Koncertas „Degalai. Garsų energija” stebins kontrastais

Festivalio „Permainų muzika“ atidarymo koncertu „Degalai. Garsų energija” rugsėjo 17-ąją prasidės Klaipėdos koncertų salės 7-asis koncertinis sezonas.

Švedas sukūrė lietuviui

Kaip teigė festivalio vadovė Loreta Narvilaitė, pirmasis jo projektas publiką stebins tolimais kontrastais: meditatyvią ramybę keis nuolatinis judėjimas, finale prasiveršiantis kaip galingas garsų energijos užtaisas. Klaipėdos kameriniam orkestrui diriguos Mindaugas Piečaitis.

Anot L.Narvilaitės, koncerto programa intriguoja dėl kelių priežasčių.

Susidomėjimą kelia pasaulinės Remigijaus Merkelio ir Miklós Maros kūrinių premjeros. Pastarojo autoriaus, kuris gyvena Švedijoje, Koncertas fortepijonui ir styginiams buvo sukurtas pernai pianisto Daumanto Kirilausko prašymu ir jam dedikuotas. Solisto ir orkestro partijos, sekant klasikine koncerto tradicija, priešpastatomos viena kitai. Jų kontrastą sustiprina ir politonali harmonija. Nuolat vyksta greitų ir lėtų epizodų kaita, leidžiama pasireikšti pianisto virtuoziškumui.

„M.Maros parašė puikų kūrinį. Man jis patinka. Tikiuosi, jis patiks ir jums“, – sakė D.Kirilauskas, koncerte grosiantis solo partiją.

Svinguos kaip džiazas

Naujausiame R.Merkelio kūrinyje vyrauja ramus, meditatyvus charakteris. Kompozitoriaus idėja buvo akustinio lounge – garsinės aplinkos sukūrimas. Tam jis naudoja styginių orkestrą ir įgarsintą fortepijoną, kurio garsų aidas skleidžiasi erdvėje ir kuria ramybės oazę.

Koncerte skambės ir klaipėdietiška Osvaldo Balakausko koncerto elektrinei violončelei ir styginiams  „Polimelika“ premjera. Kūrinys buvo sukurtas kaip Nacionalinės programos „Vilnius – Europos kultūros sostinė 2009“ užsakymas ir atliktas Klaipėdos kamerinio orkestro koncertuose Kaune bei Vilniuje. „Polimelikos“ solo partiją atliksiantis šio orkestro meno vadovas Mindaugas Bačkus teigė, kad „žiūrint iš akademinių tradicijų, tai yra džiazas“. „Šiame tipiškai balakauskiškame kūrinyje svinguojantis muzikos charakteris valdo nuo pirmo iki paskutinio takto“, – antrino jam L.Narvilaitė.

Amerikiečių kompozitorės Julios Wolfe muzika, pasižyminti energingu ritmu ir skambiais disonansais, priskiriama downtown naujosios muzikos krypčiai. Autorės įkvėpimo šaltiniai – rokas ir minimalizmas. J.Wolfe yra ansamblio „Bang on a Can“ (beje, koncertavusio Vilniuje 1998-aisiais) įkūrėja ir viena iš meno vadovių.

Su nuožmia jėga

Festivalio vadovės teigimu, kompozitorės J.Wolfe ir kino režisieriaus Billo Morrisono multimedijinis projektas „Degalai“ turėtų tapti atidarymo koncerto kulminacija. Kūrinio inspiravo jūrinio miesto garsynas (gerai pažįstamas klaipėdiečiams): nesustojantis mechanizmų dūzgimas, laivų pakrovimo ir iškrovimo garsai, dokų girgždėjimas, sunkvežimiai ir traukiniai. Kompozitorė šią muzikinę drobę išaudė su nuožmia energija.

„Menas atspindi laikmetį, kuriame gyvename, – įsitikinęs su šiuolaikine muzika artimą ryšį turintis dirigentas M.Piečaitis. – Mūsų dabartis yra labai industrializuota, jai būdinga  mechanika, beprotiškas, mašinalus judėjimas. Kompozitorė pasirinko ne banguojančią formos dramaturgiją, bet garsų energijos srautą nuo pat pradžios. Tai kūrinys, kurio garsai teka kūnu lyg elektros srovė.“

„Degalai. Garsų energija” – dar viena nauja Klaipėdos kamerinio orkestro programa, parengta su M.Piečaičiu, kuris šįkart turės pasiekti tikslią muzikos ir vaizdo sinchronizaciją diriguodamas ne tik orkestrui, bet ir įspūdingų miesto vaizdų dinamika užburiančiai videoprojekcijai.

Koncertas vyks rugsėjo 17-ąją 18 val. Klaipėdos koncertų salėje, o 17 val. ten pat antrojo aukšto fojė rengiamas prieškoncertinis susitikimas su festivalio svečiais – kompozitoriais M.Maros, O.Balakausku, R.Merkeliu, jų kūrinių solo partijų atlikėjais D.Kirilausku, M.Bačkumi ir dirigentu M.Piečaičiu.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių