- Dalia Bielskytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Spalio 2-osios vakarą meno gerbėjus darganos nepabūgti ir ateiti į „Klaipėdos galeriją” paskatino Šiaulių universiteto Taikomosios dailės ir technologijų katedros studentų paroda „Oda + koncepcija + improvizacija“.
Darbuose – jausmai ir idėjos
Nedidelė ekspozicinė erdvė buvo tikrąja to žodžio prasme užpildyta meno objektais. Modernūs ir archajiški, netikėti ir lyg jau matyti, tačiau visi šilti ir jaukūs – tokiais būti juos įgalino ne tik besiprašanti paglostoma medžiaga – oda, bet ir tai, kad, anot parodos organizatoriaus ir kūrinių autorių – studentų – pagrindinio idėjinio vado Albino Kavaliausko, jaunieji menininkai į darbus sudėjo savo jausmus, mintis ir rankų šilumą.
Klaipėdos žiūrovui pristatomi pastarųjų ketverių metų meninės odos studijų kūrybiniai darbai. Tai jaunų žmonių kūrybiniai ieškojimai, meninės odos plastikos srityje. Juose atsispindi kūrybinis entuziazmas, polėkis, savitas traktavimas, koncepcinės minties išraiška, improvizacija, technologinių galimybių studijos, eksperimentai, individualaus meninio braižo paieška.
Pasekė tėvo pėdomis
Taikomosios dailės ir technologijų katedros vedėjas, odos studijų kuratorius doc. A.Kavaliauskas prieš į parodą susirinkusius klaipėdiečius stojo ne vienas. Šalia – dukra ir bendražygė Ieva Kavaliauskaitė. Ji ne tik „kalbina” odą, kviesdama ją naujam, įprasmintam gyvenimui, bet ir drauge su tėčiu dėstytojauja Šiaulių universitete. „Mokantis teko susipažinti ne tik su oda, bet ir su kitomis technologijomis – medžiu, metalu, - sakė menininkė, - tačiau oda man atrodė pati gyviausia, labiausiai pritaikoma, pavergė mano širdį – man patinka, tai, ką aš darau“.
26-erių merginai visai nekeista dėstyti ne ką jaunesniems studentams. „Tarp neakivaizdininkų yra buvę ir gerokai vyresnių už mane, - juokėsi, - bet aš juk nesistengiu valdyti žmonių, tik dalinuosi tuo, ką pati išmanau, kuo gyvenu, todėl studijų procesas vyksta sklandžiai“.
Parodoje pristatytas I.Kavaliauskaitės darbas „Mąstymo transformacijos – kokonas“ labai ryškus. Autorė teigė jame slypint gyvą mintį, gausybę poteksčių. Minties transformacijos, išlaisvėjimo, išsiveržimo iš ją laikančio kokono idėją menininkė vystys tolau, plėtodama panašių darbų ciklą.
Suteikia naują gyvenimą
Jau parodos atidarymo metu žiūrovai juokaudami klausė, ar odininkų nepersekioja žalieji.
„Kažin, kur dingtum, jei ta galvijų banda, kurios odą sunaudojai kūrybai, staiga atsirastų prieš tave?“ - juokais paklausė manęs bičiuliai, - juokėsi A.Kavaliauskas.- Atsakiau, kad jie turėtų būti man dėkingi, nes yra prikelti naujam gyvenimui. Jų oda neniokojama, jai suteikiama kita forma, ji tarsi įgyja naują gyvybę, reinkarnuojasi tam tikra prasme. Toks mano pasiteisinimas”.
Tačiau rimtų priekaištų dėl to, kad kūrybai naudoja gyvūnų odą, menininkas sakė, nėra sulaukęs.
Įvertino jaunųjų darbą
Klaipėdiečiai menininkai taip pat rengia rimtas taikomojo meno parodas. Viena iš pagrindinių tokių parodų organizatorių ir kuratorių Lietuvos dailininkų sąjungos Klaipėdos skyriaus narė keramikė Daiva Ložytė labai pozityviai įvertino parodą: „Oda, odos darbai man labai patinka. Smagu, kad jauni žmonės, studentai dirba su šia medžiaga. Parodoje matau daug naujų idėjų, smagu, kad autoriai nedaro „tuščio“ darbo, kad kuria idėją, kad gilinasi į archaiką, kad sieja modernumą ir tradiciją, sena ir nauja. Čia nėra „orinių“ darbų – darbų be pagrindo.
Į parodos atidarymą taip pat užsuko ir tapytoja Angelina Banytė, grafikė Danutė Žalnieriūtė, menotyrininkas Petras Šmitas.
Meilė – užkrečiamas dalykas
Kalbėdamas apie ekspoziciją ir apie jos autorius, parodos kuratorius A.Kavaliauskas nuolat pabrėžė meilės, atsidavimo savo darbui, kūrybai svarbą.
„Yra katedrų, kuriose skundžiamasi kad studentai nelanko paskaitų. Mes nesiskundžiam. Atvirkščiai – nuolat turime dirbti viršvalandžius, studentai užlaiko dėstytojus po paskaitų, - pasakojo A.Kavaliauskas.- Požiūris tikriausiai užkrečiamas dalykas. Užkrečiame studentus meile, susidomėjimu, nes jei patys atsainiai žiūrėtumėme į medžiagą, odą, tai užkrėstume atsainumu“.
