengiasi suprasti S.Gedos fenomeną, bet ir kalba apie jo gyventą laiką, visuomenę. Apie gyvenimą, kuris buvo kaip nuolatinė kova ir niekada negęstanti ugnis. R.Kmita prisipažįsta, kad vienas kertinių knygos raktų buvo pyktis.

– Knygoje „Ugnies giesmės“ ėmėtės ambicingo tikslo – kalbate ne tik apie sudėtingą S.Gedos asmenybę, bet ir jo gyventą epochą. Ne vienus metus nešiojotės knygos idėją, kokie klausimai nedavė ramybės?

– Apie S.Gedą galvoju nuo mokyklos, jis buvo tas poetas, kuris pakeitė mano požiūrį į poeziją. Gal net ne pakeitė, o tiesiog perlaužė tai, kas mokykloje buvo suvokiama kaip poezija. Perskaitęs rinkinį „Žalio gintaro vėriniai“ su Petro Repšio iliustracijomis, supratau, kad ta poezija turi kažką, ko negalėtum įvardyti mokytojai. Išskyrus tai, kad ji atima žadą. Nuo to laiko jis man – viena svarbiausių lietuvių literatūros figūrų.

Rašydamas disertaciją ir landžiodamas po archyvus, susižavėjau S.Gedos drąsa sakyti tiesiai, ką galvoja, jo maištingumu. Jo laikysena ir elgesys daugeliui amžininkų buvo nepriimtini, daug ką šokiravo, apie S.Gedą kalbėta kaip apie tokį keistą poetą, išsišokėlį. Jis buvo tarsi į batą įkritęs akmenukas – nepatogus, bet nenusiausi ir neiškratysi. Tačiau viena buvo aišku: S.Gedai atsiradus lietuvių poezijoje, niekas nebegalėjo būti taip, kaip buvo iki tol. Jis tapo atskaitos tašku.

Vėliau supratau, kad su šeima, buitimi S.Gedos gyvenime atsiranda naujų aplinkybių ir jis pradeda ieškoti kitų kaukių. Jis blaškosi tarp to, kaip išlikti literatūroje, kaip išsaugoti kūrybines idėjas ir kaip susitvarkyti buitį. Mes visi susiduriame su neišvengiama kasdienybės banalybe: yra idealusis aš, kuris žino, ką labiausiai norėčiau veikti, koks norėčiau būti, ir realusis, tas kasdienis aš. S.Gedos atveju šis konfliktas itin ryškus.

Paradoksalu – sovietmetis gniuždė, kainavo daug nervų, bet kartu ir davė aiškų priešininką, suformavusį S.Gedą kaip savas taisykles kuriantį maištininką.

– Ar iš čia tas vienas kertinių knygos pasakojimo raktų – pyktis? Kodėl būtent pyktis toks svarbus kalbant apie S.Gedą?

– Pyktis turbūt kyla iš įvairių šaltinių, sudėtinga apie juos kalbėti, nors kai ką galima pasakyti. Pabandžiau atkreipti dėmesį į pyktį, nes tokios neigiamos emocijos dažniausiai nutylimos, pakišamos po kilimu. S.Gedos poezijoje pyktis labai ryškus, bet mokykloje, vadovėliuose niekas nekalba apie rašytojų pyktį. Rašytojai ten yra arba tautos vedliai, arba moraliniai kompasai, iš kurių galima pasimokyti kritinio mąstymo, bet jie neturi silpnybių ar neigiamų emocijų. O juk pyktis labai universali emocija. Pats S.Geda pripažino, kad konfliktas – gyvenimą ir kūrybą varantis amžinasis variklis.

Kai ėmiau daugiau galvoti apie pyktį ir S.Gedą, į bendrą paveikslą susiliejo iki tol daug atskirų detalių. Pamačiau, kad tai tiesiog dvi medalio pusės: tas įniršis ir pyktis kūryboje yra varomoji jėga, kuri stumia eksperimentuoti, nedaryti jokių kompromisų, bet gyvenime ir buityje tas pyktis pasireiškia labai nemaloniais dalykais. Toks žvilgsnis man leido susidaryti adekvatesnį paveikslą.

– Žmogus iš prieštarų – taip knygoje apibūdinate S.Gedą, taip ne kartą ir jis yra pavadinęs save. Ar pavyko įminti, iš kur tos prieštaros ateina?

