Klaipėdos koncertų salės (KKS) šeštasis koncertinis sezonas rugsėjo 18-ąją prasidės su “Permainų muzika”. Ji penktąsyk išskleis festivalio bures.
Jokių krizės požymių
Po jomis, kaip tikino organizatoriai, skambės rinktinė naujoji muzika, paveikusi kultūros istoriją. Lietuvos 1000-mečiui dedikuotame renginyje šiemet dalyvaus tik lietuvių atlikėjai iš šalies ir užsienio. Per šešias festivalio savaites iki spalio 30-osios numatyti šeši koncertai ir du videoklubai, kuriuose publika išgirs net 18-kos lietuvių kompozitorių muziką. Programoje - net keturi Osvaldo Balakausko, trys - Algirdo Martinaičio opusai, po du - Broniaus Kutavičiaus ir Zitos Bružaitės kūrinius. Lietuvių muziką festivalyje papildys stilistiškai įvairi, meniškai vertinga užsienio autorių kūryba.
„Keiskime savo mąstymą ir priimkime ne tik tradicinę, bet ir naują, visai kitokią muziką, - ragino klaipėdiečius KKS direktorė Danutė Žičkuvienė. - Norime įrodyti, kad ji yra puiki, kad bus puiki ir po 100 metų. Joje - tiek daug spalvų!..“ D.Žičkuvienė patikino, kad nepaisant ribotų finansinių galimybių, festivalis nenukentės.
„Jokių krizės požymių - skambės pati geriausia, pati gražiausia muzika. Festivalio atlikėjai tikrai nenuvils Klaipėdos klausytojų, - antrino festivalio meno vadovė kompozitorė Loreta Narvilaitė. - Mūsų idėja - pristatyti tuos autorius ir kūrinius, kurie jau patikrinti laiko, bet dauguma dar nėra skambėję Klaipėdoje. Jie reikšmingi, nes inspiruoja permainas.“
Parodys, ką sugeba
Festivalio pradžios koncerte ”Nakties šokiai” pasirodys atsinaujinęs ir labai ambicingas Klaipėdos kamerinis orkestras (KKO).
Orkestro meno vadovas Mindaugas Bačkus su kolektyvu ruošia sudėtingas suomių kompozitorių Kaija'os Saariaho, Aulio Salineno partitūras ir A.Martinaičio kūrinį ”Mirtis ir mergelė”. Pats M.Bačkus koncerte solo pagrieš Peterio Vasko ”Knygą violončelei” ir minėtąjį A.Salineno kūrinį. Suomių muziką diriguos bei su meno vadovu Steave'o Reicho duetą atliks dirigentas Mindaugas Piečaitis, vis dažniau iš Vokietijos atvykstantis ir gaivių idėjų gūsius atnešantis į Klaipėdą.
Šis tandemas šiuosyk žada parodyti, ką gali KKO. Kaip prasitarė M.Piečaitis, K.Saariaho „Nimfėjos atspindžiai“ - ekstremaliai sudėtingas kūrinys, stipriai užkeliantis kartelę muzikantams.
Kuo galime didžiuotis
“Permainų muzikos” koncerte “Ritualo galia” kamerinis choras “Aidija”, vadovaujamas dirigento Romualdo Gražinio, atliks B.Kutavičiaus oratorijas “Iš jotvingių akmens” ir “Magiškas sanskrito ratas”.
Anot L.Narvilaitės, B.Kutavičiaus kūriniai dar iki Nepriklausomybės atgavimo darė didelį poveikį Lietuvos kultūrinei visuomenei. Parašyti talentingo meistro ranka jie iki šiol neprarado aktualumo ir jėgos.
“Jų pagrindas - Lietuvos tautos kultūros praeitis. Ši muzika prieš tris dešimtmečius palaikė lietuvių tikėjimą tautos galia. Ji įkvėpė permainas. Pristatydami šias oratorijas klaipėdiečiams, mes norime parodyti vertybes, - kuo galime didžiuotis mūsų muzikoje”, - tvirtino festivalio meno vadovė.
Koncerte “Ritualo galia” dar skambės aranžuotos lietuviškos sutartinės - ne vieną kūrėjų kartą maitinęs moderniosios mūsų tautos muzikos šaltinis.
Intriguoja jaunimą
Mįslingos “AmberLife provincijos melodijos” išsiskleis ansamblio “Vilniaus Arsenalas” koncerte.
Jo pavadinimas klaipėdiečiams gali asocijuotis su populiariosios muzikos atlikėjo sceniniu vardu. Juolab kad jis vėl pasirodė afišose. Festivalio rengėjai neneigė, kad tikisi tokių asociacijų, kurios į koncertą galbūt privilios daugiau jaunos publikos.