Anot A.Kavaliausko, parodos žiūrovai taip pat jaučia nematomą, metafizinę kūrybos pusę: „Rengdami parodas matome, kad žmonės perima kūrinių nuoširdumą – jie priima tai, ką mato, atvira širdimi ir džiaugiasi. Autorių meilė tam, ką daro, kūriniams suteikia šilumos bei jaukumo. Ir visai nesvarbu, ar į parodą atėjęs žmogus turi meninį išsilavinimą, ar ne, jis jaučia kūrinio dvasią, parodos dvasią, jei taip galima pasakyti“.
Norisi dar geriau
A.Kavaliauskas mano, kad ir jam, ir jo studentams dar yra ko siekti.
„Jeigu kam atrodo, kad viskas puiku, tobula, tai belieka padėti įrankius į šalį ir kur nors pasislėpti. Visada turi norėti daugiau, geriau, labiau“, – mano jis ir prašo lankytojų šioje parodoje neiškoti rafinuotų, solidžių patyrusių menininkų kūrinių.”
„Klaipėdos galerijoje“ jūsų laukia nuoširdūs jaunų, stropių ir aistringai mylinčių savo darbą žmonių darbai, kuriuose užkoduotos gilios ir prasmingos mintys. Kiekvienas daiktas turi savą koncepciją. „Labirintai“, „Reliktai“, „Trys geišos“ – vardino kūrinių pavadinimus, - prie kiekvieno yra dėl ko sustoti ir apie ką pamąstyti”.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Į Vilniaus knygų mugę atvyks Nobelio premijos laureatė Svetlana Aleksijevič
Į Vilniaus knygų mugę atvyks baltarusių rašytoja, politinė aktyvistė, Nobelio premijos laureatė Svetlana Aleksijevič. ...
-
Nepaprasti Kinijos moterų gyvenimai – biografinėje knygoje „Laukinės gulbės“
Vienas įtakingiausių XX a. negrožinės literatūros kūrinių – Jung Chang biografinė knyga „Laukinės gulbės. Trys Kinijos dukros“ iki šiol uždrausta Kinijoje, bet ją jau galime skaityti lietuviškai. Knygą išleid...
-
Prasideda 18-asis Vilniaus trumpųjų filmų festivalis
18-ąjį kartą trečiadienį prasideda Vilniaus tarptautinis trumpųjų filmų festivalis. ...
-
Birutis su 27 ES šalių kolegomis išreiškė paramą programai „Kūrybiška Europa“
Kultūros ministras Šarūnas Birutis kartu su kitų 27-ių Europos Sąjungos (ES) šalių kultūros ministrais laišku kreipėsi į Europos Komisiją (EK). Jame ministrai išreiškė paramą programai „Kūrybiška Eur...
-
Kūrėjas įamžina istoriją: skulptūra turi būti šilta, artima žmogui1
Kaune gimęs ir ten mokslus baigęs skulptorius Gintautas Jonkus save laiko klaipėdiečiu. Čia kūrėjas praleido didžiąją savo gyvenimo dalį, čia jis savo darbais įamžina Klaipėdos istoriją ir jos žmones. Skulptoriaus darbų, skirtų svarbiems &sc...
-
Istorija ir interpretacija: kaip atrodė baltų kariai?3
Vytauto Didžiojo karo muziejuje vykstančioje parodoje „Drąsos gijos“ galima išvysti rekonstruotų karinių uniformų, kurios dėvėtos VI–XX a. Tarp eksponatų – ir pagal Taurapilio pilkapio radinius atkurti apdarai, leižiant...
-
Rašytojų sąjungos leidykla skelbia 2025 metų „Pirmosios knygos“ konkursą
Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla kviečia kiekvieną rašantįjį išbandyti savo kūrybines jėgas – dalyvauti konkurse ir dar šiemet išleisti savo pirmąją knygą. ...
-
Mirė aktorius Sergejus Zinovjevas
Sekmadienį, eidamas 70-uosius metus, mirė Vilniaus senojo teatro (VST) aktorius Sergejus Zinovjevas. Šia žinia VST pasidalino socialinio tinklo „Facebook“ paskyroje. ...
-
Prezidentas: Tolminkiemis ir Donelaičio muziejus su rusų kultūra neturi nieko bendro1
Rusijai Tolminkiemyje, Kaliningrado srityje, pervadinus lietuvių literatūros pradininko Kristijono Donelaičio muziejų, prezidentas Gitanas Nausėda sako, kad ši vieta su rusų kultūra neturi nieko bendro. ...
-
Lietuva neturi ambicijos tirti savo istoriją?2
Nors Vilniaus Katedroje rastas istorinis karalių lobis, istorikai konstatuoja liūdnoką realybę: panašių radinių būtų daugiau, bet Lietuva neturi ambicijos tirti valstybės istoriją. Apie šią savaitę parodytas karalių karūnas žinota ...