– Ar man pavyko suvokti, kaip tos prieštaros išsidėsčiusios? Turbūt, kad ne iki galo. Artimai S.Gedą pažinoję bičiuliai dažnai skėsčioja rankomis ir gūžčioja pečiais, paklausus apie kai kurias situacijas. Kodėl brežnevizmo metais jis atneša eilėraščius publikuoti į „Komunistą“? Kodėl jis vienaip ar kitaip pasielgia su kolegomis?

Tačiau rašydamas knygą supratau, kad daugybė dalykų, kurie yra tarsi intelektualinės sąvokos, S.Gedai buvo labai tikri. S.Geda tikėjo, kad yra stipresnė jėga, kuri gali jį užvaldyti. Laiškuose bičiuliui Kornelijui Plateliui jis pasakoja savo vizijas, patyrimus, ir labai aiškiai supranti, kad jis iš tiesų tai išgyveno. Per knygą lyg motyvas keliauja S.Gedos eilėraštis „20 prisipažinimų“, kuris byloja, kokias kaukes poetas dėvėjo. Ten ir kentauras, ir Strazdas, ir Kasandra, ir Jėzus. Kaukės jam ir suteikdavo naujų kūrybinių impulsų, bet ir varžė. Tie dalykai kartojosi, atsispindėjo S.Gedos gyvenime. Mane apėmė tikras nuščiuvimas, kai supratau, kad įsikūnijimai, perimti balsai kažkokiu būdu suformavo visą S.Gedos gyvenimą. Jį ištikdavo panašūs likimo vingiai. Kai užsimojo prieš dukrą peiliu, tai neatsirado vien iš buitinės ar psichinės situacijos,  – į tai veda visas intelektualinis ir gyvenimiškas kelias. Į tai suteka daug dalykų, ima atrodyti, kad nieko nėra atsitiktinio.

Man šitai tapo knygos raktu. Suvokimas, kad S.Geda tikrai jausdavo jį užvaldančią stipresnę jėgą, bet, kita vertus, jis ir koketavo su užvaldymo idėja, jam tai patiko. Toks ir dieviškas, ir velniškas pradas. Tu tarsi gauni galią, kurios neturi eiliniai mirtingieji, bet, kita vertus, esi pasmerktas, esi tragiško likimo poetas. Apskritai, poetas be tragiško likimo S.Gedai buvo neįsivaizduojamas. Jam tragiškas likimas buvo būtinas ir nesvarbu, kiek gyvenimas iš tiesų tragiškas, jis jame visada pamatydavo neišvengiamą likimo pirštą ir aiškindavo kaip savo tragizmo lemtį.

G. Kavaliauskaitės nuotr.

– Tyrinėdamas S.Gedos asmenybę, pyktį, ūmumą, kitas charakterio savybes, susiejate jas su kultūriniu, socialiniu, politiniu gyvenimu – sąsajų ieškote ne tik žmogaus viduje, bet ir išoriniame pasaulyje. Būtent dėl to ši knyga – tai ir žvilgsnis į S.Gedos gyventą laiką, visuomenę, mūsų tėvus, senelius. Galima sakyti, kad ši knyga – ir bandymas bent kiek nors suvokti, iš kur ateiname?

– Kai pradėjau galvoti apie pyktį, supratau, kad to nepaaiškinsi vien žmogaus charakteriu. Žvilgsnis susifokusavo į S.Gedos gyvento laiko įtampas, frustracijas. Žmogus juk negyvena ir nekuria vakuume, nėra idealios epochos, kiekvienas laikas padiktuoja tam tikras gyvenimo sąlygas, prie kurių tenka prisitaikyti. Gimęs 1943-iaisiais S.Geda ateina iš pokario. Laiko, kai daugybė lietuvių gyveno didžiulėje įtampoje. Baimė kalbėti, baimė įvardyti, baimė veikti, skurdas, nepritekliai, susipriešinimai – atšiaurus, rūstus ir negailestingas žmonių gyvenimas. Visa Lietuva tai išgyveno. Toliau sekė kiti etapai: prisitaikymas prie komunistinės konjunktūros, bet kartu nesusitaikymas ir iš to kylančios įtampos.