Iš tikrųjų taip vadinasi A.Martinaičio kūrinys, kaip dauguma šio autoriaus darbų, prisodrintas teatrališkų gestų. “Atlikėjai ne tik gros...”, - intriguojančiai užsiminė L.Narvilaitė.
Šiame “Vilniaus Arsenalo” koncerte skambės vien tik lietuviška muzika: premjeriniai ar anksčiau sukurti O.Balakausko, Jurgio Juozapaičio, Felikso Bajoro, Z.Bružaitės, Dalios Kairaitytės, Vidmanto Bartulio kūriniai.
Praplės skambesio lauką
Koncertas “Garso ontologija” sumanytas kaip klubinis renginys - KKS pirmojo aukšto fojė.
Jo atlikėjai - ką tik iš gastrolių Japonijoje grįžęs Rūtos ir Zbignevo Ibelhauptų fortepijoninis duetas bei Lietuvos fleitų kvartetas - balansuos tarp naujo ir seno. Jie užsimojo sujungti akustinius ir elektroninius skambesius, akademinę stilistiką ir modernią, džiazo, roko bei šiuolaikinės šokių muzikos ritmais praturtintą kūrybą - nuo 19-mečio vaikino iki vieno žymiausių šiuolaikinių kompozitorių Peterio Eotvoso muzikos.
“Garso ontologijos” programoje - Jono Tamulionio, Vytautas V.Jurgučio, Lino Rimšos, Rimanto Budriūno, Gintaro Sodeikos, Ryčio Mažulio, O.Balakausko, L.Narvilaitės, Z.Bružaitės, Yeno Klarko ir jau minėto P.Eotvoso kūriniai. “Permainų muzikos” rengėjai tikisi, kad jie praplės festivalio skambesio lauką, sukvies įvairialypę auditoriją.
Įkvėpti fortepijono
Programą “Šimtmečio atspindžiai“ pristatys Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras (LNSO), diriguojamas prof. Juozo Domarko, ir pianistas Petras Geniušas.
Pagrindinis šio pasirodymo akcentas - neseniai šio tandemo į kompaktinę plokštelę įrašytas amerikiečių minimalizmo klasiko Johno Adamso koncertas fortepijonui ir orkestrui “Century Rolls”. Įkvėptas mechaninio fortepijono skambėjimo kompozitorius neslėpė, kad šiam jo kūriniui “būdingas iškrypėliškas pasitenkinimas visa praeities fortepijonine muzika - ar tai būtų populiarioji, ar akademinė”.
Kitoje LNSO koncerto dalyje skambės trijų su Klaipėda susijusių kompozitorių Stasio Vainiūno, Eduardo Balsio ir O.Balakausko kūriniai.
Festivalio post scriptum
Baigiamajame “Permainų muzikos” koncerte post scriptum „Amžinoji šviesa“ vėl pasirodys Klaipėdos kamerinis orkestras, bet šiuosyk ne vienas, o su choru ”Aukuras” (meno vadovas - Alfonsas Vildžiūnas) ir soliste Nora Petročenko (mecosopranas). Jie atliks įstabų O.Balakausko ”Requiem in memoriam Stasys Lozoraitis”.
Kūrinys sukurtas praėjus metams nuo S.Lozoraičio mirties. O.Balakauskas ir S.Lozoraitis buvo draugai. “Prieš Vėlines - tinkamas laikas jam nuskambėti”, - mano festivalio organizatoriai.
Jį diriguos puikią karjerą užsienyje padaręs, dabar Belgijoje gyvenantis ir filosofiją studijuojantis dirigentas bei kompozitorius Vykintas Baltakas. Tai bus pirmoji jo pažintis su Lietuvos uostamiesčio publika.
Videoklube - du svečiai
Be koncertų, publikos laukia du susitikimai su žymiais Lietuvos kompozitoriais.
Pirmasis pakvies pabendrauti su Mindaugu Urbaičiu, 2005-aisiais viešėjusiu pirmosios “Permainų muzikos” videoklube. “Jis - vienas didžiausių šiuolaikinės muzikos eruditų Lietuvoje, - taip kolegą pristatė L.Narvilaitė. - Pats Mindaugas mums pasiūlė pokalbį apie muziką kino filmuose, kurių ištraukas taip pat parodysime”.
Kitame festivalio videoklube svečiuosis 2008-ųjų Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatė kompozitorė Raminta Šerkšnytė. Anot festivalio rengėjų - puiki proga pasidairyti jos kūrybos virtuvėje ir pasekti stiliaus metamorfozes.
“Permainų muzikos” festivalis kviečia išskleisti bures ir leistis kartu į šniokščiantį naujosios muzikos vandenyną.
Bilietai į festivalio koncertus - nuo 15 iki 30 litų, perkant iš anksto taikoma 10 proc. nuolaida, o studentams, moksleiviams, senjorams jie kainuoja 40 proc. mažiau.
Naujausi komentarai