Žvelgiant į S.Gedos biografiją, kartais atrodo, kad poeto gyvenime tikrai buvo etapų be didelių dramų, priešingai – kūryba verčiama į kitas kalbas, statomi spektakliai, skiriamos premijos, bet tuo metu S.Geda rašė labai niūrius eilėraščius ir net atrodo, kad buvo beveik pasiruošęs išeiti iš šio pasaulio. Manau, S.Gedai buvo būtinas didelis priešininkas. Kova su sovietine valdžia, cenzūra jam buvo variklis judėti pirmyn, įrodyti savo. Atkūrus Nepriklausomybę, tarsi nebeliko mosto, nebeliko, su kuo kovoti. Tie konfliktai labai susmulkėjo, prasidėjo buitinės rietenos, kolegų užgauliojimai. Paradoksalu – sovietmetis gniuždė, kainavo daug nervų, bet kartu ir davė aiškų priešininką, suformavusį S.Gedą kaip savas taisykles kuriantį maištininką. Sykiu ir jo poezija tuo metu buvo kur kas didesnio užmojo.

– „Ugnies giesmės“ ir S.Geda primena apskritai vieną sunkiausių klausimų, kai kalbame apie dideles asmenybes. Kaip vertinti talentingą kūrėją, bet neretai gyvenime niekšiškai besielgiantį žmogų? Kartais sakoma, kad reikia vertinti tik kūrybą, bet ar įmanoma ir ar teisinga į šalį patraukti asmenybę?

– Vieno atsakymo, ar atsieti autorių nuo kūrybos, ar ne, turbūt nėra. Man atrodo, vertindami kiekvienu atveju elgiamės taip, kaip mums patogiau. Kai turime puikią kūrybą, bet gal ne tokį puikų žmogų, kalbame apie jo tekstus, kurie pergyvena kelias kartas, išlieka skaitomi, interpretuojami, per tuos tekstus suprantame save ir pasaulį, autoriaus mums ir nereikia. Tačiau yra autorių, kurie neturi tokių stiprių tekstų, tada sakome: žinote, koks geras buvo žmogus, tie tekstai nieko tokio. Iš tikrųjų, jeigu žmogus slėpė partizanus, gelbėjo žydus, darė kitus gerus darbus, tokių darbų akivaizdoje tie tekstai gali būti, gali jų ir nebūti. Labai skirtingi atvejai.

Aišku, jeigu norime suprasti, reikia matyti abi puses, man atrodo, tai gyvybiškai svarbu. Kiek įmanoma. Aš pats tikrai neišsiaiškinau visko apie S.Gedą. Staiga pajutau, kad man jau gana to, ką sužinojau. Atsirado dalykų, kurių nesu pajėgus įvardyti ir aprašyti. Tarkime, S.Gedos santykiai su moterimis. Palikau šį skyrių kam nors kitam arba vėlesniam laikui, nes galvoje viskas sproginėjo. Buvo atvejų, kai gauni atsiminimų, liudijimų ir nežinai, ką su jais dabar daryti. Kad jau laikas rašyti knygą, supratau, kai tie asmeniniai dokumentai, pokalbiai, nebeatvėrė naujų asmenybės rakursų, o tik papildė jau esamus.

– Kalbant apie biografijas, knygas apie asmenybes, dažnai kyla klausimas, kada laikas rašyti apie vieną ar kitą žmogų. Kartais sakoma, kad dar ne laikas, nes jį pažinę žmonės gyvi. Kita nuomonė, kad kaip tik laikas, kol dar yra liudininkų. Koks jūsų atsakymas?

– Yra žmonių, kuriems atrodo, kad jie žino, kada tas laikas, bet mes nevaldome laiko ir nežinome, kada baigsis mūsų laikas. Sakyčiau, kad reikėtų galvoti ne apie laiką. Negavęs tam tikrų atsakymų apie kai kuriuos rašytojus būtent dėl to, kad dar ne laikas, dažnai pagalvoju, kad žmonės, kurie gal taip nori apsaugoti tą žmogų, iš tiesų gali padaryti meškos paslaugą. Iš užuominų, legendų, gandų, nedidelių fragmentų gali sukurti siužetus, kurie neturi nieko bendro su realybe. Dėl to reikia liudyti tiesą, kokią tuo metu žinome. Tai padeda geriau suprasti tikrovę, kurią visada interpretuojame iš fragmentų. Tad kuo daugiau tų fragmentų turime, tuo arčiau adekvatesnio požiūrio priartėjame.

– Tyrinėjote S.Gedos dienoraščius, laiškus, archyvą, kalbinote artimiausius žmones. Turbūt nelengva nagrinėti ir interpretuoti tokią intymią medžiagą?

– Iš dukros Uršulės gavau keletą dėžių laiškų, rašytų S.Gedai, pagal adresatus ieškojau jau paties S.Gedos rašytų laiškų. Laiškai – pati autentiškiausia medžiaga, kur poetas atverdavo vidinį gyvenimą, didžiausius skaudulius, tai, kas erzino, kuo gyveno. Taip pat labai svarbūs ir pokalbiai su žmonėmis. Knygoje yra teiginių, kuriems pagrįsti turiu kur kas stipresnių argumentų, bet kai kurių dalykų nusprendžiau necituoti, nes tai tiesiog asmeniniai įžeidinėjimai arba dalykai, apie kuriuos per mažai žinau, kad galėčiau kalbėti. Juolab kad bendro asmenybės portreto jie nebepakeistų. Nebandžiau nieko nuslėpti, niekas man nenurodinėjo, ką cituoti, o ko ne, turėjau visišką laisvę.

– Jūsų romanus „Pietinia kronikas“ ir „Remyga“ atrado labai įvairi auditorija, o kokiam skaitytojui skiriate „Ugnies giesmes“?

– Kaip beįsivaizduotum skaitytoją, kiekvienąkart pasirodžius knygai skaitytojai nustebina. Šįkart man svarbu, kad knyga būtų skaitoma kuo plačiau. Tai ne vien akademinei bendruomenei, ne tik studentams skirta knyga. Tikiuosi, ji pasieks ir tuos, kurie skaitė „Pietinia kronikas“ ir „Remygą“, kad tai bus knyga smalsiems žmonėms, kurie ieško įtraukiančių pasakojimų. Apie S.Gedą būtų galima parašyti ir įtempto siužeto pasakojimą ar pjesę. Jo gyvenimas, jo dramos ir dilemos prikausto.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Kiek galima?

Kiek galima? portretas
Negabus, smirdintis ir iškrypęs žydas buvo Geda. Šiukšlė tai tebuvo. Neminėkite šiukšlių lietuviškuose tekstuose. Įkaldavo psichotropinių ir keverzodavo. Lytiškai santykiavo su dukra. Galiausiai virto nevaldomu padaru, kaip ir daugelis žydų - defektyvumo ir išsigimimų nepaslėpsi. Teršė Lietuvos žemę. Siūlau jo palaikus išmesti iš Lietuvis teritorijos kaip aplinką teršiančių išgamų, kur visokios bacilos ir iš kapų sklinda.

Nelaiminga karta

Nelaiminga karta portretas
kurią išnešiojo, gimdė ir žindo karo baisumus dar vaikystėje ar paauglystėje patyrusios motinos, gimdytos tokiais pat baisiais laikais gimusių ir augusių močiučių. Psichiatrai žino, ką reiškia vaikui, jo raidai, netekti tėvo, motinos ar abiejų, ir augti aplinkoje, kai aplink tave valdžia ir kolaborantai nuolat kažką žudo, žudo, žudo... Arba įkalina, kankina. Pvz., tokia scena: šeima lauko keliuku sekmadienį keliauja į bažnyčią. Vienas vaikas eina ne keliuku, o per lauką, drugelius gaudydamas straksi. Priešpriešiais artėja pora ginkluotų vyrų. Iš tolo riksmu stabdo keliuku einančius, ir, neaišku kodėl, meta į juos granatą. Visa tai vyksta tolėliau drugius gaudžiusio sūnaus akyse. Jis mato, kaip oru skrieja jo tėvų ir su tėvais ėjusio kito jų vaiko kūnų gabalai. Jei tokiais laikais gimusio ir augusio nervai, psichika, kūnas liktų sveikas, ramus, vadinasi, jis robotas, ne žmogus.

Atvirai

Atvirai portretas
Geda buvo labai bjaurus fiziškai. Nusišnekėdavo. Psichiškai buvo nesveikas. Įkaldavo tam tikrų tablečių ir keverzojo. Nuo tų tablečių net kaimo melūėja tampa S. Nėrimi. O Geda buvo dvokiantis šlykštus negabus žydas, prastumtas į kultūros sferą, kad nesiskaičiuotų, jog iš tiesų nė vieno žydo nėra net arti normos. Jie visi negabųs, bjaurūs. Jie vagia kitų kūrinius. Geda buvo šlykštus. Lytiškai santykuavi su biologine savo dukra. Taigi. Tai tik šiukšlė.
VISI KOMENTARAI 3

Galerijos

Daugiau straipsnių